Wegvallen DSL verbinding

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Bericht
Auteur
pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Wegvallen DSL verbinding

#46 Bericht door pe1hzg »

PA2RU schreef: Gevoed met de meegeleverde voeding...
In de eerste instantie bracht 1 clamp op de voedinsglijn enige verbetering..later een aantal op de ingaande VDSL lijn geplaatst omdat we er van uitgingen dat die ook de nodige herrie oppikt..
Andere uitgaande UTP lijnen niet van clamps voorzien omdat het netwerk/wifi wel overeind bleef tijdens uitval van de VDSL.
Je hebt een aantal antennes aangesloten op je DSL modem.

Je netwerk-kabel.

Je voedingskabel, met daaraan gekoppeld het electriciteitsnet.

Volgens mij zag ik nog wat telefoonkabels lopen, geen idee waar ze naar toe gaan.

Via iedere kabel wordt RF opgevangen en afgeleverd op je modem.

In het midden ervan, terwijl er allerlei stromen van hot naar her lopen, zit je modem. Joost mag weten wat voor potentieel dat ding heeft en in hoeverre de asymetrie invloed heeft op het spectrum van je xDSL signaal.

Truuk is dan ook om, als je RFI wilt analyeren, alle kabels af te koppelen. Alleen DSL aansluiten kan (want de stroom kan nergens naar toe!), maar vandaar dus de opmerking van de accu.

Verwacht dat je gaat ontdekken dat je op meerdere kabels clamps moet gaan zetten, om de RF weerstand te verhogen.

Niet meerdere kabels door een clamp! Dan heb je een koppeltransformator gemaakt..

Jammer dat je geen LFD hebt op bijvoorbeeld PC speakers, kun je oefenen...

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#47 Bericht door PA2RU »

LFD heb ik alleen als ik op 80 actief ben in ssb , andere banden geen last..
Het plan zoals dat er nu ligt : fritzbox 7851 vragen bij XS4ALL , grote clamps er af en overal kleinere op zowel aan het begin als eind van alle kabels die aan de fritzbox / randapparatuur zitten
Die clampjes moet ik gaan bestellen..
:
andre schreef:René, ik had in het begin van dit topic al melding gemaakt omtrent de 7851. Toen ook direct gemeld dat die nog niet goed functioneerde. Inmiddels is er veel aan dit modem veranderd gedurende dit topic. Mooi ook dat je nu van je dsl -connectie probleem af lijkt te zijn.
Dat er tijdens enkele bijdrages wat ruis op de lijn is gekomen..tja. :mrgreen:
De 7851 was ik in de eerste instantie geen fan van gezien de reviews die door de regel nogal negatief zijn en dan met name het dect verhaal en wat andere bijkomende zaken...moet ik maar met een bult zout nemen..

Nu naar bedje toe : morgen weer verder met de PACC :mrgreen:
73 René PA2RU

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Wegvallen DSL verbinding

#48 Bericht door PE1JBG »

Al enige jaren geleden clamps geplaatst op alle in- en uitgaande kabels van ISDN (voorbeeld), audio/tv, Dect, PC kabels, modems, zendontvangers en andere apparatuur etc. in combinatie met een zo redelijk als mogelijk goede HF aarding.
Resultaat is goed, op HF banden beduidend minder storing/ruis.
Ook RFI is in mijn woning nagenoeg weg bij zenden op HF.
Bijlagen
Clamps op ISDN (voorbeeld)
Clamps op ISDN (voorbeeld)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#49 Bericht door PA2RU »

Dat is hier ook de bedoeling..
Eerst eens zien om XS4ALL me een 7851 wil sturen..pas daarna ga ik hier mee aan de slag.
Overigens stoort de fritzbox zelf nauwelijks tot niet op de kortegolf..geen merkbare ruistoename bij het inschakelen...
73 René PA2RU

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#50 Bericht door andre »

Dat modem kan je heel snel al in bezit hebben, kosteloos.
Als je de provider laat weten mogelijk te willen overstappen ivm modem problemen, leveren ze je graag een ander in bruikleen, gratis.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Wegvallen DSL verbinding

#51 Bericht door pa5wil »

De Fritzbox 7581 draait nu al enkele weken bij mij en in de woning van mijn zoon zonder problemen. Nog geen storing gehad. Ik gebruik internet, tv en bellen en mijn zoon alleen internet en TV.
Wil

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#52 Bericht door PA2RU »

Net contact gehad met XS4ALL : er komt een 7581 deze kant op , de 7360 gaat retour zonder bijkomende kosten
Als deze er is ga ik alle kabels die er aanhangen ontkoppelen met die kleine clampjes zoals PE1JBG dat mooi laat zien op de foto.

Lang verhaal kort : probleem opgelost :wink:
Iedereen dank voor de input , van mij mag deze draad op slot :!:
73 René PA2RU

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Wegvallen DSL verbinding

#53 Bericht door ----- »

Nou voordat ie op slot gaat, zou ik graag horen of het nieuwe modem je probleem heeft opgelost.

Ik zit namelijk ook bij XS4ALL en bezit ook ook een 7360. En soms knalt de verbinding er ook uit als gevolg van mijn zendactiviteiten.
Dat is alleen bij meer dan 100 watt en niet bij laag vermogen en dus niet heel erg bezwaarlijk.

Maar als het met de 7581 beter gaat kan ik dat ook overwegen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#54 Bericht door PE1PQX »

Ik ben de gene die voor dit weekend de 7581 beschikbaar heeft gesteld en kan melden dat die geen probleem heeft gegeven, niet het overmatig weg vallen van de verbinding. Heb begrepen dat tijdens het contesten de verbinding slechts 1 (één) maal is weg gevallen.
Of dat door RF gebeurd is, is niet meer te achterhalen.

Als je de Fritz als DECT centrale gebruikt is het te overwegen een aparte DECT basistation neer te zetten, dus buiten de Fritz om (nadeel is dat je geen FritzFon toestellen gebruiken kunt). Deze bugs zijn bij mijn weten nog niet opgelost door AVM.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#55 Bericht door PA2RU »

PG8M schreef:Nou voordat ie op slot gaat, zou ik graag horen of het nieuwe modem je probleem heeft opgelost.

Ik zit namelijk ook bij XS4ALL en bezit ook ook een 7360. En soms knalt de verbinding er ook uit als gevolg van mijn zendactiviteiten.
Dat is alleen bij meer dan 100 watt en niet bij laag vermogen en dus niet heel erg bezwaarlijk.

Maar als het met de 7581 beter gaat kan ik dat ook overwegen.
Probleem zit 'm naar het zich laat aanzien in de 7360 en dat was niet op te lossen , wat we ook hebben geprobeerd.
Kennelijk een niet op te lossen bug in het ding...in elk geval is het probleem wel opgelost door een ander modem in te zetten.

De ene keer dat 'ie wel plat ging ( zondagochtend rond half 11 )was omdat de synchronisatie kennelijk is weggevallen...binnen 2 minuten was hij er weer is sindsdien is de verbinding er in gebleven...

Is wel het overwegen waard want ik heb de indruk dat de zaak stabieler is geworden.
73 René PA2RU

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Wegvallen DSL verbinding

#56 Bericht door pa5wil »

Voor de 7581 is vandaag firmware update 6.80 beschikbaar
Wil

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#57 Bericht door PG7M »

Ik sta ook op het punt om over te stappen naar de 7581, vanwege het probleem met de FritzBox 7360.

Echter, er komt ineens weer een nieuw probleem tevoorschijn, maar nu bij de benedenburen, die VDSL van KPN hebben en tot nu toe nooit geen problemen van mij hebben gehad.
Sinds 29 april hebben ze regelmatig onderbreking van hun VDSL+ lijn en zo goed als zeker op de momenten, dat ik zit te zenden en ik vermoed, dat KPN de snelheden weer omhoog heeft geschroefd.
Weet niet of KPN heeft aangekondigd om de snelheden weer te verhogen, maar van XS4ALL ontving ik afgelopen week een brief met aankondiging.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#58 Bericht door PE1PQX »

Er zitten verhogingen in de pijplijn, zowel bij KPN als XS4ALL.

zie https://www.kpn.com/alles-in-1/wijzigin ... =mei17:f1=

Voor de benedenburen kun je naar de bekabeling kijken of daar verbeteringen in te doen zijn (type bekabeling, lengte etc.). Check dan ook even (netjes vragen!!) welk abbo ze hebben, want dan weet je welke snelheden daar bij mogelijk zijn ("met snelheden TOT ... mbit/sec")
Volgend puntje is: gebruiken ze daar PLC?? Dat KAN ook een punt van aandacht zijn, wil echter niet beweren dat dit ook werkelijk zo is.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Wegvallen DSL verbinding

#59 Bericht door PG7M »

Bedankt voor de info. Mijn vermoeden, klopte dus al, nu de buurman ineens aan de deur stond.

Ik zal in ieder geval voorstellen om hun originele UTP kabel te vervangen voor een SFTP die ik hier heb liggen. Als dat scheelt, ben ik misschien al een stuk op weg.

Zoals je begrijpt, word ik hier niet vrolijk van.
PE1PQX schreef:Er zitten verhogingen in de pijplijn, zowel bij KPN als XS4ALL.

zie https://www.kpn.com/alles-in-1/wijzigin ... =mei17:f1=

Voor de benedenburen kun je naar de bekabeling kijken of daar verbeteringen in te doen zijn (type bekabeling, lengte etc.). Check dan ook even (netjes vragen!!) welk abbo ze hebben, want dan weet je welke snelheden daar bij mogelijk zijn ("met snelheden TOT ... mbit/sec")
Volgend puntje is: gebruiken ze daar PLC?? Dat KAN ook een punt van aandacht zijn, wil echter niet beweren dat dit ook werkelijk zo is.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Wegvallen DSL verbinding

#60 Bericht door PE1PQX »

Ik denk niet dat SFTP in je LAN veel uithaalt in dergelijke situaties, maar baat het niet dan schaad het ook niet. De LAN zijnde is redelijk ongevoelig voor RF als je de UTP stekkers goed aangeperst hebt. Experiaboxen en FritzBoxen hebben geen aarde of massa aan de UTP jacks omdat de chassis van die dingen volledig kunststof zijn, dus in die zin heeft dat geen nut.

Kijk eerst naar de WAN deel (tussen ISRA en Experiabox/Fritsbox) of je daar een stuk UTP/SFTP tussen kunt krijgen, eventueel met ferriet clamps er om.
De Frits 7360 is best gevoelig voor RF gebleken (bij René, PA2RU) en de 7581 blijkt hier minder last van te hebben.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie