USB naar RS232 convertor

Hardware en software.
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

USB naar RS232 convertor

#1 Bericht door on4aef »

Beste leden;
Aan allen een voorspoedig 2017 toegewenst en vooral een goede gezondheid.
Mijn Elecraft K2/10 transceiver is CAT gestuurd via Hamradio Deluxe aan de hand van een RS232 poort.
Idem met dezelfde PC bedrijf ik PSK/RTTY met een tweede COM poort op deze PC.
Jammer genoeg heeft deze PC het laten afweten en ben ik bezig met een nieuwe PC te installeren doch
deze heeft geen COM poorten aan boord !!
Hiervoor zou ik een USB to RS232 converter doos willen gebruiken :

https://www.bol.com/nl/p/4-port-usb-to- ... ypedsearch

Heeft iemand een idee of dit kan werken op deze manier en heeft u er soms ervaring mee.
Of dien ik een speciale versie aan te schaffen om te gaan gebruiken met Hamradio Deluxe en Elecraft K2/10
De voorziene PC is uitgerust met Windows 7.0

Alvast kijk ik uit naar u reacties en mogelijke raadgevingen.

Beste 73's Jean ON4AEF
E-mail :on4aef@telenet.be

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: USB naar RS232 convertor

#2 Bericht door PE2AAB »

Over het algemeen werkt een convertor met een FTDI chipset beter als die met een Prolific chipset. Dit zal in de datasheets vermeld staan.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: USB naar RS232 convertor

#3 Bericht door ----- »

Als het deze is lijkt er inderdaad een FTDI chip in te zitten
https://www.startech.com/Cards-Adapters ... ICUSB2324I

Ook mijn ervaring is dat FTDI een stuk betrouwbaarder is dan de Profilic oplossing.

Verder vind ik het behoorlijk prijzig 97 euro voor 4 compoorten

Je kan ook nog zoiets overpeinzen, mits je nieuwe pc een vrij pci express slot vrij heeft.
https://www.allekabels.nl/pci-express-k ... 0wodicwMtQ

Zelf gebruik ik losse USB naar RS232 converters met FTDI chip, via eBay voor rond de 5 euro per exemplaar. heb er meerdere aangesloten, werkt zonder problemen.
http://www.ebay.nl/itm/RS232-DB9-Serial ... 1847269654

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: USB naar RS232 convertor

#4 Bericht door DC4CP »

PG8M schreef:Als het deze is lijkt er inderdaad een FTDI chip in te zitten
https://www.startech.com/Cards-Adapters ... ICUSB2324I

Ook mijn ervaring is dat FTDI een stuk betrouwbaarder is dan de Profilic oplossing.

Verder vind ik het behoorlijk prijzig 97 euro voor 4 compoorten

Je kan ook nog zoiets overpeinzen, mits je nieuwe pc een vrij pci express slot vrij heeft.
https://www.allekabels.nl/pci-express-k ... 0wodicwMtQ

Zelf gebruik ik losse USB naar RS232 converters met FTDI chip, via eBay voor rond de 5 euro per exemplaar. heb er meerdere aangesloten, werkt zonder problemen.
http://www.ebay.nl/itm/RS232-DB9-Serial ... 1847269654

Dat heb ik dus ook gedaan, een PCI-e kaart met 4 compoorten omdat de losse USB naar RS-232 converters die ik gebruikte nogal gevoelig waren voor HF inslag en dan niet meer functioneerden.

Kostprijs op e-bay was 29 € inclusief verzending, als je voor een kwalitatieve omzetter met FTDI chips gaat betaal je meer.

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: USB naar RS232 convertor

#5 Bericht door PD0Q »

enige reden waarm FTDI chips de voorkeur hebben is simpelweg microsoft ..Vanaf win7 heeft men auto-updates gestuurd die alle non FTDI chips blokkeerden zogezezegd tegen counterfeiting..(uiterst ranzige beslissing trouwens!!) .
Vandaar dat eeuwige gehannes met 'oude 'driver laden voordat je je USB converter in je USB poort steekt..
(en dan nog komt het vaak voor dat toch een nieuwere driver geladen word met berg irritatie ten gevolge..)
Voor oudere versies win mag het geen hol uitmaken of je nu Prolific of FTDI gebruikt.
Heb je een desktop zit er meestal nog gewoon een pin/molex aansluiting voor twee of 4 compoorten op je moederboard , echter levert de fabrikant het kabeltje met de uitvoer cq uitgangen erop niet meer mee.. blindplaatje met twee serieele connectors en molex plugje naar mobo zal je iets van 3 of 4 euro kosten bij een gemiddelde computer-boer. scheelt je weer een meestal onnodige PCIE kaart aankoop :P

Ook een hele bekende Chinese site (snelle ali) bied FTDI chipped converters aan voor nog niet een kwart wat men je hier 'lokaal' rekent en gratis verzonden ..
wie weet goede tip..:P
Ik gebruik er zelf twee (met FTDI!!) ..werkt 100% op alle versies win (ja ook 10) ..

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: USB naar RS232 convertor

#6 Bericht door pe1cmo »

Ik heb ooit een verloopkabel bij RS besteld:

http://nl.rs-online.com/web/p/usb-cable ... s/0550170/
Afbeelding

En daar werk ik al jaren mee, ook onder W7

kosten € 14,01 ex BTW
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: USB naar RS232 convertor

#7 Bericht door PE2AAB »

Ik heb in het kader van Galvanische Scheiding deze ooit gekocht:
USB-RS232 Adapter Isolated Metal
https://www.antratek.nl/usb-rs232-adapter-isolated
Afbeelding
Niet goedkoop; € 72,00

Algemene folder met diverse convertors:
https://www.antratek.nl/adapters/usb/usb-rs232
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1ivo
Berichten: 39
Lid geworden op: 12 okt 2014, 07:25
Roepletters: pa1ivo
Locatie: JO22JL
Contacteer:

Re: USB naar RS232 convertor

#8 Bericht door pa1ivo »

Soms hebben PC moederborden wel een COM-poort die echter niet uitbedraad is naar buiten. Even in de Windows Device Manager kijken of je toevallig al een COM1 hebt.

Ik heb ook meegemaakt dat kaartjes met meerdere COM-poorten erg duur waren, terwijl kaartjes met een enkele COM-poort juist goedkoop.

Verder heb ik goede ervaringen met FTDI (zie bijvoorbeeld http://www.ftdichip.com/Products/Cables/USBRS232.htm).

Succes!

pa1lex
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 dec 2016, 21:19
Roepletters: pa1lex

Re: USB naar RS232 convertor

#9 Bericht door pa1lex »

Hallo Jean,

Of je koopt een succi, dan heb je cat control, ptt en cw in 1 doosje dat je via usb op je pc aansluit:

http://www.kotarov.com/projects/succi

Werkt bij mij uitstekend...

Groeten,

Lex.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: USB naar RS232 convertor

#10 Bericht door PE1LGW »

PD0Q schreef:enige reden waarm FTDI chips de voorkeur hebben is simpelweg microsoft ..Vanaf win7 heeft men auto-updates gestuurd die alle non FTDI chips blokkeerden zogezezegd tegen counterfeiting..(uiterst ranzige beslissing trouwens!!) .
Vandaar dat eeuwige gehannes met 'oude 'driver laden voordat je je USB converter in je USB poort steekt..
(en dan nog komt het vaak voor dat toch een nieuwere driver geladen word met berg irritatie ten gevolge..)
Voor oudere versies win mag het geen hol uitmaken of je nu Prolific of FTDI gebruikt.
Heb je een desktop zit er meestal nog gewoon een pin/molex aansluiting voor twee of 4 compoorten op je moederboard , echter levert de fabrikant het kabeltje met de uitvoer cq uitgangen erop niet meer mee.. blindplaatje met twee serieele connectors en molex plugje naar mobo zal je iets van 3 of 4 euro kosten bij een gemiddelde computer-boer. scheelt je weer een meestal onnodige PCIE kaart aankoop :P

Ook een hele bekende Chinese site (snelle ali) bied FTDI chipped converters aan voor nog niet een kwart wat men je hier 'lokaal' rekent en gratis verzonden ..
wie weet goede tip..:P
Ik gebruik er zelf twee (met FTDI!!) ..werkt 100% op alle versies win (ja ook 10) ..

Het blokkeren van bepaalde chips is niet meer van toepassing, er werden updates uitgerold door MS, deze update worden niet meer uitgegeven, dan wel overroeld door een nieuwe updates.
Die is om juiridische reden zo geregeld, lang en ingewikkeld verhaal.
Had te maken met een aantal grote afnemers van de chips.
Heb hier als wernemer van de grootste computer bouwer te wereld mee te maken gehad.
Was een vlinke bries in een glas water.

Maakt dus niet zo veel uit welke je gebruikt dus.
Maar bedenk wel of de software de hogere com poorten aan kan, de meeste wel > dan com 5 tot com 10.
Een tweede optie is een extra com poort kaartje in een pci slot, met extra com poorten, die kom ja al tegen voor 9 euro bij Alie uit hong kong

Mvg PE1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: USB naar RS232 convertor

#11 Bericht door PD0Q »

Helaas ..er zijn nog altijd driver problemen onder win ..en laten dat nou toevallig toch echt allemaal Prolific clonen en zelfs ook echte prolific chips betreffen.
Probeer het maar .. plug je prolific converter in zonder driver in win 8 of 10 en poof .. uitroepteken.
Ik heb het nog NOOIT meegemaakt dat zon Prolific het standaart in 1x doet in 8 of 10 ..
Maar wel onder XP/Vista en win7 ..
Verwijderen driver en laten zoeken op je ooit meegeleverde cdtje naar oude driver en plop ..doet t weer onder win8/10 ...tot je ding eruit haalt en win toch doodleuk nieuwere driver installeert. Elke keer weer :P Niet handig..niet bepaalt vriendelijk ook.
Als je dat een opgelost probleem noemt ...

Waarom gebeurt dit niet met FTDI (en hun clonen) als het niet opzettelijk is?
Feit dat MS op de vingers is getikt neemt niet weg dat ze nog steeds 4 handen op 1 buik zijn met FTD en dat Prolific clonen en vaak ook originele Prolific chipjes nog immer slecht funktioneren? Je zou zeggen dat er nu 2 OS systems later er wel iets op gevonden was.. nee dus. Doe gewoon alsof de chip veroudert is en verwijs naar andere merken.. quatsch.
Probeer maar een Prolific onder linux.. nooit geen issues mee . Ook niet met die befaamde Yaesu cat kabeltjes van oosterse herkomst

Anyway .. ik gebruik nu chinese 6 euro incl shipping convertertjes met echte FTDI chippies.. ..en die gaan als een speer ..
Als iemand er er toch het dubbele/driedubbele of zelfs meer voor betaalt (zie zelfs convertjes va 35 euro en meer !!) is dat wat mij betreft ook prima lol

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

USB naar RS232 convertor

#12 Bericht door on4aef »

OK alvast bedankt voor deskundige toelichting en documentatie waar te bekomen.
Ik heb een kijke genomen in de PC er is nog één PCI EXPRESS slot vrij dus hier ga ik maar een kaartje met 4 COM poorten van www.allekabels.com in plaatsen.
De Medion PC een Intel Pentium4 met 2.8 Ghz clock en 1Gb ram heeft achteraan standaard reeds 1 RS 232 COM poort.
Origineel was deze PC uitgerust met WindowsXP home version.
Doordat deze PC reeds lang in dienst was en het ding traag geworden was wilde ik hem opnieuw installeren met
het nieuwere Windows 7.0 32 bits operating system.
Dit is me aardig gelukt maar als de PC gewoon in standby staat zonder dat er programma's draaien krijg ik na een tijdje een blauw scherm met een massa opmerkingen en suggesties en de PC blokkeert ???
Heb de indruk dat er ergens een stack pointer en of video kaart besturing vastloopt (zoiets van een run time error zou ik het noemen,maar ik weet niet of dit de correcte benaming is)
Ik heb dit identiek verschijnsel ook nog met een andere PC met dezelfde specificaties !!!
Vraag : Is deze Medion Pentium PC geschikt om Windows 7.0 op te draaien of doe ik dit beter niet en installeer ik beter terug de originele Windows XP Home versie ????
Zijn er specifieke minimum specificaties waaraan een Windows 7.0 PC moet aan voldoen en waaraan ik mogelijks niet voldoe ?
Alvast nogmaals bedankt voor de replys en hulp.

Beste groeten Jean ON4AEF

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: USB naar RS232 convertor

#13 Bericht door ----- »

Zoals jij het beschrijft lijkt het mij dat er een driver error optreed.

Op dat blauwescherm staan een stop code in de vorm van: 0x00000XXX

In deze lijst kan je zoeken om je in de goede richting te zetten waardoor de vastloper optreed
https://www.lifewire.com/blue-screen-er ... es-4065576

Ook de code in Google intypen levert vaak allerlei nuttige informatie op waar te zoeken.

Wellicht is door het installeren van een andere driver het probleem verholpen.


ps. De tip van allekabels.nl was gewoon de eerste hit bij Goolge die ik vond, ik heb geen moeite gedaan om te kijken of het ergens goedkoper te krijgen is.


ps.ps. ik heb nog wel even moeite gedaan.

Voor €15.50 staat er een 4 poort versie op eBay.
http://www.ebay.nl/itm/4-Port-RS-232-DB ... 1995547048

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: USB naar RS232 convertor

#14 Bericht door on4aef »

Bedankt Marcel
Ja ik denk dat het te maken heeft met Windows 7.0 op een mogelijk iets te kleine specificaties van de PC
Memory is slechts 1 Gb en 2 Gb zou toch beter zijn voor Windows 7.0 ?
Dan maar terug Windows XP Professional op deze PC gezet en opnieuw andere problemen.
Deze Windows XP versie die ik hier heb heeft geen service pack updates en gebruikt nog de klassieke oude
Internet Explorer versie.
Waardoor ik niet op internet sites geraak en dus Google Chroome niet kan downloaden want ook hier geraak ik niet op ??
Hoelos je dit probleem op vanuit deze Windows XP want de service packs moe tik ook nog donloaden.
En via de start menu en Windows UPDATE geraak ik ook niet op internet ?
De internet modem verbinding is correct want als ik in de adres pad http://www.msn.com intyp kan ik op deze website wel op !!!
Die bijgeleverde Internet eEplorer is verouderd om op internet te kunnen.
Heb ook nog enkele drivers nodig ook hier is weer internet toegang voor noodzakelijk hi.

Vriendelijke groeten Jean ON4AEF

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Windows 7.0 installatie fouten

#15 Bericht door on4aef »

Ter info ...
Hierbij het fouten rapport na installatie van Windows 7.0 op een Intel Pentium IV PC met 1 GB ram

A problem has been detected and Windows has been shut down to prevent damage on your computer
RQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
If this is the first time you’ve seen this stop error screen restart your computer

If this screen appears again follow these steps :

- Check to make sure any new hardware or software is properly installed.
- If this is a new installation,ask your hardware or software manufactor or any Windows updates you may need.
- If problems continue,disable or remove the newly installed hardware or software.
- Disable BIOS memory options such as caching or shadowing.
- If you need to use safe mode to remove or disable components,restart your computer,press F8 to select Advanced Startup Options,and then select safe mode

Technical information :

** STOP : 0X0000000A (0X00000000,0X00000002,0X00000001,0X804EF554)
Beginning dump of physical memory
Physical dump memory complete
Contact your system administrator or technical support group for further assistance

Groeten Jean ON4AEF.

Plaats reactie