Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatter

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatter

#1 Bericht door PA3SKY »

Hoi allemaal,
Ik ben Patrick uit Hooge Mierde (nabij Reusel-Belgische grens-Arendonk).
Ik ben al heel lang geinteresseerd in radio, van jongs af aan (spelen met kleine FM zendertjes, 27Mc).
Om die reden ook MTS en HTS elektrotechniek gedaan (technische computerkunde)
Ik ben fervent amateur astronoom met een achtertuin sterrenwacht (zie foto) en ben actief geweest bij sterrenwacht Halley Heesch (nabij Oss) waar ik met de radiotelescoop heb mogen spelen. Tegenwoordig zeer actief bij de vorig jaar heropende sterrenwacht Tivoli Oudenbosch (http://www.sterrenwachttivoli.nl).
Daar hebben we een telescoop gebouwd waarmee de bezoekers en kinderen overdag, als het helder is, mee naar de Zon kunnen kijken in zowel witlicht, waterstoflicht als CaK licht.
Ikzelf heb een SAM magnetometer gebouwd waarmee condities te voorspellen zijn, hij staat online op: http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/ (zie onderaan de pagina).
Ik ben astronomisch vooral bezig met astrofotografie/spectroscopie (heb een spectorgraaf, zie spectrum Be ster en astrofoto) en ben de laatste jaren sinds de opkomt met de SDR dongles daar ook mee aan het spelen. Wat me vooral interesseert is meteor scatter en detectie van waterstof.

Ik heb een R820T/R2832 dongle met step up convertor die ik aan een 20 meter lange draadantenne heb aangesloten. Moet e.e.a. nog wel verbeteren maar de eerste resultaten zijn succesvol.

Als er iemand in de buurt zit die me wil helpen met de detectie van meteor scatter/advies kan geven: heel erg welkom!
Ik wil namelijk voor mezelf, maar ook de sterrenwacht in Oudenbosch, een permanent meteor-scatter/HAM radio luisterstation bouwen. We zitten daar boven in het gebouw en de bovenkant/dak is geheel van hout, daar wil ik een draadantenne/Yagi plaatsen voor de meteor scatter.

gr. en clear skies,
Patrick
(moderator van het astrofotografie gedeelte in het Nederlandse astroforum.nl)
Bijlagen
Be star Zeta Tauri.jpg
Intes.jpg
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#2 Bericht door PE2AAB »

Wellicht Mark, PA3HMP? Hij woont in hetzelfde dorp ;-)

Verder; kijk eens op http://www.camras.nl; Wij radiozendamateurs ''hebben'' ook iets om de ruimte in te ''loeren'' ;-)
Welkom hier en veel plezier op dit forum!

Hoe je zendamateur kunt worden vind je hier: http://zendamateur.com/viewtopic.php?p=165420#p165420

BR
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#3 Bericht door PA3SKY »

Ja, Camras volg ik al een tijdje, prachtig project! Volgens mij zijne een aantal van mijn astrovrienden vorig jaar bij jullie op bezoek geweest.

Een zendamateur in Hooge Mierde?
Ik weet dat als ik richting het bos van de Belgische grens rij, in een zijweggetje een vrijstaand huis in een weiland staat, dat werkelijk -vol- staat met beams, antennes, bijna alles wat er mogelijk is.....
Is dat die zendamateur die je bedoeld?
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#4 Bericht door Ron01 »

Ha Patrick, toch je vraag even hier geplaatst? Waarschijnlijk de juiste plaats voor je vraag.
Mark PA3HMP, woont bij jou om de hoek een vriend van mij, en altijd bereid om een handje toe te steken.
Ik stuur je via een pb zijn mail adres, dan kun je contact met hem opnemen. Zeg maar dat ik je gestuurd heb :lol:
Succes en groeten, Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#5 Bericht door PA3SKY »

Bedankt Ron! Ik ga contact met hem opnemen.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#6 Bericht door andre »

Rick, PA1BVM, ook een fervent meteor scatter. Ook uit het Brabantse land.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#7 Bericht door pa1bvm »

ja ja Andre ... De leoniden komen er weer aan !!!



er zijn op het internet al veel " plekken " waar meteoor informatie te vinden is ...
je kan dan dingen vinden als intensiteit , hoogte en lengte .. van een radio reflectie tegen een meteoor

het nadeel van radio detectie van meteoren is natuurlijk de " storing" die ontstaat van zendsignalen die rechtsreeks ( via normale propagatie ) op je antenne landen
Maar je moet ook kiezen voor een frequentie spectrum ( of frequentie ) waar iets te horen valt ..en die zendstations moeten dan wel een beetje uit de buurt zitten
denk aan 1200-1600 km
Je zou kunnen denken aan TV zenders in het buitenland .. zo in de band tussen 40 en 90 Mhz die zijn er vast nog wel ...
voordeel is dat de frequentie en locatie van TV zenders bekend is .. en ze maken echt veel vermogen ..een simpele 4 of 5 elements yagi pikt dat wel op ..
en het is in Nederland redelijk " rustig " op die oude TV zender frequenties

wij amateurs doen het wat eenvoudiger ..
er is een " centrale aanroep frequentie "
en om geen " last" van locale stations te hebben zenden wij in west europa in een vaste periode ( dan ontvangt de rest van Europa ..)
en na 30 seconden doen we dat andersom
en dan is er nog een hele truuken winkel en vastgestelde protocollen om in een paar milli seconden ( soms wel secondes hoor ) de informatie met elkaar uittewisslen zodat het een " valid " QSO wordt ..

je kan ook " Graves" Radar gebruiken ..
https://www.youtube.com/watch?v=mFudxzHIaXg

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#8 Bericht door PA3SKY »

Bedankt voor de goede tips en het filmpje.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#9 Bericht door pa1bvm »

ik keek zelf ook nog even naar dat " onrustige " filmpje
het valt me op dat de gebruiker zijn AGC ( automatische signaal sterkte regeling ) nog aan heeft staan ..
Een " echte" beginnersfout .. bij meteor schatter is het beter om dat geheel zonder AGC te doen ..
ook wil een ontvanger met " noise blanker/limiter " zich nog wel eens verslikken in een korte meteor reflectie

bij lange reflecties zo tegen het maximum van een regen dan lopen de reflectie lengtes soms wel op tot 12 of 20 seconden
en de signaal sterktes kunnen dan wel oplopen tot s8 a s9 ,
Ruis ruis ruis ..en dan opeens hoor je in Nederland een knetterhard signaal van een rus of hongaar en dan weer ruis ..

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#10 Bericht door PA3SKY »

Ik ben benieuwd, ik heb hier ook een SAM magnetometer, als het lampje aangaat zal ik ook eens gaan luisteren.
Ik kon vanavond G3ROO ontvangen uit Dover met 20 meter draad, 125Mhz step up convertor en de R820T (heb met CW decodering ook aan de praat gekregen met CwGet.
Bijlagen
G3ROO.png
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#11 Bericht door PA3SKY »

Gisteren met de 20 meter draad nog lekker zitten luisteren, want het was bewolkt, kon dus niks in de sterrenwacht doen.
Ik heb de morse decodering aan de praat met CwGet maar heb ook een paar stations uit Duitsland, Oostenrijk en eentje uit Barcelona gewoon over voice kunnen horen. Daarna nog op de 70cm een aantal amateurs (waarvan enkele mobiel) gehoord uit de regio Utrecht/Amsterdam/Haarlem/Den Haag. Dat klonk echt per-fect!
Ik zag dat mijn SAM magnetometer aansloeg na middernacht (K5) en er kwam wat morse binnen op de 160m, maar kan hem net niet decoderen voordat de band weer dichtging.
Ik kijk uit naar de Leoniden meteorenzwerm en ga dan denk ik maar gewoon luisteren ergens op de 50Mhz of zo, zet mijn bandbreedte dan maar op 1Mhz en zie maar wat er daar gaat gebeuren, of hebben jullie nog extra tips? Kan ik het met de draad, of moet ik echt een Yagi richten op de hemel/sterrenbeeld Leo?

Hier nog wat callsigns die ik gisteren kon decoderen:

g3roo g3roo cq cq qrsnetdeg3roog3roo (CW 80 meter)
G3ROO
DOVER
UNITED KINGDOM

DL1DAW (CW 80 meter)
Bergkamen
GERMANY

3.791.320Mhz 100W (Vox 80 meter)
ea3je
LUIS PARELLADA ROIG, EA3JE
BARCELONA
SPAIN

oe5lxp (Vox 80 meter)
Salzburg NW Oostenrijk
OE5LXP
Burgkirchen
AUSTRIA


70cm 430.098Mhz FM (Vox)
pa3brg

PA3BRG
S GRAVENHAGE
THE NETHERLANDS

pc4mar

PA3CMJ
Haarlem
THE NETHERLANDS

PA1GM (mobiel)
Utrecht
THE NETHERLANDS

pd4mh
PD4MH
utrecht
THE NETHERLANDS

Erg leuk deze nieuwe hobby voor erbij op bewolkte nachten! Wordt zeker vervolgd.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#12 Bericht door PD0JSB »

Hee patrick ,
Vandaag ben ik eens op de Sterrenwacht Tivoli in Oudenbosch wezen rondkijken , Ik was helemaal alleen , maar heb meer dan genoten .Gekozen voor de grote rondleiding en Begonnen met een historische uitleg van een pater jezuiet , omtrent historie en ontstaan , mooi , mooi , mooi , oog voor details ,mooie uitleg over het helaas ter ziele gaan van de sterrenwacht Simon Stevin en vanuit de bibliotheek naar grotere hoogten , het planetarium, de ontvangst installatie , en de observatie vloer , mooie verzameling met een verhaal , en dan eindigend in de observatie koepel , heerlijke babbels gehad over de persoonlijke beleving van het kijken naar sterren ( mbv een Celestron nextstar 127 ), en de combinatie met een de radio hobby .... wat ook boekdelen sprak is de inzet om het nog aantrekkelijker voor het publiek te maken .. Voor mede amateur ,,, het is een aanrader als je van toegepaste natuurkunde houd ,,maar dat is met deze hobby al snel
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#13 Bericht door PA3SKY »

Leuk dat je er bent geweest. Aanstaande donderdagavond komen we weer samen om te werken aan de instrumentatie. Als het helder is gaan we met de 300mm Maksutov waarnemen en foto's maken dus als je dan zin hebt: je bent welkom.
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PA3SKY
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 okt 2016, 11:42
Locatie: Hooge Mierde
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#14 Bericht door PA3SKY »

Hmmmm......wel even het weer in de gaten houden, als het gaat sneeuwen sla ik het donderdag klusavondje over. De koepel kan dan niet open......
Kenwood TS-480SAT, TMV-71, TMG-707, TH-F7
Tytera MD-2017 DMR
Hyendfed 80/40/20/15/10m, 50Mhz 3 element Yagi en X200
http://sterrenwachtmyrtha.waarnemen.com/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Even voorstellen en vraag om hulp detectie Meteor Scatte

#15 Bericht door PE1PQX »

Even een tip: luister voor meteorscatter ("MS") eens alleen op VHF en UHF banden (2m en 70cm resp.), op HF wordt er niet zo vreselijk veel met MS gedaan omdat de radio-propagatie heel anders is, lees: minder geschikt. (ik zeg niet dat het onmogelijk is!)
Ook zou je eens kunnen mee lezen op www.on4kst.info Hier zitten veel amateurs die je verder kunnen helpen kwa ontvangst. Ik weet alleen niet of en hoe je zou kunnen registreren als niet zend- of luisteramateur
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie