VERON heeft er een naamgenoot bij

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

VERON heeft er een naamgenoot bij

#1 Bericht door pb1a »

De VERON heeft er een naamgenoot bij zie op http://www.veron.nu. Het is een vereniging voor middenstandsbedrijven in de Betuwe. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Humor
Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#2 Bericht door PA2LAD »

Het hangt er van af of onze VERON de naam heeft laten registreren. Dan hebben deze ondernemers toch een probleem...

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#3 Bericht door PH2LB »

PA2LAD schreef:Het hangt er van af of onze VERON de naam heeft laten registreren. Dan hebben deze ondernemers toch een probleem...
Dat hebben ze : https://register.boip.int/bmbonline/det ... kID=160415
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#4 Bericht door PE2AAB »

Ook grappig dat niemand dat eerder is opgevallen ;-)

Die website is al online vanaf 22 april 2001.
https://web.archive.org/web/20010422003 ... //veron.nu
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#5 Bericht door Bert_1 »

Het is alleen een probleem indien er verwarring kan ontstaan tussen de beide bedrijven, stichtingen of instellingen etc. In dit geval is het een bedrijf dat iets vaags doet met brainstorm sessies dus dan is het duidelijk dat het niets met HAM te maken heeft.
Bert

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#6 Bericht door PD0Q »

MAW ..men zit dus al sinds 2001 te slapen bij de VERON terwijl hun naam gehijackt werd grinnik...
"t Lijkt beetje op een Cor van der Laak nieuwe AVRO achtige situatie :)


youtu.be/nV_v1Rd7tV4

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#7 Bericht door PG0DX »

Mensen,

Pe1kvl ziet het heel goed.

Dit zijn dingen waar je je minder druk over hoeft te maken.
Juridisch lijkt me het geen enkel probleem.
Denk bv eens aan een merk brandblusser en een voetbalclub uit A'dam. Het gebeurt veel vaker..
Hoe vaak zoek je wel iets niet op "google" en krijg je "hits" uit verschillende hoeken ?

Dit is toch totaal geen conflict ? ..
Een ieder zal begrijpen dat de een niets met de ander te maken heeft en de onderlinge verbintenis alleen uit de term "veron" bestaat.
Niet belangrijk.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#8 Bericht door johnvdpas »

Jullie halen wel even 2 zaken door elkaar he.

Merkenrecht, en handelsnamenrecht. De Veron is het beide. Dat is een geponeerd merk en een handelsnaam. Alleen het enige nadeel is dat de Veron het merk alleen als beeldmerk heeft laten registeren, en niet als woordmerk. De reden zal zijn dat ze dat 250 euro meer kost per 10 jaar. Of omdat ze het woordmerk hebben afgekeurd vanwege de beschrijvende afkorting. Een merk mag namelijk niet beschrijvend zijn, al zijn daar heel soms uitzonderingen op.

Bij beeldmerken kan namelijk meer. Een merk mag namelijk niet beschrijvend zijn, maar met een beeldmerk kijken ze daar wat minder nauw naar. Wellicht is dat de reden, omdat de afkorting van de Veron, weer beschrijvend is, maar de naam zelf weer niet.

. Ze zijn ingeschreven in de catogorie: Papier, drukwerken, tijdschriften, boeken, schrijfwaren, leermiddelen en onderwijsmaterialen (uitgezonderd toestellen), clichés.

Branches zijn dus wel van belang bij merkenrecht. Zelfde branche, en zelfde of bijna dezelfde naam: Altijd de Sjaak. Wat sommige doen is dat 100 branches inschrijven, maar je moet ze wel actief gebruiken, anders gaan ze daarover zeuren.

Als ze voorplan zijn boekjes uit te geven, of een tijdschrift, zijn ze al de sjaak, zelfs wanneer dit niet eens de hoofdactiviteit is.
Ze zijn ook al de Sjaak als mensen denken dat er indirect onderscheid is. Indirect onderscheid is dat als mensen wel weten dat het twee soorten Veron's zijn, maar ze denken dat beide toch iets met elkaar te maken hebben. Bijvoorbeeld dat de ene de holding is, of dat het een aparte afdeling is ect. Die kans is aanwezig.

Dat is wel degelijk van belang he. Stel dat ik een bedrijf heb wat ook Veron heet, en ik kan aantonen dat klanten geen direct of indirect onderscheid maken op de naam Veron, omdat ik hele andere zaken doe, in een hele andere categorie, bijvoorbeeld authentieke klompen maken, dan kan het zijn dat het toch mag, maar het is heel erg link omdat wel te doen omdat het een merk is. Bij een handelsnaam, is dat veel minder link, en zal je er meestal wel mee weg komen.

In elk geval, bestaan ze nu al 8 jaar. Dat maakt voor het merkenrecht niet uit, diegene die als eerste inschrijft en dat niet uit kwade trouw doet, heeft de rechten als het om aanklagen gaat.

Als ze voorplan zijn boekjes uit te geven, of een tijdschrift, zijn ze al de sjaak.

Ook moet de verliezende partij, anders dan bij veel andere rechtszaken, de totale kosten dragen van de rechtszaak dus ook de kosten van de advocaat van de tegenpartij en de kosten van de rechtszaak zelf, en zijn eigen kosten van de advocaat. (tienduizenden euro's.)

Een handelsnaam geeft dus veel minder rechten, en mag wel beschrijvend zijn. Daar komt dus een zelfde naam vaker voor. Woonplaats speelt dan ook een rol. (Tenzij de hoofdactiviteit op internet plaats vind) Twee bloemisten met de zelfde naam, de ene in Amsterdam en de ander in Valkenburg is dus geen probleem. Maar als er 1 in Amsterdam zit die zich eerder heeft laten registeren, en 1 in Hoofddorp, dus wel. Bij een merk, zou het dus niet mogen, als een bloemenzaak zich in Amsterdam als merk laat registeren, kan geen winkel met dezelfde naam en ook een bloemenzaak deze zaak opnemen in Valkenburg en ook niet met een naam welke er op lijkt. Maar dat laatste geld ook voor handelsnamenrecht. Zelfs wanneer het geen bloemist is, maar wel een winkel, en dezelfde naam heeft, gaat het zeker fout bij merkenrecht.

Maar ik voorzie geen procedure. Die had de Veron meteen wel gestart, dus ze doen er niets mee. Al denk ik wel dat ze kans maken. Maar het is geen zeker zaak! Echt niet. Of ze zijn slim , en ze wachten erop dat ze een boekje uitbrengen of iets dergelijks, want dan weet je 100% zeker dat je het wint, want de kosten van een dergelijke rechtszaak lopen al snel in de tienduizenden euro's.

Anders kan het ook: Stel dat de Veron veel mails kan overleggen waarin men aangesproken wordt als handelsvereniging Twente (of hoe die club ook heet) dan is er sprake van indirect of zelfs direct onderscheid. Nu zal een rechter met 1 mail niets doen, en wellicht denken die hebben jullie zelf verstuurd, maar mocht je er zo 100 per jaar krijgen, is dat indirecte of zelfs directe onderscheid ook zo bewezen. Maar je bent wel zwaar de haan, als je dat zelf gaat doen, en zelfs strafbaar als je andere oproept dat soort mails naar jou organisatie te sturen. Niet doen dus. Als het onderscheid er niet is, is het er niet.

Wel is het zo, dat die ondernemersvereniging, nooit boekwerken, tijdschriften en dat soort materiaal uit kan brengen, want dat kan de Veron 100% eisen dat ze de naam moeten veranderen. In die zin, vind ik het geen slim gekozen naam. Nu gaat het natuurlijk niet om 1 keer een flyertje over de ondernemersvereniging, maar stel dat ze een keer een boek willen maken over alle winkels, dat gaat dus niet zonder risico.

Wellicht hebben ze al boeken uitgegeven, en kan men nu al opdragen de activiteiten te staken, enz enz. Direct de naam te wijzigen, een deel van de recette aan de Veron over te dragen (minder contributie????!!!) De vraag is, ook al heb je gelijk, moet je dat gelijk ook halen?

Daarom moet je altijd goed opletten wat voor naam je kiest.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#9 Bericht door pe1br »

Hier in Enschede heeft de Veron een eigen klus bus:
IMG_6738.JPG

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#10 Bericht door PG0DX »

Wellicht denk ik te "nuchter".

Ik zie niet...dat mensen indirect gaan denken dat de een onder de andere valt en vraag me af: of uitspraken zijn waarbij in de categorie papier etc. ( Een uitgever oid).. een andere "ondernemer" aanklaagt (niet in dezelfde branche) omdat die andere een reclamefolder oid uitbracht. Zou zo kunnen natuurlijk ?... ben wel nieuwsgierig !

En zou je dan ook nog moeten aantonen dat je dan er daadwerkelijk schade van hebt ? Ik bedoel vanuit de "andere veron" zijn er vast wel wat mogelijkheden om zich zo te bewegen dat ze toch bewerkstelligen wat gewenst is.
tja...niet...qua activeit als "onze veron".

Ik bedoel... ik zou het ook niet logisch vinden dat ajax brandblusser hoofdsponsor is van Feyenoor.. :wink:

Tenzij ze zich echt als "concurrent" gaan opstellen...of echt hinder van ondevinden..
Vind ik (mij mening) dit totaal onbelangrijk, net als de klusbus.

Wel intressant !...vraag me echt af..bv een uitgever een andere onderneming heeft aangeklaagd wegens het uitbrengen van een reclame folder oid..

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#11 Bericht door johnvdpas »

Ajax brandblussers is geen goed voorbeeld. De reden daar achter is, dat de voetbalclub Ajax ouder is, maar dat ze in 1920 toen Jan de Boer (zijn zoon was keeper van Ajax) begon met brandblussers maken, Ajax toestemming heeft gegeven om de naam voor brandblussers te gebruiken.

Als die toestemming eenmaal verleend is kun je niet bijna 100 jaar later eens over het merkenrecht gaan beginnen als club Ajax, dat verlies je 100%. Toch wordt dit voorbeeld bijna altijd gegeven, maar is in die zin geen goed voorbeeld. Of toch wel...

Wellicht hebben ze de Veron toen gevraagd hebben jullie bezwaren? Of wellicht hebben ze er een vergoeding voor gehad, dan kun je nooit meer iets beginnen. Dat is toch logisch? Ja nooit meer... Stel dat Ajax brandblussers nu ook ineens een voetbalclub op wil gaan richten, dan is het een ander verhaal. Maar als ze brandblussers blijven maken, kan Ajax ze nooit aanklagen.

Maar het klopt wel: je ziet vaak dat er meerder merken zijn ingeschreven met dezelfde naam. Maar als de branche gelijkend is, ben je ook altijd de pineut, zeker met dezelfde naam of 1 die er op lijkt. Bij merkenrecht, bij handelsnamen recht is dat lang niet altijd het geval. Maar soms vragen ze toestemming, met eventueel een vergoeding. Dat gebeurd soms ook. Dan mag het ook he!

Maar bij handelsnaamrecht kan er dus veel meer. Daar zijn de eisen dus een stuk minder bij. Maar heeft als voordeel dat je beschrijvend kunt zijn. Je ziet bij de KVK ook best vaak gewoon dezelfde namen, van firma's welke echt niets met elkaar te maken hebben. En lang niet altijd neemt een ondernemer het risico om er een zaak van te maken. Je kunt hem namelijk ook verliezen, en dat kost veel geld.

Flyer denk ik niet dat ze daar moeilijk over doen. Maar als je een boekwerk gaat uitgeven, ook al zeg je het zijn er maar 5000 stuks, dan weet ik toch echt wel zeker dat je dat gaat verliezen als ondernemersverening.... Daarom blijft het zaak een goede naam te kiezen. Want een dezelfde handelsnaam in een andere branche in een andere plaats is bijna altijd een verloren zaak voor diegene die als eerste met de handelsnaam begon. Veel mensen denken dus dat mag niet, maar handelsnamenrecht is maar vrij beperkt. In tegenstelling tot merkenrecht. Dat geeft veel meer bescherming.

En denk ook aan het indirecte onderscheid van deze veron op http://www.veron.nl. Wat krijg je namelijk op google wanneer je Veron intikt? Voor een rechter heus wel van belang!

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#12 Bericht door PG0DX »

Dat van die brandblusser wist ik niet, weer wat geleerd ...tnx !

Ik las laatst ergens:
Van een van zo'n motorclub in de USA
(in dit geval wel zo'n criminele...wat ze lang allemaal niet zijn...etc...(andere discussie hihi))
Enfin: die club had een probleem.
Dat kwam doordat de overheid "trademark" had gedeponeerd op een embleem oid van hun "lederen hesje".

Tja..hoe kunnen dingen af en toe gaan.

Bedankt voor de mooie uitleg John !

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: VERON heeft er een naamgenoot bij

#13 Bericht door PD5DJ »

73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Plaats reactie