Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#1 Bericht door pe5t »

Herkent iemand dit signaal? Het is een van de draaggolfjes die ik iedere 15,5 kHz hoor tussen ca. 2,5 en 7 MHz.
Het sterkst rondom 5 MHz. Op 80m zou ik er last van kunnen hebben want ze zitten ook op 3513 en 3528 kHz en op 3793 kHz en daartussenin uiteraard.
Het signaal is er continue, maar het viel me pas een paar dagen geleden op. Het is zeer frequentiestabiel en er zit een beetje FM-modulatie op.
De signaaltjes zijn niet sterk, zo rond S5 op de 80m vertical. Ze komen uit een boerderij op 4 Km afstand. En daar in de buurt zijn ze keihard.
De mensen stonden op het punt te gaan melken en vinden het goed dat ik nog een keer terugkom. "Omrop Fryslan ontvangen we hier ook niet goed." Dan kan ik ze misschien ook nog helpen.
Snel rondkijkend in hun kantoortje viel me een desktop PC op met een wel heel oude monitor. Met beeldbuis.
Zou het de monitor kunnen zijn die de lijnfrequentie uitstraalt? Misschien omdat er iets in die monitor niet deugt?
Als dat een mogelijkheid is dan kan ik ze vragen dat ding even uit te schakelen.
Een schakelende voeding is het hoogstwaarschijnlijk niet, die geven geen frequentiestabiele storing voor zover ik weet.
Bijlagen

[De extensie wma is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#2 Bericht door PA2EFR »

Klinkt wel als TV.
Je kunt het testen door het ding uit te zetten. ;)

EMCees
Berichten: 411
Lid geworden op: 30 dec 2005, 19:46
Contacteer:

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#3 Bericht door EMCees »

Klinkt als een smps (Switched MOde Power Supply) die werken typisch op dit soort frequenties. Kan ook een PV invertor zijn.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#4 Bericht door pe5t »

De stoorsignalen zijn buitengewoon frequentie stabiel (X-tal stabiliteit) en nauwelijks gemoduleerd, niet wat je verwacht van schakelende voedingen of solar inverters.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#5 Bericht door PE9ZZ »

Als het TV is moet het 15625 Hz met 50 Hz ratel zijn (system BG, Europa), bij een PC is dat 15750 Hz met 60 Hz ratel (system M, Amerika en 640x480 pixel displays). Deze frequenties zijn inderdaad kristalstabiel. Een SMPS (schakelende voeding) is loslopend en daarmee bijzonder instabiel. Test is inderdaad uitzetten. De fix is royale toepassing van ferrite clamps. Het liefst in de PC monitor zelf.

Tjerk, 9ZZ

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#6 Bericht door pe5t »

Probleem gevonden.
Een paar dagen geleden waren de stoorsignalen plotseling verdwenen.
Op de vraag aan de boer of er iets was veranderd of uitgeschakeld reageerde hij eerst negatief. Toen ik vroeg of er iets stuk was gegaan herinnerde hij zich ineens dat er in de stal een kastje niet meer werkte. Twee dagen geleden ging het stuk.
Het blijkt te gaan om de besturing van de mestschuif (www.joz.nl/mestschuiven). De monteur is besteld.
In het kastje zit een motorbesturing, waarschijnlijk met frequentieregelaar. Ik kon er weinig aan ontdekken. Ik hoop nu maar dat er een ander kastje wordt geplaatst. Maar, het lijkt niet een groot probleem om het eventueel te ontstoren.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#7 Bericht door PE9ZZ »

Als je dat kastje fixt en meteen wat ferriet er tegenaan gooit maak je en een goeie beurt en je bent van je QRM af.

Tjerk, 9ZZ

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#8 Bericht door pe5t »

Begin dit jaar toch maar een klacht ingediend bij AT. Ik vond het niet kunnen, een paar honderd stoorsignaaltjes, iedere 15,5 kHz, waarvan de sterkste duiden op een uitgestraald vermogen van ca. 6 mW. Sommige op dx frequenties in de 160 en 80m band. Amateurs maken met minder vermogen nog dx verbindingen!
AT constateerde hetzelfde als ik ook al had waargenomen, zeer sterke stoorsignalen iedere 15,5 kHz en nam contact op met de fabrikant, JOZ. Bij andere installaties werd geen storing waargenomen, het leek dus nogal exemplarisch.
Op verzoek van AT heeft JOZ na een aantal vergeefse pogingen (kabels beter monteren enz.) die niets hielpen nu een frequentieregelaar (die kennelijk niet deugde) en bekabeling vervangen.
De stoorsignalen zijn nu verdwenen en de banden zijn weer rustig als ik er overheen draai.

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#9 Bericht door Laurens PD9X »

Kees,

Weet je ook wat voor merk/type frequentieregelaar er in zat, en vervangen is?

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#10 Bericht door EA5JEX »

Ik begreep van een zendamateur die bij KPB dit soort storingen moet oplossen ivm uitvallen ADSl, dat bij boeren vaak frequentieregelaars bij boeren de boosdoener zijn.

Dit vooral op de frequenties van ADSL (160/80m).

Ze gooien som in een omtrek van 2 km alle ADSL plat via storing op het lichtnet.

Kees

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Stoorsignalen tussen 2,5 en 7 MHz, iedere 15,5 kHz

#11 Bericht door pe5t »

Laurens, ik weet niet welk merk frequentieregelaar door JOZ wordt gebruikt. Ik vermoed dat de gebruikte regelaars aan de 240V zijde behoorlijk gefilterd worden want de typische prut (om de zoveel kHz) die frequentiegerelaars produceren werd niet waargenomen.
Het ging hier daarentegen om discrete en kristalstabiele fluitjes, dus niet om de (mogelijk ADSL storende) prut waarover PA5CW schrijft.

Ik heb hier in een straal van 700 m 4 veehouders en 2 landbouwers en ik heb niet de indruk dat ze (veel) RFI produceren. Maar het kan dus ook van 4 Km afstand komen!
Een paar jaar geleden had ik lichte storing (160 en 80m), veroorzaakt door frequentieregelaars van een aardappelsorteerbaan van een van die landbouwers. Die landbouwer zit zuidwestelijk van mij en omdat ik 's avonds nooit die kant op luister had ik er geen last van.
Inmiddels hoor ik deze storing trouwens ook niet meer.

Plaats reactie