Spannings verschil tussen radio en antenne

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#16 Bericht door pe5t »

De uitleg klopt waarschijnlijk wel. Beide 230V ingangen van de voeding zijn met 2 kleine C-tjes van zoiets als 1nF met de min (en dus ook met de +, want tussen - en + is het laagohmig voor wisselspanning). Tussen randaarde en - resp + van de voeding staat dus 115 V (wel heel hoogohmig, gelukkig....)
De dakgoot heeft vrijwel zeker dus ook een verbinding met de randaarde, en dus prikkelt het wat tussen je set en de losgenomen kabel.
Meet maar eens de weerstand tussen de losgenomen antennekabel en de randaarde.
Er is dus niet noodzakelijkerwijs een defect nodig om dit effect te krijgen.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#17 Bericht door PA1GVZ »

De weerstaand zojuist even gemeten tussen aarde en de dakgoot via de antenne plug. Ik meet hier iets van 5 Mohm. Dus het lijkt er niet op dat de goot aan aarde hangt. Tussen de plug en de goot is het nagenoeg 0 ohm, dus die maakt in ieder geval goed contact.

Zowel tussen de radio en aarde als tussen de radio en de antenne meet ik dit spannings verschil. In mij eerste post gaf ik aan dat ik 0V meet naar aarde maar dat is niet juist, blijkbaar had ik op dat moment nog een aarde draad aan mijn radio hangen. foutje :oops:
Zoals als jullie al aangaven komt het waarschijnlijk uit de voeding die zweeft tov aarde. Het chassis aan aarde hangen lijkt inderdaad de oplossing. Wel raar als de goot niet aan aarde hangt en ik wel deze spanning meet, die verklaring heb ik nog even niet :?:

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#18 Bericht door pe5t »

1nF is zowat 3 MegaOhm voor 50 Hz.
Volgende proef: pak via een 1 nF C-tje (liefst zo'n 3 kV exemplaar) de fase van het lichtnet eens beet, terwijl je met de andere hand de randaarde vasthoudt. Misschien voel je wat.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#19 Bericht door PA1GVZ »

pe5t schreef:1nF is zowat 3 MegaOhm voor 50 Hz.
Volgende proef: pak via een 1 nF C-tje (liefst zo'n 3 kV exemplaar) de fase van het lichtnet eens beet, terwijl je met de andere hand de randaarde vasthoudt. Misschien voel je wat.
Ik probeer het even niet :D , maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Is dat voor de verklaring waarom ik dit dan wel meet tussen goot en radio. M.a.w. is de capaciteit van de goot t.o.v. hier de verklaring voor? Of mis ik nu wat?

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#20 Bericht door PA1GVZ »

PA1GVZ schreef:
pe5t schreef:1nF is zowat 3 MegaOhm voor 50 Hz.
Volgende proef: pak via een 1 nF C-tje (liefst zo'n 3 kV exemplaar) de fase van het lichtnet eens beet, terwijl je met de andere hand de randaarde vasthoudt. Misschien voel je wat.
Ik probeer het even niet :D , maar ik begrijp wel wat je bedoeld. Is dat voor de verklaring waarom ik dit dan wel meet tussen goot en radio. M.a.w. is de capaciteit van de goot t.o.v. hier de verklaring voor? Of mis ik nu wat?
Inmiddels de boel aan aarde geknoopt met wat extra ferriet hier en daar om te voorkomen dat het geen RF aarde wordt. Verder mij ook maar eens verdiept in een goeie RF ground, gezien ik wat hoger in huis mijn shack hebt gevestigd lijkt dit een mooie oplossing (zie afbeelding). Met coax naar de waterleiding in de meterkast twee verdiepingen lager.

Hierbij de link ook nog even:
http://kc.flexradio.com/knowledgebasearticle50426.aspx

Bedankt voor jullie reacties.
73, Gert
Bijlagen
Ground12.jpg
Ground12.jpg (33.57 KiB) 5402 keer bekeken

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#21 Bericht door Bert_1 »

Ik heb dit ook al eens bekeken en het leek mij de oplossing maar later kwam ik een artikel tegen waarin weer werd beweerd dat het geen nut had. Toen heb ik het er maar weer aan de kant gelegd. Misschien kan ik dat artikel nog terugvinden, wie weet bespaart het je (veel) werk.
Bert

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#22 Bericht door PA1GVZ »

PE1KVL schreef:Ik heb dit ook al eens bekeken en het leek mij de oplossing maar later kwam ik een artikel tegen waarin weer werd beweerd dat het geen nut had. Toen heb ik het er maar weer aan de kant gelegd. Misschien kan ik dat artikel nog terugvinden, wie weet bespaart het je (veel) werk.
Ik dacht inderdaad hiermee ook het ei van Columbus te hebben gevonden. Ik ben benieuwd naar dat artikel waarin dit wordt tegengesproken. Ik hoop dat je het nog kan vinden! Veel amateurs zijn volgens mij vaak naar de bovenste verdieping verbannen door de xyl :wink: en hebben ditzelfde probleem.

Misschien een beetje off-topic nu we richting RF aarde gaan.......

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#23 Bericht door PA1FJ »

Ik ken het probleem, ik heb het opgelost door de hele shack te voeden door een scheidings-trafo 230-230 V.
En geen randaarde want de huis randaarde is een heel slechte HF aarde, ook een enorme vervuilende storingsbron, zonder randaarde is mijn QRM op 80 aanzienlijk lager.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#24 Bericht door PA3DJS »

@PA1GVZ
Het plaatje in jouw bijdrage van 08 feb 2017, 14:31 (de aarding m.b.v. coaxiale kabel) suggereert een schone aarde, maar dat klopt niet. De mantel geeft in de afgebeelde situatie geen afscherming, omdat de mantel bij de TRX nergens aan vast zit (dus voor RF zweeft). Vanaf de mantel bij de TRX naar het fysieke aardpunt op de grond, heb je namelijk altijd de zelfinductie van de mantel zelf. Dan moet je denken in het uH's.

Een RF "schone" aarde op een verdieping is een utopie, tenzij veel aarddraden via verschillende wegen naar verschillende aardpunten gaan. Goedkoper is om te zorgen dat eventuele stoorspanning/stroom op de aarde niet via de coaxmantel bij de antenne kan komen. Je ferrietkernenoplossing is zo gek nog niet, maar lost natuurlijk niet het 110V probleem op.

over jouw metingen (even er van uit gaande dat je alleen 50 Hz AC meet): Ik snap iets niet, mis details van de meetmethode/-opstelling, of jouw meting doet afbreuk aan de tweede wet van Kirchhoff...

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#25 Bericht door Jan pa3abk »

PA1GVZ schreef:Ik hoop dat je het nog kan vinden! Veel amateurs zijn volgens mij vaak naar de bovenste verdieping verbannen door de xyl :wink: en hebben ditzelfde probleem.
Ik ben ook verbannen naar de zolder. Tussen de wasmachine, afzuiginstallatie droger en zonnepanelen mag ik m'n hobby uitvoeren. Ben ook "Chef droger" op commando van de XYL dien ik dan de natte was in de droger te over te hevelen bij het nachttarief.
Je zit lekker hoog dat wel maar ....

Jaren geleden ook dit artikel gelezen en velen met mij o.a. PE4BAS. In zijn blog staan een paar linken met kanttekeningen en ook ik heb heb toen maar deze oplossing terzijde geschoven.

http://pe4bas.blogspot.nl/2013/09/the-r ... -myth.html

Persoonlijk zou ik eerder de scheidingstrafo oplossing proberen en zorgen dat er een goede RF aarde is. Via die randaarde komt van alles binnen en met een beetje pech staat je antenneinstallatie er mooi mee in serie.
Bottomline is, dat je overgeleverd bent aan je eigen kennis en inventiviteit, elk huis heeft wat dat betreft zijn eigen "RF kruis" wat gedragen moet worden. Het is best wel lastig om vast te stellen uit welke componenten te uiteindelijke ontvangstantenne signaal is samengesteld, laat staan via welke weg ze tot je komen.
Ik heb hier veel baat bij een aparte "tuinaarde". Dat is een samenstel van 3x 3m verwarmingspijp (elk op 3 meter afstand) die parallel geschakeld zijn. Ik heb voor "ijzer" gekozen omdat het een test was en koper te duur. Uiteindelijk "rot" dat natuurlijk wel weg. Via een afgekeurde vette bamboe coax gaat dat buitenom naar 2 hoog zolder.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#26 Bericht door PA1GVZ »

PA3DJS schreef:@PA1GVZ
Het plaatje in jouw bijdrage van 08 feb 2017, 14:31 (de aarding m.b.v. coaxiale kabel) suggereert een schone aarde, maar dat klopt niet. De mantel geeft in de afgebeelde situatie geen afscherming, omdat de mantel bij de TRX nergens aan vast zit (dus voor RF zweeft). Vanaf de mantel bij de TRX naar het fysieke aardpunt op de grond, heb je namelijk altijd de zelfinductie van de mantel zelf. Dan moet je denken in het uH's.

Een RF "schone" aarde op een verdieping is een utopie, tenzij veel aarddraden via verschillende wegen naar verschillende aardpunten gaan. Goedkoper is om te zorgen dat eventuele stoorspanning/stroom op de aarde niet via de coaxmantel bij de antenne kan komen. Je ferrietkernenoplossing is zo gek nog niet, maar lost natuurlijk niet het 110V probleem op.

over jouw metingen (even er van uit gaande dat je alleen 50 Hz AC meet): Ik snap iets niet, mis details van de meetmethode/-opstelling, of jouw meting doet afbreuk aan de tweede wet van Kirchhoff...
Even een tekening ter verduidelijking.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (20.92 KiB) 5229 keer bekeken

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#27 Bericht door PA1GVZ »

Jan pa3abk schreef:
PA1GVZ schreef:Ik hoop dat je het nog kan vinden! Veel amateurs zijn volgens mij vaak naar de bovenste verdieping verbannen door de xyl :wink: en hebben ditzelfde probleem.
Ik ben ook verbannen naar de zolder. Tussen de wasmachine, afzuiginstallatie droger en zonnepanelen mag ik m'n hobby uitvoeren. Ben ook "Chef droger" op commando van de XYL dien ik dan de natte was in de droger te over te hevelen bij het nachttarief.
Je zit lekker hoog dat wel maar ....

Jaren geleden ook dit artikel gelezen en velen met mij o.a. PE4BAS. In zijn blog staan een paar linken met kanttekeningen en ook ik heb heb toen maar deze oplossing terzijde geschoven.

http://pe4bas.blogspot.nl/2013/09/the-r ... -myth.html

Persoonlijk zou ik eerder de scheidingstrafo oplossing proberen en zorgen dat er een goede RF aarde is. Via die randaarde komt van alles binnen en met een beetje pech staat je antenneinstallatie er mooi mee in serie.
Bottomline is, dat je overgeleverd bent aan je eigen kennis en inventiviteit, elk huis heeft wat dat betreft zijn eigen "RF kruis" wat gedragen moet worden. Het is best wel lastig om vast te stellen uit welke componenten te uiteindelijke ontvangstantenne signaal is samengesteld, laat staan via welke weg ze tot je komen.
Ik heb hier veel baat bij een aparte "tuinaarde". Dat is een samenstel van 3x 3m verwarmingspijp (elk op 3 meter afstand) die parallel geschakeld zijn. Ik heb voor "ijzer" gekozen omdat het een test was en koper te duur. Uiteindelijk "rot" dat natuurlijk wel weg. Via een afgekeurde vette bamboe coax gaat dat buitenom naar 2 hoog zolder.

Een dergelijk manier van aarden zie ik ook terug op de website van PA0FRI:
https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/ ... storen.htm
Bijlagen
pa0fri.JPG

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#28 Bericht door PA3DJS »

PA1GVZ schreef: Even een tekening ter verduidelijking.
Nu is het helder, de tweede wet van Kirchhoff staat nog overeind! De Veroorzaker (condensatoren voor ontstoring in dubbel geïsoleerde voeding) is je inmiddels bekend.

PDØDFM

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#29 Bericht door PDØDFM »

Hmm,,...

Nu er toch veel over aarde gepraat wordt, op mijn shack heb ik geen randaarde.
Nu is mijn vraag,...
Kan ik de buizen van de verwarming gebruiken ??.
Want die staan weer in verbinding met de cv-ketel en die weer met de waterleiding.
Dan kan ik een open lijn naar buiten trekken voor het hf-gebeuren en tegelijkertijd alles mooi aarden.
Of is het vragen om problemen met instraling op allerlei apparatuur ??.

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Spannings verschil tussen radio en antenne

#30 Bericht door Roy pd8rw »

Het kan allemaal . Met misschien alle gevolgen die niet te voorspellen zijn .

Wellicht is het een optie om een extra aardpen te slaan en alleen die te gebruiken voor hf aarde.

Is het geen optie om vanuit de meterkast randaarde bij te trekken ? Wellicht nog de beste oplossing icm een apparte aardpen voor de apparatuur

Plaats reactie