Wie ben ik en wat doe ik hier?

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Griffin95
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2016, 20:23

Wie ben ik en wat doe ik hier?

#1 Bericht door Griffin95 »

Hallo allemaal, mijn naam is Hans (49) en ben lid geworden op dit forum omdat de wens is een zend licentie te behalen. Na jaren uit de elektronica hobby te zijn geweest een hele uitdaging natuurlijk, maar ik wil het samen gaan doen met mijn zoon Marinus die momenteel o.a. elektronica aan de TU/e doet. Dus hulp met het wiskundige deel is aanwezig en zeker nodig ;)
Van waar mijn interesse? Nou als jonge jongen zat ik altijd bij mijn vader in zijn "rommelkamertje" zo hete dat thuis, vol met apparatuur waaronder ontvangers en natuurlijk ook zenders. Hij had zelf een C machtiging en heeft altijd gezegt dat ik als ik er eens de tijd voor had zou moeten beginnen met een cursus. Helaas is mijn vader er al lang niet meer, maar het idee is nooit verloren gegaan om toch eens de stap te maken. Welnu het moment is daar! Heeft heel wat jaren nodig gehad, maar tijd vliegt! Waarom lid van dit forum worden is natuurlijk duidelijk, veel mensen weten meer dan 1 en het is leuk om je hobby te delen met anderen. Het enige "probleem" waar ik nog even tegen aan loop is dat wij net over de grens wonen in Duitsland, en ik er de voorkeur aan zou geven om een NL examen te doen en dan Harec om te zetten op DL. Of dit mogelijk is weet ik helaas nog niet, anders doen we het Duitse examen uiteraard. groet Hans

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier! Succes met de studie
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Hans,

Leuk verhaal. Mij rest nog 1 vraag, je schrijft dat je vader een C-machtiging had, welke roepletters had ie dan?


Groet,

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#4 Bericht door DK1NL »

Hallo Hans, leuk om het samen met je zoon te doen!

Laat eens weten of het mogelijk is om in Nederland examen te doen als je woonachtig bent in Duitsland. Ik woon ook in Duitsland maar om examen te gaan doen voor full in de Duitse taal zie ik niet zitten, best moeilijk!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#5 Bericht door PA3RIS »

Grenzgenger schreef:Laat eens weten of het mogelijk is om in Nederland examen te doen als je woonachtig bent in Duitsland. Ik woon ook in Duitsland maar om examen te gaan doen voor full in de Duitse taal zie ik niet zitten, best moeilijk!
Hallo Grenzgenger en Griffin95,

Dat is geen probleem, ik heb het in 2014 gedaan. Je kunt je gewoon inschrijven bij de stichting die de examens afneemt. Als je geslaagd bent kun je zoals elke Nederlander roepletters aanvragen bij AT en het HAREC-certificaat dat je dan krijgt stuur je dan naar het Bundesnetzagentur. Daarmee kun je dan Duitse roepletters aanvragen.

Groeten,

Frank! (PA3RIS / DL3RIS)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#6 Bericht door PA0RAB »

OM's en meelezers
Er is een oplossing ....... stel de vraag aan AT
Er bestaan met vele landen afspraken over erkenning van diverse diploma's examens enz
De inschaling kan verschillen evenals de exameneisen en de verlangde vaardigheden.
Voor zover ik weet hoef je niet woonachtig in Nederland te zijn om als Nederlander een Nederlands examen te doen Wel een Postadres misschien
In het verleden regelmatig met Amerikanen -45 jaar terug - QSO gehad op hun basis onder Duitse call.
Niks dubbele prefix
Wanneer ik in Duitsland of Denemarken lopend het Wad overstak( wadwanderend) naar een der eilanden was m'n rugzak juridisch een schip
Call weet ik niet meer maar ook jaren terug melde zich een Amerikaan op een clubavond Wilde Dutch talking leren Uiteraard afgeraden want We want to thank your cock is niet hetzelfde als We want to thank your cooker.Hij werd voor een extreem lagere periode gedetacheerd bij een Rijnmond bedrijf Had een technical license vergelijkbaar met de oude C maar een beetje pittiger want daarmee kon je ook HF
Net als nu de N
We gaven het advies om contact met Groningen op te nemen
na 14 dagen al liet hij zijn Dutch license zien Zeker een ambtenaar die zij ooglid optilde en op een knopje drukte.
Schijnt regelmatig toendertijd op de Haagse herhaler actief te zijn geweest.
Enne m'n oom woonde in Kloosterhaar op 100m van de grens Ga je toch niet om fietsen Set op de bagagedrager en de inham bij Wilsum afsnijdend was je met je papierwinkel ook een schiff auf fahrrad
73 de Ruud PA0RAB

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#7 Bericht door DK1NL »

Hallo Ruud,

ik heb gisteren het AT een mail gezonden en ook al antwoord gehad, het is mogelijk!

Naar aanleiding van uw e-mail van donderdag 17 november 2016 deel ik u mee dat het voor u mogelijk is in Nederland examen te doen.

Hieronder vindt u de een link van de website van de examinerende instantie.



https://radio-examen.nl/
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#8 Bericht door PA0RAB »

Marcel
Dank voor je reactie op het antwoord van AT.
Uit m'n eerdere verhaal begrijp je wellicht dat ik zo'n50 jaar terug ook regelmatig de grens overging en zo een bekvol Plattdeutsch sprak
Om dan mondeling je middelbare examen te doen in hoch Deutsch
that is an other piece of cake
Bij jullie is nu die keteldruk weggevallen
Een tip bij de studie Robert Elsinga de rode moderator heeft op zijn site examen vragen uitgewerkt staan Het werpen met de verpakking van sperciebonen geconserveerd is nooit weg
55 en 73 de Ruud PA0RAB

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#9 Bericht door DK1NL »

PA0RAB schreef:Marcel
Dank voor je reactie op het antwoord van AT.
Uit m'n eerdere verhaal begrijp je wellicht dat ik zo'n50 jaar terug ook regelmatig de grens overging en zo een bekvol Plattdeutsch sprak
Om dan mondeling je middelbare examen te doen in hoch Deutsch
that is an other piece of cake
Bij jullie is nu die keteldruk weggevallen
Een tip bij de studie Robert Elsinga de rode moderator heeft op zijn site examen vragen uitgewerkt staan Het werpen met de verpakking van sperciebonen geconserveerd is nooit weg
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Hallo Ruud,

bedankt voor de tip, zal ik zeker gebruik van maken!
Als het doen van een examen in Nederland mogelijk is kan het wellicht ook in België?
Het gaat er mij om dat ik het HAREC certificaat haal en in Brussel kan je iedere maand examen doen, kosten €25!
Ze hebben in ieder geval een mooie site waar je examenvragen kunt oefenen:
http://www.harec.be/

Ga dit zeker eens verder uitzoeken!
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#10 Bericht door PA3RIS »

Grenzgenger schreef: ik heb gisteren het AT een mail gezonden en ook al antwoord gehad, het is mogelijk!

Naar aanleiding van uw e-mail van donderdag 17 november 2016 deel ik u mee dat het voor u mogelijk is in Nederland examen te doen.
Uiteraard is het mogelijk, anders had ik het niet 2 jaar geleden, zoals ik al schreef, kunnen doen.

Griffin95
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2016, 20:23

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#11 Bericht door Griffin95 »

Juul - PE0GJG schreef:Dag Hans,

Leuk verhaal. Mij rest nog 1 vraag, je schrijft dat je vader een C-machtiging had, welke roepletters had ie dan?


Groet,

Juul
Goeie vraag juul, ik weet alleen nog de PE1 en ergens een X stond op naam van Jo Leeuwerik, misschien dat je het ergens kunt terug vinden. Locatie Panningen


Groeten Hans

Griffin95
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2016, 20:23

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#12 Bericht door Griffin95 »

PA3RIS schreef:
Grenzgenger schreef:Laat eens weten of het mogelijk is om in Nederland examen te doen als je woonachtig bent in Duitsland. Ik woon ook in Duitsland maar om examen te gaan doen voor full in de Duitse taal zie ik niet zitten, best moeilijk!
Hallo Grenzgenger en Griffin95,

Dat is geen probleem, ik heb het in 2014 gedaan. Je kunt je gewoon inschrijven bij de stichting die de examens afneemt. Als je geslaagd bent kun je zoals elke Nederlander roepletters aanvragen bij AT en het HAREC-certificaat dat je dan krijgt stuur je dan naar het Bundesnetzagentur. Daarmee kun je dan Duitse roepletters aanvragen.

Groeten,

Frank! (PA3RIS / DL3RIS)
Hallo Frank,

Bedankt voor je uitleg!
Het probleem ligt echter daarin dat de stichting die de examens afneemt je Nederlandse woonadres nodig heeft voor aanmelding samen met je BSN nummer. Het
BSN nummer heb ik als Nederlander natuurlijk wel.

Groeten Hans

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#13 Bericht door DK1NL »

Eigenlijk vreemd dat ze dan een Nederlands woonadres nodig hebben.
Ik ben hierin nog een stap verder gegaan en onderzocht of ik ook in Brussel examen mag doen. Het is zo dat ik daar regelmatig aan het werk ben en het mogelijk is om daar iedere maand examen af te leggen. Op mijn vraag aan het bipt of het mogelijk was kreeg ik het volgende antwoord:

Het is absoluut mogelijk om als inwoner van Duitsland deel te nemen aan een door het BIPT georganiseerd HAREC-examen. Eerst een praktijkexamen afleggen is hiervoor niet nodig. Wanneer u slaagt voor het examen, zal er u een viertalig HAREC-certificaat worden uitgereikt, waarmee u dan in Duitsland een vergunning moet kunnen aanvragen. Een Belgische vergunning verkrijgen op basis van het behaalde certificaat is niet mogelijk, omdat u niet in België woont, maar daar heeft u waarschijnlijk ook geen nood aan.


Informatie over de georganiseerde examens kunt u vinden op onze site http://www.bipt.be. Zich inschrijven kan alleen elektronisch, via de link https://registration.bipt.be.

Met vriendelijke groeten,


Annik De Vogelaere

Dienst Radioamateurs

Tel.:02-226.88.70
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Wie ben ik en wat doe ik hier?

#14 Bericht door PA3RIS »

Griffin95 schreef:
PA3RIS schreef:
Grenzgenger schreef:Laat eens weten of het mogelijk is om in Nederland examen te doen als je woonachtig bent in Duitsland. Ik woon ook in Duitsland maar om examen te gaan doen voor full in de Duitse taal zie ik niet zitten, best moeilijk!
Hallo Grenzgenger en Griffin95,

Dat is geen probleem, ik heb het in 2014 gedaan. Je kunt je gewoon inschrijven bij de stichting die de examens afneemt. Als je geslaagd bent kun je zoals elke Nederlander roepletters aanvragen bij AT en het HAREC-certificaat dat je dan krijgt stuur je dan naar het Bundesnetzagentur. Daarmee kun je dan Duitse roepletters aanvragen.

Groeten,

Frank! (PA3RIS / DL3RIS)
Hallo Frank,

Bedankt voor je uitleg!
Het probleem ligt echter daarin dat de stichting die de examens afneemt je Nederlandse woonadres nodig heeft voor aanmelding samen met je BSN nummer. Het
BSN nummer heb ik als Nederlander natuurlijk wel.

Groeten Hans
Hallo Hans,

Adres van familie opgeven? Ik heb een postbus in Nederland, dus die heb ik ongetwijfeld opgegeven toen.

Plaats reactie