Turkse Zendamateurs monddood?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
eline
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 mei 2006, 23:18

Turkse Zendamateurs monddood?

#1 Bericht door eline »

ik kan nergens bevestiging vinden, maar uit bericht in bijgaande link begrijp ik dat alle zendmachtigingen van zendamateurs in Turkije zijn ingetrokken en zenden verboden is door de administratie van Turkije. Als dit geen hoax is, dan is het maken van verbindingen met Turkse stations door Nederlandse stations verboden (zie regelgeving zendamateurs)

http://yaesuft817.com/wp/turkey-gouvern ... -licenses/

update: ik heb nog een "bevestiging" gevonden, als dit waar is, komt Turkije in het rijtje van Noord-Korea en Jemen

http://qrznow.com/turkey-gouvernement-r ... -licenses/

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#2 Bericht door PE1KEL »

Ja, en daarom moet je als zendamateur geregistreerd worden.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#3 Bericht door PE2AAB »

Slechte ontwikkelingen. De moderne dictatuur; maak het volk monddood. 'Hak' de koppen af van diegenen die zich boven het maaiveld vertonen en verrijk jezelf en je decipelen. Dit is wat er gebeurd in een 'nuttshell'.

Wij doen veel zaken met Turkije QRL matig; we volgen de ontwikkelingen op de voet
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#4 Bericht door PA0BAK »

Wanneer het in Turkije verboden is, dan gaat dat tegen het verdrag van de mensen rechten in.
Weer een argument om niet bij de EU te kunnen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#5 Bericht door PA3DAT »

pa0bak schreef:Wanneer het in Turkije verboden is, dan gaat dat tegen het verdrag van de mensen rechten in.
Is dat zo?
Dus een regering die de noodtoestand afkondigt mag niet de radiohobby (tijdelijk) verbieden want dat zou tegen het
Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens ingaan? Ik heb het niet nagezocht, maar heeft Turkije het EVRM wel
geratificeerd? Of ging dat automatisch, in 1998, omdat Turkije lid is van de Raad van Europa?

En dan nog, Nederland is één van de weinige landen waarbij alles wordt getoetst aan het Europees Verdrag voor de
Rechten van de Mens. Dat is bijvoorbeeld in Duitsland NIET zo, de eigen grondwet (Grundgesetz) gaat daar vóór de
EVRM, die daar de status heeft van Bondswet. Hoe is dat eigenlijk in Turkije geregeld?

Ik bedoel maar, we gaan hier toch niet zomaar wat roepen? :D :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#6 Bericht door XU7AIA »

Ik denk dat, in principe, elk land het recht heeft, indien de nood aan de man komt, het recht
heeft om verleende vergunningen tijdelijk in te trekken.
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#7 Bericht door PA3JMS »

Ik denk dat, in principe, elk land het recht heeft, indien de nood aan de man komt, het recht
heeft om verleende vergunningen tijdelijk in te trekken.
Klinkt heel redelijk en in basis ben ik het daar wel mee eens. De wet gever bepaald. Maar als nu die wetgever deze wetten en maatregelen in zijn eigen voordeel gaat gebruiken? En het afdoet met de rechtvaardiging HET IS DE WET? Dan intereseert het mij niet of hij het EVRM nu wel of niet getekend heeft.

Als het bericht klopt dan blijkt hier meer iets anders uit. De leider van het land is bang. Hij ziet zendamteurs als een bedreiging. Waarom? Vraag ik me dan af. Het heeft denk ik iets met controleerbaarheid te maken. Men heeft hier geen controle over. Afluisteren is lastig. Angst voor mobiele stations tijdens protesten. Angst voor portofoon gebruik. Angst voor invloeden van buiten af etc.

Ben blij met mijn vrijheid. Ben blij dat ik zendamateur kan zijn en mag communiceren met wie ik wil over de hele wereld. Politiek hoort daar niet in thuis en vind ik ook niet nodig. Laat even in het midden of het legaal is om nu met een Turks station een verbinding te maken. Had het zonder deze bericht geving niet geweten. Vraag me ook af of het AT hier tegen zou optreden. En nog interesanter of ik dan een aanklacht kan verwachten in Turkije.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#8 Bericht door PA1PDB »

Onderaan het bericht is nu te lezen dat het bericht niet klopt.
We’re happy to confirm that this news has been disproved – we apologise for the false information given but apparently local hams from Istanbul city were interdicted from transmitting until yesterday
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#9 Bericht door PD4NX »

Heeft Turkije een soort van Agentschap Telecom zoals wij dat kennen of ben ik nu heel naïef?

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#10 Bericht door PA0ETE »

Het bericht is propaganda en niet waar!

Zie:

http://www.dx-world.net/ham-radio-in-turkey/

John ETE

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#11 Bericht door PA0ETE »

Zendamateurisme is een gunst van de overheid. Een land hoeft geen zendamateurisme toe te staan.

Wat je vaak ziet is dat in tijden van oorlog het zendamateurisme wordt "opgeschort". Ik weet het niet helemaal zeker, maar als ik het goed heb is dat momenteel in Irak nog steeds het geval. In de Tweede Wereldoorlog was het zenden bijna overal niet meer toegestaan.

In Turkije is geen sprake van oorlog. Wel is gisteren de noodtoestand afgekondigd. Dat is drie maanden geleden in Frankrijk echter ook gebeurd, en daar zenden de amateurs ook gewoon nog steeds.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#12 Bericht door PD1JAP »

PA0ETE schreef:Het bericht is propaganda en niet waar
Alle nieuws is propaganda wat niet wil zeggen dat propaganda niet waar is.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#13 Bericht door PA3BAS »

PD1JAP schreef:
Alle nieuws is propaganda wat niet wil zeggen dat propaganda niet waar is.
Propaganda kan je zien als een soort reclame van bijvoorbeeld een regime.

Nieuws is als het goed is een objectief verslag van wat er ergens aan de hand is.

Dus niet het nieuws is propaganda.
.... But will it blend?

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#14 Bericht door PD1JAP »

PA3BAS schreef:
PD1JAP schreef:
Alle nieuws is propaganda wat niet wil zeggen dat propaganda niet waar is.
Propaganda kan je zien als een soort reclame van bijvoorbeeld een regime.

Nieuws is als het goed is een objectief verslag van wat er ergens aan de hand is.

Dus niet het nieuws is propaganda.
Owkay.... Dus jij vind het nieuws dat wij voorgeschoteld krijgen objectief ? Slaap maar lekker verder.
Ook ons nieuws (NOS, RTL4 etc) is reclame voor een regime. Alleen al de manier waarop de nieuwsteksten gelezen worden laat zien dat ze niet objectief zijn, de nieuwslezer vertelt je duidelijk wat JIJ van het nieuws moet vinden. Luister/lees maar eens goed en je zult merken dat ze niet objectief zijn. Ergo >> propaganda.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#15 Bericht door PA0ETE »

PD1JAP schreef:
PA3BAS schreef:
PD1JAP schreef:
Alle nieuws is propaganda wat niet wil zeggen dat propaganda niet waar is.
Propaganda kan je zien als een soort reclame van bijvoorbeeld een regime.

Nieuws is als het goed is een objectief verslag van wat er ergens aan de hand is.

Dus niet het nieuws is propaganda.
Owkay.... Dus jij vind het nieuws dat wij voorgeschoteld krijgen objectief ? Slaap maar lekker verder.
Ook ons nieuws (NOS, RTL4 etc) is reclame voor een regime. Alleen al de manier waarop de nieuwsteksten gelezen worden laat zien dat ze niet objectief zijn, de nieuwslezer vertelt je duidelijk wat JIJ van het nieuws moet vinden. Luister/lees maar eens goed en je zult merken dat ze niet objectief zijn. Ergo >> propaganda.
Wat mijn naamgenoot schrijft is eigenlijk best een goed voorbeeld van propaganda. Volgens de definitie is dat namelijk een vorm van communicatie waarbij door de belanghebbende partij wordt getracht aanhangers voor haar gedachtegoed te winnen .... Dit wordt bewerkstelligd door het bewust verspreiden van eenzijdige en/of verzonnen informatie.

Plaats reactie