spraak in SSB

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

spraak in SSB

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Tot nu ben ik slechts sporadisch actief -geweest- in de mode SSB.
Voor zover ik weet krijg je RF-output (lees: zendvermogen) als je spreekt. Geen modulatie = geen output/zendvermogen.
Dus heb ik de aanname gedaan dat je zo luid/hardop mogelijk moet spreken in de mike om zendvermogen te krijgen. En de mike natuurlijk zo kort mogelijk voor de mond houden.
Maar klopt mijn aanname wel? Hoe zit dat nu eigenlijk met moduleren in SSB en zendvermogen.
Dit zal ongetwijfeld cursusmateriaal en examenstof zijn, maar dat is voor mij inmiddels erg lang geleden.
Als ik nu examen moest doen zal ik ongetwijfeld zakken als een baksteen :oops:

In FM-mode heb je altijd zendvermogen, zelfs als je met gedempte stem spreekt. Als ik in SSB-mode net zo rustig spreek als ik in FM gewoon ben, ben ik bang dat bijna niemand mij zal waarnemen/horen. Hardop praten is geen aanbeveling hier in de gehorige flat waarin ik woon. En al helemaal niet later op de avond en in de nachtelijke uurtjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2557
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: spraak in SSB

#2 Bericht door PA5COR »

De meeste sets hebben een stand om op de meter de ALC uitslag te meten, waarvan je op de meter ook een weergave veld vind.
Lees de manual waar de maker van de set beschrijft hoever de ALC moet uitslaan bij SSB.

Schreeuwen en zeer dicht op de microfoon praten hoeft niet daar is de microfoon gain voor, met een hand mike normaal spreken de micro 5 cm van de mond af en zijdelings er langs speken werkt meestal het beste.
( aan de zijkant naast de mond houden).

Bij mijn Yaesu FT 2000 - D beweegt de ALC tussen de 1 en 2 in de ALC stand, max ALC is 4, sus ver binnen het ALC gebied.

Op dat moment regelt de ALC al de eindtrap terug met de uithalen in de sraak, verder gaan heeft geen zin.
Succes ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

-Verwijderd account

Re: spraak in SSB

#3 Bericht door -Verwijderd account »

De transceivers met SSB die ik heb hebben geen alc-meter; ben niet actief op HF. Wel op VHF/UHF.
Ik ga af op de uitslag van de powermeter v.d. transceiver. En hoe harder ik praat, hoe verder die uitslag is.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: spraak in SSB

#4 Bericht door PA0FRI »

PE2CH schreef:De transceivers met SSB die ik heb hebben geen alc-meter; ben niet actief op HF. Wel op VHF/UHF.
Ik ga af op de uitslag van de powermeter v.d. transceiver. En hoe harder ik praat, hoe verder die uitslag is.
Als je een mechanische powermeter hebt en je praat normaal en ongeveer 10cm van de microfoon, dan is de microfoon versterker goed ingesteld als de wijzer rond 10% van het maximum vermogen beweegt. Dus bij een 100W zender beweegt de naald rond de 10W (10%). Op een scoop zijn dan pieken van 100W te zien. Gebruik je een spraakprocessor dan mag de naald maximaal rond de 30W (30%) bewegen, maar voor het tegenstation is het aangenamer om te reduceren naar een beweging rond de 20W (20%).
Optimale controle van een SSB signaal gaat onder andere beter met behulp van een scoop.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-Verwijderd account

Re: spraak in SSB

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Bedankt Frits voor de verduidelijking. Gewoon praktische informatie waar ik wat mee kan.
Al heb ik niet de beschikking over een scoop.

Het gaat om de Icom IC-402 (70cm ssb) met een wijzertje. In rx geeft ie signaalsterkte aan; in tx de RF-output.
En de Albrecht AE 2990 AFS (10m all-mode porto) die hetzelfde doet als de IC-402, maar dan in de vorm van digitale blokjes.

Plaats reactie