storing bij buren

Alles wat betrekking heeft op ElektroMagnetische Compatibiliteit
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

storing bij buren

#1 Bericht door PA2HP »

Ik had gisteren een achterbuurman aan de deur.
Deze keer voor knipperende led lampjes in zijn vitrinekast.
Ben er wezen kijken, daar lag boven op de kast zo'n klote touch-schakelaar dat als je die aanraakt gaan de lampjes aan of uit.
Ik heb zelf een magnetische loop antenne en als ik in de lucht kom gaan bij hem de lampjes knipperen of helemaal uit zelfs.
Ik zei "een beetje disco in huis, nooit weg toch :D :D "...maar het is zo'n beetje de grootste zuurpruim van het westelijk halfrond, dus kon die opmerking niet waarderen.

Nu heb ik dit eerder aan de hand gehad, en die buurman had gelijksoortige verlichting, en werd zo moe van de situatie dat ie maar koos voor een gewone stekker, conclusie, nooit meer last van mij.
Deze meneer wil dat niet omdat ik maar moet stoppen met zenden, ik ben immers de veroorzaker....

Nu heb ik de loop wat gedraaid en was het knipperen van de verlichting over, maar, zul je altijd zien, precies de richting waar ik de minste qrm had en het grootste en schoonste signaal is de kant van de buurman op....mantelstroomfilters (DXwire) kilo ferriet, heeft allemaal geen enkele zin.

Ik neem aan dat meerdere amateurs die die touch of aanraak schakelaars voor verlichting wel kennen?....is er uberhaubt iets mee te doen? (buiten opstoken die troep)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: storing bij buren

#2 Bericht door PA5COR »

Bekende ramp dingen, i.p.v. touch schakelaar gewoon een met handbediende schakelaar plaatsen, zo niet dan accepteerd hij die flikkerij maar.
En anders gaat hij maar klagen bij het A.T. krijgt ie ook 0 op zijn request.
Dat soort troep zou verboden moeten worden ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: storing bij buren

#3 Bericht door PA3HMP »

+1

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: storing bij buren

#4 Bericht door PA2HP »

Helemaal mee eens Cor...dat heb ik hem ook verteld, je gaat anders maar naar het AT.
Maar hij dichtte zichzelf een goede kans toe omdat ie goedgekeurde CE verlichting had :lol: en omdat zijn woongenot in het geding kwam.
(hoe triest is je leven dan vroeg ik mezelf af.... als je woongenot bederft wordt doordat er misschien 5 minuten per week wat lampjes in je vitrinekast knipperen)

Het gaat om de 80 meter band waar ik zo 1 of 2 keer in de week mezelf eens laat horen.

pe1ngg
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 sep 2011, 18:19

Re: storing bij buren

#5 Bericht door pe1ngg »

Mijn buren hebben een afzuigkap van het merk Siemens met touchschakelaars.
Nu gebeurt het dat wanneer ik op 20 meter uit kom, de afzuigkap aan gaat en laatst ook de verlichting.
Het is niet op te roepen, met andere woorden het komt niet iedere keer voor als ik uitzend, maar als het gebeurd ben ik wel in de lucht op 20.
Siemens geeft niet thuis met de opmerking , er is niets mis met de afzuigkap en men heeft nog nooit van dit probleem gehoord.
Wat voor druk zou er uitgeoefend kunnen worden bij Siemens? Uiteraard gebaseerd op feiten?

Heeft iemand misschien een oplossing voor dit probleem?

Mijn buurman is meewerkend en vind het zelf ook vervelend, vandaar dat ik wil gaan voor een goede oplossing.

kees

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: storing bij buren

#6 Bericht door PA5COR »

Touch schakelaars werken met gevoelige contacten waarbij het leggen van een vinger op een contact al genoeg is een capaciteits verandering te creeren en dan een gevoelig electronisch circuit te laten achakelen, en daar ligt net de clou, geen ontstoring mogelijk, al geprobeerd hier met zo'n lamp met een 1 Meg Ohm weerstandje tussen het aanraak vlak naar de schakeling etc, geen resultaat.

De fabrikant kan wel stellen dat er een CE keurmerk op zit, maar ik twijfel er stevig aan dat ie compatibel is met de R.F. eisen uit die CE keurmerk...
Laat ze dat maar eerst schriftelijk bewijzen als ze menen dat hun apparatuur daar aan voldoet.
Een ontstoring c'tje gaat niet werken dan werkt de schakelaar niet meer, met een 1 Meg weerstandje werd het probleem iets minder maar bleef aanwezig en de schakelaar werd uiteraard ongevoeiger voor het aanraken.

Allemaal gepruts in de marge, dat touch spul moet gewoon verboden worden.

Denk eropm dat op het moment dat jij aan het gestoorde apparaat gaat prutsen ook de garantie vervalt en of je verantwoordelijk word voor de veranderingen of schade.
Even een ringkerntje om een snoertje proberen is geen probleem, ingrepen in het apparaaat - niet doen-.
Laat het A.T. maar komen meten en raad geven, dan heb je een oficieele instantie erachter.

Zelfs met 400 watt in mijn tegen het huis geplaatste inverted L krijg ik geen 2 volt per meter voor elkaar bij de buren, 3 volt per meter maximaal dat is de eis, met 100 watt lukt je dat op 80 meter vast ook niet, dus succes voor jou en niet de buurman welke zijn apparatuur ook moet voldoen aan de electro magnetische comptabiliteit.
Maakt niet uit wwelke CE sticker erop zit, als de apparatuur daar niet aan voldoet is ze onrechtmatig voorzien van de CE sticker en de fabrikant/leverancier verantwoordelijk voor de ontstoring/vervanging.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: storing bij buren

#7 Bericht door PA2HP »

Ik heb zelf een klacht ingediend bij het AT van "storende Buren aan de deur"(serieus), zie bovenstaande van dit topic.
Er is contact geweest met het AT, en zolang de buurman zelf geen contact opneemt met hun gebeurt er zo ie zo niks.
Ik heb de bal alvast bij hun neergelegd.
Maar dat die touch schakelaars een ramp zijn, waren we snel eens.

Men bij het AT houdt zich aan de 5V veldsterkte de meter (dacht ik), en daar zal het bij mij dan aan moeten voldoen, zo ja, niks aan de hand.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: storing bij buren

#8 Bericht door PE2AAB »

PA2HP schreef:Helemaal mee eens Cor...dat heb ik hem ook verteld, je gaat anders maar naar het AT.
Maar hij dichtte zichzelf een goede kans toe omdat ie goedgekeurde CE verlichting had :lol: en omdat zijn woongenot in het geding kwam.
(hoe triest is je leven dan vroeg ik mezelf af.... als je woongenot bederft wordt doordat er misschien 5 minuten per week wat lampjes in je vitrinekast knipperen)

Het gaat om de 80 meter band waar ik zo 1 of 2 keer in de week mezelf eens laat horen.
Goedgekeurde CE apparatuur. Haha. Effe moeten lachen.

CE is op basis van zelfverklaring. Ik geloof niet dat die touchdimmers de immuniteits proeven hebben doorstaan. Als dat namelijk het geval was werden deze switches ook niet 'wakker' van je 80m uitzending.

Doorverwijzen naar het AT inderdaad. Krijgt ie een mail terug met een link naar de website 'wat kan ik er zelf aan doen' :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: storing bij buren

#9 Bericht door PA0CMU »

Ik heb ook een lamp met zo'n dimmer in huis. Door wat met de ingangsweerstand en andere condensatorwaardes te spelen heb ik hem hier "stil" gekregen. Er trad echter een neveneffect op, de lamp wilde moeilijk naar de "uit" stand schakelen, daar schoot hij overheen. Omdat ik geen zin had om opnieuw te experimenteren met componenten heb ik een extra snoerschakelaar gemonteerd. Even op en neer en de lamp bljft uit. De drie verlichtingsniveau's zijn nog gewoon in takt.

Vervangen van die electronika door een snoerdimmer is ook een oplossing, die zijn niet zo gevoelig voor HF.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: storing bij buren

#10 Bericht door PG7VG »

Hier ook zo'n lamp in huis (op het nachtkastje) die drie standen heeft. Begon spontaan te branden, en ik lag in bed...zonder zender...
Dit heeft een tijdje zo geduurd, nadat ik de stekker omgedraaid heb doet het zich niet meer voor.
73, Peter.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: storing bij buren

#11 Bericht door pa1bvm »

ik zou hem waarschuwen voor brandgevaar en mogelijk kortsluiting ..
misschien zelf zo een dimmertje kopen .
ietsje mishandelen met verfstripper en hier een topic starten over het gevaar van dit type voeding / dimmer
en dan de link aan hem geven ...

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: storing bij buren

#12 Bericht door pa3met »

pa1bvm schreef:ik zou hem waarschuwen voor brandgevaar en mogelijk kortsluiting ..
misschien zelf zo een dimmertje kopen .
ietsje mishandelen met verfstripper en hier een topic starten over het gevaar van dit type voeding / dimmer
en dan de link aan hem geven ...
hoe lollig ook bedoeld... als er *iemand* achter komt dat het op deze manier gebeurd is, dan ben je als persoon je geloofwaardigheid kwijt... en
als het in een of andere krant komt, zijn we als groep ook benadeeld.

Ik herinner me iets over een amateur een tijd geleden die een grote mond had en alles beter wist etc. Bleek het toch uit te komen op een
zendbeperking. Waren trouwens twee gasten... Ik geloof niet dat dat 'ons' als zendamateur ook maar *iets* goed doet.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: storing bij buren

#13 Bericht door pa5wil »

Heb ook zulke buren die mij overal de schuld van geven. Eerst was het de TV die steeds uit viel. Bleek een losse stekker te zijn. Als je tegen de kabel liep ging de TV uit. Nu hebben ze slechte ontvangst met hun mobiele telefoons. Ze moeten naar buiten om te bellen.
Wil

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: storing bij buren

#14 Bericht door PH2LB »

Die gevallen komen me bekend voor maar gelukkig gaat het de laatste tijd hier wat beter. Bij een aantal "incidenten" kreeg ik gelijk de schuld (want jij hebt een antenne op het dak), maar op 1 na (storende computer luidsprekers bij uitkomen op 2m SSB, gefixed met een goed kabeltje ipv de meegeleverde prut) lagen de problemen in een andere hoek.

Twee van de mooiste "incidenten" vond ik deze :

Ik heb het al eens meegemaakt dat een buurtbewoner aanbelde om te vragen of ik wou even wou kijken naar een storing. De beste man had rare geluiden op zijn PC luidsprekers en hij vermoede dat het aan een uitzending van mij lag. Na een snelle controle bleek de beste man radio te luisteren via het internet en waren er een paar buffer underruns geweest (te weinig data ontvangen om een zonder hikken te kunnen luisteren). Het feit dat ik beneden op de bank TV zat te kijken (8 uur journaal was halve wege) toen hij aanbelde en ik dus niet eens aan het uitzenden was, werd hem na analyze van het probleem in eens duidelijk (met schaam rood op zijn wangen). link

en

Een buurtbewonerster die briesend en met een rood hoofd aanbelde en eiste dat ik zou stoppen met mijn hobby. want haar Canaaldigitaal ontvanger was helemaal over de zeik. Veel kanalen hadden geen beeld meer en op sommige kanalen zaten in eens andere zenders. Na even haar de ruimte gegeven te hebben de bloeddruk te laten stabiliseren en haar gevraagd hoe haar vakantie was verlopen (ze was een week op vakantie geweest), heb ik aangeboden even te kijken en zowaar haar bevindingen waren waar. Door enige ervaring met satelliet aanbieders, heb ik even de site van CanaalDigitaal bezocht of er mogelijk ook wijzigingen waren geweest in de programmering. Jullie raden het al, net in die week hadden ze alles door elkaar gegooid. Op de site stond dat de abonnees weken van te voren via e-mail en per brief bericht gekregen dat als de programmering zou worden gewijzigd en ze indien nodig de ontvangers opnieuw naar de programmering moesten laten zoeken. Volgens mij zou dat automatisch moeten kunnen, maar ze had i.v.m haar vakantie overal de spanning vanaf gehaald. Een paar keer drukken op de afstand bediening, beetje geduld en alles was weer netjes beschikbaar. Gelijk even de zenderlijst uitgeprint en de buurbewoonster moest bekennen dat ze er helemaal naast zat. :wink:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie