DMR hotspot problemen

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

DMR hotspot problemen

#1 Bericht door PH0HAN »

Onlangs aan de gang gegaan met DMR. Een DMR porto aangeschaft waarmee ik in de auto kan luisteren, maar ik wil meer dan luisteren, ik wil ook meepraten!. Ik woon in een gebied buiten het bereik van de DMR repeaters.Na veel zoeken en lezen op Internet de oplossing gevonden. Een private hotspot. Een Raspberry Pi had ik nog. Samen met een DVMega printje zou een prima hotspot zijn samen te stellen. DVMega aangeschaft en aan de hand van het artikel van Peter PA3PM de software geinstalleerd. Dan begint het echter pas. De meeste artikelen op Internet gaan over de instellingen voor DStar en DStar repeaters. Over hoe e.e.a. te configureren voor een DMR hospot valt weinig te vinden. Alles start wel op, maar MMDVMHost meld na opstarten "connection to the master has timed out" en sluit DMR netwerk af waarna de cyclus opnieuw begint. Het andere software pakket dat kennelijk nodig is, ircDDB, meldt bij status "ircDDB disconnected".
Kennelijk staan er zaken verkeerd ingesteld. Mijn vraag is nu kan iemand mij in de goede richting wijzen. Welke pakketten moeten zijn geinstalleerd, in welke volgorde moeten ze worden opgestart en hoe ziet het config bestand van bv MMDVMHost eruit zodat ik de combinatie RPI en DVMega als mini hospot kan gebruiken en ik met mijn porto toegang krijg tot het DRM netwerk. Alle info is welkom.

Han
PH0HAN

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: DMR hotspot problemen

#2 Bericht door PE1MBS »

Hoi Han,

Ik denk dat je wat instellingen moet veranderen in MMDVM.ini.
Let hierbij op:

[DMR Network]
Enable=1
Address=213.222.29.197
Password=passw0rd

Ik neem aan dat je de software als zip gedownload hebt dan zijn alle benodigde pakketten geinstalleerd.;)
ircDDB heb je alleen nodig bij D-star.

Mvg,
John

PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

Re: DMR hotspot problemen

#3 Bericht door PH0HAN »

Hallo John,

Ik ga het morgen veranderen. Ik zie al dat het ip adres dat je geeft anders is dan het adres dat ik in het config.ini heb staan. Als ik het goed begrijp heb ik ircDBB dus helemaal niet nodig. Ik heb een complete image geinstalleerd, daar zat het bij. Kan ik volstaan met alleen MMDVMHost? ircDBB wordt nu automatisch gestart.

Dank voor de reactie, ik ga ermee aan de gang en laat het nog wel weten.

Han.

PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

Re: DMR hotspot problemen

#4 Bericht door PH0HAN »

Hallo John,

Na de door jou aangegeven wijzigingen in het configuratie file te hebben doorgevoerd werkt MMDVMHost. Ik krijg nu de melding "logged in to the master succesfully". Nogmaals dank voor de tip. Ik ga nu de porto programmeren op de frekwentie waarop de hospot werkt en zien wat er dan gebeurt. Eigenlijk weet ik niet goed wat te verwachten, maakt het extra interessant.

Zijn er zaken waarop ik moet letten?

Han.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: DMR hotspot problemen

#5 Bericht door PE1MBS »

Hey,

Mooi dat het werkt, wat je kunt verwachten zijn amateurs in gesprek over uiteenlopende onderwerpen. :wink:
Waar je even op moet letten is de wachttijd voor je de microfoon indrukt.
Neem 3-4 seconden pauze zodat alle repeaters en hotspots de data kunnen verwerken.
Probeer te vermijden om hele gesprekken te voeren op 204, dit is een landelijke TalkGroup bedoeld voor aanroepen en er zijn voldoende alternatieven.
Veel luisteren levert een hoop informatie op, evenals de DMR ronde op zondag (12:00 op 2042 midden).

Veel plezier en tot horens!
Mvg,
John

PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

Re: DMR hotspot problemen

#6 Bericht door PH0HAN »

Het werkt. Inmiddels een paar qso's gemaakt. Het valt niet mee, de operating practice is na meer dan 10 jaar wel verdwenen. Er werd me gezegd dat ik soms wegviel. Er dienen zaken wat anders ingesteld te worden. Maar wat? Is er iemand die mij kan zeggen welke instellingen ik kan/moet aanpassen. Een link naar files op Internet is ook prima. Ik heb al veel gezocht maar niet veel kunnen vinden.

Han.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: DMR hotspot problemen

#7 Bericht door PE1MBS »

Het kan zijn dat je de frequentie nog iets moet corrigeren.
Dit vond ik het makkelijkst met BlueDV onder Windows en dan de BER zo laag mogelijk krijgen door de frequentie aan te passen.
Maar dat heeft Rob je ook al verteld.... :o

Oja, die BlueDV kun je hier http://software.pa7lim.nl/BlueDV/BETA/ vinden.

PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

Re: DMR hotspot problemen

#8 Bericht door PH0HAN »

In het logfile zie ik dat de BER over het algemeen 0,0% is en soms iets meer maar altijd beneden 1%. Voorts zag ik tweemaal een request voor voice to voice service, maar ik heb niets gehoord. Het aantal packet errors loopt soms tegen de 10%

Han

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: DMR hotspot problemen

#9 Bericht door PE1MBS »

In MMDVMHost komt een gemiddelde waarde te staan, zeg maar hetzelfde als in het BM Dashboard.
Die BlueDV geeft een directe waarde aan dus je ziet meteen wat het effect is van een frequentie aanpassing. Verwacht er geen wonderen van maar het kan net dat beetje helpen.
Verder zijn de onderlinge afstand, internet verbinding (wifi) en afscherming belangrijk. Ook kun je nog experimenteren met een dummyload ipv een antenne zowel op de set als op de DV-Mega.
Sommige sets zijn software-matig terug te regelen in het uitgaande vermogen.

Mvg,
John

PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

Re: DMR hotspot problemen

#10 Bericht door PH0HAN »

BlueDV werkt toch alleen met een Bluestack board, die heb ik niet, ik gebruik een Raspberry Pi 3. Ik heb me even in die Bluestack boardjes verdiept. Heeft wel voordelen. Geen gedoe met Linux enz. dus heb ik er een besteld. Komt morgen of maandag. De raspberry komt dan vrij voor andere zaken.

Han.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: DMR hotspot problemen

#11 Bericht door PE1MBS »

Ah ok, had ik even niet op gelet maar heeft idd voordelen. Zo kan ie aan een PC (zowel Windhoos als Linux), een smartphone maar ook nog steeds aan je Raspberry. En die laatste kun je dan ook gewoon via een USB touwtje aansluiten, ook wel weer makkelijk/flexibel.
En ook voor firmware updates is zo'n Bluestack wel handig.

Goed bezig Han!

John

PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

Re: DMR hotspot problemen

#12 Bericht door PH0HAN »

Bluestack inmiddels ontvangen en geinstalleerd. Het werkt echter maar gedeeltelijk. DVMega wordt gezien. Software versie 3.08 dus de juiste. Ook BT werkt goed. Ik zie ook de info van de QSO's voorbij komen. Echter ik hoor slechts de eerste paar seconden daarna stilte. Wanneer ik met echo naar mijn eigen signaal luister wordt dat ook onderbroken. Van een gesproken zin komt minder dan de helft over. Voorlopig DVMega maar weer even op de RPI gemonteerd. Dan werkt het redelijk tot goed, aan de DVMega ligt het dus niet. Tips??

mvg,
Han.

Gebruikersavatar
PE1MBS
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 jul 2015, 21:17

Re: DMR hotspot problemen

#13 Bericht door PE1MBS »

Als het goed is zijn er wat problemen opgelost vanuit de BM server zelf. Ik zag je vanmiddag nog voorbij komen Han en ik heb je een paar keer geroepen maar er was ook nog nieuwe software voor de hytera's en daar zat ook nog een foutje in, een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Ik zie 3.07 als laatste versie maar zou niet weten waarom het vanaf vanmiddag niet zou werken onder BlueDV. Het door jou genoemde probleem komt bij meer OM's voor maar het is lastig te achterhalen wat nou de exacte oorzaak is. Ik had zelf bijvoorbeeld geen enkel probleem met BlueDV onder Windhoos.

Mvg,
John

PH0HAN
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2016, 10:24
Roepletters: PH0HAN
Locatie: Hoogkarspel

Re: DMR hotspot problemen

#14 Bericht door PH0HAN »

Het werkt inmiddels gewoon. Ik kreeg vanmiddag ook mee dat er een netwerk storing was die oa DVMega trof. De configuratie met de RPI werkte wel gewoon. Merkwaardig! Ik heb de combinatie DVMega/Bluestack in een oud kastje gebouwd. Voeding d.m.v. een battery pack. Het geheel trekt bijzonder weinig stroom want het draait al uren. Ik ga er edd mee naar buiten en dan in combinatie met m'n telefoon eens zien wat 't doet. Het is een boeiend gebeuren. Ik heb begrepen dat het dataverbuik nog wel meevalt. We gaan het zien.

mvg,
Han

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: DMR hotspot problemen

#15 Bericht door PD8RK »

Ik wil ook een dmr hotspot gaan bouwen.
Is dit nog steeds 't beste te doen met een dv4mini? Zie dat ie online niet (meteen) leverbaar is, is er inmiddels iets nieuws? Of gewoon even uitverkocht... :)

Ik zie dat deze te koppelen is aan een RPi, is dat goed te doen, of erg lastig?
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Plaats reactie