Maatregelen verstoringen PI2NOS

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PA2GLA
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:52
Roepletters: PA2GLA

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#31 Bericht door PA2GLA »

"Callgevertjes bestaan er al jaren
Als soort rogerbeep en/of automaat om de 10min
Het waarom die niet ingebouwd worden dan weinig in gebruik zijn ?????
73 de Ruud PA0RAB"

Ik denk aan slimme repeaters die treiteraars automatisch blokken.

73 Jan PA2GLA

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#32 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1WBU schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Nog even en wij serieuze zendamateurs moeten uitwijken naar 27 mHz……..hi.

Voor mij dan voor het eerst.

Juul
Hm? 1562 kHz toch?

:mrgreen:

Ja, dat is juist, maar ik schreef " uitwijken naar 27 mHz. en dat is-was voor het eerst"

En die 27 mHz was vroeger, en sinds enige weken hoor je dat ook hier in Nederland steeds vaker, het mag dus, "voor de lager opgeleiden"…….
Maar als ik tegenwoordig zo op #NOS luister zijn die dus nu daar terecht gekomen. Jammer dat wel !
Hopelijk is daar een modus op te vinden omdat tegen te gaan.
Ik wens de operators van #NOS veel geduld en wijsheid.

Zo, en nu maar weer, "experimenteel radio onderzoek doen"……hi
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#33 Bericht door PE9DX »

PD0HWV schreef:Wat ik eigenlijk niet zo begrijp is waarom het AT daar niets aan doet. Of in elk geval een actievere rol in spelen om zo'n eikels van de repeater af te houden. We betalen toch met zijn allen ieder jaar registratiekosten. En ik lees bij het AT toch echt dat dit is voor UITVOERING en HANDHAVING. Of zie ik dat nou zo verkeerd?

AT doet echt wel iets als er maar een melding binnenkomt.
Heb begrepen dat die meneer uit Den Haag die nooit zijn call wil noemen inmiddels tegen een gele kaart is aangelopen.
Dit naar aanleiding van een toevallige gebruiker van NOS die de opmerkingen van deze persoon niet pruimde.
AT heeft de dag en tijden genoteerd, teruggeluisterd op NOS en de zaak was rond.

Johan.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#34 Bericht door PD1JAP »

Juul - PE0GJG schreef: en sinds enige weken hoor je dat ook hier in Nederland steeds vaker, het mag dus, "voor de lager opgeleiden"…….
Als je iets vaker hoort betekent dat m.i. helemaal niet dat het mag.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#35 Bericht door PA1WBU »

Juul - PE0GJG schreef:
PA1WBU schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Nog even en wij serieuze zendamateurs moeten uitwijken naar 27 mHz……..hi.

Voor mij dan voor het eerst.

Juul
Hm? 1562 kHz toch?

:mrgreen:

Ja, dat is juist, maar ik schreef " uitwijken naar 27 mHz. en dat is-was voor het eerst"

En die 27 mHz was vroeger, en sinds enige weken hoor je dat ook hier in Nederland steeds vaker, het mag dus, "voor de lager opgeleiden"…….
Maar als ik tegenwoordig zo op #NOS luister zijn die dus nu daar terecht gekomen. Jammer dat wel !
Hopelijk is daar een modus op te vinden omdat tegen te gaan.
Ik wens de operators van #NOS veel geduld en wijsheid.
Helaas (!) moet ik het met je eens zijn, het is jammer dat NOS op deze wijze misbruikt wordt. Ik sluit me aan bij je wens tot wijsheid van de NOS operators!

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#36 Bericht door PA1WBU »

PA2GLA schreef:"Callgevertjes bestaan er al jaren
Als soort rogerbeep en/of automaat om de 10min
Het waarom die niet ingebouwd worden dan weinig in gebruik zijn ?????
73 de Ruud PA0RAB"

Ik denk aan slimme repeaters die treiteraars automatisch blokken.

73 Jan PA2GLA
En hoe stel je je voor dat we de treiteraars zover krijgen dat ze een call gever inbouwen? (als ze al een call hebben.. portos uit het Verre Oosten
kosten praktisch niks meer).

Ik denk zelf ipv slimme repeaters eerder aan slimme AT-ers die na een klacht de treiteraar uitpeilen en 'm zowel zijn/haar zendspullen afnemen alsook een bestuurlijke boete opleggen. Dan gaat de lol er rap af..

PA2GLA
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 aug 2015, 12:52
Roepletters: PA2GLA

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#37 Bericht door PA2GLA »

Behoorlijk simpel: een slimme repeater gaat gewoon niet open zonder correct ontvangen call. en bij misbruik wordt de betreffende call tegen gehouden. Ik denk dat er nog meer leuke dingen mee te doen zijn.
Iemand die weet dat zijn call ook uitgezonden wordt bedenkt zich wel 2X om rottigheid uit te halen en zonder doet de repeater het niet...

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#38 Bericht door PA1WBU »

PA2GLA schreef:Behoorlijk simpel: een slimme repeater gaat gewoon niet open zonder correct ontvangen call. en bij misbruik wordt de betreffende call tegen gehouden. Ik denk dat er nog meer leuke dingen mee te doen zijn.
Iemand die weet dat zijn call ook uitgezonden wordt bedenkt zich wel 2X om rottigheid uit te halen en zonder doet de repeater het niet...
Helemaal niet simpel want dit soort apparatuur bestaat gewoon niet. Anders dan in DMR etc land, daar ligt het uiteraard heel anders.

Gebruikersavatar
PE1OHM
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2016, 12:30
Roepletters: PE1OHM

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#39 Bericht door PE1OHM »

PA1WBU schreef:
PA2GLA schreef:Behoorlijk simpel: een slimme repeater gaat gewoon niet open zonder correct ontvangen call. en bij misbruik wordt de betreffende call tegen gehouden. Ik denk dat er nog meer leuke dingen mee te doen zijn.
Iemand die weet dat zijn call ook uitgezonden wordt bedenkt zich wel 2X om rottigheid uit te halen en zonder doet de repeater het niet...
Helemaal niet simpel want dit soort apparatuur bestaat gewoon niet. Anders dan in DMR etc land, daar ligt het uiteraard heel anders.
Het zit niet standaard in de apparatuur, maar middels een DCS-achtig systeem zou het prima moeten kunnen lijkt me.
http://wiki.radioreference.com/index.php/DCS
Soortgelijk zou je ook de call mee kunnen geven.
Alternatief zou je als 'rogerbiep' ook nog een AX-25 burst mee kunnen geven, maar dat is wat minder luistervriendelijk. ;)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#40 Bericht door PA2LAD »

Dan zou er een totaal nieuw systeem ontwikkeld moeten worden, want DCS code is een 3 cijferige codering en geen complete call. Het lost ook niks op, want bij een sterke draaggolf met dezelfde of andere codering blokkeer je de boel nog.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#41 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD1JAP schreef:
Juul - PE0GJG schreef: en sinds enige weken hoor je dat ook hier in Nederland steeds vaker, het mag dus, "voor de lager opgeleiden"…….
Als je iets vaker hoort betekent dat m.i. helemaal niet dat het mag.

Ik vermoed dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel.
Je hoort het steeds vaker, daarmee bedoel ik dat de uitdrukking "lager opgeleide" steeds vaker gebruikt wordt. Net als de uitdrukking "boze blanke man - vrouw".

En misschien is de repeater misbruiker wel iemand uit de die categorie.

Maar ja, je moet wel het nieuws blijven volgen hé.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#42 Bericht door PA0ETE »

Er bestaat wel een systeem dat apparatuur herkent aan de parameters aan het begin van een uitzending. Er zijn twee Nederlandse repeaters waar dat in gebruik geweest is in het verleden. Apparaten hebben allemaal een verschillende inschakelklik.

Het is daarmee dus mogelijk om bepaalde apparaten van de repeater te weren.

Er zijn twee problemen: 1. ik weet niet hoe zo'n systeem zich gedraagt binnen een cochanneling-repeater en 2. iemand kan meerdere apparaten gebruiken voor zijn gestoor.

Het is overigens zo dat bij D-STAR en DMR, die ook bovenregionaal werken, dit soort storingen zo goed als niet voorkomen. Als dat komt doordat bij die systemen een ID-nummer of een call meegstuuurd wordt, dan is het inderdaad effectief om een call of een andere identificatie mee te sturen. Mensen zonder ID zou je dan op de repeater kunnen weren.

Zo'n systeem "voelt" voor mij niet helemaal goed (ik heb dat bij de digitale systemen ook al een klein beetje) omdat dat indruist tegen het open karakter van de zendamateurdienst. Maar als het werkt...

Probleem is dat zo'n systeem dus wel gemaakt moet worden. Zowel voor de repeaters als de gebruikers. Hoe doe je dat? Zet je iets tussen je microfoonsnoer? Als je portabel werkt is dat toch wel weer een beetje omslachtig, en of je het in een bestaande porto ingebouwd krijgt...

Nadeel van zoiets is ook dat je beginnende amateurs vermoedelijk uitsluit. Maar mogelijk is dat geen probleem als alleen de allergrootste (paar) repeaters zo'n systeem zouden gaan gebruiken.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#43 Bericht door PC1TK »

Der is wel een trend ontstaan .. Der word weer heel veel over geschreven en gepraat ! En de dierentuin is nog meer open. De dader lacht de amateurs op de NOS gewoon vierkant uit. Hoe vaak heeft die wel niet gehoord dat men gaat op treden? Deze eenzame ziel krijgt een aan dacht die zijn weerga niet kent. Het is was nog vroeg in de morgen en naar mate de dag vordert zal ook de drank inname vorderen , en zal de dierengeluiden veranderen in luide boeren.

Niet te veel hebben over maatregelen … maar het ook daadwerkelijk doen.
Want dat men wat kan of gaat doen … ja dat geloof ik ook niet meer.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#44 Bericht door PA0ETE »

Nota bene: ik ben er erg tegen om op deze manier te spreken over lager opgeleiden. Volgens mij zijn het namelijk helemaal niet per se lager opgeleiden die op de repeater de problemen veroorzaken. Ik vermoed daarnaast ook dat het gewoon amateurs met een registratie zijn, omdat ik dat uit een paar dingen op kan maken.

De mensen die op zendamateur.com wel eens problemen ma(a)k(t)en waren in de meeste gevallen heel zeker niet de minst slimme.

Niet dat jij dat bedoelde Juul, maar de stap van "domme mensen maken de problemen" naar "N-amateurs zijn de dommere zendamateurs" is vervolgens ook makkelijk gemaakt.

Dingen zijn in dat opzicht vaak anders dan ze aan de oppervlakte lijken. De meeste (zelfbouw) digitale repeaters bij D-STAR worden bijvoorbeeld door N-amateurs beheerd. En het wereldwijd geprezen BrandMeisternetwerk voor DMR kent een paar grote mensen die dat netwerk steeds slimmer maken. Twee van dat kleine groepje zijn mensen hier uit Nederland. Beide zijn N-amateur...

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Maatregelen verstoringen PI2NOS

#45 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:Nota bene: ik ben er erg tegen om op deze manier te spreken over lager opgeleiden. Volgens mij zijn het namelijk helemaal niet per se lager opgeleiden die op de repeater de problemen veroorzaken. Ik vermoed daarnaast ook dat het gewoon amateurs met een registratie zijn, omdat ik dat uit een paar dingen op kan maken.

De mensen die op zendamateur.com wel eens problemen ma(a)k(t)en waren in de meeste gevallen heel zeker niet de minst slimme.

Niet dat jij dat bedoelde Juul, maar de stap van "domme mensen maken de problemen" naar "N-amateurs zijn de dommere zendamateurs" is vervolgens ook makkelijk gemaakt.

...

Inderdaad dat bedoelde ik nou net niet.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie