Juul - PE0GJG schreef:
Oh, John, dan lees je iets wat er niet staat.
Ik mis gewoon de door mij aangereikte zaken.
Wellicht iets voor een volgende enquete ?
En ik snap het wel. Soms is een repeater "verworden" tot Internet. Lekker vanuit de leunstoel anoniem een andere amateur onheus bejegenen.
Ik ben al een tijdje uitgeweken naar de hier lokale repeater, maar ja, ook daar hoor ik soms taal gebruik dat het mijne niet is…………
Dus nog even en m'n set gaat niet meer aan. Terugkeer na zo'n 25 jaar mislukt denk ik dan maar.
Een beetje een late reactie. Het kwam bij mij vrij 'stevig' binnen, maar hoogstwaarschijnlijk dus inderdaad onterecht.
Voor mijn gevoel is grove taal (wat ook niet moet natuurlijk) minder erg dan aanvallen op de persoon.
En ondanks ongewenst gedrag op de repeater vind ik dat de problemen weliswaar ernstig zijn, maar tegelijk is er hoop, en hoor ik ook een hoop waardevolle dingen op de repeater. Waardevolle gesprekken.
Mensen ook die nog steeds heel blij worden van een systeem als PI2NOS kun je echt de hele dag door horen hoor! Dat is tegelijkertijd ook de realiteit.
Wat me raakt is dat jij je terugkeer mogelijk als mislukt ziet. Ik denk dat dat onterecht is. Punt één is er ook leven (cq. ook een amateurhobby) zonder de repeaters. En er zijn zat repeaters en zat tijdstippen op eigenlijk alle repeaters dat het geweldig goed gaat. Ik sta regelmatig heel vroeg op, en op die momenten hoor je een totaal andere PI2NOS (absoluut niet serieus bedoeld, maar misschien zou het een idee zijn om op de 'risicovolle' tijdstippen opnamen van deze gesprekken te herhalen

).
Voor mij is de zendhobby ook knutselen met spullen, en dat kan met antennes zijn of met de soldeerbout en tegenwoordig ook met SDR/DSP-software. De hobby is zo divers en de uitwassen, die inderdaad erg in het oog springen, die vervormen dat beeld natuurlijk ook flink. Want de uitwassen komen maar op een paar plekken voor, en zijn toch ook redelijk zeldzaam voorkomend in het totaalbeeld van de hobby.
Ik ben redelijk optimistisch hoor! En het feit dat ik me druk maak over de sfeer op de repeater betekent ook dat ik denk dat daar de zaak niet hopeloos is. Het zal niet eenvoudig zijn, en het gedrag van de amateurs is vaak ook als het gedrag van een kruiwagen vol met kikkers, ik denk zeker dat er nog wel wat te doen is. En met zoveel deskundige en creatieve mensen rond deze repeater kan dat ook best een oplossing zijn die daarna door andere 'geplaagde' repeaters kan worden overgenomen. Dat denk ik oprecht!