Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#1 Bericht door HarryZ »

Hallo,

Eerder vandaag startte ik een topic over welke ontvanger geschikt is om storing te lokaliseren.
Naast de standaard S4 ruis, komt er de afgelopen tijd regelmatig een gigantische qrm bij. Soms een paar uur, soms 2 dagen.
De qrm is over het gehele HF-gebied met een signaal sterkte van S9+15dB te horen.
In AM is een constante brom hoorbaar.
Ik heb een opname gemaakt van die S9+ storing, waarbij ik mijn set op AM-mode heb geselecteerd.

Waar kan deze storingsbron vanaf komen?

73,
Harry
PA1H
Bijlagen
S9+.JPG

[De extensie wav is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#2 Bericht door EMCees »

Is de storing breedbandig of herhaalt ie zich om de pak hem beet 50 tot 100 kHz.
Je kunt even hier koekeloeren, http://www.arrl.org/sounds-of-rfi

Volgens mij heeft de darc ook zoiets.

HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#3 Bericht door HarryZ »

Het is breedbandig.
Met S9+ over de gehele HF band.
Dank voor de link, ik ga eens kijken of ik daar wat wijzer van wordt.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#4 Bericht door PA2EFR »

De lader van de scootmobiel van de buurvrouw?
Die dingen staan er om bekend.

HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#5 Bericht door HarryZ »

Helaas, voor zover ik weet heeft niemand in de straat een scootmobiel.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#6 Bericht door PA9X »

Ik herken de storing direct. Bij mij is deze afkomstig van een inverter van een zonnepaneelinstallatie. Dus vrijwel zeker een inverter.

Melden bij AT zou ik zeggen.

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#7 Bericht door almenaar »

kleine opmerking,mocht het inderdaad een inverter zijn,heb je er alleen overdag last van? .
als het donker is werken die dingen niet!
Pe9kkm

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#8 Bericht door PA9X »

Lader van elektrische fiets...

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#9 Bericht door PE1KEL »

Deze storing is DE reden dat ik mijn spullen heb verkocht en definitief niets meer in huis komt.
Ik ga de buurt niet langs waar het vandaan komt.
Als ik iets vind en het wordt opgelost, dan dient het volgende zich weer aan.

Ik ben er klaar mee.

Adriaan.

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#10 Bericht door pb1a »

Lijkt wel op een dimmer van een lamp. Die dingen storen soms ook. Vaak zijn ze dan defect door stof. :idea: Opsporen, zeggen dat dat ding stoort. Doen ze er niets aan AT inschakelen. AT loopt een stuk harder als je zelf actie hebt ondernomen. Ik heb het ook een keer gehad. Stond boos bij die mensen aan de deur. Komt en een of andere bloedmooie vrouw aan de voordeur in badjas. Weg boosheid, storing nooit van gehooerd HI. AT het hele verhaal uitgelegd. Ze moesten er wel om lachen, maar binnen twee weken hadden ze het voor me opgelost. :mrgreen: :mrgreen:

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#11 Bericht door HarryZ »

Dank voor jullie reacties, tot nu toe.
Overdag maar ook 's avonds heb ik last van de storing.
Een inverter van zonnepanelen kan ik dus uitsluiten.
Meestal verdwijnt de storing tussen 23.00 en 24.00 uur.
Blijkbaar is het dus iets dat consequent wordt uitgeschakeld als iemand gaat slapen.
Ik ben met mijn wereldontvanger gaan lopen en heb 2 huizen op het oog die mogelijk een apparaat hebben die de storing veroorzaakt.

Zoals eerder genoemd komt het ook voor dat ik er zomaar 2 dagen geen last van heb.

Wordt vervolgd.

HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#12 Bericht door HarryZ »

Ik heb inmiddels het huis waarin de stoorbron zich bevindt gelokaliseerd.
Op een avond heb ik bij deze bewoners aangebeld en de situatie uitgelegd.
De mensen hebben nul komma nul verstand van de materie. Ze kijken je vervolgens dan aan alsof je een alien bent en van Mars komt. Een hele andere situatie dat jij als zendamateur storing bij een ander veroorzaakt. Dan ben je meestal sneller binnen. Ik bleef overigens de hele tijd bij de voordeur staan. Het ongeloof droop van deze mensen af. "wij storing veroorzaken? da's niet mogelijk. We hebben de laatste tijd niets nieuws aangeschaft en alles is legaal en voldoet aan alles".
En vervolgens droop de zendamateur, een illusie armer, weer af.

Ik heb niet het idee dat ik bij een eventuele 2e bezoek meer bereik. Die bereidwilligheid bespeurde ik duidelijk niet, verre van dat. Ondertussen heb ik meerdere malen gecheckt of de stoorbron inderdaad zich in dat huis bevind.
Dat is zo. Ik heb een storingsmelding aangemaakt bij AT en werd de volgende dag terug gebeld.
Na het e.e.a. nog eens toegelicht te hebben neemt AT de klacht in behandeling en zal ik worden gebeld door een ambtenaar die naar de stoorbron gaat kijken.

Er blijkt een standaard te bestaan bij ongewenste storingssignalen. Indien blijkt dat de storingsbron boven een bepaalde waarde uitkomt MOET de storingsbron worden verwijderd. Indien deze onder de norm uit valt dan KAN de storingsbron vervangen worden. Hierbij moet de eigenaar wel bereid zijn mee te werken. Op voorhand heb ik al aangegeven in dat geval de kosten te zullen te betalen (als het niet te gortig wordt).

Ik wacht nu nog op een telefoontje van de ambtenaar van AT die ter plekke komt.
Wordt vervolgd.

Harry.

HarryZ
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mar 2013, 22:42

Re: Opname van S9+ qrm. Wie herkent dit?

#13 Bericht door HarryZ »

Inmiddels zijn 2 heren van AT geweest. Natuurlijk was op dat moment de stoorbron niet ingeschakeld.
De situatie nogmaals uitgelegd en ze (AT) zijn naar het huis gegaan waarvan ik denk dat de storing vandaan komt (dat bleek achteraf correct te zijn).
Het duurde maar kort voordat de storingsbron gevonden werd: een adapter die LED-licht, ingebouwd in een eettafel, van spanning voorziet.
Een 1:1 belletje op dat moment met mij, ter bevestiging dat ik de storing ook niet meer hoorde op mijn HF-set, was voldoende om te concluderen dat de storingsbron inderdaad een adapter (12V 5A) is. Ik heb de heren van AT hartelijk bedankt voor hun interventie en ben dezelfde avond naar de buren, die 50 meter verderop wonen, geweest. Ik wilde weten welke adapter het was en met welke connector die naar de LED-lampen gaat.
Dat was gelukkig een standaard connector.
De volgende dag een universele adapter gekocht (30 euro) 's avonds weer een bezoek gebracht met de nieuwe adapter en mijn wereldontvanger.
Ik wilde de buren laten horen wat hun adapter teweeg bracht. Ontvanger aan: stil. Adapter en LED aan: gigantische brom. "hoe is het mogelijk" was het commentaar van de buurman. De nieuwe adapter eraan. Geen brommetje te horen. Probleem opgelost.
We hebben hier te maken gehad met een adapter waarvan de elco's waarschijnlijk aan het lekker zijn. Ook nog gevaarlijk ivm brand.
Enfin, buren een veilige adapter en ik kan weer verder met de hobby.

Zonder interventie van AT was dit niet gelukt. Duimpje omhoog voor AT!

73,
Harry.
Bijlagen
Dé stoorbron
Dé stoorbron

Plaats reactie