Ubuntu en .deb packages

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#16 Bericht door PA0BAK »

pa3met schreef:En verder nogmaals -- de man die nu weer voor een van de grootste linux spelers werkt, vertelde dat er geen support organisatie achter zit zoals je die verwacht bij enterprise support.
Iets dat gratis is, heeft nu eenmaal zijn beperkingen daaraan valt niet te ontkomen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#17 Bericht door PD4NX »

pa3met schreef:Ik zie vooral security problemen en vooral ook een meervoud aan libraries die je niet wil hebben.
Wat betekent dat concreet voor 'Buntu' thuisgebruikers die Windows zoveel mogelijk wil mijden?

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#18 Bericht door pa3met »

PD4NX schreef:
pa3met schreef:Ik zie vooral security problemen en vooral ook een meervoud aan libraries die je niet wil hebben.
Wat betekent dat concreet voor 'Buntu' thuisgebruikers die Windows zoveel mogelijk wil mijden?

-Ed
dat ze theoretisch/practisch dus een minder secuur systeem hebben wat nou juist een van de punten is waar linux vrij sterk in is.

Als je een repo toevoegt (de vraag is al of je dat moet doen, en zo ja, of je wel weet wie die repo onderhoudt, OF die onderhouden wordt etc etc)
dan heb je in ieder geval meestal een workflow waarbij fixes meegenomen worden.

Als je snappy packages neemt, dan moet je maar afwachten wat je krijgt. Wie weet de nightly build. De meesten realiseren zich dat niet. En dat zijn meestal ook nu net
de mensen die *buntu nemen.

Bij strakker georganiseerde en meer veilige systemen kan je niet zo maar een repo toevoegen. Zal je specifiek kandelingen voor moeten doen. En als het een user is, kan die geen root zijn. Als die dat wel kan zijn, dan mag je aannemen dat die die mogelijkheid gekregen heeft omdat die weet waar die mee bezig is.

En nu komt het mooie -- de snappy packages zijn n bedoeld voor die mensen die het al niet voor elkaar krijgen om een repo toe te voegen. Ergo -- de kans op ongelukken neemt meer dan kwadratisch toe. Wil je dat?

Ik heb liever een distributie waarbij alles onder controle is van de makers, waarbij er regression tests gedaan wordt en een hele serie mensen betaald worden voor hun werk, ipv vrijwilligers.

Maar ehh. iedere zijn keus he ;-) Ik heb al niks met debian, laat staan..... ;-)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#19 Bericht door PD4NX »

pa3met schreef:Als je snappy packages neemt, dan moet je maar afwachten wat je krijgt. Wie weet de nightly build. De meesten realiseren zich dat niet.
Dat is waar ik naartoe wilde, meningen over die snappy packages. Praktijk ervaringen zullen er nog niet veel zijn.
pa3met schreef:Maar ehh. iedere zijn keus he ;-) Ik heb al niks met debian, laat staan..... ;-)
Ja, dan wordt de spoeling al heel wat dunner.

Dank voor je bijdragen.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#20 Bericht door PD4NX »

Dacht ik even dat het alleen in Elementary-OS-Loki actief gebruikt gaat worden....

Citaat:
Snap works natively on Arch, Debian, and Fedora, in addition to Ubuntu-based distros like Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu GNOME, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Unity, and Xubuntu. It is now being validated on CentOS, Elementary, Gentoo, Mint, openSUSE, RHEL, and OpenWrt.

bron

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#21 Bericht door PD4NX »

PD4NX schreef: It is now being validated on CentOS, Elementary, Gentoo, Mint, openSUSE, RHEL, and OpenWrt.
Wellicht ontgaat me het één en ander. Wat weerhoudt PPA-makers om er snappy packages van te maken en alsnog op servers te plaatsen?
Het veiligheid argument is dan alsnog omzeild?

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#22 Bericht door pa3met »

PD4NX schreef:
PD4NX schreef: It is now being validated on CentOS, Elementary, Gentoo, Mint, openSUSE, RHEL, and OpenWrt.
Wellicht ontgaat me het één en ander. Wat weerhoudt PPA-makers om er snappy packages van te maken en alsnog op servers te plaatsen?
Het veiligheid argument is dan alsnog omzeild?

-Ed
geen idee. Als system BOFH laat ik het in principe gewoon niet toe. En wat bij betreft mogen ook in principe ongeveer alle EPEL repos weg. Het levert net even te vaak ongelukken op.
Ik herinner me nog wat men een compleet bedrijfsnetwerk van een NV met openvpn wilde gaan benaderen.

Nu zat in de ene linux wel en de andere linux niet standaard openvpn. Het risico dat een vrijwilliger geen zin meer heeft, de mogelijkheden voor regression-tests mis etc,
laat dan al zien hoe link het kan zijn.

Ik stel -- nice voor thuis maar voor serieuze omgevingen absoluut een no-go ;-)
(en voro die ene thuisgebruiker die WEL weet dat die doet is het prima natuurlijk maar laat het nou zo zijn dat de *buntu's juist gemaakt zijn voor ....)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#23 Bericht door pa3met »

PD4NX schreef:
PD4NX schreef: It is now being validated on CentOS, Elementary, Gentoo, Mint, openSUSE, RHEL, and OpenWrt.
Wellicht ontgaat me het één en ander. Wat weerhoudt PPA-makers om er snappy packages van te maken en alsnog op servers te plaatsen?
Het veiligheid argument is dan alsnog omzeild?

-Ed
geen idee. Als system BOFH laat ik het in principe gewoon niet toe. En wat bij betreft mogen ook in principe ongeveer alle EPEL repos weg. Het levert net even te vaak ongelukken op.
Ik herinner me nog wat men een compleet bedrijfsnetwerk van een NV met openvpn wilde gaan benaderen.

Nu zat in de ene linux wel en de andere linux niet standaard openvpn. Het risico dat een vrijwilliger geen zin meer heeft, de mogelijkheden voor regression-tests mis etc,
laat dan al zien hoe link het kan zijn.

Ik stel -- nice voor thuis maar voor serieuze omgevingen absoluut een no-go ;-)
(en voro die ene thuisgebruiker die WEL weet dat die doet is het prima natuurlijk maar laat het nou zo zijn dat de *buntu's juist gemaakt zijn voor ....)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#24 Bericht door PD4NX »

pa3met schreef:(en vooor die ene thuisgebruiker die WEL weet wat die doet is het prima natuurlijk maar laat het nou zo zijn dat de *buntu's juist gemaakt zijn voor ....)
Enterprise distributies voor thuisgebruikers, tja, dat kun je uiteraard wel vergeten.

Wat ik enigszins begrijp over snappy packages, is dat het minder ingrijpt in het systeem en dat het bij het verwijderen ook minder sporen achterlaat. Dus meer een schil, of zo je wilt, meer een blokje dat je aan een kern van blokken toevoegt. Blokje weg, package weg.
In die zin begrijp ik het veiligheid aspect al iets meer: al zijn de meningen op fora daar uiterst verdeeld over.

Uiteraard blijf ik het als eindgebruiker goed volgen. Temeer omdat ik elementary OS Loki bèta nu in een VM heb draaien en .deb packages dus uit den boze zijn.
En iets wat verboden is, maakt ook iets in mij los...Die snode 'buntu' gebruikers toch. :twisted:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#25 Bericht door PD4NX »

Voor wie zich in wil lezen: Snapcraft.

All Apps


-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#26 Bericht door PA0BAK »

Wanneer je geen PPA gebruikt en je software alleen uit de repositories haalt, van jouw distributie, dan is er niets aan de hand.
Juist door software van derden of erger, uit onbekende bron te installeren, loop je risico's, maar dat is logisch..............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#27 Bericht door PD4NX »

pa0bak schreef:Juist door software van derden of erger, uit onbekende bron te installeren, loop je risico's, maar dat is logisch..............
Ben benieuwd hoe snel derden en onbekende bronnen hun software om gaan zetten naar snappy packages en aan gaan bieden.

Mijn geliefde WPS Office is in feite een commercieel product, maar heeft ook een gratis Linux versie (gemaakt door een community) met dezelfde volledige functies als de betaalde Windows versie.
Een pittige .doc CV template van mooicv.nl bijvoorbeeld kan in WPS Writer uitstekend bewerkt worden en ziet er ook goed uit. Daar zou ik graag een snappy package van willen hebben. Maar wordt dat ooit toegelaten tot de repositories?
OpenOffice en LibreOffice maken een zooitje van die template en zijn daardoor volledig onbruikbaar.

Ik bedoel dus,: wie bepaalt wat er toegelaten mag worden aan kwalitatief goede snappy packages.

Misschien zijn we nog veel te vroeg om duidelijke antwoorden te krijgen.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#28 Bericht door PA0BAK »

PD4NX schreef:Misschien zijn we nog veel te vroeg om duidelijke antwoorden te krijgen.
Dat denk ik, de tijd zal het leren.
Voor mij is er (nog) geen beter en betrouwbaarder systeem.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#29 Bericht door PD4NX »

Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#30 Bericht door PD4NX »

Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Plaats reactie