Signalink of Yaesu scu-17 ?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PD9MK
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2015, 20:19
Roepletters: PD9MK
Locatie: Roosendaal

Signalink of Yaesu scu-17 ?

#1 Bericht door PD9MK »

Goedemiddag collegae,

Ik heb het plan om o.a. SSTV te gaan bedrijven op 2 en 70, ik ben in het bezit van een Yaesu ft7900 en en ft8900, nu las ik op internet goede verhalen over de Tigertronics Signalink, enige nadeel is dat ik deze moet importeren uit Duitsland of Engeland voor omgerekend E 150,-

Nu is er van Yaesu ook de SCU-17 die overal verkrijgbaar is voor rond de E130,-
Ik kan nergens op internet of in de handleiding vinden of deze interface ook gewoon werkt zonder cat-aansluiting op een reciever, dus enkel en alleen dan door de 6-port mini-DIN zoals ook de Signalink werkt.

Voor ik duur leergeld ga betalen....wie weet het antwoord ?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#2 Bericht door PE2AAB »

Microham USB III. CAT én audio interface.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD9MK
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2015, 20:19
Roepletters: PD9MK
Locatie: Roosendaal

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#3 Bericht door PD9MK »

PE2AAB schreef:Microham USB III. CAT én audio interface.
Hoi Rick, bedankt voor jouw suggestie, de microham is nog iets duurder als mijn voorbeeld, maar is hij ook beter?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#4 Bericht door PE2AAB »

PD9MK schreef:
PE2AAB schreef:Microham USB III. CAT én audio interface.
Hoi Rick, bedankt voor jouw suggestie, de microham is nog iets duurder als mijn voorbeeld, maar is hij ook beter?
Dat valt te bezien. In iedergeval heb je met een Signalink géén CAT koppeling. Ik heb zo'n ding maar doe er de laatste tijd weinig mee. Werkt verder prima maar de CAT moet met een los kabeltje.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe1mix
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#5 Bericht door pe1mix »

Heb zowel de Signalink als de Microham gehad.
Nu alleen de Microham nog staan, zegt genoeg :wink:
Ben daar erg tevreden over.
Wellicht iemand in de buurt die zoiets heeft staan?
Kun je even kijken.
Weet trouwens niet of Microham de kabels voor jouw transceivers heeft.

Groeten Eric PE1MIX.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#6 Bericht door PF9ZX »

Ik heb twee Signalinks. Een voor UHF/VHF en een voor HF. Vooral voor SSTV (MMSSTV) en heb daar echt geen CAT voor nodig. Ik vind het hele beste apparaatjes die perfect werken. En vooral simpel zonder gedoe.

Ook voor WSPR werkt het heel goed.

153 euro incl. 6pin mini DIN kabel en verzendkosten.

Kabel is wel overdreven duur (20euro) en verzendkosten vallen mee met 8 euro.

http://www.qrpproject.de/
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#7 Bericht door PE2AAB »

Kabel van de Signalink heb ik zelf gemaakt en de interne draadbrugjes zelf ver verzonnen (gewoon 1 op 1 doorgezet) in het RJ45 stekkertje heb ik de juiste signalen naar de juiste plek geleid.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#8 Bericht door 19DT2120 »

De SCU-17 is waarschijnlijk meer een merk gebonden interface ,dus lastiger/niet te gebruiken in combinatie met andere merken!
Bij alle merken zijn er dure kabels nodig !Maar voor de Microham en signalink zijn er ook zelfbouw schema's om ze zelf te assembleren,wat dus geld bespaard

In de meeste software kan je gewoon instellen of je cat of ptt gebruikt!
Soms weet ik het ook niet meer.........

PD9MK
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2015, 20:19
Roepletters: PD9MK
Locatie: Roosendaal

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#9 Bericht door PD9MK »

Goedemorgen, bedankt weer voor de antwoorden.
Als ik het zo lees zit er weinig verschil in de devices, ze zijn inderdaad allemaal vrij prijzig met hun bekabeling, maar met alle beschikbare documentatie zal zelf een kabeltje maken zoals Rick PE2AAB zegt ook geen rocket science zijn.

De mobiele Yaesu ft7900 en ft8900 hebben inderdaad geen CAT besturing, maar ivm met de te verwachte uitbreidingen van trancievers zoek ik dus wel naar een breed inzetbare interface.

Bedankt ook voor jouw antwoord 19DT2120, ik miste inderdaad iemand die een mening over de SCU-17 gaf, en terwijl ik dit typ komt jouw antwoord binnen :-)

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#10 Bericht door pd4kk »

Hallo de SCU-17 word geleverd met alle kabels die je nodig heb ik heb hem hier ook en werk gewoon prima met alle digi modes in combinatie met de dx1200 .
73 PD4KK

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#11 Bericht door PE2AAB »

Nog even wachten op de reactie van Jan, PE1CID. Die heeft ook ervaring met die Yaesu unit.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA7RA
Berichten: 221
Lid geworden op: 29 sep 2012, 21:01
Roepletters: PA7RA
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#12 Bericht door PA7RA »

ik werk hier ook met Yaesu en de SCU17 en ook met de microham MK II
beide werken gewoon goed simpel en doeltreffend
alleen Microham is een stuk duurder en de SCU werkt hier ook na een 10 minuten de virtuele poorten installeren en werken was echt geen probleem!
werk met de Yaesu FT-897 en windows 7 op de pc en doe met de SCU CW RTTY/PSK JT65/9 en SSTV alleen daar ben ik niet zo bedreven in maar dat ligt niet aan de soft of hardware maar aan mijn interesse!

groet mocht je nog vragen hebben wie weet dat ik het antwoord weet en anders iemand uit deze groep wel suc6 met je keuze!

PE1CID
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 mar 2011, 13:24
Roepletters: PE1CID

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#13 Bericht door PE1CID »

Hallo,

Ik werk zelf met een Yaesu FTdx-1200 en een SCU-17 interface. Voordat je de interface aan de PC hangt moet je de bijbehorende driver van de Yaesu site downloaden. Dat is tevens het enigste waar mee je aan Yaesu vast zit. Na installtie van de drivers en het aansluiten van de interface heb je in je computer de beschikking over 2 COM-poorten en twee audio devices. Een COM-poort is voor de CAT met de transceiver en de andere wordt gebruikt om het PTT contact te bedienen bij gebruik van datatransmissie. De twee audio devices zijn voor audio in en uit.
De interface geeft een galvanische scheiding tussen de PC en de ontvanger of transceiver zodat brom op het audio door aardlussen wordt voorkomen. Als je een interface koopt zonder CAT en je wilt later toch een CAT toevoegen moet je er op letten dat ook deze CAT een galvanische scheiding heeft.

Voor gebruik met bepaalde Yaesu apparatuur worden kabels biijgeleverd. Namelijk: RS232 kabel voor CAT, kabel met twee maal 6 polige mini-DIN plug voor datatransmissie en natuurlijk een USB kabel.

In de handleiding staan meerdere schema's hoe je ook andere apparatuur aansluit. Je schrijft dat je een FT-7900 en een FT-8900 hebt. Beide sets hebben een data aansluiting met een mini-DIN connector. De aanslutiingen van de stekkers is hetzelfde bij de transceivers en de SCU-17. Volgens mij moet een SCU-17 met de bijgeleverde kabels werken met jouw transceivers. Dat het CAT gedeelte niet gebruikt wordt is geen enkel probleem. Je moet wel even opletten dat je de juiste COM-poort selecteerd voor de PTT maar dat staat ook in de manual.

Groeten,
Jan
PE1CID

PD9MK
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 mei 2015, 20:19
Roepletters: PD9MK
Locatie: Roosendaal

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#14 Bericht door PD9MK »

Goedemiddag,

Iedereen wederom bedankt voor de antwoorden !
Zeer waardevol.

Ik ga even met mezelf in overleg :D en dan zal ik jullie binnenkort laten weten wat het geworden is

Groet,
Maurice

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Signalink of Yaesu scu-17 ?

#15 Bericht door PE2AAB »

Daar is dit forum voor ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie