Techniek rondom DAB+

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Techniek rondom DAB+

#1 Bericht door pb1a »

Ik heb sinds kort 3 DAB+ radio's aangeschaft. 1 bij de Blokker Devor, 1 Philips en een Roberts stream 217. :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=eHJeEQarbu0
https://www.youtube.com/watch?v=W-3hOy_6XgE&t=7s
DAB + klinkt zeker niet slecht en is ongeveer gelijk aan FM en internet radio. Het werkt met Mpeg 4 en AAC.
Ik heb al aardig wat gegoogled, maar tot op heden kan ik niet veel vinden over de techniek die erachter zit. Wat blokschama's en daar houd het ook bij
op. Ik heb inmiddels bij AT een website gevonden welke zenders er al werken en welke nog niet. Volgens mij is het afgelopen weekeinde de laatste hand gelegd
aan de uitrol. In Hilversum werkt het nu goed. ook binnenhuis, maar in Vierhouten moet je je radio zo beetje tegen het raam aan plakken. Maar goed FM werkt
daar ook voor geen meter. Laat staan GSM HI. (Een vergeten gebied)
Ik weet dat he een soort van Phase modulatie is, maar hoe het precies in elkaar steekt ben ik nog niet geheel achter. Ik vind het wel interessante materie.
Misschien weet iemand website's die ik nog niet gevonden heb qua techniet, zowel van zender als ontvanger??? :D

Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#2 Bericht door pe1cmo »

De modulatie achter DAB is COFDM. Dus misschien als je daar zoekt dat je meer vind.
Verschil tussen DAB en DAB+ is volgens mij de audio codec. De één is MPEG 2 de andere MPEG4
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#3 Bericht door PA2RU »

DAB+ klinkt beter dan gewoon FM.
In elk geval in de auto , helaas is het bereik in Emmen en omgeving niet overal zoals het zo moeten zijn.
Dat wijt ik aan het feit dat ik de antenne horizontaal op de ruit heb geplakt : DAB+ zenders zenden vertikaal en dat geeft wat demping..
Ga ik nog veranderen in de hoop dat het dan beter gaat.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#4 Bericht door elsinga »

Mijn ervaring is dat de dekking qua DAB+ vele malen slechter is dan FM. Ik heb zeer regelmatig dat de radio terugvalt naar FM, bijvoorbeeld tussen bebouwing, in tunneltjes en dergelijke. Het klinkt daarentegen stukken beter. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Techniek rondom DAB+

#5 Bericht door PA1 »

elsinga schreef:Mijn ervaring is dat de dekking qua DAB+ vele malen slechter is dan FM.
Die ervaring heb ik ook. Ik kan wel een paar zenders ontvangen maar lang niet allemaal. Gelukkig heb ik een radio die ook internet streams aan kan en daardoor heb ik een veelvoud aan "zenders" die je normaal met DAB+ niet kan ontvangen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#6 Bericht door PE9ZZ »

COFDM is een modulatietechniek die vooral stoelt op rekenkracht die in een stoeptegel zit. Zo'n zwart vierkant plakje met onderop honderden balletjes soldeer. Als amateur kan je daar niks mee. Ook het feit dat je een zeer lineaire PA nodig hebt (Doherty principe bijvoorbeeld) helpt ook niet echt. Hier loop je ook tegenaan bij QPSK (in mindere mate, dat wel). Bij FM modulatie speelt dat in het geheel niet.

Of het beter klinkt dan FM, mwah. Je hebt geluid totdat je van de digitale klip aflazert. Met FM krijg je meer ruis en gepiep enzo.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Techniek rondom DAB+

#7 Bericht door PA1PDB »

DAB/DAB+ maakt gebruik van OFDM en niet van de COFDM techniek.
Bij DAB+ zit in nederland elk zenderpakket door het hele land op dezelfde frequentie (Co-channel).
Hierdoor heb ik al gemerkt dat bij goede condities de audio vaak wegvalt (teveel overlap zenders).
Wel genoeg signaal maar een enorm hoge error fout correctie!
Op mijn route over de A28 prima ontvangst van de publieke omroepen.
De commerciële zenders zijn een stuk minder. Andere opstelpunten en andere zendvermogens.
Wat Robert al aangaf i.d.d. valt het signaal onder/in tunnels vaak weg waarbij FM het wel goed blijft doen.

Meer leesvoer https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_a ... oadcasting
De NL wikepedia klopt niet helemaal omdat deze ook over COFDM techniek spreken.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#8 Bericht door PE9ZZ »

Ja, reuzeleuk. Het verschil tussen COFDM en LP-OFDM is alleen te snappen als je een universitaire graad in de wiskunde hebt. Laat me dat nu net ontberen. Na de HTS vond ik het wel welletjes. Vond online dit verhaal, geen touw aan vast te knopen. En daarbij, luister al jaren niet meer naar de radio. Ik bedoel, zit je net lekker in een programma, knallen ze er een commercial in. Of een kansloos nieuwsbulletin. Nee, geef mij maar lekker m'n Sansa (Rockbox) MP3-player. Met Oliver Heldens ofzo.

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
Coded_Linear_Precoded-OFDM_versus_COFDM_An_Asympto.pdf
(264.52 KiB) 383 keer gedownload

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#9 Bericht door elsinga »

Och, Q Non-stop en 538 Non-stop doen ook weinig reclame, wel het nieuws. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#10 Bericht door PA3RIS »

En radio 10 Gold heeft geen reclame en enkel nieuws.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Techniek rondom DAB+

#11 Bericht door PA3BAS »

Doe mij maar Radio1: lekker veel nieuws...:). Op good-Old FM
.... But will it blend?

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#12 Bericht door pe1cmo »

Hier een plaatje van een DAB exiter die hier op tafel staat.
Is bedoeld voor Jamm FM, de lokale omroep van Ouderkerk. (frequentie wordt veranderd zodra de toegewezen frequentie (machtiging) binnen is)
Bijlagen
DAB
DAB
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Techniek rondom DAB+

#13 Bericht door ----- »

De kwaliteit van DAB(+) heeft alles te maken met de gebruikte bitrate.

Bij zenders met een lage bitrate kan je nog echt wel die typische metaalachtige klank vervorming in de hoge tonen horen of juist het ontbreken van hoge tonen (waarschijnlijk weg gefiltert voor encoding).

Dus de vlieger DAB+ klinkt beter dan FM gaat niet op
DAB+ KAN beter klinken dan FM , maar dat heeft alle te maken met bitrate, lees: bandbreedte, lees: geld

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Techniek rondom DAB+

#14 Bericht door PA1PDB »

PG8M schreef:De kwaliteit van DAB(+) heeft alles te maken met de gebruikte bitrate.

Bij zenders met een lage bitrate kan je nog echt wel die typische metaalachtige klank vervorming in de hoge tonen horen of juist het ontbreken van hoge tonen (waarschijnlijk weg gefiltert voor encoding).

Dus de vlieger DAB+ klinkt beter dan FM gaat niet op
DAB+ KAN beter klinken dan FM , maar dat heeft alle te maken met bitrate, lees: bandbreedte, lees: geld
Mee eens. Met name bij de non-stop zenders zitten ze laag in de bitrate.
Ik heb al 48kb/s voorbij horen en zien komen. Dit klinkt absoluut slechter dan de Good Old FM :(
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Techniek rondom DAB+

#15 Bericht door pb1a »

PG8M schreef:De kwaliteit van DAB(+) heeft alles te maken met de gebruikte bitrate.

Bij zenders met een lage bitrate kan je nog echt wel die typische metaalachtige klank vervorming in de hoge tonen horen of juist het ontbreken van hoge tonen (waarschijnlijk weg gefiltert voor encoding).

Dus de vlieger DAB+ klinkt beter dan FM gaat niet op
DAB+ KAN beter klinken dan FM , maar dat heeft alle te maken met bitrate, lees: bandbreedte, lees: geld
Dat had ik ook aldoor ja. Retro Hits zend uit met 40 Kbps en klinkt lant niet zo mooi als Radio 1 die met 128 Kbps. Maar dat vind ik niet erg. Ik zie DAB+ ook niet direct als vervanging van FM en AM, maar als aanvulling. Dat de overheid daar anders over denk hou ik me niet mee bezig HI.

Gr. Anne Mak
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie