Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#1 Bericht door KHoos »

Na het zien van weer eens een ronkend verhaal over communicatie-ondersteuning door zendamateurs bij een evenement in de USA, in dit geval als onderdeel van de video HRN 268: Even MORE On the Road (to the 2016 DCC) waar Gary Pearce vertelt over de communicatie ondersteuning door radio amateurs bij een fietstocht die aandacht vraagt voor multiple sclerosis vroeg ik me af waarom 'we' dat eigenlijk in Nederland nooit doen. Er is DARES voor noodcommunicatie, maar je hoort in Nederland nooit over zendamateurs die helpen bij een fietstocht / marathon of iets dergelijks.

Nu kan het zijn dat ik er gewoon nog nooit een verhaal over gelezen heb, en dat het dus zonder zware PR gebeurt.

Als ik het relevante stukje van de wet strikt lees zou het ook niet mogen, dat kan een prima oorzaak zijn:
het uitzenden van omroepprogramma´s, muziek, reclame of berichten van of voor derden is niet toegestaan;
(Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015 artikel 10).

Iemand enig inzicht?
Koos van den Hout callsign PE4KH

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#2 Bericht door almenaar »

Volgens mij heb je op je vraag al zelf antwoord gegeven.
Pe9kkm.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#3 Bericht door PA0BAK »

Vroeger stond er in de voorwaarden: berichten, door wiens onbelangrijkheid de telefoon niet in aanmerking komt.
Maar tegenwoordig gaat er via de GSM's een hoop onzin door de lucht............ :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#4 Bericht door PA3DAT »

pa0bak schreef:Maar tegenwoordig gaat er via de GSM's een hoop onzin door de lucht............ :lol:
Misschien moeten we die smartphone-hobbyisten adviseren een zendregistratie te gaan halen?
Dan hebben ze geen belkosten. Tenzij een jaar GSM + internet straks minder kost dan € 32, dan
verliezen we de concurrentie definitief! :D

Jongeren zijn niet meer zo gek van Facebook, daar zitten vooral "oudere mensen", zoals hun opa's
en oma's. Zou dat óók de reden zijn dat ze geen zendamateur meer worden? :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#5 Bericht door elsinga »

Reden is inderdaad eenvoudig: het mag volgens de voorwaarden gewoon niet. Ik vraag me ook af of we dit in Nederland voor een evenement voor elkaar gaan krijgen, in de USA is dit normaal, hier niet.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#6 Bericht door Hans PE1KWH »

Zendamateurisme in de USA is al van oudsher gebaseerd op het doorgeven van berichten voor derden, iets wat hier niet mag.
De ARRL is dan ook de afkorting van American Radio Relay Leaguewaar de crux in Relay ( doorgeven ) zit.

Echter je kunt altijd bij je vereniging een voorstel indienen om dit wel mogelijk te maken.....

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#7 Bericht door PA0RAB »

OM.s
I kHeb er mee te maken gehad in de eind 1960 tiger jaren Betrof toen uitgeleend legaal VHFspul.Inderdaad de onderschatte regel omtrent berichten van derden
In de verstrekte machtiging tot "aanleg en gebruik"werd het gebruiksdoel omschreven en het medegebruik door een partner. veiligheid wadloperij en dijkbewaking.
De derde partij lener was een dorpsclub die een wandeltocht organiseerde
Opeens waren er porto's voor de wadlooptochten te weinig
Of m'n spul niet gebruikt kon worden
Je had in de voorgaande week bij een experiment bespreking net gehoord dat de zaak in de gaten werd gehouden wegens vermeende machtigingoverschrijdingen
Dus nee.
Maar wel continu jennen en toch proberen
De "baas "keek raar toen de Opper (wachtmeester Rijks Politie) even langs kwam voor een Proces Verbaal (op verzoek radiokamer RCD Groningen)
73 de Ruud PA0RAB
de oeroude regel De RCD heeft altijd gelijk en je mag altijd 2 advocaten betalen je eigen en via belastingen de rijks

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#8 Bericht door PD2R »

Nou, het gebeurt weldegelijk. De DRCO (Delta Radio Communicatie Ondersteuning, voorheen DARES Zeeland) doet dat voor bepaalde evenementen wel. Wat mij betreft helemaal niets mis mee. De regel die het verbied is wat mij betreft een achterhaalde regel die overigens makkelijk te omzeilen is. Want als de zendamateur vrijwilliger is bij het evenement dan hebben we het niet meer over derden. Bovendien een uitstekende oefening voor als het echt nodig is bij bijvoorbeeld langdurig stroom uitval.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#9 Bericht door PA3DAT »

Ik sluit me hierbij aan. Ik denk ook dat je best je amateur-apparatuur kunt inzetten bij een dergelijk evenement,
maar wel op één voorwaarde: de zendamateurs zitten zelf aan de knoppen en noemen met regelmaat hun call.

Ik heb het heel veel gedaan in het verleden en doe het nóg wel. Ontgroeningen bij studenten, nachtelijke
spooktochten met middelbare scholieren, tijdens JOTA's etc.
Ook veel LPD-portofoons (433MHz) gebruikt voor scholieren: zij hebben geen call maar een LPD-porto, ik werkte
met 50W in een UHF antenne, op een meter of 10 hoogte opgesteld. Daarbij noemde ik wel regelmatig mijn call,
achteraf geloof ik dat dat niet toegestaan was.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#10 Bericht door pe1cmo »

De DRCO (Delta Radio Communicatie Ondersteuning, voorheen DARES Zeeland)
Ik heb kortgeleden (Kust marathon in Zeeland) gezien dat er zendamateurs voor Omroep Zeeland assisteren, maar bij mijn weten wel met de apparatuur van omroep Zeeland en de door hun gebruikte frequenties. Ik heb niets meegekregen dat ze ook amateur frequenties gebruikten, ook niet voor onderling verkeer.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#11 Bericht door KHoos »

PA3DAT schreef:Ik sluit me hierbij aan. Ik denk ook dat je best je amateur-apparatuur kunt inzetten bij een dergelijk evenement,
maar wel op één voorwaarde: de zendamateurs zitten zelf aan de knoppen en noemen met regelmaat hun call.
Dat is dus ook wat je bij die amerikanen ziet: de zendamateur geeft berichten door (bijvoorbeeld of alle fietsers een bepaald punt gepasseerd zijn of dat er medische hulp nodig is).

En natuurlijk gebruiken ze hun amateur callsigns (naast eventueel tactical callsigns voor hun positie binnen het evenement).

De reden dat ik het me afvroeg is dat ik het zie als een vorm van PR voor amateurradio zonder gelijk over te gaan tot de 'communicatie in noodsituaties' die gelukkig maar zelden nodig is. Radioamateurs komen dan op de lijst terecht 'dit evenement werd mede mogelijk gemaakt door'. De noodzaak is hier natuurlijk ook veel minder sterk (de gemiddelde veldpost in een fietstocht belt de centrale post gewoon met een mobiele telefoon) dan in de USA.

Om het echt netjes te doen zou je dus die ene regel aangepast moeten krijgen.
Koos van den Hout callsign PE4KH

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#12 Bericht door PA3BAS »

Misschien wordt het eens tijd voor een 'proefproces'. Als iemand zoiets wil ondernemen officieel toestemming vragen aan het AT. Als het wordt goedgekeurd, dan ga je lekker aan de gan en heb je een precedent geschapen. Zoniet, naar de rechter ermee, in goede verstandhouding met het AT (ze handhaven de regels, maar maken ze niet...), en kijken wat de rechter ervan vindt.
.... But will it blend?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#13 Bericht door pe1cmo »

Ergens staat mij bij dat je geen commerciële activiteiten via de banden mag doen, of concurrentie vervalsend werken.
Als één iemand die portofoons verhuurd gaat klagen dat er broodroof is omdat zendamateurs het gratis doen dan zal daar onderzoek naar komen.

Aan de andere kant, een paar porto's huren (die op speciale hiervoor bestemde kanalen werken) kost ook niet al te veel.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#14 Bericht door PD2R »

pe1cmo schreef:
De DRCO (Delta Radio Communicatie Ondersteuning, voorheen DARES Zeeland)
Ik heb kortgeleden (Kust marathon in Zeeland) gezien dat er zendamateurs voor Omroep Zeeland assisteren, maar bij mijn weten wel met de apparatuur van omroep Zeeland en de door hun gebruikte frequenties. Ik heb niets meegekregen dat ze ook amateur frequenties gebruikten, ook niet voor onderling verkeer.
Klopt, een niet geheel onbelangrijk stukje informatie wat ik even over het hoofd heb gezien.
Neemt niet weg dat het wat mij betreft ook gewoon met amateur spul moet kunnen, mits de amateurs zelf de apparatuur bedienen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Communicatie-ondersteuning door zendamateurs

#15 Bericht door pe1cmo »

Zat jij toen op de vuurtoren van West Kapelle ??
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Plaats reactie