nieuwe icom ic-7300

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: nieuwe icom ic-7300

#76 Bericht door PA0FRI »

http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: nieuwe icom ic-7300

#77 Bericht door PE1LGW »

Afgelopen maandag kleine demo gehad van deze set.
Was onder de indruk van deze set, en de mogelijkheden.

Mooie toch screen opties.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: nieuwe icom ic-7300

#78 Bericht door pa3met »

PA7N schreef:De kolommetjes staan bij Meneer Sherwood altijd op 2 KHz narrow spaced dynamic range gesorteerd. Dat is slechts één eigenschap van een ontvanger. Er zijn er meer!
een simpel voorbeeld is dat voor visually impaired people Kenwood iha het beste is. Het is maar net waar je voorkeuren liggen.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

hhout
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 apr 2016, 20:26
Roepletters: PA0HVH

Re: nieuwe icom ic-7300

#79 Bericht door hhout »

Inmiddels is de service manual van de IC-7300 beschikbaar op mods.dk

http://www.mods.dk/downloadmanual.php?R ... zip&radio=

Henk, PA0HVH
Henk, PA0HVH - F license + CW. Loc: JO21SK. TRX: ICOM IC-7300, ICOM IC-705, Yaesu VX-3. Antennas: EndFed for HF, 5/7 el V Yagi for 2/70

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: nieuwe icom ic-7300

#80 Bericht door nightowl »

pa3kc schreef:Meneer Sherwood had blijkbaar ook de ICOM 9100 getest.

Wat een slechte (HF/6M) ontvanger zit daar in. Dit rechtvaardigt absoluut niet de hoge prijs er van.
Goed opgemerkt. Ook pas toegevoegd bij meneer Sherwood. Hamnieuws maakt echter alleen melding van de IC-7300 als nieuwe toevoeging bij Sherwood.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: nieuwe icom ic-7300

#81 Bericht door pa3met »

pa3kc schreef:Meneer Sherwood had blijkbaar ook de ICOM 9100 getest.

Wat een slechte (HF/6M) ontvanger zit daar in. Dit rechtvaardigt absoluut niet de hoge prijs er van.
ach, vergelijk het met andere modellen. Ding doet ook 2, 70, 23, d*, je kunt niet alles verwachten wat dat betreft.
Daarnaast is en blijft de discussie of de getallen nou echt het enige is wat belangrijk aan een TRX is.

Los van dat alles -- de sherwood lijst sorteert het op een bepaalde index. Wat is de lijst waard als je een set sorteert
op of het wel of geen tuner heeft? Of nog onzinniger -- op het type bandfilter, of die wel of niet tracking is?
Ik weet zeker dat er zat mensen zijn die zelfs met een <insert en waardeloos apparaat hier> prima uit de
voeten kunnen.

Een 'hoge prijs" is per slot van rekening lastig om over te oordelen -- sommigen vinden 200 euro voor een FT2000 al teveel.




Ik denk dat dit soort meetmethodes meer helpen:

http://www.ab4oj.com/test/docs/npr_test.pdf
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: nieuwe icom ic-7300

#82 Bericht door PA1EJO »

pa3met schreef:
pa3kc schreef:Meneer Sherwood had blijkbaar ook de ICOM 9100 getest.

Wat een slechte (HF/6M) ontvanger zit daar in. Dit rechtvaardigt absoluut niet de hoge prijs er van.
ach, vergelijk het met andere modellen. Ding doet ook 2, 70, 23, d*, je kunt niet alles verwachten wat dat betreft.
Daarnaast is en blijft de discussie of de getallen nou echt het enige is wat belangrijk aan een TRX is.

Los van dat alles -- de sherwood lijst sorteert het op een bepaalde index. Wat is de lijst waard als je een set sorteert
op of het wel of geen tuner heeft? Of nog onzinniger -- op het type bandfilter, of die wel of niet tracking is?
Ik weet zeker dat er zat mensen zijn die zelfs met een <insert en waardeloos apparaat hier> prima uit de
voeten kunnen.

Een 'hoge prijs" is per slot van rekening lastig om over te oordelen -- sommigen vinden 200 euro voor een FT2000 al teveel.




Ik denk dat dit soort meetmethodes meer helpen:

http://www.ab4oj.com/test/docs/npr_test.pdf
Misschien heb je mijn verhaal al gezien? De Sherwood tabel bespreek vele aspecten van een transceiver gewoon niet.
https://ejo60.wordpress.com/2016/04/30/ ... ood-table/
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: nieuwe icom ic-7300

#83 Bericht door pa3met »

PD1EJO schreef: Misschien heb je mijn verhaal al gezien? De Sherwood tabel bespreek vele aspecten van een transceiver gewoon niet.
https://ejo60.wordpress.com/2016/04/30/ ... ood-table/
nu wel ;-) . Mooi verhaal en het geeft idd weer wat ik ook bedoel.

Veel zaken van de tables en wat ook Adam uitlegt, volg ik wat dat betreft ook niet helemaa. Ik moet zo vaak heen en weer vliegen tussen de verschillende termen
dat ik het spoor bijster raak ;-)

Wat ik wel weet is dat we gewoon een keer met een stel van die TRXen bij elkaar gaan zitten op een rustige plek, en dan liefst met wat dikke signalen en wat CW.
We hebben een 7600, 7300, 7100, 7000, 590SG en wsch een 991 en 5000. We gaan gewoon kijken, Ook wat gewoon prettig werkt. Ik krijg bv al letterlijk schuim op mijn bek met een TS B2000 qua bedieningsgemak. Althans, dat zijn ze vergeten mee te leveren in mijn optiek ;-)

En zo heeft iedereen zijn mening dus mensen, als je blij bent met je <insert set> dan is dat prima.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: nieuwe icom ic-7300

#84 Bericht door PA1 »

Mooi verhaal inderdaad maar het gaat meer om de DSP van de FT991 dan over de IC7300. Nu is die DSP van de FT991 opvallend goed en daarom snap ik niet dat gerenommeerde fabrikanten zoiets niet standaard inbouwen en dat terwijl BHI en Lingua enorm goede ruis onderdrukkers maken, beter als wat er in de meeste transceivers zit ingebouwd. Mijn volgende project is een speaker voorzien van een BHI DSP omdat ik ruis als ergerlijk ervaar en omdat je zwakke stations veel beter kunt waarnemen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: nieuwe icom ic-7300

#85 Bericht door PA1EJO »

PA1 schreef:Mooi verhaal inderdaad maar het gaat meer om de DSP van de FT991 dan over de IC7300. Nu is die DSP van de FT991 opvallend goed en daarom snap ik niet dat gerenommeerde fabrikanten zoiets niet standaard inbouwen en dat terwijl BHI en Lingua enorm goede ruis onderdrukkers maken, beter als wat er in de meeste transceivers zit ingebouwd. Mijn volgende project is een speaker voorzien van een BHI DSP omdat ik ruis als ergerlijk ervaar en omdat je zwakke stations veel beter kunt waarnemen.
Het enige wat ik wil zeggen is dat de resultaten van een vergelijkend warenonderzoek vaak met een korreltje zout genomen moeten worden. Als ik de IC7300 had dan zou ik hem graag eens naast de FT-991 willen zien, misschien dat ik er dan meer over kan vertellen.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: nieuwe icom ic-7300

#86 Bericht door pa3met »

PA1 schreef:Mooi verhaal inderdaad maar het gaat meer om de DSP van de FT991 dan over de IC7300. Nu is die DSP van de FT991 opvallend goed en daarom snap ik niet dat gerenommeerde fabrikanten zoiets niet standaard inbouwen en dat terwijl BHI en Lingua enorm goede ruis onderdrukkers maken, beter als wat er in de meeste transceivers zit ingebouwd. Mijn volgende project is een speaker voorzien van een BHI DSP omdat ik ruis als ergerlijk ervaar en omdat je zwakke stations veel beter kunt waarnemen.
ik weet het niet hoor maar de gerenommeerde fabrikanten als Y, K en I hebben die dingen gewoon al best lang in de sets. De kwaliteit zit met name in de implementatie van de DSP libraries. Ik heb wel een idee wie daar bij voorop loopt. (LF DSPs heb ik geen goede ervaringen mee trouwens)

Het verhaal; gaat niet over de 991 per definitie maar om het geheelplaatje wat je kunt doen met een set en dan ziujn er veel meer zaken van belang dan alleen maar een getalletje.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: nieuwe icom ic-7300

#87 Bericht door PA3HHO »

Ik - behoorlijk eenkennig Yaesu fan - ben inmiddels ook gezwicht. Ik ben niet meer zo radioactief als in het verleden, maar voor de momenten dat ik even tijd/zin heb om radiootje te spelen wilde ik een goed setje. Aanvankelijk heb ik daar de FT-991 voor gekozen, maar die viel erg tegen dus snel weer van de hand gedaan. Voor de keren dat ik iets met radio deed volstond mijn trouwe FT-897D vakantiesetje maar nu begon het toch weer te kriebelen.

Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben; prima ontvanger, prima functionaliteit, zeer prettige ergonomische en intuïtieve bediening. M.n. dat laatste was bij de FT-991 een drama en gezien mijn Yaesu verleden ben ik toch echt niet vies van een menuutje hier en daar. De IC-7300 laat zich in standje IC-7700 ook prima besturen met HRD 5.11 (de laatste gratis versie) via de USB kabel. AF in/uit gaat ook via de USB kabel dus ook DM780 werkt als het spreekwoordelijke zonnetje.

Kennis van me - Frans PE0F - heeft een KX3, we gaan de sets een keer met elkaar vergelijken. Ik meld mijn bevindingen op mijn Wordpress blog en misschien zetten we ook nog wel wat filmpjes online.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: nieuwe icom ic-7300

#88 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Ik ben helemaal geen Icom fan.
Maar ik vind het geluid wat uit deze IC7300 komt op zenden en ontvangen erg indrukwekkend.
En voor wat betreft de getalletjes van mijnheer Sherwood, dat zijn laboratorium getallen.
Ik weet dat die 7300 bij meerdere sterke signalen volledig kan blokkeren het overload lampje knippert dan of gaat helemaal niet meer uit.
Hoe lastig dat in werkelijkheid is weet ik niet, verder verwacht ik eigenlijk dat er binnenkort wel een aantal opvolgers van de concurentie aankomt dat is mooi voor de prijsontwikkelingen, want zolang Icom er zoveel kan verkopen als ze er kunnen maken worden die dingen echt niet goedkoper of beter.

Een test aan antennes in dikke ruis omgevingen is veel belangrijker, mooie lab-getallen is mooi maar er niet naar kunnen luisteren vanwege het enorme klote geluid wat sommige ontvangers produceren on een ruiserige omgeving is heel wat anders, laat me zo zeggen dat Kenwood bij mij klaar is ik hoef er niks meer van en IF DSP laat maar zitten liever AF DSP.

Ik heb diverse TRX-en gehad en de enige die alle ellende al 16 jaar overleeft is de FT857D en die is werkelijk nergens goed in, MAAR hij is ook nergens zo slecht in dat je hem het raam uit wil smijten.

Gelukkig is hier het ruisniveau op 80/40 zo volstrekt waardeloos hoog , dat ik me over sets niet meer druk hoef te maken, ik heb mijn set al vaak binnen 5 minuten weer op uit staan vanwege alle storing, en geloof me het maakt niet uit of dat nu een IC7851 is of een FT857D , ik hoor op beide niks als storing.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: nieuwe icom ic-7300

#89 Bericht door PA3HHO »

PA1ZP schreef:Ik weet dat die 7300 bij meerdere sterke signalen volledig kan blokkeren het overload lampje knippert dan of gaat helemaal niet meer uit. Hoe lastig dat in werkelijkheid is weet ik niet
Wanneer je de preamp (1 of 2) aanzet dan kan dat gebeuren ja. In de Yahoo IC-7300 groep is iemand die - bij wijze van experiment - overload geforceerd heeft en vergeleken met een een IC-756 Pro III. Resultaten zijn vergelijkbaar en in sommige omstandigheden is de IC-7300 zelfs favoriet. Maargoed... De preamp staat bij mij eigenlijk standaard uit en overload is nog niet voorgekomen. Wanneer dat wel het geval is, schakel je -20 dB attenuator in. Wanneer je van analoog naar digitaal gaat is het van groot belang dat je de ADC niet te hard instuurt. Zelfde fenomeen heb je bij digitale mengpanelen; het inregelen van gain op 0 dB luistert zeer nauw. Bij analoge technologie komt dat wat minder spits. Volgens mij is het inherent aan de technologie c.q. het type ontvanger. Het is juist prettig dat er een duidelijke indicatie opzit die aangeeft wanneer je even terug moet schakelen.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: nieuwe icom ic-7300

#90 Bericht door Radioot »

PA1EJO schreef: De Sherwood tabel bespreek vele aspecten van een transceiver gewoon niet.
https://ejo60.wordpress.com/2016/04/30/ ... ood-table/
Mr Sherwood is cw-contester die met lede ogen aanzag dat de specs van transceivers verslechterde.
Dankzij hem meet de ARRL nu wat kritischer.

Kijk eens naar zijn antennepark. http://www.qrz.com/db/NC0B

Plaats reactie