Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3DAT schreef:
pa3met schreef:
pa0ejh schreef:Kan natuurlijk zijn dat hij dit Forum verlaten heeft, zodoende zijn dan ook zijn Postings verdwenen....
Die blijven gewoon staan, die verdwijnen niet zomaar.
Nee, dat is een keuze in phpBB. Je kunt een persoon verwijderen. Dan krijg je als beheerder de vraag of de postings moeten
blijven staan óf dat je die ook wilt verwijderen. Persoonlijk zou ik kiezen voor 'laten staan' omdat er anders de nodige topics
onleesbaar worden. Maar in dit geval is er blijkbaar voor gekozen om de postings te verwijderen... Dat kán natuurlijk op
verzoek van betrokkene zelf zijn gebeurd.
ZForum.jpg
Overigens vind ik alleen al het uitspreken van de verdenking van censuur die gepleegd zou zijn door beheerders/moderators
heel onaangenaam, ongepast zelfs. We zijn hier niet in Noord-Korea... Beschuldigingen, voortkomend uit onwetendheid. Een
excuus lijkt me hier zeker op zijn plaats.

Hoi Aloys,

Als bijvoorbeeld een krant net zo zou reageren als jij nu doet dan bestond er geen rubriek "ingezonden brieven".
En da's toch jammer vind je ook niet?
Want zo erg is het allemaal ook niet. Het is wel 2016.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

-Verwijderd account

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#17 Bericht door -Verwijderd account »

pa3met schreef:Het viel mij dus in eens op dat er een aantal posts verdwenen zijn. Nu heb ik in een vrij recent verleden geconstateerd dat er helaas, klaarblijkelijk op gevoelige onderwerpen gecensureerd wordt.

Hoe zit dat?
Waarom?
Bang voor discussies?
Dit is een verhaal wat al enige tijd rondgaat op en over dit forum en zijn gebruikers.
De feiten zijn mij niet bekend, maar eerlijkheidshalve erken ik gelijk dat ik er niet op let of er plots een aantal postings spoorloos en/of op een onverklaarbare wijze verdwenen zijn van dit forum. Afgaand op het gegeven dat deze verhalen al geruime tijd rond gaan hier, lijkt het mij dan ook aannemelijk dat het inderdaad plaatsvind. Ook al gaat iedereen het ontkennen.

Wat ik in elk geval wel zeker weet is dat er verschraling optreed hier omdat een aantal forumleden dit forum verlaten hebben. Forumleden die meestal nuttige en inhoudelijke interessante bijdragen leverden, maar inmiddels vertrokken zijn. Hun reden kennen we meestal niet, maar ik denk dat het niet zo moeilijk zal zijn het waarom van hun vertrek te verklaren :idea:

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#18 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef: Overigens vind ik alleen al het uitspreken van de verdenking van censuur die gepleegd zou zijn door beheerders/moderators
heel onaangenaam, ongepast zelfs. We zijn hier niet in Noord-Korea... Beschuldigingen, voortkomend uit onwetendheid. Een
excuus lijkt me hier zeker op zijn plaats.
Als we niet in Noord Korea zouden zijn, was de post van de Veron zeker blijven staan dus dat maakt je "verweer" al zwak.
Misschien kan jij dan uitleggen waar de posts zijn gebleven. En op wiens verszoek dat was. Hoe dat tot stand gekomen heeft.

En als we er dan toch zijn -- waarom is dat ene veron item verdwenen? Ik heb geen afdoende antwoord in PB gehad. dus de vermoedens van willekeur en censuur
zijn er wel.

Over het stukje onwetendheid zou ik zeker oppassen. Kennis is macht en soms horen mensen dingen.... Ik zeg niet dat ik meer weet maar je weet het niet he.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#19 Bericht door pa3met »

PE2CH schreef:Dit is een verhaal wat al enige tijd rondgaat op en over dit forum en zijn gebruikers.
De feiten zijn mij niet bekend, maar eerlijkheidshalve erken ik gelijk dat ik er niet op let of er plots een aantal postings spoorloos en/of op een onverklaarbare wijze verdwenen zijn van dit forum. Afgaand op het gegeven dat deze verhalen al geruime tijd rond gaan hier, lijkt het mij dan ook aannemelijk dat het inderdaad plaatsvind. Ook al gaat iedereen het ontkennen.

Wat ik in elk geval wel zeker weet is dat er verschraling optreed hier omdat een aantal forumleden dit forum verlaten hebben. Forumleden die meestal nuttige en inhoudelijke interessante bijdragen leverden, maar inmiddels vertrokken zijn. Hun reden kennen we meestal niet, maar ik denk dat het niet zo moeilijk zal zijn het waarom van hun vertrek te verklaren :idea:
Ik heb in een aantal PBs gevraagd wat de redenen waren voor het verwijderen van een thread en dat riekte naar censuur.

Als je er nu voor zorgt dat het niet gaat stinken dan komen de vragen ook niet in de mensen op hoe dat zit.
Ergo: ik krijg het gevoel dat er wel gecensureerd wordt.

Kortom, wat jij zegt is -denk ik -de spijker op zijn kop.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#20 Bericht door PA3DAT »

pa3met schreef:Als we niet in Noord Korea zouden zijn, was de post van de Veron zeker blijven staan dus dat maakt je "verweer" al zwak.
Misschien kan jij dan uitleggen waar de posts zijn gebleven. En op wiens verszoek dat was. Hoe dat tot stand gekomen heeft.
Je begint al verkeerd door hier een topic over te beginnen. Vervolgens ga je dat handjevol mensen dat hier de zaak draaiend houdt
openlijk verdenken van censuur.

Zou het niet kunnen dat PA3CEV zélf heeft gevraagd om die posts/topics te verwijderen?
En zou het dan niet beleefder zijn om de beheerders gewoon een mailtje te sturen met jouw vragen, in plaats van ze openlijk te gaan
verdenken van censuur?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#21 Bericht door pa3met »

PA3DAT schreef:
pa3met schreef:Als we niet in Noord Korea zouden zijn, was de post van de Veron zeker blijven staan dus dat maakt je "verweer" al zwak.
Misschien kan jij dan uitleggen waar de posts zijn gebleven. En op wiens verszoek dat was. Hoe dat tot stand gekomen heeft.
Je begint al verkeerd door hier een topic over te beginnen. Vervolgens ga je dat handjevol mensen dat hier de zaak draaiend houdt
openlijk verdenken van censuur.

Zou het niet kunnen dat PA3CEV zélf heeft gevraagd om die posts/topics te verwijderen?
En zou het dan niet beleefder zijn om de beheerders gewoon een mailtje te sturen met jouw vragen, in plaats van ze openlijk te gaan
verdenken van censuur?
Ten eerste -- Jij vind dat ik verkeerd begin. Ik zie ook anderen die daar anders over denken.

Ten tweede -- de veron post is verdwenen met een in mijn optiek onbevredigend antwoord.

Ten derde -- als het verzoek zo is dan kan dat best medegedeeld worden, zou je niet denken?

Ten vierde -- ik weet dat eerdert mensen gevraagd hebben posts te verwijderen wat geweigerd is omwille van het niet slopen van de context
Hier is dat dus wel gebeurd.

Dan is het vermoeden dat er iets achter zit wat we niet weten. Of althans niet openlijk weten (dit is een hint met een hele HELE grote hamer).

Daarbij tel ik op dat dit niet de eerste keer is dat onwelgevallige posts worden verwijderd. Jij noemt het toeval. Ik niet meer.


Daarnaast -- de vraag is censuur of ....? En aangezien ik officieel niet kan weten wat de reden is kan ik daar alleen maar puntjes neerzetten, nietwaar? Niet zo zwart kijken, excuses aanbieden en dat soort gedoe moet men dan eerst maar eens doen voor de verwijderde veron post. Oh nee, dat past niet in het plaatje, da's waar ook. Noord Korea. Dus.
Bedankt voor het argument zelf aangeven.

En ja je mag het oneens met me zijn. Stel je nou eens voor als ik je zou vragen om geen reacties meer te geven omdat het de discussie niet helpt... oh nee wacht, dat is fout.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#22 Bericht door Juul - PE0GJG »

Beste mensen,

Laat ik beginnen om te zeggen-schrijven dat ik dit een mooi forum vind.

Was dat er in 1975 maar toen ik zendamateur werd en m'n machtiging kreeg.
Toen moest je het hebben van de mede zendamateur uit de afdeling danwel omgeving. Had ook z'n voordelen want er was persoonlijk contact en dat is toch waardevoller, dan in de Facebook-Twitter wereld. ( ik doe er allebei niet aan )
Ik ben mede moderator (raar woord eigenlijk ) van een forum over radio, dat was m'n professie in m'n werkzame leven. En we laten vaak een stevige discussie toe. Al was het alleen maar om standpunten duidelijk te maken. Zo leer je elkaar ook "kennen" en soms elkaars standpunten te waarderen.

Maar…….ondanks dat ik dit een mooi forum vind zou ik graag zien dat er wat stevige discussies toegelaten worden. ( zoals bijvoorbeeld dit topic tot dusver, hulde forum bazen hi )
Maar waarschijnlijk komt dit omdat ik in m'n werk dit soort zaken gewend was. En……ook niet geheel onbelangrijk, ik heb iets tegen autoriteiten die voor mij beslissen. Vandaar denk ik mijn S5 in Militaire dienst in 1967. hi. Maar da's waar ik mee moet leren dealen.

Hoe dan ook, zoals het nu staat vooralsnog zal ik dit forum niet de rug toekeren, maar blijven raadplegen.
Er gebeuren leuke en mooie dingen.

Een groet, vanaf de Veluwe,

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#23 Bericht door Radioot »

[Beste Radioot, moet je nou zo onaardig zijn? :-)

Om verdere olie op het vuur een beetje te vermijden opmerking verwijderd, mede omdat er over deze post geklaagd werd, Johnp]

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#24 Bericht door elsinga »

[mod] Even wat dingen duidelijk maken: het bericht over het artikel in de Electron is door mij eerst gesloten (op basis van overtreding van de formregels: niet toegestaan: "Het plaatsen van berichten met een kwetsend of provocerend karakter.") en na meerdere klachten over het bericht (zelfs na sluiting) toen in overleg met de beheerders uit het zicht geplaatst. Dit om onrust op het forum te voorkomen.

Daar mag je het mee oneens zijn, maar dat gaat daar niets aan veranderen. Dit forum is Noord Korea niet en er wordt ook niet gecensureerd op onderwerpen, maar er wordt wel gemodereerd op overtreding van de regels. Discussieren over het artikel in de Electron is op zich geen probleem, maar de toon was opruiend en het was het eerste bericht van de poster (ook nog zonder call er bij) in kwestie. Twee keer een rode vlag, meerdere meldingen en dus actie. Dit forum is net een huiskamer van een amateur en die amateur bepaalt of je het over bepaalde onderwerpen mag hebben en op welke manier. Bevalt het je niet, dan mag je elders verder. Over dat artikel in Electron was ook al op FeestBoek een draadje bijvoorbeeld.

Verder verwijderen we artikelen van gebruikers niet bij vertrek. Staat ook in de forumregels. Is ook niet te doen, want dan moet je ook alle quotes van die berichten verwijderen. Is zoveel werk, zou je dagen voor nodig hebben... Artikelen worden alleen verwijderd als dat volgens de beheerders nodig is.

En dan nog iets... ook dit draadje is er weer eentje die aardig richting overtreding van de forumregels gaat. Ongefundeerd iets roepen is niet iets wat gewenst is. Kritiek op moderatie mag, maar wel op een genuanceerde toon. Ikzelf ben altijd bereid mijn acties toe te lichten, maar omdat die weloverwogen zijn geweest zal kritiek slecht in uitzonderingsgevallen iets veranderen. Ook volgens de forumregels: "de moderator heeft altijd gelijk". Zelfs achter de schermen ben ik nog nooit teruggefloten en de meeste moderaties worden echt wel besproken.

Wij zien ook gebruikers verdwijnen die de sfeer op het forum tegen is gaan staan en dus modereren we vrij streng (op de regels). Want het zijn vaak de goede amateurs die om die reden verdwijnen, de gebruikers die veel QRM veroorzaken verdwijnen meestal niet vanzelf... helaas...[/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#25 Bericht door PA0BAK »

elsinga schreef:Daar mag je het mee oneens zijn, maar dat gaat daar niets aan veranderen.
Zolang ik hier gratis mag vragen en opmerkingen maken, heb ik eigenlijk niets te vertellen.
We betalen ook geen contributie, dus wat hier gebeurt wordt betaald door één van de beheerders (neem ik aan).
Bij deze bedank ik ook de crew, voor dit geweldige ontmoetings punt.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#26 Bericht door Bert_1 »

@ Robert: En zo is het maar net!
Bert

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#27 Bericht door Radioot »

Johnp schreef:[Beste Radioot, moet je nou zo onaardig zijn? :-)

Om verdere olie op het vuur een beetje te vermijden opmerking verwijderd, mede omdat er over deze post geklaagd werd, Johnp]
Ach John, ik heb de posting van Sjaak Afhaak nog eens goed doorgelezen en daar staat een hoop in om over te klagen. Deze man heeft zich een klein beetje vergist in werking van dit medium.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#28 Bericht door PA3DJS »

elsinga schreef:[mod]
En dan nog iets... ook dit draadje is er weer eentje die aardig richting overtreding van de forumregels gaat. Ongefundeerd iets roepen is niet iets wat gewenst is. Kritiek op moderatie mag, maar wel op een genuanceerde toon. Ikzelf ben altijd bereid mijn acties toe te lichten, maar omdat die weloverwogen zijn geweest zal kritiek slecht in uitzonderingsgevallen iets veranderen. Ook volgens de forumregels: "de moderator heeft altijd gelijk". Zelfs achter de schermen ben ik nog nooit teruggefloten en de meeste moderaties worden echt wel besproken.

Wij zien ook gebruikers verdwijnen die de sfeer op het forum tegen is gaan staan en dus modereren we vrij streng (op de regels). Want het zijn vaak de goede amateurs die om die reden verdwijnen, de gebruikers die veel QRM veroorzaken verdwijnen meestal niet vanzelf... helaas...[/mod]
Diverse keren tot 10 geteld, zonder dat het hielp. Ik snap de toon van de moderatiepost wel, maar toch krijg ik er een onaangename smaak van.

Ik heb de VERON-draad ook gevolgd, met name omdat ik (nog?) géén lid ben van VERON en/of VRZA,

Wij (mijzelf inclusief dus) roepen hier van alles ongefundeerd/niet onderbouwd. Technisch voorbeeld: als ik roep dat een OCF dipole een hoge common mode spanning genereert, of dat een eindgevoede antenne tegencapaciteit nodig heeft, doe ik dat doorgaans ongefundeerd. Ik lever geen bewijsstuk, hooguit een link naar een eigen document (wij van WC-eend...), of ik hang een quasi technisch verhaal op. Dergelijke bijdragen worden niet verwijderd. Daar ben ik heel blij mee (anders wordt het een heel stil forum), maar feitelijk wordt de "ongefundeerd" regel dan selectief toegepast.

Over niet teruggefloten worden: bij het vormen van groepen, ontstaat vaak een vorm van natuurlijke selectie. Dit kan er toe leiden dat men het binnen een groep relatief vaak met elkaar eens is, maar dit betekent niet dat de groep ook gelijk heeft.
elsinga schreef:[mod] Bevalt het je niet, dan mag je elders verder. Over dat artikel in Electron was ook al op FeestBoek een draadje bijvoorbeeld[/mod]
Ik zie even niet de link tussen onderwerpen op dit forum en onderwerpen op FeestBoek. Bedoel je daarmee dat als iets op FeestBoek of ander forum besproken is/wordt, dat het voor hier minder/niet interessant is?

Bij modereren hou je altijd een grijs gebied. Zelfs rechters doen uitspraken die door andere rechters weer ontkracht worden, die door andere rechters, etc. Het is hier gelukkig geen uk.radio.amateur.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#29 Bericht door elsinga »

PA3DJS schreef:
elsinga schreef:[mod] Bevalt het je niet, dan mag je elders verder. Over dat artikel in Electron was ook al op FeestBoek een draadje bijvoorbeeld[/mod]
Ik zie even niet de link tussen onderwerpen op dit forum en onderwerpen op FeestBoek. Bedoel je daarmee dat als iets op FeestBoek of ander forum besproken is/wordt, dat het voor hier minder/niet interessant is?
Nee, maar wel dat er in dit geval een mogelijkheid was om het onderwerp dat hier niet toegestaan was (nou ja, eigenlijk vanwege de toonzetting en minder vanwege de inhoud, maar goed) elders te bespreken.
Bij modereren hou je altijd een grijs gebied. Zelfs rechters doen uitspraken die door andere rechters weer ontkracht worden, die door andere rechters, etc. Het is hier gelukkig geen uk.radio.amateur.
Klopt. Wij zijn ook maar mensen. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#30 Bericht door Solostar »

Goeden middag collega Radio-zendamateurs.

Welk een voorstelling van haantjes gedrag
Het een en ander weekt diverse gedachten los en niet altijd positief
Wel een rode uiteenzetting over die secretarishandelswijze.
Het meest opvallende in deze draad is de aandacht voor Noord Korea
Een ver weg land met eigen cultuur, iets dat ook in onze regio.s te bespeuren valt.
Zijn er onder u nog gegadigden die de wens hebben te opteren naar de functie binnen het landelijk VERON bestuur?
Pas op voor terechtwijzingen en reprimandes uit en van de hoger geschoolden..

gegroet allen

Hannie
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Plaats reactie