Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#1 Bericht door pa3dq »

Hallo om's

Ik ben op zoek naar een 250Hz cw filter FL-53a of Inrad #122 voor de Icom IC751A
Heb op MP en 2dehans geprobeerd een filter te vinden maar hebben tot niets geleid op reacties na van de ...... :cry:

Het filter word veelal in de oudere type Icom gebruikt
Dus misschien dat er hier bij iemand nog een aanwezig is of ligt te verstoffen
In dat geval zou ik het graag van u overnemen willen nemen
Ben zeer benieuwd, bijvoorbaat dank

73 Geert Jan
eenvoud is de kunst van het ware

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#2 Bericht door PA0RAB »

Geert-Jan,
Je vraagt ook even wel iets zeer speciaals voor zover ik weet
De FL53 is dacht ik het wat dikkere 455/250 keramische filter om de Icom optioneel smaller te maken naast de 9 Mc optie
Wanneer je van de speciale Icom filters afstapt en kijkt bij de Murata filters in vergelijkbare afmeting wordt de kans misschien wat groter
k'Heb snel effetjes in het schuiflaatje gekeken geen cw filter te zien smalste 2,2 Khz SSB en een stel xtals om zelf een filter te prutsen maar niet op jouw freq's En me nog even verwonderd over de verschillende afmetingen van de filters
Het nadeel van een niet passend filter is dat je de doorlaat verandert en zo je werk te niet doet.
55 met de zoektocht
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#3 Bericht door on4ma »

kan je aankopen nieuw hier en daar

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#4 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Dank Ruud en on4ma, ja het valt nog niet mee om iets te vinden en ja er zijn er nieuw ? verkrijgbaar heb wel al even gekeken maar om nu direct de hoofd prijs neer te tellen voor een retro set als amateur
Wil ik nog even verder zoeken en proberen
Ook het voorstel van Ruud wil ik mocht het nodig zijn waarschijnlijk toch tot over gaan
In mijn eigenbouw Hartkit zitten ook ladder filter en eigenlijk een prettiger ontvanger
Maar de voordelen van de "luxe" icom 751a mis ik soms, bedoel een notch, VXO, geheugen enz voort
Dit is veel gemakkelijker switchen van keuzes en de ontvanger is echt niet onaardig en zelfs prettig
Maar de rustige ruisvrije eigenbouw prefereer ik dan om de verbindingen te maken, zal het eigenbouw wel zijn :wink:
Maar de revieuws betreft het gezochte filter zou ik graag mee willen maken, het onbekende lonkt

Dus ik hoop dat er nog een amateur is die iets passendst voor me heeft :D

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#5 Bericht door PA0RAB »

Geert-Jan
Eigenbouw xtalfilter zal ook duur zijn.
Ik zie bij de dumpboeren wel 9mc xtals maar niet 9,0106 ~~ zoek ze ook eventjes op 10 hz uit bij elkaar
Nu ben ik geen CWer maar snap wel uit ervaring je gevoel bij een smal filter.Een oude "opgepoetste" FT77
heb ik kunnen voorzien van een 400Hz breed ~ 8,9985mc cw filter
De verkoper kende het filter niet. Was kapot dacht ie Dus was het voor 5 piek voor mij
Xtals eruit slopen! zei k maar eerst op z'n plekkie gesoldeerd.
Je moet echt geluk hebben en tegen een oude set aanlopen voor sloop en/of wat reserve onderdelen.Het BFO xtal is bij die FT77 een getrokken CB xtal of modelbesturing
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Dus de rommelmarkten afstruinen

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#6 Bericht door PA0FRI »

pa3dqd schreef:Ik ben op zoek naar een 250Hz cw filter FL-53a of Inrad #122 voor de Icom IC751A
Wel prijzig: http://www.ebay.de/itm/ICOM-FL-53A-250H ... Sw5cNYT9cG
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#7 Bericht door pa3dq »

Dank Ruud en Frits voor inspiratie,

Het leuke van de hobby Ruud als niet kan zoals moet dan maar zoals kan, mooi wark :D

Maar het filter staat op 455khz centerfreq en daar zijn dan wel weer veel soorten van
En in die zin liggen er wel weer mogelijkheden maar zal denk iets ? aangepast moeten worden

Inderdaad Frits dat zijn serieuze amateur prijzen, maar een evt optie

Het mooiste zou eerst zijn gewoon origineel FL 53A of Inrad 122 dus nog gezocht hopende dat er nog iet is
Bijvoorbaat dank

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#8 Bericht door PA0RAB »

Geert- Jan.
Een stadjer in Mokum zei eens Als Kan het neit kan kan t neit Kan had een outlet winkel ala Sinkel met zelfs de snotlap van de duvel z'n ouwemoer.
Als het even kan in de komende vrije dagen periode kun je wellicht op de fiets naar dat zaakje in Hoogkerk.
Snuffelen naar Murata 2 of 3 poot filtertjes en daar mbv een koppelceetje een ladderfilter mee maken
De piezo plaatjes kun je in serie met elkaar met een ceetje naar aarde schakelen of de plaatjes naar massa en de ceetjes in serie.
Er was of is nog een 6 poot filtertje waarbij een koppel ceetje tussen de 2 van 4 plaatjes komt en zo de doorlaat bepaalde,Denk aan de xtal ladderfilters
De sfz en sfu uitvoeringen.
De laatste letter zegt iets over centerfreq als ik me goed herinner
Je kan een xtal oscillatorretje prutsen met zo'n filtertje en zo met een mg set aardig de centerfreq bepalen of met een teller
(denk aan de BFO van een vossenjacht ontvanger)
Zo kun je zonder een drup te drinken ladderzat worden
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#9 Bericht door pa3dq »

Dank Ruud,

Van dat fietsen daar zou ik vanwege de afstand toch een dagje voor uit moeten trekken

Maar omdat er toch geïnvesteerd moet worden zat ik gewoon aan een mooi smal CW filter te denken
Omdat er behalve voor Icom voor bijna alle grote merken ze wel gebruikt voorradig zijn
Heb een klein beetje onderzoek gedaan naar de schakel verschillen, info betreft impedantie in/uit gang niet gevonden
En natuurlijk van Icom is het net even anders

Dus waar het op neerkomt wil denk gewoon een smal filter aanschaffen en op z'n plek monteren
moet denk met wat aan passingen te mogelijk zijn :roll: , of niet ervaringen ?

Maar dit ingeval het mocht het met een originele filter niet lukken
Nog geen reactie vernomen, dus nog altijd gevraagd :)

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#10 Bericht door PA0RAB »

Geert-Jan .
Eerst even reageren op Frits' antwoord kun je dat meteen meenemen.
Naar ik meen heeft de Icom een dubbele MF 1e iets hoger dan 9 Mc Kwam ergens 9,01060 tegen en de 2e 455Kc
kKan t fout hebben natuurlijk Het door Frits gevonden Ebay filter # 122 heeft volgens foto 8,850mc centerfreq
Het een en ander kan dan misaanwijzing bij de frequentie uitlezing geven.
De info van mij kwam via google uit de service manual van Icom. algemene overzicht en blokschema
Jaren geleden heb ik eens een FM stripje gemaakt voor icom set met 4,5 Mc keramisch filter als frequentie bepalend element getrokken door een varicap.
Wat betreft de impedantie aanpassing. De fabrikanten hebben dat netjes gestandariseerd .ik meen zo'n 560 ohmen Google is ook een goede bron
Vaak zie dat terug al collector of emitter weerstand bij de sturende /aanpassende versterkertrap en de filter afsluitweerstand.Er is jaren terug ook een discussie geweest over een foute of goede manier van aanpassen . In het Duitstalige gebied UKW berichten ?
Het service schema geeft de info zeker wel,
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Ik heb Grunn vertaald naar Stad ipv Ommeland vandaar de fiets om naar van Dijken naartouw te fietsen

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Gezocht Icom 250Hz CW filter Fl-53 A of Inrad # 122

#11 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Even update het is gelukt Ruud en Frits na zoek en vergelijk werk
Maar de Icom word nu ondersteund door een Kenwood YG455CN-1 filter voor een amateur expiriment en prijs, dank Nico
Het past niet qwa formaat bijna een keer zo groot maar vind ik wel een plekje voor
Via een adapter printje word het op een ander plek geplaatst
Was een beetje aanpassen en rommelen met BFO freq om het zo aangenaam mogelijk te laten klinken
Ook de eerste verbinding is een feit :shock:
Ben er weer blij mee, maar het onderstreept ook de kwaliteit van de Hartkit, dank Cor

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

Plaats reactie