Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#16 Bericht door PD2R »

Nee, ik was er bij het evenement zelf niet bij maar was wel bij een vergadering toen er over gesproken werd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#17 Bericht door PA3DJS »

Wij als radiozendamateurs mogen geen berichten van derden doorgeven (artikel 10, 1, B). Zelfs al worden alle posten bediend door zendamateurs, dan nog is er sprake van doorgeven van berichten van derden voor derden. Je "werkt" dan immers voor het evenement.

Moet je willen dat amateurfrequentieruimte gebruikt wordt voor evenementen?

Even heel kort door de bocht. Er is een partij die dat heel goed zou kunnen: AT, tegen de vergoedingen zoals door, of namens, de Minister vastgesteld.

Ik heb gemengde gevoelens bij het gebruik van frequentieruimte met de bestemming amateur (of amateursatelliet) t.b.v. evenementen met een niet radio-experimenteel karakter. De frequentieruimte is bedoeld voor radio-experimenten, kennisverrijking. Als je eenmaal berichtenverkeer met andere achtergrond toelaat, weet je niet waar het eindigt. Het zal wellicht ook in freqeuntiebanden gebeuren die vanuit propagatie en beschikbaarheid apparatuur interessant zijn (bijv. de 70 cm band). Bovendien, zoals eerder aangegeven, is het oneerlijke concurrentie voor bedrijven die voor hun frequenties meer moeten betalen dan wij.

Het gebruik van "onze" frequentieruimte voor DARES-achtige activiteiten vind ik meer dan prima (zowel operationeel als voor training/opleiding).

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#18 Bericht door pe1br »

Ik ben het met PA3DJS eens en er zijn genoeg partijen die dit kunnen en willen doen, daar hoeven we onze amateur banden niet voor op te geven.
En als je daar aan mee wilt werken kun je je altijd als vrijwilliger aanmelden bij het Rode Kruis afdeling verbindingen.
Ik heb zelf als operator in de communicatie wagen meegedraaid tijdens de rolstoel vierdaagse hier in Twente en dat heeft het rode kruis prima voor elkaar.
Aantal mobiele wagens op het parcours (complete setjes die je tijdelijk in een auto kunt bouwen met magneetvoet en aansteker plug) , tijdelijke repeater in de kerktoren en een bus met pompmast en trancievers als hoofdpost en niet te vergeten getrainde operators die geen mega lange QSO's houden maar korte berichten met duidelijke inhoud.
http://www.vbdoverijssel.nl/

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de aansprakelijkheid, wat als er bij een wieler ronde iemand ernstig gewond raakt en jij kunt op dat moment net even de hoofdpost niet bereiken ?

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#19 Bericht door EA5JEX »

Inderdaad geen hamradio bij evenementen, daar is het Rode Kruis voor!

Kees

Portefeuillehouder noodhulp en evenementen Rode Kruis District Groningen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#20 Bericht door PA3JMS »

Het kan in Amerika, bosbranden, marathons of een loop. Het kan in Engeland (Raynet), Vaak marathons of een loop door de heuvels. Het kan in Nieuw-Zeeland, ondersteuning bij Search And Rescue met communicatie en APRS. Zo zijn er nog wel wat meer voorbeelden te vinden. Dus waarom zou het niet in Nederland kunnen.

Concurrentie vervalsing zal wel meevallen. Grote evenementen zullen altijd wel een beroep blijven doen op bedrijven. Vaak ook de zelfde bedrijven die ook amateurradio spullen verkopen. Het Rode Kruis doet goed werk en kan dit ook. Maar is dit dan geen concurrentie vervalsing? Het zou juist positief kunnen werken bij kleine evenementen met een klein budget of geen budget.

De argumenten van aansprakelijkheid, professionaliteit, kunde, etc. zijn begrijpelijk en terecht, maar als mensen van het Rode Kruis het kunnen waarom kunnen andere het dan niet leren? DARES en de DRCO oefenen toch ook? Als je geen goed werk levert val je snel door de mand en wordt je de volgende keer niet meer gevraagd.

De amateur banden mogen wat mij betreft best gebruikt worden. Vanochtend ritje Maarsen. Geen enkele respons op repeaters zowel op de heenn als terugweg. Met uitzondering van NOS. Maar zelfs die was stil. APRS bijna geen mobiel station te zien.

De overheid zou dit ook aan moeten spreken. Zij hebben de mond vol van burger initiatieven, zelf redzaamheid, etc. Daarnaast stimuleert het mensen om kennis te vergaren.

Het sociale aspect zou best ook positief kunnen uitpakken. Eens gelezen van een Emcom ronde in Amerika op meerdere banden (PMR, CB, etc.) Puur voor de sociale contacten en indirect een check hoe het met mensen ging die afgelegen of alleen woonde.

Misschien moeten we gaan denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden. Ik ben ervoor het maakt het zendamateur zij veel zichtbaarder.
73 Jan

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#21 Bericht door pe1cmo »

Dan denk ik toch dat het niet wenselijk is, dit omdat als je wel zo'n evenement gaat doen. Je vergeet één ding, je zit in Nederland.
Er zullen allerlei amateurs zijn die door je verbinding heen gaat tetteren, vragen wat het is, knijpen omdat zij vinden dat het niet hoort enz.

Of te wel je krijgt last van allerlei signalen die je niet wilt hebben.

Zelfs als legale gebruiker buiten de 2 meter band heb ik die ervaringen opgedaan. Het gebied 146 - 147 was een 15 jaar geleden bestemd om ingezet te worden bij grootschalige incidenten zoals rampenbestrijding, dit om de normale kanalen van de hulpverlenende instanties toen een te beperkte capaciteit hadden.
Zo was ik als pelotons-commandant bij een zeer grote en langdurige brand betrokken en de portofoon die we gebruikte werkte op VHF. (146.0125 MHz)
Daar werd ik door een zendamateur ( met D machtiging) aangeroepen die mij vertelde dat ik daar niet mocht komen. Ik heb die amateur verteld dat ik zelf ook amateur was maar nu op een officieel rampen kanaal zat, en hij buiten de band werkte, dus hij mocht daar niet komen. Later op een verenigingsavond heb ik hem daar nogmaals op aangesproken. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#22 Bericht door PA3JMS »

Was niet vergeten dat ik in Nederland zit hoor :D . Het is inderdaad een risico en betreurenswaardig dat het zo is. Maar om er op voorhand al aan toe te geven zou jammer zijn. Laag vermogen werken, digimodes gebruiken, zouden dingen kunnen zijn die kunnen helpen. En het is heel eenvoudig om met een peil systeem uit te vogelen waar ze zitten. :wink:

Na vanochtend ben ik er niet meer zo bang voor het lijkt wel of er nergens meer geluisterd wordt. Alle knijpers en piepers werken alleen nog maar landelijk. :lol: of het ligt aan mij dat er niemand een QSO'tje met me wil houden. 8)
73 Jan

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#23 Bericht door PA2LAD »

pa5cw schreef:Inderdaad geen hamradio bij evenementen, daar is het Rode Kruis voor!
Ook niet. Die zijn uitsluitend voor medische hulp en hebben niks met de organisatie of beveiliging te maken.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#24 Bericht door PA3DJS »

@PA3JMS (en anderen):
In geval van noodcommunicate (bijv. jouw bosbranden en SAR), vind ik het gebruik van amateurfrequenties prima. Het is tijdelijk, je verstoort er geen andere vitale communicatie mee, en de amateurs kennen hun eigen apparatuur het beste, inclusief propagatie.

Voor zelfredzaamheid zonder serieuze studie heb je PMR en CB. Helaas wordt CB aardig om zeep geholpen door "internet via de stekker" kassies. Ik kom nog wel eens bij CB'ers over de vloer, en op veel plekken is PLC de dominante stoorbron.

Voor zelfredzaamheid kun je in geval van nood amateurfrequenties gebruiken. Het examen voor een N-registratie is voor grote groepen mensen bereikbaar. Als er echt nood aan de man is, en andere middelen zijn niet beschikbaar, denk ik dat geen rechter je gaat veroordelen als je amateurfrequentieruimte hebt gebruikt.

Vergaren van kennis van radiocommunicatie? daar is ons spectrum juist voor bedoeld! Ik heb een paar maanden terug bij onze scouting club nog een demo propagatie van radiogolven gedaan voor enkele serieus geinteresseerden (diffractie, tralies, reflectie, staande golven in de vrije ruimte, etc).

In mijn ogen is niet-experimenteel gebruik van amateurfrequentieruimte niet nodig om de zichtbaarheid van zendamateurisme te vergroten. Daar kun je ook velddagen, JOTA/scouting, je spullen buiten gebruiken, mensen uitnodigen, DARES, etc voor aanwenden.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#25 Bericht door PE1PQX »

Tja... Hamradio bij evenementen?

Niet als dit de ruggengraat moet zijn voor communicatie voor de organiserende evenement, tenzij dit een HAM-radio gerelateerd evenement iets is. Dan nog: EHBO -> eigen frequentie ruimte!
Voor noodcommunicatie kun je i.d.d. beter het rode kruis inzetten of Reddingsbrigade Nederland (RedNed), die leveren daarnaast ook nog eens capabele eerste hulp verleners.
De daarbij gebruikte frequenties zijn via een vergunning-systeem aan de hulpverlenende instanties toegekend (rode kruis, RedNed...) en zijn daardoor minder intensief gebruikt en dus beter geschikt naar mijn mening.
HAM-radio frequenties kunnen doorgaans door alle registratiehouders gebruikt worden (afhankelijk van het type registratie, N of F) en daardoor doorgaans (!!!) intensiever gebruikt en dus minder geschikt voor noodcommunicatie.

Neemt niet weg dat er gedisciplineerde HAM's zijn die capabel genoeg zijn om een noodnet te kunnen opzetten en onderhouden op één of meerdere HAM-frequenties. (ik hoop zelfs dat in geval van een noodoproep op de amateurfrequenties dat alle HAM's zich als hulpverlener/centralist kunnen en willen opstellen, al is het alleen om 112 te bellen bij falende GSM's en de berichten dan door te geven... Nood breekt wet!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#26 Bericht door PA3DAT »

Misschien kan het niet op 2 meter, daar is het "veel te druk"...

Maar het kan toch prima op 70? Buiten enkele repeaterfrequenties lijken het daar wel de eeuwige ruisvelden.
En je zit maar op één FM kanaal, met een klein aantal mensen met porto's. Dus klein bereik, eventueel met
1 mastje voor het basisstation.

Zo deden wij dat, voor onderwijsdoeleinden. Leerlingen met een LPD, ik op de kampeerboerderij met een 10m-
mastje met rondstraler. In omgeving Valkenburg (Zuid-Limburg) en Appelscha (Friesland). Knijpers? Hebben
ze in die omstreken nog nooit van gehoord... :D

Achteraf kwam ik erachter dat een radioamateur die netjes zijn call noemt in het LPD-gedeelte niet met
ongemachtigden met LPD-porto's mag werken(?). Ik dacht toen: dat zijn ook legale gebruikers!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#27 Bericht door PA2EFR »

Ik denk dat het "derden" zijn. ;)

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#28 Bericht door PA3JMS »

Prima argumenten voor en tegen.

Ik zelf zie nog niet zo in waarom alleen Rode Kruis, Reddingsbrigade, DARES of DRCO dit zouden kunnen en/of moeten doen. Het gaat er denk ik ook om, om wat voor soort evenement het gaat.

Laat ik het eens omkeren. Een stichting heeft binnen zijn gelederen een aantal zendamateurs. Zij zijn opgeleid door de stichting en zijn dus capabel voor het werk wat zij voor deze stichting doen. Als zij tijdens een evenement of iets dergelijks bezig zijn voor deze stichting dan mogen zij hun eigen porto's niet gebruiken maar zouden zij porto's huuren? Op dat vlak zou ik het wat soepeler willen zien.

Ander voorbeeld. Een amateur Vereeniging organiseert een evenement. De parkeerwachters zijn amateurs. Zij mogen dan dus niet hun eigen proto's gebruiken? En moeten dus porto's huuren?

Zomaar toestaan lijkt mij ook niet goed. En het brengen als van wij zijn amateurs en komen de communicatie doen ook niet. Maar als je capabel genoeg bent (EHBO-opleiding, BHV-opleiding, Search and Rescue training, lid van de hardloop vereniging, etc.) en amateur en je maakt deel uit van de organisatie dan zie ik er niet zoveel problemen in.

Ik pleit er eigenlijk voor om de uitleg m.b.t. berichten voor derden op een andere manier te interpreteren.
73 Jan

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#29 Bericht door PE1PQX »

Toch vind ik het beter dat hulpverleners (EHBO, RedNed, enz..) een eigen frequentie ruimte hebben om voor de eventuele slachtoffers een groot deel privacy te kunnen waarborgen.
In geval van een reanimatie wil ik zelf niet dat iedere amateur (luister- of zendamateur) als een malle denkt te moeten handelen zoals 112 bellen, 10-tallen EHBO-ers/BHV-ers er naar toe sturen enz. Buiten het feit dat je dan ook minder kans loopt paniek te krijgen bij gebruik van 'bedrijfs-frequenties'.. bij bijvoorbeeld een bom-melding om iets te noemen waar paniek een doodzonde is (eigenlijk geld dit bij iedere noodsituatie).
Ja, ook sensatie zoekers luisteren mee en kunnen handelen naar onvermogen.

Bij hulpverleningen ben ik groot voorstander eigen frequenties te gebruiken mede doordat de ether-discipline doorgaans veel groter is dan bij de HAM's. Ik bedoel hiermee niet dat HAM's geen ether-discipline kunnen hebben, maar het gebruikte protocol is voor de hulpverleners doorgaans overal gelijk en daardoor duidelijk. Dit viel mij al op toen ik als coördinator van een reddingsbrigade een inzet heb georganiseerd bij een triatlon in Z.O.Drenthe waarbij wij het zwemmen beveiligden en de EHBO vereniging alles op het land regelde. Protocol was voor een ieder gelijk duidelijk!

Bij parkeerwachten uitgevoerd door HAM's bij een HAM-beurs of zo is die nood veel kleiner.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#30 Bericht door PA3JMS »

Daar heb je een sterk punt en daar geef ik je ook volkomen gelijk. Het is natuurlijk wel zo dat scanner luisteraars ook op deze frequenties mee kunnen luisteren en daar moet je, je dus altijd van bewust zijn. Zich mengen in of het verstoren van de communicatie zal op deze frequenties minder voorkomen. In de toekomst wordt dit met de digitale technieken steeds lastiger.

HAM's die onderdeel uit maken van een organisatie zullen ook ether discipline hanteren. Dit vereist de organisatie en niet de frequentie waarop men werkt. Het wordt eerder een probleem bij een ad-hoc opgezette organisatie die niet op elkaar is ingewerkt.

Je zou dus kunnen stellen ja het kan mits de berichtgeving zich er voor leent. Maar in het parkeer voorbeeld zie ik het in Apeldoorn al gebeuren met al die amateurs in de buurt :lol:
73 Jan

Plaats reactie