DNAT 2016

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

DNAT 2016

#1 Bericht door elsinga »

Is al bezig in Bad Bentheim, maar ik ga alleen zaterdag. ;)

Wie gaat er ook?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1022
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#2 Bericht door PD5DJ »

Ik ga morgen ochtend die kant op, lekker een hotelletje naast het dorp geboekt :)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#3 Bericht door PA3DAT »

Ik sla dit jaar over, ben er vorig jaar nog een aantal dagen geweest: www.aloys.nl/weekend-bad-bentheim.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik ging er 30 jaar terug iedere keer ( zo'n 5x ) heen. Was echt een walhalla voor de onderdelen.
We gingen daar met een aantal "Gooische" amateurs naartoe.

Ik heb geen idee hoe het nu is.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: DNAT 2016

#5 Bericht door PA3EYC »

Ik ga zaterdagmorgen met nog 3 personen, uit regio Amersfoort, daar naartoe. Ik ben daar nog nooit geweest.
Lekker rustig aan. Koffie mit Kuchen, even rondlopen, Currywurst, weer even rondlopen, Duits biertje op één of ander terras, weer even rondlopen (of niet) en waarschijnlijk afsluiten met een Schnitzel mit Pommes.
M.a.w. we gaan er een gezellige dag van maken.
Even relaxen voordat we ons volgende week in het velddag geweld storten. :lol: :lol:
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#6 Bericht door PH2LB »

Ik en XYL ga er morgen ook op tijd naar toe.

Beetje alles op gemak bekijken, grijpvoorraad weer aanvullen op de onderdelen markt en proberen de Vortrag van Peter Zenker, DL2FI "Was tut sich in der QRP-Welt?" bij te wonen.

En natuurlijk koffie en gebak, biertje en lekker eten. :D
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#7 Bericht door pe1cmo »

Ik ga er ook weer heen, alleen dan de markt aan de andere kant van de berg, samen met de vrouw.
Is drukker en gezelliger. (althans vorig jaar)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#8 Bericht door PA3DAT »

PH2LB schreef:... de Vortrag van Peter Zenker, DL2FI "Was tut sich in der QRP-Welt?" bij te wonen.
Doe je daar nog verslag van? Klinkt interessant! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#9 Bericht door PH2LB »

PA3DAT schreef:
PH2LB schreef:... de Vortrag van Peter Zenker, DL2FI "Was tut sich in der QRP-Welt?" bij te wonen.
Doe je daar nog verslag van? Klinkt interessant! :D
Ja hoor, zal een poging wagen.

Voor allen die met de auto naar DNAT heen gaan,
kwam om FB nog een mededeling tegen van Gerrit van Keulen (PA0G)
! VERKEERS-INFO bezoekers DNAT Bad Bentheim !
De afslag Bad Bentheim van de A30 (A1 in NL) en de daarop aansluitende weg naar Bad Bentheim is AFGESLOTEN.
Je kunt in NL de afslag bij De Lutte nemen en dan via Gildehaus rijden, òf de 1e afslag in D bij Gildehaus.
73 Gerrit
PAØG
Dus even rekening mee houden.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#10 Bericht door PH2LB »

PA3DAT schreef:
PH2LB schreef:... de Vortrag van Peter Zenker, DL2FI "Was tut sich in der QRP-Welt?" bij te wonen.
Doe je daar nog verslag van? Klinkt interessant! :D
Zoals belooft een klein verslag van Peter DL2FI :

De aanwijzingen naar de Vortrag lokalen waren van dien aard dat ik en XYL 5 minuten te laat in de les kwamen (zijn we gelukkig niet op aangekeken) :oops:
dnat_010.jpg
De klas zat al mooi vol
dnat_003.jpg
en Peter was op dat moment het een en ander aan het uitleggen, na wat ik er zo van begreep (viel er halve wegge in) over een nieuw ontwerp transciever wat als alles meezit volgend voorjaar bij QRPProject te koop zal zijn. Het zal een 8 banden 10W SSB/CW/PSK tranciever bouwkit zijn (vermoedelijk de banden 160,80,40,30,20,17,12,10) die bestaat uit 3 gestackte printen welke elk een afmeting hebben van 10 x 10 cm, slechts enkele cm dik incl display en bediening op de bovenste print (denk hierbij aan de KX lijn, maar dan minder fancy beeldscherm). Deze printen zullen in tegenstelling tot hun huidige bouw kits veel SMD onderdelen bevatten i.v.m. het steeds moeilijk te verkregen van thru-hole componenten. De layout zou dus danig ruim zijn (pats iets ruimen dan voor industrie bestukking) en hij legde uit dat hij ondanks zijn bibberende handen (een biertje en/of een sigaretje deden wonderen) prima te doen was. Hij gaf daarbij ook enkele montage tips (het verhoogde dienblad als #1 tip). De vraag vanuit het publiek hoeveel het ging kosten, paradeerde hij met humor door te zeggen dat er bij QRP project monoband CW trancievers werden verkocht voor euro 80,00 dus een SSB monoband ongeveer 160 zou kosten. Dat maal 8 kanalen . . . . nou ja je kunt nagaan hoe het publiek daar op reageerde (volgens mij trapte er slecht 1 persoon in). De richtprijs zou tussen de 400 en 500 euro komen te liggen (afhankelijk van de mogelijkheid tot inkoop van onderdelen en materialen).

Persoonlijk wacht ik met spanning af want na de bouw van enkele CW en een SSB tranciever zie ik een 8 banden 10W kit tranciever wel zitten.

Vervolgens vertelde hij zijn visie op een stukje geschiedenis van de QRP voor het grote publiek, waarbij hij met enige lof over de introductie en mogelijkheden van de Yaesu FT817 sprak die daar volgens mij het start schot had gegeven. Want in eens was er een QRP tranciever die er uitzag als een tranciever en naast HF (160 tot 10m ook nog VHF en UHF kon). Dat dit naar zijn mening niet kon resulteren in de beste ontvangst kwaliteit mogen bekend zijn (hij heeft er niet zo'n hoge pet van op). Maar dat de QRP en met name de compact QRP tranciever markt booming is stond vast. We moesten denken aan Elecraft die begon met kleine CW only QRP kits (K1, KX1), maar omdat niet alle operators CW willen doen na de K2 in eens was met de KX3 met naar zijn mening zeer goede ontvanger en laag stroom verbruik had dat vuur nog verder op gewakkerd. En dan de introductie van de KX2 dit jaar. Nog kleiner en nog lager energie verbruik. De perfect SOTA rig (als je tenminste niet zelf je tranciever wou bouwen, maar dat gat hopen ze volgend jaar op te vullen).

Wat hij ook aanhaalde was zijn ervaringen met de enkel chinese QRP setjes waar na zijn mening vaak problemen in zaten door gebrek aan hands-on practice van de ontwerpers. Wijzende op bijvoorbeeld een fixed side-toon van 1000Hz of een 3W eind tor die tot 4W werd uitgeknepen. Een tranciever van meer dan 60 euro die geen mogelijkheid had tot het persoonlijk instellen van de sidetoon was voor hem enkel geschikt als onderdelen donor of als press-papier.

Ook vertelde hij over een bezoek aan de grote hamradio beurs in de US waar hij een voordracht had gedaan over QRP . Voor het beurs bezoek had hij het idee dat de US operators, te zien op de diverse foto's op QRZ pagina's, allemaal gigantische torens met beams in de achtertuin staan en altijd gebruik maken van de maximum legal limits. Dit beeld werd ruw verstoord na dat hij enkele gesprekken had gehad met diverse operators welke in de grote steden woonden, waarbij vaak geimproviseerde antenne's werden gebruikt om verbindingen te maken (het is leuk wonen in een apartementen complex maar antennes op het dak zetten of uit het raam steken was een no-go). Het was voor hun vaak onmogelijk op die manier echt DX te werken en moesten dan ook vaak uitwijken naar club stations. Dat er operators waren dien nog nooit een Duits stations hadden gewerkt verbaastt hem dan ook heel erg.

Na enkele verhalen over zijn "fiets mobile" ervaring en zijn tijd in Berlijn waar hij op VHF en UHF het een en ander gedaan was het tijd voor het vragenrondje. Maar niet voor dat hij voor sommigen wel de beste tip van de dag gaf. Als tip gaf hij dat als je veel verbindingen wilt maken met QRP je het beste kon meedoen aan een van de veel verschillende activatie programma's zoals SOTA, WWF etc. Volgens hem hebben veel, met name QRO, operators alle DX's al gewerkt en toe zijn aan nieuwe uitdagingen. Door QRP uit te komen voor een van deze programma's is het vaak pile-ups gegarandeerd (als je daar tenminste zin in hebt).

Tot zover wat ik mij kan herinneren van de voordracht van Peter DL2FI (door de warmte zal ik vast wel een paar dingen vergeten zijn) :wink:


En natuurlijk is een bezoek aan de DNAT niet compleet zonder koffie en taart, braadworst en een biertje maar vooral snuffelen op de onderdelen markt. Want het is natuurlijk weer de uitgelezen mogelijkheid de grijpvoorraad aan te vullen en/of uit te bereiden :D
14032937_1578955435746506_544865374_n.jpg
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#11 Bericht door PA3DAT »

Geweldig Lex, hartstikke bedankt! :D
Mooi verslag, mét foto's.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: DNAT 2016

#12 Bericht door PA3EYC »

Ik heb daar met wat mede amateurs rondgelopen.
Wij waren er niet al te vroeg. De stands buiten hadden niet veel spectaculairs liggen. Maar dat kan zijn dat het interessante spul al weg was.
De binnenbeurs was goed doorheen te lopen. Niet overdreven druk en wel wat leuke dingen gekocht.
Nog even een award gescoord bij de DTC voor uitstekend seinen met de linker voet.
Currywurst mit Pommes bij de keet gegeten met een Rolinck erbij waar we ook nog Elsinga tegen het lijf liepen.
Wat me tegenviel was dat op 15:00 uur iedereen al aan het opruimen was. De beurs zou tot 16:00 uur moeten duren.
Daarna naar de Biergarten van het Kasteel waar het perfect toeven was met een fraai uitzicht en onvoorstelbaar mooi weer.

Dit was voor mij de eerste keer bij de DNAT. Juist vanwege het mooie weer was het goed toeven in Bad Bentheim maar voor de beurs alleen zou ik daar niet meer naar toe rijden.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: DNAT 2016

#13 Bericht door elsinga »

Ik deel de mening van PA3EYC, de onderdelenmarkt alleen zou ik niet snel weer voor op en neer rijden. Kon het nu goed combineren met het oppikken van zoonlief in Meppen op het einde van hun zomerkamp, dus dat scheelde.

Wel erg leuk om eens de hand te schudden van amateurs die je normaal gesproken alleen on air treft.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: DNAT 2016

#14 Bericht door PA2LAD »

PA3EYC schreef: Wat me tegenviel was dat op 15:00 uur iedereen al aan het opruimen was. De beurs zou tot 16:00 uur moeten duren.
Een heel normale zaak bij elke beurs. Vele jaren gestaan in Apeldoorn op de Veronbeurs. Bij het openen van de deuren komt er een flinke groep binnen. Het duurt tot 14.30 uur en daarna zakt het aantal bezoekers rap in elkaar. Na die tijd heb je als standhouder bijna niks meer te doen. Op andere beurzen geweest, maar die geven hetzelfde beeld. Helaas, maar waar.

PE1AW
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 mar 2007, 21:07
Roepletters: PE1AW
Locatie: Beemster

Re: DNAT 2016

#15 Bericht door PE1AW »

Lex,

Bedankt voor het verslag over de lezing van Peter over QRP. Ik heb het met intresse gelezen.

Alex,

Plaats reactie