Stroomstoring Amsterdam

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Stroomstoring Amsterdam

#1 Bericht door KHoos »

Waren er nog zendamateurs die afgelopen nacht bij de stroomstoring in Amsterdam gelijk accu's pakten en op HF gingen luisteren wat ze nu allemaal konden horen en proberen verbindingen te maken die anders altijd in de ruis wegzakken?

Ik maak wel eens grapjes dat ik een stroomstoring best zou waarderen, maar ik moet dan ook graven naar een papieren logboek!
Koos van den Hout callsign PE4KH

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: Stroomstoring Amsterdam

#2 Bericht door PE1JAE »

Verdikke, dat ik daar nou niet aan gedacht heb!

Werd om 4 uur wakkergemaakt door het piepen van mijn... UPS!
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Stroomstoring Amsterdam

#3 Bericht door PE9ZZ »

Dat zou inderdaad een geweldige gelegenheid zijn geweest voor AM DX. Het vroor dat het kraakte en geen spatje interferentie! Er misten alleen een paar kleinigheidjes: longwire, noodstroom en een goeie middengolfontvanger. De kou was eenvoudig te fixen geweest met een fijne winterjas. Maar ik heb lekker kunnen uitslapen in de veilige wetenschap dat ik geen ontbijt hoefde te maken omdat alles in de vriezer zat. Die met deze kou ook niet zo hard zou hebben hoeven werken, dat dan ook wel weer...

De calamiteitenzender op 88.9 MHz (RNH) zat de hele tijd plaatjes te draaien. Pas op het nieuws (06:00) kwam er iets van informatie. Prik was toen al bijna twee uur weg. Daarna veel slap geouwehoer.

Tjerk, 9ZZ

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Stroomstoring Amsterdam

#4 Bericht door PA3LS »

Ik heb even over de middengolf gedraaid. Dan hoor je weer hoe ontzettend veel er vernacheld wordt door de stoorbronnen... Heel europa en daarbuiten (veel arabische zenders) kwam binnen op mijn philips portable.

Ik denk dat de MG bij een herindeling (dubbele kanaalbreedte voor betere geluidskwaliteit) wel een succes had kunnen worden, als er niet zoveel ethervervuiling was.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Stroomstoring Amsterdam

#5 Bericht door sottezero »

Ja, zowiezo vind ik dat ontzettend verschrikkelijk duf...

Hier in Nederland moet er eerst een kalf verdrinken... en nog een.. en dan gaan we miljoenen procedures maken op papier voor koeien, melk, stront enz. en heel veel regeltjes voor het houden van kalveren...
En dan verdrinkt er na een jaar of 10 weer een kalf... en is het kalf weer gereanimeerd en 2 dagen later worden de procedures pas geactiveerd.

Het is toch van den zotte dat een alarm nummer overbelast raakt als we 10 tot 25 centrales hebben?

Is er dan niemand die gedacht heeft dat bij calimiteiten er ALTIJD een enorme toename is van telefoontjes? En dat je dan best gemakkelijk die overstort kunt dumpen bij Rotterdam of Utrecht?
Die kunnen dan best filteren tussen mensen die effe een uurtje kunnen wachten in een lift en iemand wiens zuurstofvoorziening is uitgevallen omdat 'volgens de procedure' de backup accu getest is (maar niemand nagedacht heeft over het feit dat die accu maar 30 minuten werkt en bij een stroomstoring van 4 uur er dus een probleem is). Zeker als dat om 4 uur 's morgens gebeurt en die persoon niet in de gaten heeft dat ze geen zuurstof meer krijgt omdat ze doof is of slaapt of beide?

Is er dan niemand die een helicopterview heeft en eens gewoon nederland kan doorlichten voor anno 2017 specs?

En misschien moeten we mensen eens opvoeden dat ze 0900 tuig bellen voor als ze in de lift vast zitten.
We maken nu allemaal spotjes over van alles en nog wat..
Laatst is er weer een spotje over beroerte... uitval, scheve mond, niet kunnen praten = beroerte = 112 bellen.
Mijn wederhelft heeft een herseninfarct gehad maar de medische personen dachten dat ze aan het hyperventileren was.
Hoeveel nut heeft zo'n spotje dan als 'WE" 112 gaan bellen maar de mensen daar eerst 15 keer iemand haar geboortedatum laten vertellen?
45 minuten na het begin van het herseninfarct kwam pas de hulpverlening op gang.
Om met mark rutten's woorden te spreken.. pleur op met je politiek goed bedoelde geneuzel als je niet gewoon de boel goed aanpakt.

Ik kan er echt boos om worden dat er zo geprutst wordt door professionals die als subsidiespons "goede" dingen roepen die iedereen zou kunnen verzinnen maar dat er dan vervolgens de echt slimme (of eigenlijk basale) oplossingen gewoon niet gedaan worden...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stroomstoring Amsterdam

#6 Bericht door PE1PQX »

sottezero schreef: Zeker als dat om 4 uur 's morgens gebeurt en die persoon niet in de gaten heeft dat ze geen zuurstof meer krijgt omdat ze doof is of slaapt of beide?
Dood, slaapt OF BEIDE?? Als je slaapt ben je nog niet dood!

Maar goed... Nederland is over gereguleerd. Daar mag best wat aan veranderen. Voor iedere scheet is wel een regeltje verzonnen.

En even jouw (erg vervelende) herseninfarct verhaal aanstippen: niet iedereen herkent een herseninfarct, beroerte, CVA of TIA. Ook is dat zeer zeker een verdraait moeilijk onderwerp (nog afgezien de emoties die los komen of paniek als het om je eigen geliefde of familie gaat).
De kreet 'beroertealarm' vind ik an sich niet verkeerd, ik heb bij mijn EHBO het woord 'FAST' geleerd wat op het zelfde neer komt: Face, Arm, Speech, TIME! (scheve mond, je armen niet tegelijk/synchroon kunnen bewegen en verwarde spraak? Dan als de wiedeweerga 112 bellen!)
Mijn (gelukkig schaarse) ervaring met 112 bellen is dat als je de juiste bewoording/kreten (bijvoorbeeld "symptomen beroerte" of reanimatie) gebruikt, de juiste professionele hulp ingeschakeld wordt.

Maar goed, hoe gaat het nu met je wederhelft? Ik hoop dat het goed gaat...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Stroomstoring Amsterdam

#7 Bericht door PA0FRI »

Etten-Leur begint als "grote stad" mee te tellen want de volgende dag was hier een stroomstoring. Gelukkig niet in mijn wijk!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Stroomstoring Amsterdam

#8 Bericht door sottezero »

Het was trouwens doof (als in slechthorend), niet dood... dat zou een beetje erg cru zijn.
Met de wederhelft gaat het nog steeds slecht.
Ik was er niet bij helaas.. Dan had ik haar zelf naar de SEH gebracht wat slechts 3 minuten rijden was met mijn auto, zeker niet 45 minuten gewacht op hulp.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Stroomstoring Amsterdam

#9 Bericht door PE1PQX »

sottezero schreef:Het was trouwens doof (als in slechthorend), niet dood... dat zou een beetje erg cru zijn
Dat zag ik later ook pas, maar kon mijn bijdrage helaas niet meer wijzigen. :oops:

Voor zover de prognoses het toelaten beterschap voor je wederhelft, en sterkte met dit alles voor jou natuurlijk.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie