Ervaring met glasvezel modems?

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Ervaring met glasvezel modems?

#1 Bericht door PA5DAM »

Beste allen,

Heeft er iemand ervaring met modems die voor glasvezel internet gebruikt worden?
Ik heb nu kabelinternet (gaat prima, ook icm met mijn HF loop), maar over niet al te lange tijd ga ik verhuizen en dan krijg ik waarschijnlijk een glasvezel aansluiting.

Heeft er iemand ervaring met modems die bijvoorbeeld door caiway glasvezel aansluiting gebruikt worden?

73

Frank
PA5DAM
PD2FVD - PA5DAM

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Ervaring met glasvezel modems?

#2 Bericht door sottezero »

Hallo Frank,

Allereerst heb je geen 'MODEM' nodig bij glasvezel.
Bij vrijwel elke glasvezelboer krijg je geen glasvezel, maar een FTU.
Een fiber-termination-unit. (vaak van het merk Genexis)
Veelal is dit een bridge waarbij optische signalen omgezet worden in electrische signalen voor twisted-pair bekabeling.

Een modem is alleen nog maar nodig als je kabelinternet of telefonie-internet gebruikt.

Bij caiway krijg je dus een router (standaard niet draadloos) die via translatie een lokaal netwerk (10.x.x.x, 192.168.x.x enz) met internet laat babbelen via het PPPOE protocol.
Als je interactieve TV wil (dus niet gewone TV, wat via de bestaande coax kan werken) moet je naar je setopbox een kabel trekken.
Caiway zegt dat het via glasvezel aangesloten wordt, daar heb ik mijn bedenkingen over, ik denk dat het gewone twisted-pair netwerkkabel is met RJ45 stekkers.

Glasvezel is wel snel internet, 250mbps moet je wel een 'echte' router gebruiken, ik zou als je draadloos wilt werken toch zeker adviseren om een 2de of 3de generatie Wifi AC Access point of router te kopen.
Simpel gezegd, een normale Wifi N router haalt de helft van je internet snelheid niet eens. (er is namelijk een verschil tussen radio-snelheid en de daadwerkelijke stroom aan data die over het radiosignaal heen kan).

Je zou even kunnen afwachten wat het 'glasmodem' (foute naam dus) gaat doen. Het glasmodem moet waarschijnlijk binnen 2m van de glasvezel aansluiting komen.
van daaraf heb je dan met 99% waarschijnlijkheid RJ45 bestekkerde CAT5e/CAT6 bekabeling naar je PC en/of wifi access point/router. (router als je op die plek ook weer bekabelde systemen wilt aansluiten.
Vaak is het dan zo dat poort 1 voor internet is, en poort 2 voor TV en poort 3 voor VOIP enz enz.
Dat zou betekenen dat je voor interactieve TV een apparte kabel moet trekken van de meterkast naar de TV of een slimme netwerk switch moet gebruiken die meerdere VLANs ondersteunt.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Ervaring met glasvezel modems?

#3 Bericht door pa0ejh »

Ik heb sinds 1 jaar ook Glasvezel Box, en daar zit gewoon een RJ45 aansluiting die naar de Modem/Router gaat.
Vandaar ga ik met een Cat kabel naar m,n PC en ook voor TV meerde RJ45's.

Qua 'storing' veranderd er niets, je blijft gewoon een Modem/Router gebruiken.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Ervaring met glasvezel modems?

#4 Bericht door sottezero »

[quote="pa0ejh"Qua 'storing' veranderd er niets, je blijft gewoon een Modem/Router gebruiken.[/quote]

Nou, daar ben ik het niet mee eens.
Ik merk wel degelijk een grote verbetering sinds ik geen kabelmodem meer heb. De Genexis FTU die ik heb maakt veel minder RF herrie dan de Ziggo modem van de buren (en die staat nog een huis verder)

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Ervaring met glasvezel modems?

#5 Bericht door pb1a »

Ik heb glasvezel van xs4all. Nergens geen last van.

Gr Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PA5DAM
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:45
Roepletters: PA5DAM

Re: Ervaring met glasvezel modems?

#6 Bericht door PA5DAM »

Heeft er ook iemand ervaring met glasvezel van caiway?
PD2FVD - PA5DAM

Plaats reactie