DC op mijn RigExpert AA 1000

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

DC op mijn RigExpert AA 1000

#1 Bericht door PA3DJS »

Helaas is het mij nu ook overkomen, de verkeerde kant van de bias-T op mijn AA 1000 gehad. Hij doet het nog wel, maar er zit een afwijking in. Na OSL Kalibratie is hij nog goed bruikbaar (OSL waarden liggen na kalibratie op de juiste plekken op de Smith Chart). Ik wil hem ook weer zonder kalibratie kunnen gebruiken. Wellicht een paar weerstanden te heet geweest...

Kortom ik wil hem gefixed hebben. Ik kan zelf aan de gang gaan, maar wie kan hem repareren in de buurt van Maarssen?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: DC op mijn RigExpert AA 1000

#2 Bericht door PA3DJS »

PA3DJS schreef:Helaas is het mij nu ook overkomen, de verkeerde kant van de bias-T op mijn AA 1000 gehad. Hij doet het nog wel, maar er zit een afwijking in. Na OSL Kalibratie is hij nog goed bruikbaar (OSL waarden liggen na kalibratie op de juiste plekken op de Smith Chart). Ik wil hem ook weer zonder kalibratie kunnen gebruiken. Wellicht een paar weerstanden te heet geweest...

Kortom ik wil hem gefixed hebben. Ik kan zelf aan de gang gaan, maar wie kan hem repareren in de buurt van Maarssen?
Over het repareren, dat hoeft niet voor niets. Hij is uit 2013 en komt bij de Hamradioshop (Jelle) vandaan, maar die is met pensioen.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: DC op mijn RigExpert AA 1000

#3 Bericht door pe1cmo »

Heb je er documentatie van ??, zoals schema en comp opstelling ?

Ik zie op hun website wel een voorstelling met 50 Ohm weerstanden, alleen dan de vraag wat voor weerstanden.
Als het opgedampte dilfilm is kan je het vergeten, zijn het SMD weerstanden waar je bij kan, eenvoudiger te doen.

Maar het zal een hele studie zijn om hem open te krijgen denk ik.
Laatst gewijzigd door pe1cmo op 16 apr 2016, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: DC op mijn RigExpert AA 1000

#4 Bericht door PA3BAS »

Er staat mij bij dat hij nog wel garantiezaken doet. Anders kijken wie zijn handel overgenomen heeft. Is dat niet hamshop?
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: DC op mijn RigExpert AA 1000

#5 Bericht door PA3DJS »

@PA3BAS:
Hij is van 2013 (dus 3 jaar oud). Het domein komt tegenwoordig uit bij de Ham en Kaasshop bij mij in de buurt, maar het kan natuurlijk zijn dat hij alleen het domein geregistreerd heeft. Ik ga hem maandag wel even bellen.

@PE1CMO:
Er staat en teardown filmpje op jouwbuis van de AA-600. Het lijkt niet moeilijk om hem open te krijgen.

Als ik documentatie had gehad, had ik hier nog even niet gepost. Kortom, ik heb geen schema en geen comp. opstelling. Officlele dealers zouden dat wel kunnen hebben, en dan is reperatie goed te doen (denk ik). Hij meet immers nog, alleen zit er zonder kalibratie een meetfout in. Ik gok dus dat het een van de weerstanden in de meetbrug is.

Mijn voorkeur gaat uit naar reparatie door iemand/bedrijf die het vaker gedaan heeft.

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: DC op mijn RigExpert AA 1000

#6 Bericht door Laurens PD9X »

Hallo,

Ik heb mijn AA-200 al eens moeten repareren vanwege een defecte ingangs FET.

Ziet het binnenwerk van die van jou hetzelfde uit?


http://pd9x.nl/2014/01/repair-rigexpert-aa200/

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: DC op mijn RigExpert AA 1000

#7 Bericht door PA3DJS »

Laurens PD9X schreef:Hallo,

Ik heb mijn AA-200 al eens moeten repareren vanwege een defecte ingangs FET.

Ziet het binnenwerk van die van jou hetzelfde uit?


http://pd9x.nl/2014/01/repair-rigexpert-aa200/
Ik heb die van mij nog niet open gehad. De AA-600 (zie teardown video op
https://www.youtube.com/watch?v=-RnLwJo6vZY )
heeft een extra pcb direct op het N chassisdeel. Ik verwacht dat de AA-1000 op dezelfde manier opgebouwd is, vanwege dat functioneel het enige verschil zit in de maximale harmonische van de blokgolf die aan de brug aangeboden wordt.

Het werkingsprincipe van de AA-200 is anders dan dat van de AA 600/1000/1400.
AA-200: http://www.rigexpert.com/index?s=aa200&f=inside
AA-600.. : http://www.rigexpert.com/index?s=aa1000&f=inside
Ik denk dat je bovenstaande links zelf ook al gevonden had vanwege dat jij zelf de reparatie gedaan hebt...

Trouwens wel netjes dat ze je een stel fets opgestuurd hebben.

Ik vermoed dat bij mij een of meerdere weerstanden in de meetbrug en/of de switch een opdonder gehad hebben. De weerstanden kan ik zelf wel nameten.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: DC op mijn RigExpert AA 1000

#8 Bericht door PA3DJS »

Aangezien ik er zelf geen tijd in wil steken, en hij het snel weer moet doen, is mijn AA-1000 via de bekende ham en kaas shop in Maarssen onderweg naar het land dat onderwerp was van het afgelopen referendum.

Allen bedankt voor het meedenken.

Marcel G
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 dec 2015, 09:37

Re: DC op mijn RigExpert AA 1000

#9 Bericht door Marcel G »

Geachte Wim,

Verstandig idee om hem naar het land van herkomst te laten opsturen.

Het is ''maar'' 1 GHz maar je weet niet welk merk/type onderdelen precies worden gebruikt en misschien ook nog worden geselecteerd op specs.

Ze zullen na de reparatie ook via een testopstelling de boel via de software recht trekken.

Soms moet je het ook niet willen om degelijke apparatuur te gaan repareren al weet/denk je wat er aan de hand is.

Met vriendelijke groet,

Marcel (Weinschel)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: DC op mijn RigExpert AA 1000

#10 Bericht door PA3DJS »

Mijn RigExpert AA-1000 is weer helemaal OK. Het stipje ligt weer netjes in het midden van de Smith Chart. "slechtste" VSWR bij volledige sweep van 0...1000 MHz ZONDER Short/Open/Load kalibratie is 1.06. Dat is meer dan prrrrima.

Hoe is het verlopen?
Via de Hamshop is hij naar Ukraine gegaan. Met de Douane is het niet lekker gelopen. Hij heeft daar lang gelegen.
Op een gegeven moment liep ik tegen wat deadlines op (werk), en hij was nog steeds niet bij RigExpert aangekomen. Als je hem een poosje niet hebt, dan pas weet je wat je mist! Geldt dit voor partners ook niet?

Hamshop had een leentoestel voor mij, maar aangezien de kans aanwezig was dat ook een aantal andere mensen gingen meten, vond ik het niet netjes om dan een leentoestel te gebruiken. Ik kan dan niet meer instaan voor wat er mee is gebeurd. Achteraf is er niet door anderen gemeten, maar dat kon ik toen niet weten.

Gelukkig had Hamshop nog een AA-1400 liggen en die heb ik op het laatste moment gekocht zodat het werk door kon gaan. Het is even wat geld, maar in dit geval was het gewoon en kwestie van de twee opties (wel of niet kunnen meten) doorrekenen en kiezen voor de minst slechte optie. De keuze was zeer snel gemaakt.

RigExpert heeft hem dezelfde dag na aankomst gerepareerd (tegen verzendkosten!) en direct weer naar NL gestuurd (met SW update). 7 juni was hij weer in NL, en nu weer bij mij thuis.

Kort samengevat, prima service van RigExpert en Hamshop, want voor Euro 40,-- heb ik weer een goede AA-1000. Daar kan ik zelf niet tegenop repareren (zeker niet als je geen documentatie hebt).

Plaats reactie