Autonome Doppler Peiler

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#541 Bericht door PA1 »

Ik moet nieuwe spoelen halen want er was een kapot, ik zet er nu gewone spoelen in in plaats van smd. Inmiddels zijn de anders spullen ook binnen dus kan ik binnenkort testen :)
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE1RXU
Berichten: 201
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:46
Locatie: JO21LO

Re: Autonome Doppler Peiler

#542 Bericht door PE1RXU »

Speciaal voor Lodewijk om eens goed in vast te bijten :mrgreen: (HI) en om de leuke discussies op de NOS repeater te volgen.

Balint Seeber is een SDR goeroe en dit is best interessant om eens in te duiken. Overigens heeft deze man meer interessante topic op zijn naam staan.

pressentatie

youtube filmpje
SDR-doppler wiki
Aan de rand van een afgrond is een stap voorwaarts meestal geen vooruitgang.

73, Alex.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#543 Bericht door PA1 »

Afgelopen week de switcher ingebouwd in een dikwandig alu kastje van aliexpress (3€) Sma connectors 79 cent per stuk inclusief verzendkosten. Switcher werkt perfect, met 1 antenne aangesloten in de antenne test stand is de ontvangst prima terwijl de andere 3 aansluitingen totaal geen signaal doorlaten, goede afscherming dus. Met pasen heb ik wat meer tijd, mooi moment om de peiler in de praktijk te testen.

Afbeelding
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#544 Bericht door PA1 »

Gisteren na een lange tijd weer getest met de peiler. In het begin gebruikten we een baofeng porto als ontvanger maar dat werkte voor geen meter dus toen hebben we het project eerst maar aan de kant gelegd. Een tijdje later zijn we begonnen met een Yaesu FT7800 als ontvanger en daarmee heb ik ook de ingaande SMA connector vervangen voor een N connector. Het bleek dat de kabel tussen de porto en de switcher, zo'n 3 meter, ook als antenne fungeerde. (ik had getest in de antenne stand met een snoertje van 15 cm en dat werkte wel goed) Nu zit er een kabeltje van zo'n 60 cm tussen met 2 keer een N connector en waren de resultaten al een stuk beter. Daarna getest met de onderlinge afstand tussen de antennes, eerst op een halve golflengte (35cm) maar ook dat werkte niet goed, voor en achter zag ie wel maar links en rechts steeds omgedraaid. Toen de afstand naar 24 cm en dat werkte eigenlijk al heel erg goed. Wat is de beste onderlinge afstand tussen de antennes? Op je site staat een kwart golflengte dus dat zou rond de 17 cm zijn. We gebruiken overigens dezelfde 70 cm antennes als Jeroen en die doen het toch goed gezien de resultaten die we nu boeken :D
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#545 Bericht door pa8w »

Voor 70cm gewoon 1/4 golflengte als spatie gebruiken, dan werkt het prima tussen 400 en 480MHz.
Overigens is de beoordeling " het werkt" nogal subjectief :)
Ik hem de meeste tijd doorgebracht met optimaliseren, dus het onderste uit de kan halen uit dit eenvoudige concept.

De meeste tips op mijn website moet je ook op deze wijze lezen.
Als je afwijkt werkt het meestal wel gewoon, maar in een bepaald opzicht vaak minder goed.
Dat wil niet overigens niet zeggen dat het niet beter kan.
Maar waar ik afwijk van makkelijk of goedkoop heeft dat een goede reden.
Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#546 Bericht door PA1 »

pa8w schreef: Overigens is de beoordeling " het werkt" nogal subjectief :)
Ik ben onder de indruk van de prestaties van je ontwerp dus daarom ben ik blij dat het met zulke simpele antennes al werkt. Natuurlijk zullen de prestaties nog beter worden als ik de antennes aanpas maar ik ben nu al erg tevreden. Ik heb een youtube filmpje gezien van iemand die met een Rhode & Schwarz peiler onderweg was en die fluctueerde enorm terwijl jou ontwerp dat lang zo erg niet doet. Dan ben je nogal snel tevreden :) het werkt echt beter dan ik gedacht had, zeker met deze kleine sprietjes !! Als ik weer wat meer tijd heb ga ik zeker met de antennes experimenteren.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#547 Bericht door Goos »

een Rhode & Schwarz peiler onderweg was en die fluctueerde enorm
bedoelde je dit filmpje ?
https://www.youtube.com/watch?v=0noi7MmamXA

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#548 Bericht door PA1 »

Inderdaad. Misschien ligt het aan de traagheid van de led roos maar de PA8W peiler doet dat lang zo erg niet. Nou zie ik ook wel dat later in het filmpje de boel aardig stabiel wordt maar toch...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Autonome Doppler Peiler

#549 Bericht door Goos »

Ik heb zelf een keer mogen spelen met die peiler, helaas niet met de "heatmap" software die hier gebruikt werd.
Mijn ervaring was dat hij met 1 sec average redelijk presteerde zeker gezien de gebruikte antenne.

In de standaard interface zag ik dat de peiler zonder average gebruikt werd , update tijd kon ik niet precies zien maar leek mij 1 keer per seconde. Dus al met al is / lijkt het dan aardig onstabiel , kan ook niet anders dan met een hele kleine diameter van de antenne. ( 20MHz - 1300MHz )
Des te meer respect heb ik voor de software die uit de ruwe peilingen de heatmap maakt en op afstand ,vrij snel, een redelijke tot zeer goede "probability" geeft, en daar ging dit filmpje over.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#550 Bericht door pa8w »

Werkt inderdaad erg gaaf, dat R&S programma.
Ik heb sinds enige tijd een oproep op mijn website staan betreffende een kaartenprogramma dat b.v. elke paar seconden vanuit je voertuigpositie een gemiddelde bearing lijn op de kaart tekent, net zolang tot de gebruiker deze kaart reset.
Op die manier zou je al rondrijdend een waaier van bearing lijnen opbouwen die ergens elkaar kruisen.
Het beste zou een lichte toepassing zijn (mobiel internet) die niet automatisch kaarten ververst maar die handmatig ververst.

Ikzelf mis de benodigde computer skills, vandaar die oproep, maar tot dusver heeft zich nog niemand gemeld met een bruikbare oplossing. :(

Ik zal weer eens een filmpje maken van de huidige versie van de Arduino peiler, die elke halve seconde 4 raw metingen en een long time average op de pelorus tekent.
Dat werkt erg gaaf; Je zie in een oogopslag hoeveel variatie in de laatste 4 metingen zit, en dus hoe betrouwbaar de daarmee gevoede long time average is.
Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#551 Bericht door PA1 »

Komt de Arduino peiler ook op je website? Ik ben erg nieuwsgierig :D
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#552 Bericht door pa8w »

PA1 schreef:Komt de Arduino peiler ook op je website? Ik ben erg nieuwsgierig :D
Weet ik nog niet, het is best veel werk om een en ander nabouwrijp te maken, goed gedocumenteerd en zo.
Ik heb nu teveel andere dingen die mijn tijd opslokken.
Komt wel een keer.

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PA1JRN
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:24
Roepletters: PD0JRN
Locatie: Utrecht

Re: Autonome Doppler Peiler

#553 Bericht door PA1JRN »

Gefeliciteerd Wil met je 3e plaats bij de laatste ballon vossenjacht!

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Autonome Doppler Peiler

#554 Bericht door PA1 »

Ook van mijn kant gefeliciteerd met de derde prijs ! Wij hebben niet meegedaan maar ik heb wel de jacht kunnen volgen. Nu kwam het 2 meter baken slecht door hier in het noorden op de rondstraler maar ik kon de ATV cam op 23 cm wel volgen, meestal B3 en soms zelfs B5.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Autonome Doppler Peiler

#555 Bericht door pa8w »

Dank je wel!
Het was weer perfect georganiseerd, petje af voor alle medewerkers!
En prima sfeertje tussen de deelnemers.
Ik had trouwens wel verwacht Jeroen daar te zien... :)

Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie