ontstoringsfilter

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

ontstoringsfilter

#1 Bericht door on3dag »

Op de velddag van l.l. werd er door onze sectie een generator 220 volt/ 6500 watt gebruikt voor de stroomvoorziening van de transceivers. Nu had één van onze leden een ontstoringsfilter gemaakt voor de generator. Deze werd aangesloten op één van de uitgangen van de generator op 220 volt. Na deze ontstoringsfilter liep men dan met een kabel van ongeveer een 7 tal meter naar de transceiver. De vraag is echter waar dient een ontstoringsfilter geplaatst te worden, ofwel zo dicht mogelijk bij de generator, of wel zo dicht mogelijk bij de transceiver. Mijn eigen mening is deze zo dicht mogelijk bij de transceiver te plaatsen, maar welke mening hebben jullie hier over.

Mvg,
on3dag,
Dirk

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ontstoringsfilter

#2 Bericht door pe1cmo »

Ik zou hem juist bij de generator neerzetten, dan is de storing weg. Anders heb je eerst een langdraad antenne, een sperfilter met je set en een antenne er boven.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: ontstoringsfilter

#3 Bericht door on3dag »

oké, gedeeltelijk mee akkoord, maar als de draad (220volt) ook andere storingen op pikt komt de toch rechtstreeks in de transceiver of is er dan een andere oplossing voor?

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: ontstoringsfilter

#4 Bericht door pe1cmo »

Die draad zal niet zo veel oppikken hoor, en je set heeft ook nog wat filtering aan board.

Maar de bekabeling dat aan een stoorbron hangt is een storende antenne.

Ik heb ooit een verhaal van een ledvoeding beschreven, zie:

Panic, or no panic.
Het WK veldrijden te Hoogerheide, gisteravond een telefoontje, geen reportage verbindingen, althans een WZ haalt 50 meter, draadloze microfoon enkele meters, of ik het storingsnummer van het AT weet. De gewone telefoon nemen ze niet op (is weekend hè), dus kan je online een formulier invullen, daar kijken ze volgende week naar ?? (Storingsnummer helaas niet bekend)
Omdat Hoogerheide tegen de Belgische grens ligt en de VRT daar aanwezig was, is vandaag een techneut van de VRT gaan meten. Inderdaad storing in de vorm van ruis, dit is tot ver buiten het parcours te meten. Verbindingen inderdaad niet mogelijk. Een spectrum analyser om de storing uit te peilen gepakt, komt men bij een commentaarcabine van Movico uit. Breedband ruis van 0 tot ver over de 850 MHz en een vermogen waar je U tegen zegt. -30 dBm op de spectrum analyser. Omdat de storing direct op de elektrische bedrading gezet werd was dit een hele mooie langdraad antenne die door het hele veld liep. Er was zelfs storing op de draadloze camera's (2,3 GHz). Dus verder zoeken, blijkt het de LED verlichting (made in China) te zijn. Licht uit en radio is weer mogelijk.
Mensen en verslaggevers op het hart gedrukt het licht uit te laten !! daar er anders geen radio en TV meer is.
Voor zover ik heb vernomen van de VRT, maandag hoop ik te horen wat voor verlichting het betreft.
Overigens heb ik in Groningen een soortgelijke storing bij RTV Noord gezien, bleek een lichtnet adapter te zijn. Ook zeer slechte reportage ontvangst.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: ontstoringsfilter

#5 Bericht door on3dag »

Dat is een mooi verhaal, bedankt voor de deskundige, maar eenvoudige uitleg. Ik ben er zeer tevreden mee en besef nu ook dat ik fout was.
Nogmaals mijn dank,73's
Dirk

Plaats reactie