Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbanden?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#61 Bericht door jan58 »

PA3DAT schreef:Wat vinden jullie dan van deze gedachte: je mag op 27Mhz zelf bepalen hoe je je wilt identificeren, daar
zijn geen regels voor. Eens?

Dan noem ik mij PA0LO, een mooie Italiaanse naam, dat mag toch? Eens?
Wacht even, die eerste O is een nul, er staat pa0lo, dat is een Nederlandse callsign! Nou en? Daar heb
ik als 27Mc'er nog nooit van gehoord. Dit is gewoon mijn skipname!

Welke overheidsinstantie gaat deze 27Mc'er verbieden zich PA0LO te noemen? Niemand toch?

OK, ik zou het niet leuk vinden wanneer iemand op 27MHz zich PA3DAT zou noemen. Maar ik kan hem
dat ook niet verbieden. Ik kan zelfs de domeinnaam http://www.pa4wk.nl claimen voor mijn website.
Voor € 2,99 is dat binnen 1 minuut geregeld. Niet zo leuk voor Wim, wel volkomen legaal... :wink:

Ga ik niet doen hoor Wim! :D

Hehe eindelijk iemand die het duidelijk uitlegt.En ook juist.
Dat het zo moeilijk moet zijn om een helder antwoord op deze vraag te krijgen.
En dan hebben de meesten hier ook voor het papiertje moeten studeren...... :lol: :D

Gr Jan

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#62 Bericht door PE1PQX »

Het antwoord van AT laat helaas nog even op zich wachten:
Geachte heer,

Naar aanleiding van onderstaande vraag kan ik u aangeven dat uw vraag intern is uitgezet echter duurt de beantwoording langer dan normaal.
Het beantwoorden kan nog wel een week of twee op zich laten wachten
Onze excuses hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Eric *****

Klantcontact Medewerker
(uit fatsoen even de achternamen geanonimiseerd)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PDØDFM

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#63 Bericht door PDØDFM »

Hmm,,...

Met een N of F call op andere banden uitkomen,...
Tja, een beetje rare vraag, maar al snel werd me duidelijk dat het om de 11 meter gaat.
Daarna draaide het al héél snel naar de betreffende apparatuur.
Met een N of F call mag je alléén uitkomen op de banden waarvoor je een registratie hebt, punt.
De 11 meter oftewel de cb-band, daar is een stukje vergunningsvrij, de Marc-kanalen dus.
Max 4 watt fm en 1 watt am en 12 watt ssb pep is toegestaan.
Lees ik weer ergens vragen of daar ook met Ham-apparatuur op mag worden gezonden.
Ja,... dat mag, mits je je aan de voorwaarden houd, dus het max. toegestane vermogen, om daar je roepletters te gaan gebruiken, in principe is dat toegestaan, maar of het verstandig is ??, dat laat ik aan de persoon zelf over, ik zou het niet doen.
Als N geregistreerde mag je op de 10 en blabla banden uitkomen.
Mooi, maar er is iets wat me bezig houd,..
Ik heb nergens een hf-set gevonden die niet meer als 25 watt geeft, allemaal meer en ook veel meer banden tot de beschikking, 100 watt is standaard zo'n beetje.
Toch mag een N-geregistreerde met zo'n set werken.
En dan rest mij een vraag,...
Welke N amateur houd zich keurig netjes aan de regeltjes en gebruikt niet meer als 25 watt ?.
Maar dat geldt ook voor de F, welke F houdt zich aan de regels ?, max 400 watt.
Nergens is vermeld dat je moet bekend maken welke apparatuur je gebruikt.
Het AT heeft regels opgesteld en daar moet je je aan houden, ga je buiten die regels, dan zijn de gevolgen voor jou.
Ik zal als N amateur wel commentaar krijgen, maar het is zo simpel, doe niet meer als je mag, dan krijg je ook geen problemen.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#64 Bericht door andre »

PDØDFM schreef:Hmm,,...


De 11 meter oftewel de cb-band, daar is een stukje vergunningsvrij, de Marc-kanalen dus.
Max 4 watt fm en 1 watt am en 12 watt ssb pep is toegestaan.
Lees ik weer ergens vragen of daar ook met Ham-apparatuur op mag worden gezonden.
Ja,... dat mag, mits je je aan de voorwaarden houd,

En daar ga je dan denkelijk de mist in. Met jou ham radio equipement, waar standaard zowieso geen 27MHz op is te werken, mag dat dan ook niet. Alleen marc gekeurde CE , of welk keurmerk er tegenwoordig aan hangen, mogen daar worden gebruikt.

Op de rest van je betoog ga ik niet in want dan dwalen we weer af.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#65 Bericht door PE2AAB »

PDØDFM schreef:Hmm,,...

Met een N of F call op andere banden uitkomen,...
Tja, een beetje rare vraag, maar al snel werd me duidelijk dat het om de 11 meter gaat.
Daarna draaide het al héél snel naar de betreffende apparatuur.
Met een N of F call mag je alléén uitkomen op de banden waarvoor je een registratie hebt, punt.
De 11 meter oftewel de cb-band, daar is een stukje vergunningsvrij, de Marc-kanalen dus.
Max 4 watt fm en 1 watt am en 12 watt ssb pep is toegestaan.
Lees ik weer ergens vragen of daar ook met Ham-apparatuur op mag worden gezonden.
Ja,... dat mag, mits je je aan de voorwaarden houd, dus het max. toegestane vermogen, om daar je roepletters te gaan gebruiken, in principe is dat toegestaan, maar of het verstandig is ??, dat laat ik aan de persoon zelf over, ik zou het niet doen.
Als N geregistreerde mag je op de 10 en blabla banden uitkomen.
Mooi, maar er is iets wat me bezig houd,..
Ik heb nergens een hf-set gevonden die niet meer als 25 watt geeft, allemaal meer en ook veel meer banden tot de beschikking, 100 watt is standaard zo'n beetje.
Toch mag een N-geregistreerde met zo'n set werken.
En dan rest mij een vraag,...
Welke N amateur houd zich keurig netjes aan de regeltjes en gebruikt niet meer als 25 watt ?.
Maar dat geldt ook voor de F, welke F houdt zich aan de regels ?, max 400 watt.
Nergens is vermeld dat je moet bekend maken welke apparatuur je gebruikt.
Het AT heeft regels opgesteld en daar moet je je aan houden, ga je buiten die regels, dan zijn de gevolgen voor jou.
Ik zal als N amateur wel commentaar krijgen, maar het is zo simpel, doe niet meer als je mag, dan krijg je ook geen problemen.
Je krijgt helemaal geen commentaar omdat je N amateur bent hoor.

Het gaat gewoon om het feit dat men elke naam mag verzinnen die ik wil op de 27MC band.

Ik ben de 'Witte Reiger' een beetje beu dus ik denk dat ik me voortaan maar PD0DFM ga noemen. Het klinkt vreemd maar dat mag gewoon. De rennende rukker, de Blauwe Vinvis, 19AC123, en de witte muis mag ook. Er is geen enkele wet die zegt dat de 'skipname' niet toevallig mag lijken op een zendamateur call. DO1LE kan ook. Dat lijkt me een Duitse call (sterker nog; dat is er ook eentje)

Het duurt even want AT heeft het druk maar dit zal Andre, PE1PQX, vermoedelijk als antwoord gaan ontvangen van AT. Ze kunnen geen wet aangeven die zegt dat het niet mag namelijk. Dit antwoord wachten we allen met spanning af om voor eens en voor altijd duidelijkheid te hebben.
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 02 jan 2017, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#66 Bericht door andre »

Hé Rick, je haalt toch niet mij, André, en PE1PQX (André) door elkaar he... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#67 Bericht door PE2AAB »

andre schreef:Hé Rick, je haalt toch niet mij, André, en PE1PQX (André) door elkaar he... :lol:
:-) Zeker niet!! Ik heb er voor de duidelijkheid de call bij gezet.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#68 Bericht door PE1LGW »

Andersom helaas ook gehoord op de Eindhoven 70 cm repeater, in de zeer vroege ochtend uurtjes.
Er was een gesprek gaande, wel een netjes gesprek overgens.
Er werden geen calls genoemd, na dat ik QRZ riep, werden ze wakker.
Nu herkende ik mogelijk een van de twee, zal hem een keer op zijn schouder tikken en vragen of hij nu waker is. :P

O was het antwoord, dacht dat we op het lpd kanaal bezig waren.
Nu zijn er sets, zoals oa de kenwood tmg 707 die ook de lpd kanalen aan kunnen, nu mag dit niet.
Heb verder maar geen reactie gegeven, denk dat ze ook een beetje geschrokken waren, dat ze fout zaten.
Ze schakelde direct over na een lpd kanaal, heb ze niet meer gehoord.

Dit is natuurlijk niet toegestaan.

Er kan dus wel verwarring ontstaan, dus altijd waker blijven, ook als je slaapt.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#69 Bericht door PA3Y »

PE1LGW schreef:Andersom helaas ook gehoord op de Eindhoven 70 cm repeater, in de zeer vroege ochtend uurtjes.
Er was een gesprek gaande, wel een netjes gesprek overgens.
Er werden geen calls genoemd, na dat ik QRZ riep, werden ze wakker.
Nu herkende ik mogelijk een van de twee, zal hem een keer op zijn schouder tikken en vragen of hij nu waker is. :P

O was het antwoord, dacht dat we op het lpd kanaal bezig waren.
Nu zijn er sets, zoals oa de kenwood tmg 707 die ook de lpd kanalen aan kunnen, nu mag dit niet.
Heb verder maar geen reactie gegeven, denk dat ze ook een beetje geschrokken waren, dat ze fout zaten.
Ze schakelde direct over na een lpd kanaal, heb ze niet meer gehoord.

Dit is natuurlijk niet toegestaan.

Er kan dus wel verwarring ontstaan, dus altijd waker blijven, ook als je slaapt.

Pe1lgw
De uitleg zoals hierboven beschreven staat klopt helaas niet. De zogenaamde LPD kanalen maken onderdeel uit van de 70cm band waar amateurs gebruik van mogen maken als primaire gebruikers. En wanneer je op een van die 69 kanalen je amateurzender gebruikt dan is het gebruik van je roepnaam volgens de voorwaarden verplicht.

Helaas kan dit in de praktijk voor lastige situaties zorgen. Door een "fout" van de overheid zijn destijds portofoons met maximaal 0,1 watt en een vaste antenne goedgekeurd voor vergunningvrij gebruik, zoals in de 11 meter band. Echter, met zo'n vergunningvrije portofoon ben je dus een "secundaire" gebruiker en kun je dus "overlast" ondervinden van zendamateurs op het door jouw gekozen kanaal.

Andersom komt ook natuurlijk ook voor, en als amateur (met amateurzender) is het ook nog eens verboden om een verbinding te maken met een secundaire gebruiker. Alleen wanneer de amateur zo'n legale LPD portofoon gebruikt mag hij wel verbinding maken met andere secundaire gebruikers en hoeft daarbij niet zijn roepnaam te gebruiken.

Maar of het wel mág, dat is de hamvraag in dit topic! Dit probleem is ook al eerder besproken in dit topic: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=4083

Die zogenaamde LPD portofoons van 0,1 Watt worden overigens niet of nauwelijks meer verkocht, en het merendeel van de LPD gebruikers (niet amateurs) maken gebruik van amateur zendontvangers. Ik ben benieuwd naar het oordeel van AT...
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#70 Bericht door PA3DAT »

Het was overigens 0,01 Watt, dus 10 mW.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#71 Bericht door PA2EFR »

Dus op 11 meter mag ik de roepletters PH-KBX gebruiken?
Hmmm..... :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#72 Bericht door PE2AAB »

PA2EFR schreef:Dus op 11 meter mag ik de roepletters PH-KBX gebruiken?
Hmmm..... :mrgreen:
Dat mag inderdaad. Dit zal AT nog even moeten bevestigen maar wettelijk gezien zijn er geen tegens.

Ik noem me altijd ''Willem-Alexander Claus George Ferdinand, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg'' op de 27MC ;-)
Lastig op SSB, dat wel :-D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#73 Bericht door pe1rxq »

Met die naam kun je wel in de problemen komen voor wat betreft: smaad, laster, oplichting e.d.
Maar dit is afhankelijk van wat je onder die naam precies doet, het aannemen van een valse naam op zich is niet strafbaar.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#74 Bericht door PA3DAT »

Precies. En iedereen op 27Mc zit toch onder een "valse" naam? Wie gebruikt er daar nou zijn eigen voor- en achternaam?

Ja, als de eigenaar van die naam (bijv. "Koning Willem Alexander") dat niet leuk vindt kan er een rechtszaak tegen je worden
aangespannen. Dan moet je jezelf verdedigen, maar zelfs dan heb je nog kans om te winnen en ga je gewoon lekker door...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4506
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Met de N- of F-call op andere banden dan de amateurbande

#75 Bericht door PE1PQX »

Het heeft even geduurd voordat AT met een antwoord kwam:
Geachte heer,

Uw onderstaande vraag is intern besproken. Het is inderdaad juist dat het gebruik van roepnamen op de 27 MHz-band (op de toegestane 40 kanalen CEPT) vrij is. Dus ook uw amateurroepnaam mag u gebruiken op de 40 cb- kanalen. Een amateurroepnaam wordt weliswaar toegekend aan een amateurstation maar zoals u zelf ook al schrijft zijn er geen beperkingen of voorschriften voor roepnamen op de cb-kanalen.

Met vriendelijke groet,

* (Namen even uit privacy overwegingen verwijderd.)
Zoals ik het lees hebben beide kampen gelijk ("ja het mag" en "Nee, het mag niet").
Een amateurroepnaam is gebonden aan de voorwaarden die aan de vergunning verbonden zijn (N & F) en daarom mag je dus eigenlijk niet mee buiten de amateurbanden zenden.
Hierop is dus één (ongeschreven) uitzondering: de 27 MHz-band.

Of het verstandig is een HAM-call te gebruiken op 27MHz??? Ik vind persoonlijk van niet... maar iemand anders mag het zijne (of hare) er van vinden.
Zo zou ik mijn call niet op 27MHz willen horen (ter identificatie) en ik zou er zelf ook niet snel op uitkomen (persoonlijke interesse, of eerder de afwezigheid daarvan)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie