Reflexanalyzer T10/1

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

Reflexanalyzer T10/1

#1 Bericht door PE1IDY »

wie heeft ervaring met de reflexanalyzer T10/1 ?

dit is een time domain reflectometer
ik ben er al wat mee aan het spelen maar ik begrijp de term laufgeschwindigkeit V/2 niet
dit zou een m/micro seconde grootheid zijn
op deze meter kun je dat invullen tussen de waarde van 69-150
maar hoe kom je aan die waarde ?
Bijlagen
p1040234.jpg
p1040234.jpg (40.33 KiB) 3092 keer bekeken
:D live starts at 1000 Mhz

PA1VG
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2016, 20:28
Roepletters: PA1VG
Locatie: Huizen

Re: Reflexanalyzer T10/1

#2 Bericht door PA1VG »

Hallo,

Kijk normaal alleen maar op dit forum, maar kon bij het zien van deze impuls reflectometer het niet laten om even te reageren.

Ik heb vroeger, ongeveer 25 jaar geleden, jaren lang met deze meter gewerkt om kabelstoringen in kabeltv netten op te sporen.

Het instellen van deze meter heeft alles te maken met de z.g. verkortingsfactor van de te meten (coax)kabel. Voor een kabel met massief dielectricium van PE ( z.g. vol-PE kabel ) is deze 0,66. Het signaal gaat er n.l. met 0,66 maal de lichtsnelheid (300.000 km/s) doorheen. Dit is dus 200.000 km/s. De meter stel je dan in op 100. (V/2 = 200/2 = 100)

Des te "luchtiger" het dielectricum, des te hoger de verkortingsfactor, want het signaal gaat dan sneller door de kabel.

Als je googeld op " tabel verkortingsfactor coax" zijn de waardes voor de diverse types kabel te vinden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Veel plezier met de meter.

Groet,

Arie.

PE1IDY
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:03
Roepletters: pe1idy
Locatie: Drachten

Re: Reflexanalyzer T10/1

#3 Bericht door PE1IDY »

hallo arie

bedankt voor je reactie
dat ik daar zelf niet opgekomen was :mrgreen:
ik had dat wel gezien maar wist niet dat je dan de waarde nog eens door 2 moest delen
we gaan weer verder spelen en wat kabelfout simulaties doen om een indruk te krijgen hoe 1 en ander af te lezen op het scoopbeeld.

gr
andre
:D live starts at 1000 Mhz

Plaats reactie