Ubuntu en .deb packages

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Ubuntu en .deb packages

#1 Bericht door PD4NX »

Is Ubuntu moving away from .deb pckages ?
Ik wist dat niet. Een hele verandering om veiligheid te waarborgen, neem ik aan.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#2 Bericht door PA0BAK »

Voor de veiligheid, om te voorkomen dat er oude pakketten worden gelinkt.
Maar voorlopig werken de "oude" DEB pakketten ook, zonder problemen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#3 Bericht door PE9ZZ »

Huh? Ik zit op 16.04LTS, en dit verhaal is van vorig jaar (15.10 wordt genoemd). Ik ben die hele Snappy nog niet tegengekomen. Run nota bene een complete mirror (intern netwerk) van de LTS repositories!

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#4 Bericht door PA0BAK »

Toch zit het er in, maar het wordt inderdaad nog niet (veel) gebruikt.
Ook ik ben het nog niet tegen gekomen, terwijl ik al een tijdje 16.10 gebruik (test/ontwikkel versie).
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#5 Bericht door PD4NX »

Bij de bèta-versie van elementary OS Loki speelt die kwestie wel. Vandaar mijn zoektocht naar meer informatie.
Ben erg benieuwd in welke vorm men het gaat ontwikkelen.

Citaat:
No Unsafe Software Sources

In the interest of promoting secure software installation methods, as of this release there is no default app for handling .deb packages and the command line tool add-apt-repository is not available by default. These tools are available to install from the default repos, but the stance going forward is that software should come from vetted, secure sources or in sandboxed package formats. If you’re worried about how users will be able to get and install your apps, don’t panic! We’ll have a follow up announcement soon.

bron

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#6 Bericht door PD4NX »

Eigenlijk zag ik de bui al hangen. Voorbeeld: hoe kan ik dan ooit nog WPS Office en VirtualBox rechtstreeks met het software centrum openen en installeren?
De schrik sloeg wel even toe. :shock:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#7 Bericht door PA0BAK »

PD4NX schreef:De schrik sloeg wel even toe. :shock: -Ed
Niet nodig dus.
Juist met GNU/Linux zijn dit soortzaken beter overdacht en geregeld dan met .........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#8 Bericht door PD4NX »

pa0bak schreef:Juist met GNU/Linux zijn dit soortzaken beter overdacht en geregeld dan met .........
Uiteraard juich ik het toe dat de meest recente software gebruikt wordt.

In eOS Loki worden indicators in de system-tray eveneens geweerd. Radio-Tray en My-Weather- Indicator zullen dan node gemist gaan worden.
Het is dat ik verknocht ben aan de Pantheon desktop..... :roll:
Komt tijd, komt raad (en de nodige tweaks).

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#9 Bericht door pa3met »

pa0bak schreef:
PD4NX schreef:De schrik sloeg wel even toe. :shock: -Ed
Niet nodig dus.
Juist met GNU/Linux zijn dit soortzaken beter overdacht en geregeld dan met .........

zodra het bij Canonical vandaan komt dan is dat soms te betwijfelen. De LTS versies zijn leuk maar Mark zei al eens "Support? huh? is dat nodig?".
Als organisatie moet je je dat realiseren als je dat aanbiedt. Het is leuk dat er *buntu's zijn hoor, daar niet van maar ik weet nou niet of dit erg
doordacht is. (net als systemd, avahid, pulseaudio etc).

Kortom... eerst maar eens zien of dat de boel niet nog verder de vernieling in helpt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#10 Bericht door PA0BAK »

pa3met schreef:zodra het bij Canonical vandaan komt dan is dat soms te betwijfelen.
De LTS versies zijn leuk maar Mark zei al eens "Support? huh? is dat nodig?".
De LTS versies (komen iedere 2 jaar uit) zijn stabiel en voor een werk-omgeving bedoeld en hebben 5 jaar ondersteuning.
De tussen versies zijn de ontwikkelversies, die worden ook maar 9 maanden ondersteund.
In het Nederlands taalgebied is er een goede ondersteuning, deze is dan ook erkend door Canonical, de bedenker van *buntu.
Wat Mark bedoelde is, dat voor een goed systeem, er geen ondersteuning nodig hoort te zijn, omdat alles soepel en duidelijk hoort te werken.
Helaas is dat niet altijd mogelijk :oops:
Vergeet niet, dat Canonical juist inkomsten heeft uit professionele ondersteuning (niet gratis) en maatwerk voor speciale goed-betalende klanten
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#11 Bericht door pa3met »

pa0bak schreef:
pa3met schreef:zodra het bij Canonical vandaan komt dan is dat soms te betwijfelen.
De LTS versies zijn leuk maar Mark zei al eens "Support? huh? is dat nodig?".
De LTS versies (komen iedere 2 jaar uit) zijn stabiel en voor een werk-omgeving bedoeld en hebben 5 jaar ondersteuning.
De tussen versies zijn de ontwikkelversies, die worden ook maar 9 maanden ondersteund.
In het Nederlands taalgebied is er een goede ondersteuning, deze is dan ook erkend door Canonical, de bedenker van *buntu.
Wat Mark bedoelde is, dat voor een goed systeem, er geen ondersteuning nodig hoort te zijn, omdat alles soepel en duidelijk hoort te werken.
Helaas is dat niet altijd mogelijk :oops:
Vergeet niet, dat Canonical juist inkomsten heeft uit professionele ondersteuning (niet gratis) en maatwerk voor speciale goed-betalende klanten
Ik heb inlangs gesproken met ienamd die daar een jaar gewerkt heeft. Ondersteuning (zoals RHEL/ SUSE dat regelt) hebben ze volgens hem helemaal niet ingericht.
Als ik dus lieg... dan ..

Verder probeer ik het zoveel mogelijk professioneel gezien te mijden.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#12 Bericht door PA0BAK »

pa3met schreef:Ik heb onlangs gesproken met iemand die daar een jaar gewerkt heeft. Ondersteuning (zoals RHEL/ SUSE dat regelt) hebben ze volgens hem helemaal niet ingericht.
Als ik dus lieg... dan ..
Het bedrijfskapitaal is ontstaan, door professionele service te geven op gratis (OpenSource) software.
Maar de ondersteuning voor thuisgebruikers gebeurt uitsluitend door vrijwilligers, in Nederland d.m.v. de website met een forum en een wiki.
Deze ondersteuning aan thuisgebruikers heeft mij de afgelopen 11 jaar al de nodige vrije tijd gekost :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Ubuntu en .deb packages

#13 Bericht door PD4NX »

pa3met schreef:Verder probeer ik het zoveel mogelijk professioneel gezien te mijden.
Dat neemt niet weg dat velen er wel gebruik van maken en er veel plezier aan beleven (m.a.w. schreef je dat zelf ook).

Het topic-onderwerp is een constatering van veranderingen in een distributie en wat dat voor de gebruikers gaat betekenen / hoe mee om te gaan.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#14 Bericht door pa3met »

PD4NX schreef:
pa3met schreef:Verder probeer ik het zoveel mogelijk professioneel gezien te mijden.
Dat neemt niet weg dat velen er wel gebruik van maken en er veel plezier aan beleven (m.a.w. schreef je dat zelf ook).

Het topic-onderwerp is een constatering van veranderingen in een distributie en wat dat voor de gebruikers gaat betekenen / hoe mee om te gaan.

-Ed
I know. Ik zie vooral security problemen en vooral ook een meervoud aan libraries die je niet wil hebben.
Da's mijn constatereing dan. De PRO's zijn allemaal overkoombaar als je even 5 minuten nadenkt over de
gebruiker(s).
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ubuntu en .deb packages

#15 Bericht door pa3met »

pa0bak schreef:Het bedrijfskapitaal is ontstaan, door professionele service te geven op gratis (OpenSource) software.
Maar de ondersteuning voor thuisgebruikers gebeurt uitsluitend door vrijwilligers, in Nederland d.m.v. de website met een forum en een wiki.
Deze ondersteuning aan thuisgebruikers heeft mij de afgelopen 11 jaar al de nodige vrije tijd gekost :D

Ik doe dat dus om redenen niet. Niet omdat ik niet wil maar energie enzo. Zo mijd ik windows al helemaal in verband met het type mensen die bellen ;-)

En verder nogmaals -- de man die nu weer voor een van de grootste linux spelers werkt, vertelde dat er geen support organisatie achter zit zoals je die verwacht bij enterprise support.
Ik ga er maar van uit dat dat klopt.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie