Verslag 93e amateuroverleg

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Verslag 93e amateuroverleg

#1 Bericht door PA2LO »

Een aantal weken geleden werd door een amateur gevraagd waar hij het verslag van het 93ste amateuroverleg kon vinden. Omdat dat draadje gesloten is in verband met het off-topic gaan, hierbij de link van het verslag: https://www.veron.nl/wp-content/uploads ... t-2016.pdf

(Voor het proces en waarom het enige weken duurt voordat het verslag beschikbaar is, zie het gesloten draadje)

73

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Verslag 93e amateuroverleg

#2 Bericht door PA2LO »

Het agentschap hanteert een prioritering van de werkzaamheden. Voor de lagere
prioriteiten is nauwelijks tijd geweest en het ziet ernaar uit dat hier de komende tijd
weinig verandering in zal komen. Deze prioriteiten zijn:

....
Prio 3. Onderzoek naar maximaal zendvermogen F amateurs. Moet worden afgerond en
opgenomen in de nieuwe gedragslijn.
Iemand een idee wat er hier onderzocht wordt? Of 400 Watt niet opgeschroeft kan worden naar een kilowatt zoals in onze omringende landen?

73

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Verslag 93e amateuroverleg

#3 Bericht door elsinga »

Grappig: "4.2. Voortgang aanpassing roepnamenbeleid. (zie hierboven prio 4) (AP 90-01)
Dit wacht op ICT-capaciteit bij DICTU, de ICT-dienstverlener van het Rijk. Echter vele
andere ICT-projecten staan hier nog voor in de wachtrij. "

Ik heb daar al eens een tijd gedetacheerd gezeten... Zouden ze ook daar hulp van buiten waarderen? ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Verslag 93e amateuroverleg

#4 Bericht door dxhunter »

PA2LO schreef:
Het agentschap hanteert een prioritering van de werkzaamheden. Voor de lagere
prioriteiten is nauwelijks tijd geweest en het ziet ernaar uit dat hier de komende tijd
weinig verandering in zal komen. Deze prioriteiten zijn:

....
Prio 3. Onderzoek naar maximaal zendvermogen F amateurs. Moet worden afgerond en
opgenomen in de nieuwe gedragslijn.
Iemand een idee wat er hier onderzocht wordt? Of 400 Watt niet opgeschroeft kan worden naar een kilowatt zoals in onze omringende landen?

73
Het is voor mij ook gissen maar ik vermoed dat er meer aandacht komt voor het gebruik van maximaal 400W. Steeds vaker zie je video's van NL amateurs die openlijk meer dan 400W gebruiken.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Verslag 93e amateuroverleg

#5 Bericht door PA2LO »

Het is voor mij ook gissen maar ik vermoed dat er meer aandacht komt voor het gebruik van maximaal 400W.
Als dat het is, dan zou ik verwachten dat er zou hebben gestaan: "Onderzoek naar het gebruik van het conform de registratie maximaal toegestaan zendvermogen door amateurs."

Ik heb me namelijk laten vertellen dat overschrijding van het toegestane vermogen bij beide soorten registratie voor schijnt te komen en dus niet exclusief bij F amateurs speelt.

Er wordt hier in het punt aangegeven dat het in "een nieuwe gedragslijn" moet komen. In de huidige gedragslijn (genaamd "Gebruikersbepalingen amateurfrequentiegebruik") staat in paragraaf 3 namelijk al exact wat het maximaal zendvermogen is. Ik lees er dus toch echt een nieuwe norm in.

73

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Verslag 93e amateuroverleg

#6 Bericht door johnvdpas »

Idd denk ik ook dat zowel F als N amateurs vermogens overschrijden, ik zie het soms ook. F vooral met contest, N ers niet eens zo vaak met extra lineairs ed maar wel vaak met set vermogen tussen de 35 a 100 watt. Dit moet je echt terug regelen er zijn maar weinig setjes welke 25 watt geven. Er zijn N amateurs welke dat gewoon keurig doen, ook die dat laten. En feit is, 25 watt is makkelijker te overschrijden dan 400 watt.

Maar de grote vraag is, hoe vaak zijn er al mensen gepakt hiervoor en wat zijn de sancties? Ik kan me voorstellen dat wanneer een N amateur met 35 watt zit of met 1kw, dat allebei wel feitelijk overschrijdingen zijn, maar dat men in het ene geval een waarschuwing geeft en in het andere geval de registratie intrekt.

Dus ik vraag me af wat men er mee bedoeld. Aangezien er alleen specifiek voor F staat, vermoed ik eerder dat er vermogens bijgesteld gaan worden (omhoog of omlaag) in de voorwaarden.

Wat mij meer zorgen maakt is punt 2. Gedragslijn vergunningen: Opstellen gedragslijn voor alle amateurvergunningen. Hieronder vallen o.a. de repeaters.

ALs amateurs een beetje netjes op de repeaters waren en ze gebruiken zoals dat moet, was punt 2 nooit gekomen. Het is ook vraag of extra regelgeving iets oplost, dat is enkel het geval bij handhaving.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3358
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verslag 93e amateuroverleg

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ach vermogens, ik vind het zo'n "non-discussie". Veel erger is het vaak vreselijke taal gebruik. Met 3 letterwoorden en al.
Leuk ben je net zendamateur en hoor je dit…………Na meer dan 25 jaar niet actief geweest te zijn schrok ik mij dood.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Verslag 93e amateuroverleg

#8 Bericht door johnvdpas »

Voor de omstanders gaat het meer om storing. En 25 watt slecht afgeregeld op hf, kan veel meer storen dan 2kw. Maar het is over het algemeen wel zo, meer vermogen meer kans op storing.

Maar je hebt gelijk. Ik neem aan dat ook bij AT een N amateur op 2 meter met 40 watt minder in de picture staat dan een amateur welke zit te vloeken en te tieren ect ect, ook al mag dat vaak wel onder de huidige voorwaarden! Het is niet voor niets dat er staat dat ze regels willen gaan opstellen! Dat is om de boel beter af te bakenen en er strenger tegen op te treden, zonder goede regels gaat dat moeilijk.

Maar feit blijft, dat het al zo moet met extra regels is al erg genoeg.

Plaats reactie