...

Alles over ontvangers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Re: FRG-7 HF-receiver

#16 Bericht door pb1a »

Beste Piet,

Met jouw schrijven ben ik het totaal eens. gemiddeld 100 Euro. Veel meer mag hij echt niet kosten. Ik zoek zelf ook nog naar zo'n ding, maar heb totaal geen haast. Inmiddels heb ik wel een FRG 7700 met confirter en de FRG 8800 met confiter.
Ik vind de 7700 kwa ontvangst wel aanzienlijk beter, maar de 8800 is kwa bedining weel gemakkelijker. Is ook zeker geen slechte ontvanger. Vergelijkbaar met
Gr. Anne PB1A
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

PA0PRG
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2007, 17:07
Locatie: Anna Paulowna

Re: FRG-7 HF-receiver

#17 Bericht door PA0PRG »

FRG-7 is een leuke ontvanger maar je moet inderdaad wel modificaties uitvoeren. 1 daar van is het te brede filter voor SSB ontvangst. Betreffende de werking van de ontvanger heb ik ook nog eens een apart artikel geschreven in CQ-PA. Wie dit artikel wil hebbem moet mij even een mailtje sturen. Er zijn nog meerdere ontvangers met de zelfde opzet en de zelfde eigenschappen als de FRG-7. De Realistic 300 en de de Realistic 302 zijn van de zelfde opzet maar hebben een digitale frequentie aanwijzing. In deze is het smallere filter reeds ingebouwd voor SSB ontvangst. Het vreemde is dat wanneer deze ontvangers worden aangeboden, niemand deze wil hebben. Onbekend maakt blijkbaar onbemind.

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: ...

#18 Bericht door on4ged »

Mijn FRG 7 heb ik heel lang geleden overgekocht van mijn neef in Duitsland. Die had een splinternieuwe uiterst gesofistikeerde en supermoderne ontvangen gekocht. Zijn oude FRG 7 mocht weg, en met heel veel graagte heb ik het toestel van hem gekocht en meegenomen naar huis. Daar heeft hij me jarenlang ontzettend veel plezier verschaft. Hij was niet altijd even eenvoudig af te stemmen met al die verschillende regelingen, maar voor mij was dat telkens puur genieten. Met een eenvoudige draad (niet eens een echte antenne) kreeg ik op een dag zelf een Australische zender door. Na wat opzoekingen bleken het de befaamde ROYAL FLYING DOCTOR SERVICE te zijn. Ik kan het verzekeren, dat is echt genieten.
Tot de tijd dat de BRT met zijn uitzendingen op de middengolf gestopt is (01-01-2012), heeft de ontvanger (met een schakelklok ertussen) eveneens als wekkerradio gediend. Mijn FRG 7 was dus werkelijk alle dagen in inzet. Na 01-01-2012 is de FRG 7 stilaan minder en minder in gebruik geweest, nu staat hij al enkele jaren stil. Het kriebelt nog zeer regelmatig om weer eens lustig lekker ouderwets aan de knoppen te draaien. Maar voor dit kan heeft hij toch een zeer grondige onderhoudsbeurt nodig.
Bedoeling is gelijktijdig alle elektroliet-condensatoren te vervangen. Deze goede raad heb ik vermoedelijk hier op dit forum gehaald.
Nu is het alleen nog de handen uit de mouwen steken en de werkzaamheden aanvatten. Benieuwd wat het zal worden.
In ieder geval, je zal me er geen 100€ of meer moeten voor bieden. Mijn dikke vriend FRG 7, die gaat het huis nooit meer uit.
Mocht het ooit zover komen dat ik naar het ouderlingentehuis zou moeten, zelf dan zal ik hem nog meenemen.
En ja nog dit: mijn Duitse neef heeft nu toch wel spijt dat hij zijn FRG7 verkocht heeft.
Maar dan is er het spreekwoord dat zegt: "Gedane zaken nemen geen keer."
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: ...

#19 Bericht door PE1KEL »

De ROYAL FLYING DOCTOR SERVICE, dat was nog eens een tijd.
Zo rond 1980 begon ik ook met luisteren op de KG, op een leger ontvanger, de R209.
's Nachts laat opgebleven omdat dan juist verre stations gehoord konden worden.
Geen last van PLC etc...
Als ik daar nog aan terugdenk...
Ik kreeg van een goeie bekende amateur een KF108 en wist niet wat ermee te doen.
Al doende hoorde ik uit de uitgang een signaal dat ook op de lange golf gehoord werd, ik wist niet eens het bestaan van faximile.
Aansluiten natuurlijk, tot ik ineens foto's van de DPA op papier kreeg, man ik heb nog nooit zo'n hartslag gehad :-)
Later over naar een Racal, en daarna een uitgebreide Drake R4C, met los VFO.

De nostalgie klinkt weer uit mijn vingers...

PA0PRG
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 dec 2007, 17:07
Locatie: Anna Paulowna

Re: ...

#20 Bericht door PA0PRG »

Inderdaad is de FRG-7 een leuke simpele ontvanger. Door het ontbreken van gekke dingen als microprocessors is het ook een echte amateur ontvanger die ook goed met amateur middelen repareerbaar is. Natuurlijk heeft hij wat tekortkomingen. Zo is het middenfrequent filter te breed voor SSB ontvangst. Simpel tweede filter omschakelbaar lost dit probleem op.

Van veel modificaties die worden gesuggereerd, knapt de ontvanger niet op. Ga er dus niet zomaar in veranderen. Veel kom ik op internet het verhaal tegen van het vervangen van elco’s. Op marktplaats is men ook zo aan het knoeien in oude jaren zeventig radio’s en tape / cassette recorders. Waarom zou je dat eigenlijk doen als ze niet stuk zijn? De ontvanger is immers ontworpen met de condensators die er in zitten! De mensen die vervanging suggereren weten niet waar ze het over hebben!

Tenslotte, Yeasu of Sommerkamp hebben de ontvanger niet zelf gemaakt. Het is een zogenaamd OEM produkt. Ze hebben hun naam er op laten zetten. Wanneer je bijvoorbeeld naar de Realistic DX-300 of de DX-302 kijkt, zie je in grote lijnen het FRG-7 schema. De Realistic ontvangers hebben echter wel een AM en een SSB filter ingebouwd. Als je nu even kijkt hoe zij dat hebben gedaan, kun je op de zelfde wijze de FRG-7 ook ombouwen zodat deze beter geschikt is voor SSB ontvangst.

Tenslotte laatste tip:
Werkt het apparaat goed, blijf er vanaf!
Heb je geen meetapparatuur of heb je niet of onvoldoende kennis, blijf er ook vanaf.
Het wordt alleen maar een teleurstelling.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: …ontvangers

#21 Bericht door Juul - PE0GJG »

Kijk Piet,

En mooie reactie. En inderdaad, werkt het goed? Niet aankomen.

Juul.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie