lange tijd wannabe amateur is nieuw

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE8R
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2016, 07:25

lange tijd wannabe amateur is nieuw

#1 Bericht door PE8R »

Hoi,

Ik ben nieuw hier. Sinds ongeveer m'n 12e weet ik dat ik amateur wil worden (ik las toen ingebonden RAMs in de bieb). Zestien jaar geleden heb ik een leerboek gekocht, maar het examen doen is er nooit van gekomen.

Twee weken geleden heb ik besloten dat het nu echt tijd wordt, en sindsdien ben ik dagelijks gestaag een half uurtje aan het lezen en ik mik op het F examen van 2 november.

Ik heb nog wel wat vragen: kan ik veilig een maand van te voren me aanmelden of is er een reëel risico dat het vol zit? En voldoet mijn blauwe Veron "Cursusboek voor de C zendvergunning"?

Bedankt alvast.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier en heel veel succes natuurlijk!

De exameneisen voor F vind je hier: https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... en-f_0.pdf (of hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0024285/2015-12-03)
Welke druk van het boek dat je hebt eraan ten grondslag ligt weet ik niet maar de laatste versie die de VERON op dit moment aanbiedt is versie: Als ik deze website mag geloven leven we dus in de ''2e druk'' https://www.veron.nl/nieuws/hernieuwd-c ... k-f-examen

Dat zal dan wel nieuwe stijl zijn want ik heb een cursusboek uit de bieb gebruikt dat, toen ik in 1996 de cursus volgde, al oud was. Maar goed. Dat was het boek voor de C amateur. Die bestaat niet meer. Nu geldt het boek voor de F amateur. Of je zult een cross reference moeten uitvoeren tussen het oude C boek (die met dat poppetje met koptelefoon erop, kleur Blauw) en de huidige examen eisen zoals hierboven vernoemd.

Betreft opgeven voor het examen; maak proefexamens die op diverse sites te vinden zijn (zie link hieronder voor meer info). Als je deze met goed gevolg kunt maken dan ben je klaar voor het examen en kun je je opgeven. Bij mijn weten zijn examens niet snel 'volgeboekt'.

Tevens; een makkelijk topic op dít forum is ook: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=13&t=14817
Alles over het examen, uitwerkingen, cursussen enz. De moeite waard om eens door te lezen!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE4ARI
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 aug 2016, 00:14
Roepletters: PE4ARI

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#3 Bericht door PE4ARI »

Natuurkunde verandert niet (tenminste, niet het gedeelte dat onder het examen valt) dus verkeerd zal je boek niet zijn. Er zullen wel onderdelen vervallen en toegevoegd zijn. Bij mijn 'oude' F-boek zat zelfs een oranje aanvulling met aanpassingen en aanvullende informatie. Dat is verwerkt in het 'nieuwe' F-boek (2e editie). Ga dus na wat je kunt overslaan en wat je uit een andere bron moet halen.

Mijn ervaring is dat het niet erg is als je bepaalde onderdelen niet (goed) kent. Je zult een paar vragen missen, maar als je de rest beheerst dan haal je 't evengoed. Het gaat er ook niet om dat je alle details kent, het examen toetst vooral of je het globale idee begrijpt. Met wat basale kennis en logisch nadenken kom je nog best een eind.

Bij de cursus die ik gevolgd heb, hebben we de laatste paar weken vooral examenopgaven gemaakt (huiswerk) en dan samen de moeilijke opgaven besproken. Dat geeft je een goed beeld van het niveau waarop je de stof moet kennen. Zo kun je ook zien waar je aandacht aan moet besteden en wat je al voldoende begrijpt. En sommige vragen komen letterlijk terug op je examen omdat die hergebruikt worden.

Controleer bij het examen even tot wanneer de inschrijftermijn loopt en noteer die in je agenda. Het zou jammer zijn als je geen examen kunt doen omdat je een dag te laat was met inschrijven. Ik heb op de laatste dag ingeschreven en bij mij ging het goed dus ik verwacht niet dat het te vol zal zijn.

Tot slot nog een tip: ken de voorschriften. Dit zijn de laatste zes vragen op 't examen en puur leerwerk. Fijn om die alvast binnen te hebben.

PE8R
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2016, 07:25

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#4 Bericht door PE8R »

Ik zie nu dat ik niet eens zo beleefd ben geweest even te bedanken voor jullie tips :roll:, excuses daarvoor, en bij dezen alsnog bedankt voor de tips!

Wat ik gedaan heb: mijn oude boek gelezen, de nieuwere variant ("Cursusboek voor het F-examen") die 75% hetzelfde is gelezen en oefen-examens gemaakt. En dat heeft gewerkt! Nu komt misschien nog het moeilijkste: roepletters kiezen :lol:

Roy pd8rw
Berichten: 487
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#5 Bericht door Roy pd8rw »

Proficiat met het halen van het examen .

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#6 Bericht door PA3BAS »

Gefeliciteerd!
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Kijk da's mooi nieuws en…….in 1 keer !
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#8 Bericht door PA3FAT »

Gefeliciteerd. Is je droom toch nog uitgekomen !
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#9 Bericht door on4ma »

congrats met het behalen van je licentie

PC4D
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jun 2016, 15:14
Roepletters: PC4D
Locatie: Hulst
Contacteer:

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#10 Bericht door PC4D »

Van harte!
73 PC4D DaveDoesIT

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#11 Bericht door PA3DAT »

Ja, dit is weer leuk om te lezen! Rond augustus begonnen en 3 maand later F op zak. Mooi hoor!
Van harte gefeliciteerd! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3OZB
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 jul 2009, 15:01
Roepletters: PA3OZB
Locatie: Linschoten

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#12 Bericht door PA3OZB »

Gefeliciteerd, een mooie prestatie in een korte tijd En uuuuu die roepletters komen wel goed ;-)
Best '73 John PA3OZB / F4VSZ

PE8R
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2016, 07:25

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#13 Bericht door PE8R »

Hartelijk dank allemaal!

PE8R
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2016, 07:25

Re: lange tijd wannabe amateur is nieuw

#14 Bericht door PE8R »

en bij dezen mijn verse roepletters bekend gemaakt :lol:

Plaats reactie