Maatregelen verstoringen PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#46 Bericht door PA0ETE »

PE1OHM schreef:
PA1WBU schreef:
PA2GLA schreef:Behoorlijk simpel: een slimme repeater gaat gewoon niet open zonder correct ontvangen call. en bij misbruik wordt de betreffende call tegen gehouden. Ik denk dat er nog meer leuke dingen mee te doen zijn.
Iemand die weet dat zijn call ook uitgezonden wordt bedenkt zich wel 2X om rottigheid uit te halen en zonder doet de repeater het niet...
Helemaal niet simpel want dit soort apparatuur bestaat gewoon niet. Anders dan in DMR etc land, daar ligt het uiteraard heel anders.
Het zit niet standaard in de apparatuur, maar middels een DCS-achtig systeem zou het prima moeten kunnen lijkt me.
http://wiki.radioreference.com/index.php/DCS
Soortgelijk zou je ook de call mee kunnen geven.
Alternatief zou je als 'rogerbiep' ook nog een AX-25 burst mee kunnen geven, maar dat is wat minder luistervriendelijk. ;)
Als je zo'n roepnaamsysteem slim kiest, d.w.z. in één van de daarvoor aangewezen modulatiesoorten, hoef je zelf je call ook niet meer te zeggen.

SDR-JO
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2016, 09:36
Roepletters: NONE

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#47 Bericht door SDR-JO »

ik luister veel op de NOS, maar de interesse is veel minder geworden sinds de piepjes, USB uitzendingen en ook de "persoonlijke" discussies. Ook jammer dat er personen zijn die denken de Repeater de baas te zijn.

Ik hoor steeds de zelfde mensen met de zelfde onderwerpen en dan begint mij persoonlijk te irriteren dus dan verlaat ik maar NOS.

Jammer omdat het een mooi systeem is waar veel van geleerd kan worden.

Helaas zijn de bekenden personen op een hand te tellen. Maar ook niet te vergeten de lastpakken / verveel apen.


Succes mensen, hopelijk gaat het goed komen. Van dit project kunnen veel zakelijke bedrijven iets leren.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#48 Bericht door PA0ETE »

Je moet je de repeater idd niet toe-eigenen, maar er zijn wel grote verschillen in belangstelling. Ik ben het er wel mee eens dat het niet steeds over hetzelfde moet gaan maar tegelijk zijn er ook veel mensen die graag luisteren naar wat bijv. Lodewijk te vertellen heeft.

De ergernis op PI2NOS is vaak dat het op een aantal tijdstippen te druk is. Op veel andere repeaters hoor je nooit wat. Is dat dan beter?

Als ik een gesprek hoor dat ik niet interessant vind luister ik daar ook niet lang naar. Ik vind alleen niet dat je dat dan kunt afserveren met dat dat dan allemaal maar "niets" is. Er zijn kennelijk ook mensen die het waarderen.

Juist een sfeer waar mensen zich aan bepaalde geregelde gebruikers ergeren, werkt ook het gestoor in de hand. Mensen hebben dan minder respect voor die gesprekken, en meer nog: het zijn toch gesprekken die er eigenlijk niet thuis horen. Nou die kun je dan ook wel wegdrukken. Het is vast niet in ieder geval zo, maar het is wel dat er een klimaat kan ontstaan waarin gedacht wordt dat het bij bepaalde gesprekken allemaal wel ok is.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#49 Bericht door sottezero »

PA0ETE schreef:Je moet je de repeater idd niet toe-eigenen, maar er zijn wel grote verschillen in belangstelling. Ik ben het er wel mee eens dat het niet steeds over hetzelfde moet gaan maar tegelijk zijn er ook veel mensen die graag luisteren naar wat bijv. Lodewijk te vertellen heeft.

De ergernis op PI2NOS is vaak dat het op een aantal tijdstippen te druk is. Op veel andere repeaters hoor je nooit wat. Is dat dan beter?

Als ik een gesprek hoor dat ik niet interessant vind luister ik daar ook niet lang naar. Ik vind alleen niet dat je dat dan kunt afserveren met dat dat dan allemaal maar "niets" is. Er zijn kennelijk ook mensen die het waarderen.

Juist een sfeer waar mensen zich aan bepaalde geregelde gebruikers ergeren, werkt ook het gestoor in de hand. Mensen hebben dan minder respect voor die gesprekken, en meer nog: het zijn toch gesprekken die er eigenlijk niet thuis horen. Nou die kun je dan ook wel wegdrukken. Het is vast niet in ieder geval zo, maar het is wel dat er een klimaat kan ontstaan waarin gedacht wordt dat het bij bepaalde gesprekken allemaal wel ok is.
Ik kan me voorstellen dat er inderdaad mensen zijn die denken "nee, niet weer dat verhaal", ik hoor zelf ook regelmatig dezelfde mensen over dezelfde dingen praten en meestal op de tijdstippen dat mobiele gebruikers van de repeater gebruik willen maken om te kunnen werken.
Overigens, ik hoor echt geen kip meer op 11m... Ik kan me voorstellen dat voormalig 11m piraten naar een repeater gaan waar ze 'aanspraak' krijgen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#50 Bericht door PA0ETE »

Veel tegenwoordige piraten zitten tussen 433 en 434,6 met 50W als "LPD-gebruiker", omdat de storing op 11 meter te erg geworden is. Je komt ze ook boven en onder 2m tegen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#51 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:Veel tegenwoordige piraten zitten tussen 433 en 434,6 met 50W als "LPD-gebruiker", omdat de storing op 11 meter te erg geworden is. Je komt ze ook boven en onder 2m tegen.

Lekker laten zitten daar………….Heeft AT weer werk, als ze het tenminste doorhebben.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#52 Bericht door PF9ZX »

Juul - PE0GJG schreef:
PA0ETE schreef:Veel tegenwoordige piraten zitten tussen 433 en 434,6 met 50W als "LPD-gebruiker", omdat de storing op 11 meter te erg geworden is. Je komt ze ook boven en onder 2m tegen.

Lekker laten zitten daar………….Heeft AT weer werk, als ze het tenminste doorhebben.
Ze weten het en wat je krijgt als antwoord, is dat het vrije frequenties zijn die iedereen mag gebruiken. Dat men met amateurapparatuur werkt doet niet terzake blijkbaar want daar reageren ze niet op.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#53 Bericht door Juul - PE0GJG »

"Vrije frequenties?"………….
Dus jij en ik en iedereen mogen…………..Heet dat in gewoon Nederlands "gedogen?"
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#54 Bericht door PF9ZX »

Ik vrees van wel ja. Of dit een goede zaak is ?
Ja, voor het gebruik van de frequentieruimte wel :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#55 Bericht door De Friese Hoen »

PF9ZX schreef: Ze weten het en wat je krijgt als antwoord, is dat het vrije frequenties zijn die iedereen mag gebruiken. Dat men met amateurapparatuur werkt doet niet terzake blijkbaar want daar reageren ze niet op.
Dus als ik het goed begrijp heb je een klacht ingediend hierover bij het AT? Ik begrijp dat niet zo goed, kijk als iemand mij stoort tijdens het gebruik van amateurfrequenties zou ik ook een klacht indienen maar zo lang ze mij niet tot last zijn waarom zou ik een klacht gaan indienen? Ik heb liever dat ze op die LPD kanalen zitten dan op PI2NOS zitten te storen.....

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#56 Bericht door SWL nl 5321 »

sottezero schreef:
PA0ETE schreef:Je moet je de repeater idd niet toe-eigenen, maar er zijn wel grote verschillen in belangstelling. Ik ben het er wel mee eens dat het niet steeds over hetzelfde moet gaan maar tegelijk zijn er ook veel mensen die graag luisteren naar wat bijv. Lodewijk te vertellen heeft.

De ergernis op PI2NOS is vaak dat het op een aantal tijdstippen te druk is. Op veel andere repeaters hoor je nooit wat. Is dat dan beter?



PD0ASL

Angelo

Doet u wel eens aan zelfreflectie?

Ik verschil duidelijk van mening over uw
inbreng :mrgreen:
73

Robert

Als ik een gesprek hoor dat ik niet interessant vind luister ik daar ook niet lang naar. Ik vind alleen niet dat je dat dan kunt afserveren met dat dat dan allemaal maar "niets" is. Er zijn kennelijk ook mensen die het waarderen.

Juist een sfeer waar mensen zich aan bepaalde geregelde gebruikers ergeren, werkt ook het gestoor in de hand. Mensen hebben dan minder respect voor die gesprekken, en meer nog: het zijn toch gesprekken die er eigenlijk niet thuis horen. Nou die kun je dan ook wel wegdrukken. Het is vast niet in ieder geval zo, maar het is wel dat er een klimaat kan ontstaan waarin gedacht wordt dat het bij bepaalde gesprekken allemaal wel ok is.
Ik kan me voorstellen dat er inderdaad mensen zijn die denken "nee, niet weer dat verhaal", ik hoor zelf ook regelmatig dezelfde mensen over dezelfde dingen praten en meestal op de tijdstippen dat mobiele gebruikers van de repeater gebruik willen maken om te kunnen werken.
Overigens, ik hoor echt geen kip meer op 11m... Ik kan me voorstellen dat voormalig 11m piraten naar een repeater gaan waar ze 'aanspraak' krijgen.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#57 Bericht door PF9ZX »

De Friese Hoen schreef:
PF9ZX schreef: Ze weten het en wat je krijgt als antwoord, is dat het vrije frequenties zijn die iedereen mag gebruiken. Dat men met amateurapparatuur werkt doet niet terzake blijkbaar want daar reageren ze niet op.
Dus als ik het goed begrijp heb je een klacht ingediend hierover bij het AT? Ik begrijp dat niet zo goed, kijk als iemand mij stoort tijdens het gebruik van amateurfrequenties zou ik ook een klacht indienen maar zo lang ze mij niet tot last zijn waarom zou ik een klacht gaan indienen? Ik heb liever dat ze op die LPD kanalen zitten dan op PI2NOS zitten te storen.....
Klopt, men bleef lekker hangen op een frequentie waar steeds amateurs werkten.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#58 Bericht door sottezero »

het zou wat zijn als piraten ervoor zouden zorgen dat we minder frequentieruimte moeten inleveren. 'omdat het gebruikt wordt'...

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#59 Bericht door PA1OKZ »

Sinds de melding is het uitermate veel aangenamer geworden op PI2NOS.

Als medebeheerder ben ik daar dankbaar voor...

Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#60 Bericht door pb1a »

PA1OKZ schreef:Sinds de melding is het uitermate veel aangenamer geworden op PI2NOS.

Als medebeheerder ben ik daar dankbaar voor...
Soms moet je zaken even op de spits drijven. Goeie actie.

Gr, Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Plaats reactie