X5000 Problemen op 70CM

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9R
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jul 2015, 20:12
Roepletters: PE9R

X5000 Problemen op 70CM

#1 Bericht door PE9R »

Hey OM's.

Even een vraagje om te kijken of iemand er ervaring mee heeft.
Ik heb hier een oude X5000 welke ik 2de hands gekocht hebt.
het was nog een rooie, exacte leeftijd onbekend.
Ik heb deze een keer opgeknapt en een tijd lang (ca 2 maanden ) probleem loos mee gewerkt.
Nu van de een op andere dag, zonder onweer of andere aantoonbare reden heeft de antenne een slechte SWR op 70cm.
2M en 23Cm werken allebei nog prima.
Eerste gedachte was openmaken en de C'tjes vervangen....
zo gezegd zo gedaan.
De oude C's kon ik nog goed doormeten maar toch maar vervangen, moet toch iets kapot zijn.
Ik heb de C's in het zwarte spoelhuis vervangen nog niet die halverwege de antenne, de 0,5 heb ik niet, maar meet ook nog goed door.

Aangezien alles goed doormeet verder vraag ik me inmiddels toch af wat er nog meer mis kan zijn.
Iemand ervaring met deze stok en dit probleem?

Vast bedankt,
73 Rene

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: X5000 Problemen op 70CM

#2 Bericht door PE2AAB »

Rene,

Hoe is de kwaliteit van de schuimrubbertjes? Het komt voor dat deze twijfelachtig zijn (vooral als de koppelingen slecht zijn afgetapt met gode vulca) en dat gooit roet in het eten aangaande de SWR.

Wellicht daar eens naar kijken? De koperen straler komt te dicht tegen de buitenbehuizing aan en een beetje vocht en oxidatie doen de rest. Dit geldt ook voor de 'kroonsteen' koppeling ín de antenne.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE9R
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jul 2015, 20:12
Roepletters: PE9R

Re: X5000 Problemen op 70CM

#3 Bericht door PE9R »

niet in topconditie maar ook niet beroerd..
Thnx voor de hint.
Waarmee kan ik deze het beste vervangen? spons of piepschuim?

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: X5000 Problemen op 70CM

#4 Bericht door pa0ejh »

Als er al iets mis zou zijn met de Antenne, dan merk je dat ook op 2 en zeker op 23cm...

Gebruik je soms een Triplexer of een Switch om de Antenne op je Trcvr aan te sluiten???
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: X5000 Problemen op 70CM

#5 Bericht door PE2AAB »

pa0ejh schreef:Als er al iets mis zou zijn met de Antenne, dan merk je dat ook op 2 en zeker op 23cm...

Gebruik je soms een Triplexer of een Switch om de Antenne op je Trcvr aan te sluiten???
Dat is inderdaad een goeie; heb je het op alle banden of slechts op één of twee?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE9R
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jul 2015, 20:12
Roepletters: PE9R

Re: X5000 Problemen op 70CM

#6 Bericht door PE9R »

Bedankt voor de aandacht.. :D
Ik heb het echt maar op 1 band.
Enkel maar op de 70Cm band, zonder triplexer oid er tussen.
Ik gebruik een externe SX-400 Power/SWR meter met zowel de IC-7100 als de FT-897.
Andere antenne's meten wel goed door en de indicatoren op de sets geven ook wel aan dat er iets mis is.
De 23CM test ik met een transverter welke ook aangeeft of een antenne goed, medium of slecht is.
Ik heb dus wel diverse set's etc geprobeerd en kabel! om er zeker van te zijn dat het probleem echt in de antenne zit, en ook enkel maar in de 70cm band.

Het probleem zit hem echt puur in de 70Cm band, waardoor ik dus ga denken aan de C's.
Ik moet even op jacht naar goeie C's want deze begin ik inmiddels niet te vertrouwen.

Verder ziet het geheel er niet echt mooi meer uit, maar zeker niet slechter als wanneer ik hem in eerste instantie in gebruik nam.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: X5000 Problemen op 70CM

#7 Bericht door PA4WK »

Hallo René,
ik denk dat je er het beste polystyreen (piepschuim) blokjes in kan zetten, dit neemt namelijk geen water op.
Voor het vervangen van de C's zou ik een kijken op de website van Frits PA0FRI daar staat de complete revisie van zo'n soort antenne beschreven.
Als je de antenne niet uit elkaar hoeft te halen, zou ik overwegen de busjes waarmee de delen van de straler met elkaar verbonden zijn door te solderen, dit is bij dit soort antennes ook vaak een bron van ellende, namelijk oxidatie en door het resoneren in de wind willen de schroefjes nog wel eens los gaan zitten.
Suc6 er mee Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: X5000 Problemen op 70CM

#8 Bericht door Bert_1 »

En als je de antenne uit elkaar haalt pas dan op voor de glasvezelnaalden/splinters die er kunnen zijn, dat zijn rotdingen.

Bert
Bert

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: X5000 Problemen op 70CM

#9 Bericht door pe1br »

Ik heb ook problemen gehad met een X50 antenne op 2 meter.
Nadat ik alle koppelstukjes tussen de koperen staven goed door gesoldeerd had (ipv. de aangeknepen busjes) werkte de antenne weer op alle banden.
Intussen had ik in Rosmalen al een X5000 gekocht en de x50 staat nu als reserve op zolder.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: X5000 Problemen op 70CM

#10 Bericht door Thijzer »

- Schuimpjes (vocht, uitgelebberd)
- Koppelingen (solderen, krimp gaat oxideren en dan heb je diodes)
- C's

Als dat op de juiste plek verkeerd gaat, kan het zijn dat je alleen op 70cm een merkbaar probleem hebt. Ik denk dat als je het hele binnenwerk reviseert (en dat krijg je er bij Diamond gemakkelijk uit) dat je dan klaar bent voor weinig geld en moeite.

Plaats reactie