CW met de hand of met de computer?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: CW met de hand of met de computer?

#16 Bericht door PA9S »

Ik heb me aangemeld voor het morse examen op 18 Juni in Belgie.
Nu vroeg ik me af hoe zo'n examen in zijn werk gaat.

Ik heb begrepen dat ik de snelheid mag kiezen 5 of 12 WPM.
Maar ik wil graag weten welke testen worden afgenomen en hoe dat gaat. Met andere woorden wat moet ik doen om te slagen?

Is er iemand die dit examen in Belgie heeft gedaan?
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: CW met de hand of met de computer?

#17 Bericht door PA3JD »

Hans,
Ik zat bij de eerste groep in februari 2013.
We kregen een papier waar een volledig qso op stond. Sommige woorden waren weggelaten. Het hele qso wordt geseind en dan moet je de ontbrekende woorden op de puntjes invullen. E.e.a. gaat er rustig aan toe. Je hebt genoeg tijd om na te denken.
Wij waren toen met een man of 10. Twee daarvan deden 5 wpm en de rest 12.
De twee die 5 woorden deden mochten 's middags ook 12 wpm proberen. Ook geslaagd voor 12.
Het examen is erg ontspannend. Je wordt van aanwijzingen voorzien door de Belgische OM's.

Het seinen kun je rustig doen. Je gaat alleen op. Er zitten dan geen andere kandidaten bij.
Je kunt je eigen sleutel meenemen. Straight key, paddle, het maakt niet uit.
Doe rustig aan. Ik wilde soms te snel en ging de woorden 'plakken' m.a.w. te korte spatie aangehouden.

Ik wens je alle succes en hoop je daarna te werken.
Groeten,
Joop

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: CW met de hand of met de computer?

#18 Bericht door PA0RAB »

OM's
Helaas is door een stevige Burn-out ook m'n concentratie vermogen verminderd,
Ondanks QRO op de plank trekt het QRP mij meer .Jachtinstinct?
Dan is de kennis van ditjes en dah erg handig bij die simpele QRP dingetjes.Even inhakend op de modernist die vindt dat trekschuit en stoomtram uit de tijd zijn
Ik vraag me dan toch af waarom het op hert Stoom weekend in Hellevoetsluis zo druk is .De RTM in Oudorp ook weekends goede zaken doet met stoom trein en Tram
Waarom dromt men samen bij de Duinhuisjes in Oostvoorne
Wellicht zijn er mensen die de oude technieken waarderen Vaak begrijpelijk en repareerbaar?
73 de Ruud PA0RAB

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: CW met de hand of met de computer?

#19 Bericht door PA9S »

PA3JD schreef:Hans,
Het seinen kun je rustig doen. Je gaat alleen op. Er zitten dan geen andere kandidaten bij.
Je kunt je eigen sleutel meenemen. Straight key, paddle, het maakt niet uit.
Doe rustig aan. Ik wilde soms te snel en ging de woorden 'plakken' m.a.w. te korte spatie aangehouden.

Ik wens je alle succes en hoop je daarna te werken.
Groeten,
Joop

Hallo Joop,
Dank voor je uitleg. Dat is het antwoord waar ik naar zocht.
Staat de tekst die je moet seinen op papier, of moet je zelf iets verzinnen wat je gaat seinen?
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: CW met de hand of met de computer?

#20 Bericht door PD2R »

Er zijn operators die op 2 transceivers tegelijk CW verbindingen maken en in de tussentijd even hun whatsapp berichten bekijken...

N6MJ SO2R: https://m.youtube.com/watch?v=Vqkw05ClqQ4

Succes met het examen, het gaat je vast lukken.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: CW met de hand of met de computer?

#21 Bericht door PA3JD »

Hans, wat ik mij nog kan herinneren, is dat het qso voor het onderdeel 'opnemen' er ongeveer als volgt uit ziet:
ON4 ABC de ON4XYZ. Tnx fer the ......... Ur ...... is 599, 599. My name is ......... And my QTH is ..........
My rig is a .......... And the antenne is a ............
..... Is sunny es ....... Is 15C
My QRG is now ......... kHz. Pse your QRG ..... Down.
Tnx ..... This ......... My ..... Is ..... Via the .........
Best ....... De ........ (name) en hpe cu.....

Misschien heb je zo een beetje een indruk.
Maar het kan in de afgelopen 3 jaar ook iets veranderd zijn.

Wanneer je zelf moet seinen, dan krijg je een papier voor je waar een stukje tekst op staat.
Ook de leestekens, zoals breukstreep, komma's, dubbele punt etc. Evenals verschillende cijfers op voorkomen.

Succes,

Joop

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: CW met de hand of met de computer?

#22 Bericht door PA9S »

Afgelopen Zaterdag 18 Juni naar het Belgische Diest afgereisd waar UBA-DST de morseproef organiseerde.
Ondanks de goede uitleg per email van ON6KL heb ik toch een onnodig groot deel van Diest gezien .... :D .
Maar uiteindelijk toch gevonden!
Bij aankomst werd mijn naam, call en paspoort gecontroleerd en heb ik de presentielijst getekend.
Er was een flinke opkomst. Ik schat dat er ca. 20 kandidaten waren.

Na even gewacht te hebben mocht ik samen met de helft van de hele groep aantreden voor de "opneemproef 5WPM".
Iedere plek had een hoofdtelefoon met een verdeelkastje met volumeregelaar, zodat het volume naar wens kon worden ingesteld. Eerst een minuut luisteren om te testen of alles naar wens is en daarna ca. 9 minuten opnemen. De eis schrijft voor dat ca. 40 woorden moeten worden opgenomen en bij 5WPM duurt dat ongeveer 9 minuten.
De hele opgenomen tekst dient te worden opgeschreven op een blanco vel papier. Nadat de volledige tekst is afgespeeld, wordt een formulier overhandigd waarop de tekst voor 50% staat ingevuld. De andere 50% dient te worden overgenomen van de zojuist opgeschreven tekst. Er mogen in totaal 2 woorden fout zijn. (dus twee fouten in één woord telt als één fout.). Na afloop terug naar de kantine voor koffie.....

Vervolgens wordt dezelfde procedure een tijdje later nogmaals gehanteerd bij een soortgelijke proef van 40 woorden, maar nu met 12WPM. Ook 40 woorden, dus met deze snelheid is dat in 3 minuten wel bekeken.

Overigens wordt in deze morse-proef bedoeld met 5WPM - een karaktersnelheid van 12WPM met aangepaste spaties.
Met 12WPM wordt bedoeld - karaktersnelheid van 20WPM met aangepaste spaties.

Als laatste de seinproef. Deze mag met eigen key (straight of paddle) of met één van de keys die daar voorhanden zijn. Bij deze proef ligt er een papier voor je neus met daarop een aantal regels tekst (QSO) die geseind moet worden. Eerst mag even worden geoefend. Vervolgens zitten 2 examinatoren te luisteren naar je piepjes en beoordelen het resultaat. Zodra ze voldoende hebben gehoord mag je stoppen met seinen.

Uiteindelijk ben ik de deur uit gegaan MET het certificaat voor 5WPM.
(De hogere snelheid van 12 WPM kon ik nog niet volgen.)
Het seinen was eigenlijk niet echt een probleem.

Nu nog even wat snelheid erbij oefenen en dan voorzichtig toch maar eens de band op ....... :D
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: CW met de hand of met de computer?

#23 Bericht door Hans PE1KWH »

Gefeliciteerd !

Ik was 1 van de andere kandidaten.
Gelukkig al een tijd bezig en heb daarom 12 WPM gehaald.

5 WPM is voldoende voor je aantekening CW included.
Veel plezier met CW !

PA9S
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:28
Roepletters: PA9S
Locatie: Neede

Re: CW met de hand of met de computer?

#24 Bericht door PA9S »

Hans PE1KWH schreef:Gefeliciteerd !

Ik was 1 van de andere kandidaten.
Gelukkig al een tijd bezig en heb daarom 12 WPM gehaald.

5 WPM is voldoende voor je aantekening CW included.
Veel plezier met CW !

Hallo Hans,
Van Harte Gefeliciteerd !.... Knap hoor. Voor 12WPM heb ik echt nog wel oefening nodig. Af en toe lukt het wel, maar dat is afhankelijk van mijn gemoedsrust.... :D
Ik blijf oefenen en dan lukt het vanzelf. Ik wil het zo graag leren, maar gooi af en toe nog wat letters door elkaar.
Komt wel goed...... !
Bij zo'n proef die snelheid halen......, dan moet je het thuis nog wel iets sneller kunnen. De "examen-druk", die toch wel aanwezig is, maakt het niet eenvoudiger.
Klasse hoor.... RESPECT !
Hans - PA9S -

TX : Yaesu FTDX5000, Yaesu FT991,
ANT : 5-band Logperiodic yagi (10-12-15-17-20m) , horizontale loop (40-80m), Diamond X50 (2m-70cm).

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: CW met de hand of met de computer?

#25 Bericht door PA1FJ »

Ik heb al bijna 30 jaar mijn A licentie en 12 tot 15 wpm gaat nog, ik ben zeker geen cw ridder, maar CW contesten doe ik graag. Gebruik dan de PC met N1MM en CWget, en gaat geweldig, want behoudens mijn eigen call en raport gaat 30 wpm mij een beetje te snel.

73,
Fred PA1FJ

on4cgw
Berichten: 312
Lid geworden op: 18 nov 2014, 12:57
Roepletters: ON4cgw
Locatie: Wevelgem

Re: CW met de hand of met de computer?

#26 Bericht door on4cgw »

Hallo Hans

Een grote Proficiat en welkom in de mooie CW Wereld.

ik heb namelijk 1 vraagje , waren de karakters dit op elkaar of was er enige spatie ?

Altijd welkom voor een QRS Sked in CW

73
Kurt

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: CW met de hand of met de computer?

#27 Bericht door PA2EFR »

Hans zegt
Overigens wordt in deze morse-proef bedoeld met 5WPM - een karaktersnelheid van 12WPM met aangepaste spaties.
Met 12WPM wordt bedoeld - karaktersnelheid van 20WPM met aangepaste spaties.

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: CW met de hand of met de computer?

#28 Bericht door PA3JD »

Hans, PA9S en ook Hans, PE1KWH, van harte gefeliciteerd met jullie Morse Included. Geweldig gedaan! Geeft een goed gevoel he? als je dit hebt gedaan. F licentie en nu ook de CW aantekening.
Ik hoop jullie een keer te werken, met de straight key of met de paddle. De laatste gaat mij het beste af. Maar ik ga ook niet sneller dan 20 wpm anders kan ik het niet meer volgen op het gehoor.
Nu rustig opbouwen naar 12 wpm enz. en dan verder. 30 wpm en hoger is nergens voor nodig. Als je maar een mooi, regelmatig seinschrift ontwikkeld.
73 de Joop, PA3JD

Plaats reactie