Zenden in het buitenland.

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
ON5MS
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:57
Roepletters: ON5MS
Locatie: Mechelen BE

Zenden in het buitenland.

#1 Bericht door ON5MS »

Ik heb een Harec vergunning. Ik heb in de cursus geleerd dat je daarmee mag zenden in de CEPT landen, maar ik lees hier dat mensen een gastvergunning aanvragen.
Hoe zit dat nu?
Mag ik in Frankrijk, Nederland en Engeland uitzenden zonder bijkomende vergunning of niet?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zenden in het buitenland.

#2 Bericht door PE2AAB »

Op de website van www.PC5E.nl vind je hierover veel info. Je kunt daar ook zien waar je HAREC vergunning geldig is. Die gastvergunning wordt vooral aangevraagd als het geen CEPT landen betreft waar je HAREC certificaat geldig is of (in geval van Nederland) waar de Novice vergunningshouders in landen willen uitkomen waar de Novice vergunning niet is geharmoniseerd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

ON5MS
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 aug 2016, 21:57
Roepletters: ON5MS
Locatie: Mechelen BE

Re: Zenden in het buitenland.

#3 Bericht door ON5MS »

Dankjewel.
Het mag dus. wel de prefixen gebruiken. PA/ON5MS voor mij in NL bv.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zenden in het buitenland.

#4 Bericht door PE2AAB »

Ja precies. Dat is inderdaad de manier. Zolang het land in kwestie het HARaeC certificaat accepteert kun je dat zo doen. Let op dat een aantal landen werken met regiogebonden prefixen. Bijvoorbeeld Spanje. Zit je op de Balearen gebruik je EA6, zit je op de Canarische Eilanden gebruik je EA8 en zo zijn er nig meer zials ook terug te vinden in TR61-01. (www.cept.org)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zenden in het buitenland.

#5 Bericht door PE1PQX »

PE2AAB schreef:Ja precies. Dat is inderdaad de manier. Zolang het land in kwestie het HARaeC certificaat accepteert kun je dat zo doen. Let op dat een aantal landen werken met regiogebonden prefixen. Bijvoorbeeld Spanje. Zit je op de Balearen gebruik je EA6, zit je op de Canarische Eilanden gebruik je EA8 en zo zijn er nig meer zials ook terug te vinden in TR61-01. (http://www.cept.org)
Dat klopt helaas niet. Het gaat alleen zo als de CEPT recomendations T/R 61-01 in het land dat je bezoekt geaccepteerd/geratificeerd zijn.
Een HAREC certificaat is alleen van belang als je naar een land gaat en daar een (tijdelijke gast) licentie moet aanvragen omdat dat land geen "CEPT-land" is.
De USA is daar volgens mij een voorbeeld van.
Als je van de ene CEPT land naar het andere gaat, dan is het simpel "prefix bezochte land"/"eigen call"; in mijn geval ON/PE1PQX of DL/PE1PQX etc...
Die HAREC certificering is slechts een aanvulling op de CEPT regeling, en niet nodig binnen de EU.

(Hoe het zit met emigreren binnen de EU durf ik niet te zeggen, dan zou HAREC wel van belang KUNNEN zijn)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zenden in het buitenland.

#6 Bericht door elsinga »

Ik heb daar wat onderzoek naar gedaan (www.pc5e.nl/cept ;)), de USA valt netjes onder de CEPT regeling. Dus alleen Wx/call, niks gastlicentie en zo. In vrijwel heel Europa trouwens ook niet, tenminste met Full licentie.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zenden in het buitenland.

#7 Bericht door PE1PQX »

USA is dan niet echt een handig voorbeeld, dan bijvoorbeeld Mexico.
(Trouwens de USA is geen CEPT lid, maar erkent het wel... :wink: )

http://www.erodocdb.dk/docs/doc98/offic ... TR6101.pdf
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Zenden in het buitenland.

#8 Bericht door Rene - pg3r »

PE1PQX schreef:(Hoe het zit met emigreren binnen de EU durf ik niet te zeggen, dan zou HAREC wel van belang KUNNEN zijn)
The ''CEPT radio amateur licence" [..] will be valid for non-residents only, for the duration of their temporary stays in countries having adopted the Recommendation

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Zenden in het buitenland.

#9 Bericht door PA3JMS »

Het HAREC certificate heb je nodig als:

- Als je emigreert en een call wilt aanvragen voor het land waar je gaat wonen.
- In een niet CEPT land een gast licentie wilt aanvragen.
- Als je langer dan zoveel maanden (meeste landen dacht ik 3 maanden) in een CEPT land verblijft.

HAREC certificaat is aan te vragen bij het AT (niet gratis).
73 Jan

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Zenden in het buitenland.

#10 Bericht door PE2AAB »

Het gaat hier om een Belgische licentie. De OM in kwestie heeft dus een HAREC certificaat
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Zenden in het buitenland.

#11 Bericht door PA3JMS »

Sorry niet het hele topic gelezen. Maar als ik het dus goed begrijp krijg je in Belgie een HAREC certificaat en moet je die in Nederland aanvragen. In Nederland krijg ik namelijk het "bankpasje" met daarop de tekst Registratiebewijs en het A4tje met de titel Radio amateur station licence en moet ik het HAREC certificaat aanvragen waar ik voor moet betalen. In mijn beleving is het HAREC certificaat een ander document als het A4tje en het pasje.

Zie: http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... ndamateurs waar het tarief genoemd wordt. Heb ook een link naar een aanvraag formulier maar kon zo snel niets op de AT site vinden met wat uitleg.
73 Jan

Gebruikersavatar
pa1dde
Berichten: 129
Lid geworden op: 26 mei 2013, 09:54
Roepletters: PA1DDE
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Zenden in het buitenland.

#12 Bericht door pa1dde »

Deze topic eens opfrissen :)

Mij is niet duidelijk of je met een F-registratie in Spanje mag uitkomen op de amateurbanden.

Kan dit zonder meer of moet je daar een aanvraag voor doen bij de Spaanse telecom?

Is Spanje een CEPT-land of niet?

Wie het weet mag het zeggen :D

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Zenden in het buitenland.

#13 Bericht door Rene - pg3r »

pd0dde schreef:Is Spanje een CEPT-land of niet?
Ja. https://www.ecodocdb.dk/download/2ae38a ... TR6101.pdf

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Zenden in het buitenland.

#14 Bericht door PA3FAT »

Welke deel van http://www.pc5e.nl/cept en de daar geplaatste Excel file begrijp jij niet?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Zenden in het buitenland.

#15 Bericht door on4avt »

Sommige landen moet je een cw examen kunnen voorleggen

Plaats reactie