Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#61 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:Hoi MIcha, het gaat mij om het taal gebruik. Niet om de inhoud.
Ik gebruik dergelijke taal in ieder geval niet. Maar dat zal wel aan mijn "ouderwetse" opvoeding liggen dan.
Volgens mij is het taalgebruik ook een afspiegeling van de verruwing waar de inhoud aan onderhevig is. Je kunt dat haast niet los van elkaar zien.

Ook krachttermen zijn trouwens aan devaluatie onderhevig, uitgezonderd misschien bepaalde grofheden met een religieuze achtergrond. Je kunt die devaluatie in een milde vorm bijvoorbeeld aan het NOS Journaal zien. Tien, vijftien jaar geleden was het onbestaanbaar dat in dat journaal auto's op elkaar geknald waren. Er was sprake van een aanrijding. Nu hoor je alom dat auto's op elkaar geknald zijn.

En zo zijn er veel meer woorden. Het woord neuken was ooit een bargoens woord of op zijn best een uiting van de taal van het "lagere volk" (in de tijd dat dat nog bestond :-) ) Sinds Ed van Tijn in een serie over seksuele voorlichting bij de VARA dat woord neuken ultra-netjes uitsprak is ook in dat woord flink de klad gekomen...

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#62 Bericht door Bert_1 »

PA1OKZ schreef:
Belerend is per definitie een kleinerende vorm
Oke, dan wordt het corrigerend :)
Bert

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#63 Bericht door XU7AIA »

Het grootste probleem is dat heel veel mensen denken dat vrijheid van meningsuiting, het zelfde
is dan dat je alles maar kan zeggen of schrijven wat je maar wilt.
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#64 Bericht door PD2R »

Bij het recht om te mogen zeggen wat je denkt, hoort de plicht om na te denken over wat je zegt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#65 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Hoi MIcha, het gaat mij om het taal gebruik. Niet om de inhoud.
Ik gebruik dergelijke taal in ieder geval niet. Maar dat zal wel aan mijn "ouderwetse" opvoeding liggen dan.
Volgens mij is het taalgebruik ook een afspiegeling van de verruwing waar de inhoud aan onderhevig is. Je kunt dat haast niet los van elkaar zien.

Ook krachttermen zijn trouwens aan devaluatie onderhevig, uitgezonderd misschien bepaalde grofheden met een religieuze achtergrond. Je kunt die devaluatie in een milde vorm bijvoorbeeld aan het NOS Journaal zien. Tien, vijftien jaar geleden was het onbestaanbaar dat in dat journaal auto's op elkaar geknald waren. Er was sprake van een aanrijding. Nu hoor je alom dat auto's op elkaar geknald zijn.

En zo zijn er veel meer woorden. Het woord neuken was ooit een bargoens woord of op zijn best een uiting van de taal van het "lagere volk" (in de tijd dat dat nog bestond :-) ) Sinds Ed van Tijn in een serie over seksuele voorlichting bij de VARA dat woord neuken ultra-netjes uitsprak is ook in dat woord flink de klad gekomen...

Dag John,

Maar daarom hoef ik dat toch niet goed te keuren?
Ik erger mij al genoeg hier op de "plaatselijke repeater".
En ik verbaas mij soms over wat voor taal ik hoor………………Alle 3-letter woorden komen gewoon zonder aanleiding voorbij. En er is niemand van de tegenstations die er iets van zegt.
En nu is de taal op dit forum ook al onderhevig aan flinke corrosie. HI.
Ik weiger daar aan mee te doen.
En als ik het goed begrepen heb gaat de toezichthouder dat ook eens onder de loep nemen.

En oh, ja, Ed van Thijn gebruikte het functioneel, da's heel wat anders.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#66 Bericht door PA0ETE »

Juul - PE0GJG schreef:

Dag John,

Maar daarom hoef ik dat toch niet goed te keuren?
Ik erger mij al genoeg hier op de "plaatselijke repeater".
En ik verbaas mij soms over wat voor taal ik hoor………………Alle 3-letter woorden komen gewoon zonder aanleiding voorbij. En er is niemand van de tegenstations die er iets van zegt.
En nu is de taal op dit forum ook al onderhevig aan flinke corrosie. HI.
Ik weiger daar aan mee te doen.
En als ik het goed begrepen heb gaat de toezichthouder dat ook eens onder de loep nemen.

En oh, ja, Ed van Thijn gebruikte het functioneel, da's heel wat anders.
Toch is het zo dat woorden in de loop der jaren andere dingen gaan betekenen. Kijk, het hele doel van de zogenaamde fourletterwords is dat ze shockerend zijn. Je kunt dat vergelijken met de punk-stroming in de muziek. In eerste instantie was de schok groot van de groep die met alle kleren en fatalistische uitstraling riep "no future", maar vervolgens keken mensen daar één of twee jaar later, toen een hele grote groep dat overnam heel anders naar, en de punkuitstraling vond na twee jaar ook aanhang bij mensen die alleen de buitenkant aantrekkelijk vonden, en niet die hele naargeestige "no future"-uitstraling van daarvoor.

Het is ook nog eens een heel democratisch proces. 'Schokwoorden', want dat zijn het in het begin wel, vinden maar voor een deel hun weg naar het reguliere taalgebruik. Het is niet de overheid die dat van bovenaf bepaalt, het zijn de mensen zelf die door zo'n woord of uitdrukking te gebruiken deze in leven houden.

Iemand als Harrie Mulisch had ik heel hoog zitten. Eén ding aan de man begreep ik niet: dat hij twee spellingherzieningen later in 2006 nog steeds bleef schrijven in de spelling van 1954. Het is echt nodig om met de tijd mee te gaan. Luister voor de grap maar eens naar een NTS Journaal op Youtube. Als je zo gaat praten dan lachen zelfs de meest conservatieve luisteraars van nu je uit.

Het zijn niet alleen de schuttingwoorden van nu die voor een deel genivelleerd zijn. Er wordt nu sneller gesproken en met name veel effectiever, to-the-point, met heel veel minder omhaal van woorden.

Het meest grappig vind ik nog de veranderingen in taalgebruik van de parlementair verslaggevers. Dan komt er in zo'n item eerst wat prietpraat en dan gaat het bijvoorbeeld zo: "Uwe excellentie, nog bedankt dat u ons hier in het haagse in uw werkkamer heeft mogen uitnodigen, maar vergeef me als ik nu wat meer ter zake ga komen. U weet, wel dat de kwestie speelt ..... Ik denk ook dat de kijker het daarbij zeer op prijs zou stellen als u hier, als u zou willen, mogelijk wat meer helderheid zou kunnen verschaffen."

Voor een deel is het hier natuurlijk ook dat er tegenwoordig anders tegen de excellenties aan wordt gekeken. Sinds de jaren 60 zijn we gaan beseffen dat die figuren daar in Den Haag er ook vooral dankzij onze goedkeuring zitten. En zij zijn zelf gaan beseffen dat ze ons gewoon ook nodig hebben om daar langer te mogen blijven zitten.

Anderzijds is het toch ook vooral de vorm. Parlementair verslaggevers door de jaren heen, er is er daarvan in elk geval eentje die jij en ik persoonlijk kennen, zijn die excellenties niet spectaculair minder gaan respecteren. Misschien is dat respect door het open contact dat er tegenwoordig tussen politici en pers is ook wel toegenomen.

Ik hecht zelf daarom veel meer aan dat respect dan aan de vorm. Die taal is toch (naast dat deze tot onze cultuur behoort) vooral ook een set met afspraken waardoor we elkaar begrijpen.

Ik denk dat het vooral het respect is waar het aan mankeert. Ik vind dat je voor iemand aan de andere kant van het toetsenbord (of aan de andere kant van de zendmicrofoon for that matter) hetzelfde respect dient op te brengen als voor iemand die je in het "echte leven" goed kent. Dat respect is iets essentieels. Als dat wegvalt, dan valt de hele structuur weg waardoor onze samenleving op een vreedzame manier kan bestaan.

Dat respect bestaat er daarnaast natuurlijk ook uit, wetend dat jij de oude waarde van die woorden nog als eerder ziet, dat ik jou in een gesprek niet op een nu meer gebruikelijke manier met al dan niet voormalige schuttingwoorden om de oren moet slaan, ook al ben ik gewend om dat gewoonlijk bij de meeste mensen wel te doen.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#67 Bericht door PA1OKZ »

Het wordt nu wel erg filosofisch....

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#68 Bericht door elsinga »

Klopt, maar de boodschap ben ik het wel mee eens: het is niet zozeer *wat* je zegt, maar veelmeer *hoe* je het zegt. ;)

Ik hoorde laatst op PI2NOS een ras-amsterdammer iemand anders aanspreken met "pik". Zou heel goed een scheldwoord kunnen zijn, maar door de toon en de woorden er omheen kon ik vrij makkelijk afleiden dat het een soort van bargoense aanspreekvorm moest zijn. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#69 Bericht door PA0ETE »

PA1OKZ schreef:Het wordt nu wel erg filosofisch....
Soms moet je gewoon wel even hoor. :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#70 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Ik hoorde laatst op PI2NOS een ras-amsterdammer ..... door de toon en de woorden er omheen kon ik vrij makkelijk afleiden dat het een soort van bargoense aanspreekvorm moest zijn. :)
Dat is vast PD2MP geweest. Die feeeijne gooser. Dat kan haast niet anders. Marcel is inderdaad erg ok.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#71 Bericht door SWL nl 5321 »

"Toen pïesen plassen werd en het gezeik begon"
Ze dronken een glas en deden een plas
en alles blijft zoals het was.

Het spectrum wordt helaas niet alleen door kolencentrales en windturbines vervuild....

Taalgebruik?
Opvoeden?

Vergeefse moeite

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Soms met een snavelklem :cry:

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#72 Bericht door PF9ZX »

XU7AIA schreef:Het grootste probleem is dat heel veel mensen denken dat vrijheid van meningsuiting, het zelfde
is dan dat je alles maar kan zeggen of schrijven wat je maar wilt.
Als je daarmee jouw mening weergeeft met dat gewoon kunnen, ongeacht de woordkeuze. Maar ja, dit is Nederland en daar mag je alles zeggen zolang je je mond maar houdt. Vandaar dat het ook een moderne dictatuur heeft.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#73 Bericht door PA0BAK »

PF9ZX schreef:Als je daarmee jouw mening weergeeft met dat gewoon kunnen, ongeacht de woordkeuze.
Daar ben ik het niet mee eens!
Je mag in Nederland veel zeggen en uitkomen voor een mening, maar velen vinden het nodig, om daarbij krachttermen en ziektes te noemen.
Daarin wordt (vaak) te ver gegaan.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#74 Bericht door pe1rea »

PA0ETE schreef:
elsinga schreef:Ik hoorde laatst op PI2NOS een ras-amsterdammer ..... door de toon en de woorden er omheen kon ik vrij makkelijk afleiden dat het een soort van bargoense aanspreekvorm moest zijn. :)
Dat is vast PD2MP geweest. Die feeeijne gooser. Dat kan haast niet anders. Marcel is inderdaad erg ok.
Ik gok even dat je PD1MP bedoelt, Macel, zonder R.
Prima gozer, noemt mij geen 'pik' overigens....
Woonachtig in Medemblik op het moment, maar luid en duidelijk afkomstig uit de Jordaan.. :mrgreen: :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#75 Bericht door PA0ETE »

SGIW schreef:"Toen pïesen plassen werd en het gezeik begon"
Ze dronken een glas en deden een plas
en alles blijft zoals het was.

Het spectrum wordt helaas niet alleen door kolencentrales en windturbines vervuild....

Taalgebruik?
Opvoeden?

Vergeefse moeite

Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Soms met een snavelklem :cry:

73

Robert
Vrijwel alle pogingen om mensen op te voeden om taal op een bepaalde manier te gebruiken zijn mislukt. Er zijn maar enkele voorbeelden waarbij dat werkte. Eén van die voorbeelden is het uitbannen van het Nederlands in de uiterste noordwesthoek van Frankrijk. Maar daar hadden ze ook de tijdgeest mee. Waar het bijvoorbeeld niet lukt, ondanks redelijk zware repressie in zowel Frankrijk als Franstalig Canada is om de Engelse taal in de popmuziek uit te bannen. In beide landen geldt op radiostations een streng quotum voor het draaien van een minimale hoeveelheid Franstalige muziek, en die is best hoog (een stuk meer dan 50% in beide landen). Dat heeft in de tijd voordat er internet was nooit gewerkt, en nu iedereen op Spotify of iTunes zelf kan kiezen zijn de sluizen helemaal open.
Hetzelfde geldt voor het voorkomen van het verdwijnen van streektalen in het dagelijks gebruik, en voor de pogingen om streektalen dan tenminste te laten terugkeren in bepaalde cultuuruitingen.

Ik ben qua taal van de school dat dat prima is. Als de meerderheid van de mensen een taalkundige fout blijft maken, dan deugt er kennelijk aan de taalregels iets niet. Na eerst te hebben tegengesputterd wordt het door de bewakers van die taalregels zoals de TaalUnie en de Van Dale uiteindelijk altijd aangepast. Dat gaat ook al eeuwen zo, want anders hadden wij nog steeds het Middeleeuws Nederlands gesproken, zonder recente eigen invloeden, invloeden van het Engels, en minder recent, invloeden van het Jiddisch, Maleis, Portugees en het Frans van de Hugenoten.

Een leuk voorbeeld in dit verband is de inmiddels opgeheven Vereniging van Taalpuristen. Ik heb het voorbeeld wel eens vaker aangehaald. Dat illustere gezelschap stelde zich ten doel om alle leenwoorden uit het Nederlands te verwijderen. Al die vreemde woorden, dat was maar niks. Terwijl onze eigen taal toch zoveel mooie alternatieven te bieden heeft.

Een kleinigheidje hadden dames en heren wel over het hoofd gezien. Hun eigen naam... Purist is een van oorsprong Frans woord :-)

Plaats reactie