Verkoop van HAM-radio apparatuur

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
verwijderd

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#16 Bericht door verwijderd »

Als je wat minder zou schrijven(hier, waar dan ook...) dan hield je meer tijd over om actief te zijn op de banden.

Bedankt dat je mijn vorige posting dus helemaal begrepen heb :shock:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#17 Bericht door PE1PQX »

Ik heb meer bezigheden dan HAM alleen... Werk is er één van, fotografie een 2e.
Nr. 3 is waterulpverlening (organiseren en regelen van inzetten bij een reddingsbrigade) en ook nog een klein stukje modelbouw staat in de lijst.

Ik kan mijn tijd maar 1x besteden....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#18 Bericht door PA3HGT »

[quote="PB5X"]Als je wat minder zou schrijven(hier, waar dan ook...) dan hield je meer tijd over om actief te zijn op de banden.

Bedankt dat je mijn vorige posting dus helemaal begrepen heb :shock:[/quote

+1 , prachtige opmerking Roberto.Soms zit ik te lezen en dan denk ik: waar maak je je druk over.
Dan heb ik het over het algemeen en niet alleen op 1 persoon zoals Andre.
Ik verkoop trouwens aan iedereen,we hebben allemaal dezelfde hobby of we nu een vergunning hebben of niet.
Door me zo op te stellen en te helpen (want dat gebeurt ook) zijn er toch weer een paar zendamateurs bijgekomen.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#19 Bericht door PE1PQX »

Hans, je bent uiteraard vrij te verkopen aan wie jij wil, zo ben ik vrij niet te verkopen aan wie ik wil.
Of ik nu gelukkig ben met jouw keus doet hier niet ter zake.
Wat mijn motivatie achter mijn schrijfsel is dat gelijk (voornamelijk door 'registratielozen') enorm een hoop gezeur loskomt na het plaatsen van een advertentie in een bepaalde facebookgroep waarbij ik blijkbaar niet zelf mag bepalen aan wie ik verkoop en aan wie niet. Die beperking laat ik mij niet opleggen.

Ik laat eenieder vrij in het maken van zijn keuzes. Da's alles.

Mijn schrijven is niets meer en niets minder dan mijn mening, men kan het er mee eens zijn of niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#20 Bericht door PA3DAT »

PA3HGT schreef:Soms zit ik te lezen en dan denk ik: waar maak je je druk over.
Kijk, dat gevoel had ik nu ook bij het bekijken van jouw website... :D

Daar lees ik:
De foto's die op deze site gepubliceerd zijn vallen onder een beeldrecht en mogen alleen na toestemming gekopieerd worden!
Op Wikipedia lees ik: "het beeldrecht is een bijzondere benaming van het auteursrecht waarin de maker van een afgebeeld kunstwerk of object
publicatie van een afbeelding van zijn werk kan verhinderen. Als zodanig is het vergelijkbaar met het portretrecht ook al is het zelf geen juridische term".

Beeldrecht is dus om te beginnen al geen juridische term. Bovendien gaat het niet om de foto zélf, maar om datgene wat erop staat. Maak jij bijv. een
foto van mijn zelfgebouwde camper, dan zou IK dus het beeldrecht hebben en kan ik jou verbieden die foto te publiceren. Zo schendt jij met het
publiceren van die foto met die Yaesu-speaker erop het beeldrecht van de Japanse firma Yaesu!

Grappig he? En zo denk ik wel vaker: waar maken ons druk over? :D :wink:

Overigens ben ik het geheel met André eens, ik verkoop ook liever geen zendapparatuur aan piraten. Straks misbruiken ze jouw call erbij om illegaal
verbindingen te maken. Zo is mijn xyl PA3DWK vrijwel nooit qrv, maar ik krijg bijna elke maand QSL-kaarten van cw-verbindingen die ze zou hebben
gemaakt. Terwijl haar laatste cw-verbinding midden jaren '80 was! :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#21 Bericht door PA3HGT »

PA3DAT schreef:
PA3HGT schreef:Soms zit ik te lezen en dan denk ik: waar maak je je druk over.
Kijk, dat gevoel had ik nu ook bij het bekijken van jouw website... :D

Daar lees ik:
De foto's die op deze site gepubliceerd zijn vallen onder een beeldrecht en mogen alleen na toestemming gekopieerd worden!
Op Wikipedia lees ik: "het beeldrecht is een bijzondere benaming van het auteursrecht waarin de maker van een afgebeeld kunstwerk of object
publicatie van een afbeelding van zijn werk kan verhinderen. Als zodanig is het vergelijkbaar met het portretrecht ook al is het zelf geen juridische term".

Beeldrecht is dus om te beginnen al geen juridische term. Bovendien gaat het niet om de foto zélf, maar om datgene wat erop staat. Maak jij bijv. een
foto van mijn zelfgebouwde camper, dan zou IK dus het beeldrecht hebben en kan ik jou verbieden die foto te publiceren. Zo schendt jij met het
publiceren van die foto met die Yaesu-speaker erop het beeldrecht van de Japanse firma Yaesu!

Grappig he? En zo denk ik wel vaker: waar maken ons druk over? :D :wink:

Overigens ben ik het geheel met André eens, ik verkoop ook liever geen zendapparatuur aan piraten. Straks misbruiken ze jouw call erbij om illegaal
verbindingen te maken. Zo is mijn xyl PA3DWK vrijwel nooit qrv, maar ik krijg bijna elke maand QSL-kaarten van cw-verbindingen die ze zou hebben
gemaakt. Terwijl haar laatste cw-verbinding midden jaren '80 was! :?

Mooi he ..verschuiving van onderwerp ..en trust me ... het mag echt allemaal wat erop staat dus van misbruik is er echt geen sprake. Maak je niet druk joh.
Ik weet nu weer waarom ik bijna nooit iets post hier maar de opmerking van Roberto sprak me toch wel heel erg aan.
Zendpiraten kunnen ook misbruik van je call zonder dat ze apparatuur van je overnemen,niet zo heel moeilijk.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#22 Bericht door PA3DAT »

Nee, dat laatste klopt wel. Mijn xyl heeft nog nooit één transceiver verkocht. En die van mij zijn (na 36 jaar) ook nog op één,
misschien twee handen te tellen. Maar ik blijf ook bij mijn standpunt dat een niet-geregistreerde geen HAM-zendapaparatuur
in huis zou moeten hebben.

Maak ik een leerling enthousiast voor de radio, hij is zelfs nog een keer met me mee geweest naar een DvdA. Koopt ie, eenmaal
van school, een duurdere HF-set dan ik. Daarmee voorziet ie (op een 27Mc-antenne) zijn hele flatgebouw van storing waarna
het AT de transceiver in beslag nam. Hoe dom kun je zijn... Nee, hij heeft nog steeds geen machtiging.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#23 Bericht door PE1PQX »

PA3DAT schreef: Beeldrecht is dus om te beginnen al geen juridische term. Bovendien gaat het niet om de foto zélf, maar om datgene wat erop staat. Maak jij bijv. een
foto van mijn zelfgebouwde camper, dan zou IK dus het beeldrecht hebben en kan ik jou verbieden die foto te publiceren. Zo schendt jij met het
publiceren van die foto met die Yaesu-speaker erop het beeldrecht van de Japanse firma Yaesu!
Oef, ik ga ook even off topic :mrgreen:

Beeldrecht is misschien geen juridische therm meer, maar een fotograaf heeft nog wel het (alleen) gebruiksrecht op een foto die hij maakt, ook al staat jouw camper op die plaat. Die foto is zijn intellectueel bezit.
Als de foto vanaf een openbare plek (vanaf openbare weg bijvoorbeeld) dan heb jij als 'benadeelde' het erg lastig die foto te verbieden.
Jij kunt dan wel zeggen 'ik wil niet dat mijn camper op de foto gezet word vanaf de openbare weg', dan moet je die verbergen zodat die niet zichtbaar is vanaf die weg.
Ander hoofdstuk is portret recht...

Terug on topic nu... Mijn punt heb ik duidelijk kunnen maken, de 'beheerder' van die vage verkoopgroep heeft mijn blog ook kunnen lezen en heeft daarop mij subiet geblokkeerd op facebook. Blijkbaar kan hij het niet hebben dat ik toch eisen stel aan de verkoop van MIJN spullen.
Ook heb ik (op enkele kritieken na) allen maar positieve geluiden mogen lezen op facebook op mijn blog. Blijkt dat mijn standpunt door vele HAM's onderschreven wordt.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#24 Bericht door PA3HGT »

PA3DAT schreef:Nee, dat laatste klopt wel. Mijn xyl heeft nog nooit één transceiver verkocht. En die van mij zijn (na 36 jaar) ook nog op één,
misschien twee handen te tellen. Maar ik blijf ook bij mijn standpunt dat een niet-geregistreerde geen HAM-zendapaparatuur
in huis zou moeten hebben.

Maak ik een leerling enthousiast voor de radio, hij is zelfs nog een keer met me mee geweest naar een DvdA. Koopt ie, eenmaal
van school, een duurdere HF-set dan ik. Daarmee voorziet ie (op een 27Mc-antenne) zijn hele flatgebouw van storing waarna
het AT de transceiver in beslag nam. Hoe dom kun je zijn... Nee, hij heeft nog steeds geen machtiging.
Iedereen mag een mening hebben.Jij bent er tegen en ik ben voor.Verschillende meningen hebben is nix mis mee.

Aangaande je opmerking over de leerling :
Ik heb zelf lekker gepiraat in de tijd (170/86/45 en 11 mtr) toen er nog een registratieplicht was en was het ook redelijk makkelijk om aan een HF-bakkie aan te komen.
Ik had ook een ontvanger kunnen kopen maar wilde ook gewoon kunnen funken om kennis te maken met de hobby zonder de fratsen vooraf zoals het examen.
De stof vond ik gortdroog om het toenmalige C te halen en daarna ook nog het CW want ik wilde perse HF.
Zelf kwam ik als piraat ook voor problemen te staan en ja , ik veroorzaakte ook storing.Ik was al een eind weg met het verhelpen van de storing maar was nog niet helemaal klaar.
Op een gegeven moment heeft een zendamateur mij geholpen.Ik kende heel de man niet maar zijn mening was : of ik laat je aantobben en je maakt er een puinhoop van of ik help je,iedereen heeft er gemak van en je steekt er wat van op.

Wat ik verder kwijt wil is dat ik zelf merk dat er drempels zijn om vragen te stellen die dom lijken waarna je bijwijze van spreke afgeschoten wordt (ervaringsdeskundige) en zelf heb ik de mening , je hebt geen domme vragen ,alleen stomme antwoorden.
Als een dergelijke negatieve situatie zich voordoet kan een geintresseerde dat juist de-motiveren om zendamateur te worden omdat de ander wat teveel testosteron in zijn bloed heeft zitten.
Zelf schaam ik me er niet voor om te zeggen dat ik met vallen en opstaan het heb moeten leren en dat ik die kennis zeker wil overdragen aan degene die zendamateur of piraat zijn.
Op een gegeven moment had ik het gehad met piraten (moet bekennen dat ik ook teveel uit het raam keek vanwege mijn SDX ;) en ben ik mijn vergunning of whatever gaan halen omdat de mogelijkheden daar veel meer zijn.
Wat dat betreft staat mijn deur open zonder aanziens des persoons en probeer ik zo de hobby te promoten.Ben zeker niet alwetend maar het scheelt misschien wel.
En daarom vindt ik het ook niet erg om bepaalde spullen te verkopen aan personen die geen vergunning hebben en deze verder te helpen als er wat is.
Maar wat ik al eerder aanhaalde,ieder zijn eigen principe en daar is nix mis mee.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6250
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#25 Bericht door PA3DAT »

Daar kan ik wel in meegaan, wij kunnen best door één deur... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1LH_leon
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2016, 09:36
Roepletters: PA1LH

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#26 Bericht door PA1LH_leon »

Ik zag trouwens wel op die FB-pagina waar we het hier over hebben, dat ze de regeltjes hebben aangepast. Je mag nu niet meer de uitzondering maken dat je alleen verkoopt aan licentie houders.
Totale flauwekul, je maakt toch zeker zelf uit aan wie je verkoopt ?
Maar ja, daar kun je uiteraard een ellenlange discussie over voeren.
Als het niet rookt, werkt het.

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#27 Bericht door Willem-PA5WK »

die fb pagina voor zendapperatuur heb je daar een speciaal acount voor nodig ? heb namelijk geen
facebook/twitter enz en wil dit ook graag zo houden .
inderdaad flauwekul ik ben daarom ook voor verkoop aan iedeéén met of zonder papiertje
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#28 Bericht door Ron01 »

Wat mij betreft een topic in de categorie "Roomser dan de Paus"
De starter wil duidelijk zijn mening geven over het al dan niet verkopen van apparatuur aan mensen zonder licentie.
Wat mij betreft prima, degene die zonder licentie apparatuur wil aanschaffen kan overal terecht, die zit er echt niet mee dat de verkoper alleen maar aan zendamateurs wil verkopen en zoekt zijn materiaal elders.
Dus wat heeft het überhaupt voor zin om hier een topic over te starten? Is het om te laten zien hoe geweldig men de regels handhaaft? Of om een statement te maken?
Het zal weinig mensen boeien of deze zendamateur zijn set aan pietje of klaasje verkoopt. Ik vind het dan ook pure onzin om een topic te starten over "hoe geweldig je met de regels omgaat en wat je principes zijn" ik denk dat weinigen daar een boodschap aan hebben.
Voor alle duidelijkheid: ik ben geen persoon die illegale dingen doet, ik ben alleen luisteramateur en geniet van mijn hobby met respect voor de regelgving. Ik vind alleen dat sommige zaken soms overtrokken worden.

73 Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PA1LH_leon
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2016, 09:36
Roepletters: PA1LH

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#29 Bericht door PA1LH_leon »

@Ron, het staat TS toch vrij om alleen aan bepaalde personen te verkopen?
Dat een ander daar anders in staat, prima.
Ik snap alleen niet zo goed waarom er zo'n ophef over ontstaat. :)
Het is gewoon de keus van iemand, niks meer en niks minder.
Als het niet rookt, werkt het.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#30 Bericht door PE1PQX »

Ron01 schreef:Wat mij betreft een topic in de categorie "Roomser dan de Paus"
73 Ron
Dat mag jij vinden, maar ik hoop dat je mijn blog hierover gelezen hebt en dan heb je kunnen ontdekken dat ik heus niet een heilig boontje ben.
Ik heb een HF tranceiver te koop, en hierbij heb ik mijn eigen voorwaarden (geen verkoop aan niet-geregistreerden). Dit is voor mij een principe kwestie.
Dat Willem (PA5WK) zij spullen wel verkoopt aan niet-geregistreerden moet hij helemaal zelf weten, ik heb slechts een andere insteek en dat mag niets uitmaken.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie