Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#16 Bericht door PA3JMS »

Hallo Robert,

In je opening vermeld je het volgende:

[quote][/De afstanden zijn te groot voor PMR446 (max 4km en in het bos).quote]

Bedoel je hiermee dat het bereik van PMR 4 km is in het bos? Mijn ervaring is dat dit beslist niet zo is. In het bos mag je blij zijn met 0.5 km. Uit ervaring weet ik dat zelfs GP340's met 5 Watt in het bos soms al moeite hebben.

Ik denk dat je er verstandig aandoet om eerst te testen hoe her bereik op de route naar de verschillende punten is voordat je gaat investeren in iets wat mogelijk niet of niet goed gaat werken. Dit zou een leuke (legale) Dares oefening kunnen zijn ;-)
73 Jan

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#17 Bericht door elsinga »

Nee, ik weet dat PMR446 geen 4km in het bos doet. ;) Ik moet die dag alleen wel 4km in het bos doen, dus voldoet PMR446 niet. Ik heb meer vermogen nodig en.of losse (en hogere) antennes. Mag allemaal niet volgens de PMR446 regels.

Inmiddels het aanbod gekregen van een bevriende amateur dat hij een (andere) vriend gaat vragen zijn vergunning voor die dag uit te lenen. Dan mag er veel meer en is het legaal. De apparatuur voor simplex heb ik zelf wel en dat is voldoende.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#18 Bericht door PA2LAD »

Daar zit een maar aan. Als het een verhuurvergunning is mag je door heel Nederland op die vergunning werken. Is het een bedrijfsvergunning, dan is die vergunning verstrekt met de restrictie dat er enkel binnen het opgegeven gebied met elkaar gecommuniceerd mag worden. Daar buiten ben je illegaal bezig. Is het een algemene portofoon vergunning, dan mag je door heel Nederland daar op werken, maar met een uitgestraald zendvermogen van 1 Watt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#19 Bericht door elsinga »

Uiteraard ga ik dat vooraf na en hou ik me daar ook aan. Maar wat ik begreep is dit een hoog vermogen (en/of duplex, maar die mag je ook 2x simplex gebruiken) vergunning voor heel Nederland.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

GMKNL
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:33

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#20 Bericht door GMKNL »

Klopt i.d.d. ik heb ook een PMT vergunning, deze is voor tijdelijke evenementen. Je hebt toegang tot VHF en UHF tevens mag je een steunzender gebruiken met een ERP van 10 watt. De portofoons mogen 4 watt zijn en er is geen limit aan het aantal randapparaten.

Dus als je netwerk 100 communicatiemiddelen heeft is dat geen probleem. De PMT is voor 1 jaar geldig en verlengbaar. Kosten 153 euro dacht ik.

Natuurlijk mag jij deze gebruiken als ik de leverancier ben zo doen alle verhuurbedrijven dat. ze vragen dan een klein bedrag voor de vergunning.
Beste,



De kosten voor een zendvergunning voor het gebruik van portofoons zijn eenmalig € 153 en € 54 per jaar ongeacht het aantal in gebruik zijnde portofoons.

Hierbij treft u het formulier aan voor de aanvraag van de vergunning.

Ik ga ervan uit u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet

Paula Rahawarin
Medewerker Klantcontactcentrum

........................................................................
Agentschap Telecom
Ministerie van Economische Zaken


Succes.

Groet
GMKNL

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#21 Bericht door PA2LAD »

Dat antwoord van AT slaat op een eigen vergunning voor een bedrijf van algemene kanalen. Een PMT vergunning is duurder en over de 200 euro. Moet in de boeken kijken hoeveel ik betaal.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#22 Bericht door pa3kc »

In de VS is dit geen probleem.

Daar doen zendamateurs community service.

Dus Elsinga regel voor elke post een zendamateur en je bent klaar.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#23 Bericht door elsinga »

In de VS mag dit, in Nederland staat in de regels dat je geen berichten voor derden mag doorgeven. DARES is uitgezonderd, meen in (moet ook wel). Maar ik krijg voor de JOTA al geen extra zendamateur, dus een stuk of 10 regelen voor dit evenement heb ik een hard hoofd in. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie