Wat is er mis met QRO?

Naast QRP is er natuurlijk ook nog QRO.
Bericht
Auteur
-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Wat is er mis met QRO?

#1 Bericht door ----- »

Het valt mij op dat op vele topics waar QRO ter sprake komt er telkens reactie komen in de trant van waar is dat goed voor.
Met een haast religieus fanatisme wordt er telkens opnieuw minutieus voorgerekend dat weinig nut heeft en dat het maar zoveel komma zoveel S punt scheelt. Dat de buren het niet leuk gaan vinden, en wat nog meer.

Waarom?

Experimenteren met QRO is ook een facet van de hobby, jarenlang was ik niet in de positie dat ik dat kon. En moest ik noodgedwongen met QRP, end-fed's en magloops klooien. Prima, was leuk.
Nu heb ik wel de mogelijkheid om met QRO te stoeien en ik doe dat met veel plezier.
We mogen 400Watt maken, Sterker nog, ik denk “use it or lose it”. Daarmee loopt ik tegen allerlei dingen aan, wat al met al zeer leerzaam is.
En ik vind het ook erg leuk om een zo goed mogelijk station op te bouwen en voor het maximale te gaan binnen de kaders van de wet met mijn middelen en mogelijkheden.
Dus niet alleen QRO, maar ook met antenne's, apparatuur enz.... ik streef naar alles maximaliseren. Daar is toch niets mis mee om ?

FF wat anders:
Stel ik ga in de QRP sectie van dit forum op elk topic reageren dat QRP de verdienste is van de ontvangende partij, en niet van degene die QRP uitzend.
QRP is eigenlijk het met opzet de tegenpartij moeilijk maken, en daar vervolgens trots op zijn.
Met QRP zadel je de tegenpartij op met jou experiment, waar die misschien helemaal niet op zit te wachten.

En dat ga ik dan vervolgens in zo'n beetje elk topic van de QRP sectie, keer op keer op keer op keer op keer posten.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Wat is er mis met QRO?

#2 Bericht door PA3HMP »

Hoewel ik hier een lineair heb staan staat deze weinig aan, gewoon omdat het meestal niet nodig is, de lineair wordt door de meeste schijnbaar gebruikt om als sterkste over anderen heen te kunnen bleren in een pileup als ik zo op de banden luister, maar om daar nu commentaar over te geven ?

en tja qrp, ik zie daar ook geen probleem mee, iedereen zijn hobby.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wat is er mis met QRO?

#3 Bericht door PA3BAS »

Met amp was ik te horen in zo ongeveer China. Zonder niet...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Wat is er mis met QRO?

#4 Bericht door PA5COR »

Mijn Heathkit SB-1000 begon als restauratie object en na dat dit was gebeurd met nieuwe 3-500ZG etc staat hij meestal uit...... behalve op 160 meter waarop hij is vastgeroest ;)

Met de FT 2000-D en 200 watt lukt het meestal prima op de andere banden, uiteraard is de eindtrap daar wel geprobeerd.

Iedereen moet zelf weten wat hij wil doen QRP of QRO.
Ik pas gewoon dat vermogen toe wat voor een goede verbinding noodzakelijk is of dat nu 5 watt is of 400.

Om het maar simpel te stellen, de gemiddelde USA amateur kan 1500 watt gebruiken, de meesten doen dat ook... dan is onze 400 watt een peuleschil. ook Europees gezien.

Mijn eerste insteek was om de antennes hier eerst zo hoog en uitgebreid mogelijk op te stellen in de woonwijk, daarna pas een eindtrap.

Groot voordeel is dat 400 watt geen storing geeft in de buurt.
Zelfs meer stoort niet, maar de enkele keer in de maand dat de buis mag getteren zal ook dat geen probleem opleveren.

Een ander storen of met veel vermogen door een pile up heen te komen doe ik niet, niet geinteresseerd in dat soort DX, waar de grootste schreeuwlelijk het wint.
Liever een braziliaan op 160 meter met phone uit de ruis velden oppikken en werken.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Wat is er mis met QRO?

#5 Bericht door ----- »

PA3BAS schreef:Met amp was ik te horen in zo ongeveer China. Zonder niet...
Klopt, maar China kan je ook QRP werken met de juiste spullen. Dat is ook niet het punt wat ik probeer te maken.

Waar het mij om gaat is dat je op het moment dat je met QRO gaat bezig houden hier op het forum, je bijna als dwalende wordt gezien wordt, die zo snel mogelijk bekeert dient te worden.

Ik ga niet posten in de QRP sectie om te zeggen dat QRP geen verdienste is van de zender. en ik zou graag in de QRO sectie het omgekeerde zien.

Het is per slot het QRO gedeelte van het forum. QRO is waar het hier om gaat. Maar er is een constante stroom zendelingen uit de QRP kerk, die me wijst op mn dwaling.

Wat ik wil zeggen is laat iedereen in zn waarde ook de amateur die met QRO wil experimenteren.

Geheime bekentenis: ik vind QRP stiekem ook leuk (niet zeggen he).

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Wat is er mis met QRO?

#6 Bericht door PA3BAS »

Ik was wat kort van stof omdat ik vanaf mijn iphone aan het prutsen was. Ik heb vorig jaar het verschil gemerkt tussen werken met en zonder amp. Dat verschil was echt veel groter dan ik dacht. Dat was op jouw set tijdens pa45freedom, maar dat weet je vast nog wel...;-)

en inderdaad, je mag 400 watt maken op sommige banden, dus waarom niet; niets mis mee. Verbindingen maken met apparatuur met minder vermogen heeft ook z'n charme, maar makkelijk door de halve wereld gehoord worden na 1 keer cq roepen is ook wel eens fijn... :mrgreen:
.... But will it blend?

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: Wat is er mis met QRO?

#7 Bericht door PA7N »

Er is een verschil tussen qro en QRO. Ik werk meestal met 5 watt of minder. Zelden meer nodig. Als jij met eindtrappen wilt experimenteren van 400 Watt vind ik het prima. Maar 400 Watt vinden een aantal amateurs geen QRO. Dat is 2 kW of meer. En daarmee experimenteren kan heel interessant zijn maar valt buiten de machtigingsvoorwaarden. Dan is het "Use it and loose it"!

Net zoals experimenteren buiten de amateurbanden. Is ook leuk maar valt buiten de machtigingsvoorwaarden. Muziek uitzenden op een amateurband kan best gezellig zijn maar valt buiten de machtigingsvoorwaarden.

Ik heb ook een beetje moeite met contesters die een Acom 2000 naast de set hebben staan in standje 2 kW. Elektronische doping zou je dat kunnen noemen. Sommige contestgroepen zijn zelfs zo handig om alles te filmen en op youtube te zetten.

Als je vind dat het oneerlijk is dat in USA wel 1500 Watt gebruikt mag worden dan kun je je verenigen en het aankaarten bij de overheid. Ik denk overigens dat de afstanden in de USA wat groter zijn en dan lukt het nog wel om zonder al te veel overlast met 1500 Watt te zenden. In die kleine woonwijkjes in Nederland zie ik dat niet echt zitten. Zelfs 400 Watt is dan al knap lastig.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Wat is er mis met QRO?

#8 Bericht door pe1cmo »

QRO, doet me denken aan een pile up van Polen omdat op 432,200 een Nederlands station in CW CQ gaf. En die polen maar roepen meer de ontvanger van die Nederlander leek wel defect.
Even luisteren en Ja, ik haalde de call er uit en dacht, maar die zit toch niet op 70cm. Inderdaad, het was een QRO station op 144.066 MHz dat CQ gaf.

Waarschijnlijk onvoldoende filtering van de harmonische, want die mogen maar -36 dBm zijn. (0,25 uWatt)
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Wat is er mis met QRO?

#9 Bericht door PA3LS »

Ieder z'n meug. In principe heb ik er niets tegen, maar het kan wel eens jammer zijn als ik een zwak station probeer te horen, en er dan iemand vlak naast gaat zitten met een fors vermogen.
Dat probleem is overigens wel te ondervangen als mensen gebruik maken van de QRP (en wellicht QRO?) centre of activity. Maar dat is natuurlijk lastig om wereldwijd te coördineren.

Zoals in de vergunningsvoorwaarden staat, gewoon het kleinst noodzakelijke vermogen gebruiken voor de verbinding, maar schroef je vermogen gerust omhoog als je de andere kant van de wereld wil bereiken.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: Wat is er mis met QRO?

#10 Bericht door PG0DX »

Niets mis mee.

In een mega pile-up...ben je er wat sneller door...helpt ook voor de kleinere stations...jij roept immers niet meer.

Het kan fout gaan met CQ geven...is het verschil te groot...tja dan denk je snel...die persoon hoort niets..

QRP is ook leuk ! Nog een groot SHF station mogen werken afgelopen weekeinde op 23cm...ik had maar 2 Watt...hij moest (en ik ook) er erg veel moeite voor doen ...we waren beide blij !...

Afgezien daarvan...een grote HF stack oid doet ook wat de amp doet...(en natuurlijk ook voor ontvangst)..maar je gaat je vermogen ook niet naar beneden brengen omdat je 6dB meer antenne gain hebt..

Kortom...niets mis mee...als je maar een beetje ermee "omgaat"..

Even spiderman quoten..
With great power comes great responsability ...

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Wat is er mis met QRO?

#11 Bericht door pa4o »

Ik mag graag cq geven in contesten en doe dat tegenwoordig met een 400W, waarom? Als ik met qrp cq ga geven komt er niet veel terug.. Maar ieder zijn eigen.

Peter

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wat is er mis met QRO?

#12 Bericht door pa1bvm »

gewoon zoeken naar een goede balans tussen gebruikte antenne en QRO
ben voornamelijk actief op VHF ( EME / meteor scatter )

een 2 elements yagi op 144 Mhz met 300 watt is vrij zinloos
2 x 17 elements met 250 watt is erg prettig .. 350 watt met 4 x 10 elements is leuk voor EME

en er zijn altijd stations die meer yagi's hebben

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wat is er mis met QRO?

#13 Bericht door PA1EJO »

pa1bvm schreef:gewoon zoeken naar een goede balans tussen gebruikte antenne en QRO
ben voornamelijk actief op VHF ( EME / meteor scatter )

een 2 elements yagi op 144 Mhz met 300 watt is vrij zinloos
2 x 17 elements met 250 watt is erg prettig .. 350 watt met 4 x 10 elements is leuk voor EME

en er zijn altijd stations die meer yagi's hebben
Heb je daar foto's van?
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Wat is er mis met QRO?

#14 Bericht door Remco »

Er is niks mis met QRO. Het zijn veelal de lieden die het
niet kunnen maken en/of hebben die zitten te zaniken.

Er is een bekende lijfspreuk binnen de (internationale) zendamateurscene:

"Life is too short for QRP"

Mijn credo: "Er moet stroom in de antenne!"

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Wat is er mis met QRO?

#15 Bericht door almenaar »

Niets mis met qro,of qrp.
Vroeger,ten tijde van de toen nog hetende rcd,kon je een high power zegen krijgen.
Dan werd gekeken wat je zendadres was,of het in hun ogen kon,dan mocht je met
iets meer vermogen zenden,zolang je geen overlast veroorzaakte.
Erg belangrijk was waar je woonde.In de stad kon je het meestal wel vergeten.
Denk aan bijv: eme.
In mijn afdeling zijn een aantal fanatieke BITX. gebruikers,die vol trots hun apparatuur
laten zien,er even bij vertellen wat ze allemaal gewerkt hebben,maar vergeten te vertellen
dat hun tegenstation wel een grote antenne heeft,dikke pa,dus in feite meeliften op zijn
station.
Dat geeft uiteraard niets,maar vertel het wel even bij.
Je zou (bijv: een bitx frequentie ) kunnen bedenken,dan wordt het qso alleen maar waardervoller.
Ik heb ooit op 2meter een verbinding gemaakt met 100 miliwatt over meer als 1000 km.
Mijn pa(2maal 4cx350b) stond uit,dit was een hele leuke ervaring!.
Zolang het kan (je buren groeten je nog!) gewoon doen.
En wat is qro? voor de ene is 100 watt al veel,voor de ander is dat het stuurvermogen.
Vroeger van zeer dichtbij alle ins en outs mogen meemaken van een qro station,verzwaring van de 3fazen,
aluminium van de antenne wat wegbrandde,doorslag van de voedingskabel van de voeding(stond in de schuur) naar de
pa in de shack.Dit was nog ten tijde van het rode kruis ,op een noodfrequentie,mocht er een ramp uitbreken.
Er was toen een missionaris,met zendmachtiging,die ergens in de rimboe met qrp ,dan nog een verbinding met
het thuisland kon maken.(ong 30 jaar geleden)
dat station bestond uit een icom transceiver met een racal preselector,daarachter een tb 3-750 als stuurbuis en daarachter
een eindtrap bestaande uit 3maal tb4-1250.
Antenne voor een band,(20mtr) met 4 aktieve elementen,een director en een reflektor.
Toen werd ook het nieuwe kortegolf station geopend door zendamateurs.Die toen meenden dat zij het sterkste station in nederland
waren?.
Mooie tijd was dat! ook wel eens een keuring gehad van toendertijd de rcd, de eindtrap weggesleept,zodat alleen de stuurtrap er nog stond.
Opmerking dat de stuurtrap eigenlijk al teveel vermogen had.
Dit station is al jaren niet meer aktief.
Resumerend,laat ieder lekker zijn eigen ding doen,de penisnijd vermijdend!!!!!

73" pe9kkm

Plaats reactie