Laadstroom beperken Li-ion

Alles over zelfbouwprojecten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Laadstroom beperken Li-ion

#1 Bericht door ----- »

Voor een vossenjacht ontvanger heb ik de 9V batterij vervangen door 7.4V Li-Ion batterij. Dat werkt prima

Alleen heb ik geen juiste lader kunnen vinden. Die ik heb laad met 1Amp, dat is veel te snel. 200mA per cell is ~ het gewenste. (Het gaat om 2 cellen in serie met een balancer circuit en min / max spanning bescherming). De lader slaat af bij 8.4 V.

Kan ik om de laadstroom door de batterij de beperken een weerstand parallel aan de batterij aansluiten ? Deze zal dus een gedeelte van de laadstroom afvoeren.

Boerenklompen theorie:
Als ik 10 Ohm parallel over de lader zet zal bij:

bij 5.4 Volt (het absolute minimum) wordt 0.54 A door de weerstand afgevoerd, blijft 230 mA laadstroom per cell over
bij 7.4 Volt (nominale spanning) wordt 0.74 A door de weerstand afgevoerd, blijft 130 mA laadstroom per cell over
bij 8.4 Volt (maximale spanning) wordt 0.84 A door de weerstand afgevoerd, blijft 80 mA laadstroom per cell over

Dat is een flink stuk beter dan de 1A die er nu ingepompt wordt

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#2 Bericht door pe1cmo »

Marcel,

Wat heb je voor batterij. Dus het aantal mA/h

Ik gebruik die dingen bij bosjes en laders is geen probleem, die kan je van het merk Mascot kopen.
Of je maakt er zelf één, maar die componenten zijn niet makkelijk te koop.
(ik gebruik 8.4V max (7.4 nominal) bij 3300 mA/h en die laad ik met 1.3A)
Li-ion wil met een zo gelijk mogelijke stroom (stroombron) geladen worden, en indien de maximale spanning van 8.4V wordt bereikt neemt een spannings sturing (spanningsbron) de lading over tot de uiteindelijke stroom 0 is.

Ik ga binnenkort een lader maken die 12V omzet naar een 8.4V Li-ion cell, middels dit IC: BQ24103ARHLR
Is niet handmatig te solderen, maar ik kan eventueel een printje extra maken.
Hier kan je de stroom begrenzen.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#3 Bericht door ON5DRE »

ik zou geen weerstand parallel over de batterij zetten, eventueel een weerstand in serie ?
natuurlijk zakt de stroom dan constant, als de batterij voller raakt.
Als je enkel de stroom wil beperken kan je een simpele constante stroombron maken
met een LM317 : http://diyaudioprojects.com/Technical/C ... Regulator/
Misschien kom je op deze manier wel toe als je jouw printjes gebruikt voor het
balanceren en minimum ( en vooral ) maximum spanning bewaking.
Lithium is niet de meest vergevingsgezinde batterij technologie als je iets misdoet...

Veel Suc6 !
ON5DRE.

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#4 Bericht door Ron01 »

Voor plm 2 of 3 tientjes kun je bij Hobbyking een computergestuurde lader voor Lithium Ion, Ni-Mh Ni-Cd en vele andere soorten accu's/batterijen kopen. Ze hebben een duidelijk display waarmee je het laden goed kunt volgen.
Deze "herkennen" de accu en hebben diverse beveiligingen (temp-spanning enz)
Ik gebruik er zelf ook een en ben er zeer tevreden over.
Daar kun je zelf niet voor gaan knutselen
Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#5 Bericht door pe1mix »

Als het om een lader voor 2 cellen gaat, die heb ik toevallig nog eentje te koop.
Zie:
http://www.tweedehands.nl/zendamateur/z ... 54392.html
Kan mee naar Bladel.

Groeten Eric.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#6 Bericht door ----- »

De gebruikte cellen zijn van het type 14500 (penlite formaat) opschrift 2500mA (ik betwijfel of ze dit ook halen).

2 cellen staan in serie en het laden gebeurd via een protectie circuit, welke elke cel beschermd tegen: te lage spanning, te hoge spanning, kortsluiting.

De lader is zoals gezegd een 1A type en laad dus met 1A.

Een weerstand in serie heb ik over gedacht maar dat gaat niet werken. De lader gaat dan namelijk te spanning opvoeren om aan die 1A te komen. Totdat de 8.4V bereikt wordt en de lader afslaat.

Een weerstand parallel zou mijns inziens wel kunnen maar ook niet ideaal ivm de niet constante laad stroom door de cellen.
Maar een niet constante maar lagere laadtroom lijkt me minder kwalijk dan een te hoge laadstroom. Laadtijd is van minder belang.

PS. het is ook een no-budget project, en heb geen zin tientallen euro's hiervoor uit te geven.
Ter illustratie kosten tot nu toe: Batterijen €1,- per stuk, Protectie circuit €1,- , 230V Lader €1,90.

De weerstand is natuurlijk een houtje touwtje oplossing, maar misschien zie ik iets over het hoofd waardoor het niet kan wat ik wil.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#7 Bericht door pe1cmo »

Die capaciteit klopt niet nee, zal eerder 1000 a 1200 mA/h zijn.
Maar de laadstroom van 1A is niets mis mee, dus gewoon doen.
Wel bij die 8,4V overschakelen van stroom naar constante spanning en als de laadstroom min of meer nul is (kleiner dan 50mA) afschakelen.
Li-ion beslist niet druppelladen of onder spanning laten staan.

De beveiligingsprint is min of meer een zekering. Zorg dat je eigen schakeling lager zit.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#8 Bericht door sottezero »

interne weerstand van de cellen zal vanzelf de stroom beperken als de lader niet de spanning naar achterlijk hoge spanningen trekt, maar een el-cheapo oplossing is misschien bij een china shop oid een setje usb-18650 laders bestellen en deze balanceren.
Ben je voor een paar euro ook klaar.
usb zal of 500ma trekken of sommige 1a..

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#9 Bericht door PA4WK »

Is iets met een L200 een idee?
spanning en stroom onafhankelijk van elkaar instelbaar, en I = max 2Amp.
Schema's genoeg te vinden op het www
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#10 Bericht door Bert_1 »

Wat ik mis is dat het gevaarlijk is om Li-ion 'zomaar' te laden. Ik dacht dat ze kunnen ontploffen zodra ze boven de 100% geladen worden (of is dat niet zo en nooit geweest)?

Bert
Bert

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#11 Bericht door pe1cmo »

Ontploffen niet, maar ze kunnen wel in brand vliegen, en dat is gevaarlijker.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#12 Bericht door PE1LGW »

Het gaat meer over de maximale laad spanning dan de laad stroom bij de te laden li -ion accu's, bij een 3.7 v Lo-ion accu mag dit niet boven de 4.2 volt zijn.
Er kan bij het overschijden van deze spanning kan er een gas in de accu ontstaan, wat zeer brandbaar is.
Dit gas ontstaat ook als er vocht in de accu komt, bv indien de accu beschadigd is en er vocht bij komt.
Als de accu beschadigt is, en nog wordt geladen, wordt de accu een beetje warm, dan onstaat er condens.
De condens in de accu versneld het procces van de gas vorming, dit geef een ketting reactie.
Accu's gaan door de gas vorming bol staan, dan is het oppassen, er kan zelfontbranding ontstaan.

Op het QRL heb ik hier dagelijks mee te maken, als repair engineer.
Hebben hier ook wat exta maatregelingen getroffen, afval bakken met zand, als het mis gaat.
En neem van mij aan, dat een accu van een telefoon een aardige fik kan geven en veel rook.
Ook dit is al eens voor gekomen , even schrikken en daar naar handelen.

ontploffen kan zeker, als het gas niet direct weg kan. CMO

Een L200 is zeker mogelijk, met oog op de maximale laad spanning.

Nu zijn er via die zaak in hong kong laad printjes te koop, voor minder dan een euro die de Lo ion netjes laden.
Ook met meerdere cellen te gebruiken, in serie geschakelde cellen.

Conclusie is simpel, meten is weten, wordt dan minder zweten.
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#13 Bericht door ----- »

pe1cmo schreef:Nu zijn er via die zaak in hong kong laad printjes te koop, voor minder dan een euro die de Lo ion netjes laden.
Ook met meerdere cellen te gebruiken, in serie geschakelde cellen.
Zoals al gezegd heb ik ook zulks een printje ertussen zitten. Deze beschermd de cel tegen over (ont)laden, te grote stroom (3A) dus ook kortsluiting.
Elk contact met de cel of het nu opladen of ontladen is gaat via dit printje. De cellen zelf zijn niet meer toegankelijk gemaakt.

Voor de prijs van een ~1 euro is de boel beveiligd.
Bijlagen
$_57.JPG

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Laadstroom beperken Li-ion

#14 Bericht door Remco »

Ik doe het in mijn Fokzbox met een 7809 met een seriediode
voor twee -in serie geschakelde- Li-ioncellen.
Bijlagen
lipo-fym.jpg

Plaats reactie