Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing ?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#16 Bericht door pa0ejh »

Tja,dan moeten wij wachten op antwoord van Jean, hij schrijft dat de stabilsatie goed werkt ook bij 30 Ampere, vandaar mijn voorstel.

De meter kan 200mV, 20V of 200V maar geen 2V, dan wordt de uitlezing wel erg krap, en de komma is Floating meen ik te lezen...

We gaan het horen :D
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#17 Bericht door PA3CQN »

Ik ben ook benieuwd. Vooral naar de shuntwaarde die Jean heeft gebruikt. 0.22 ohm lijkt nogal raar: niet alleen verlies je 6,6 volt, maar dan zou de shunt 200 watt aan moeten kunnen.
Die meter wordt wel 2 V genoemd maar eigenlijk is het 199.9 milivolt, standaard 3 1/2 digit. De decimale punt is handmatig in te stellen.
Wat ook belangrijk is, is het de A of B versie? Jean schrijft dat ie ze voedt met 5V. Dat zou de B-versie zijn. Maar die heeft de -meting aan GND.
Allemaal vragen die alleen Jean kan beantwoorden.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#18 Bericht door on4aef »

Beste leden OM’s;

Alvast al bedankt voor jullie wenken en adviezen
Om te antwoorden op jullie vragen …
De panel meters zijn van het type PM129A en correct gevoed met +12VDC via één totaal van de 30A voeding
gescheiden mini 12V voedingkje(maxiumum 1A).
Momenteel zijn er twee nieuw panel meters gemonteerd in de voeding die beide werken maar slechts enkel de voltmeter is momenteel nog aangesloten op punt X detail voedingsschema en werkt correct !
De beide panel meters worden dus samen gevoed op hetzelfde apart gemaakte gestabiliseerde voedingkje van +12VDC.
Hun beide -V aansluitngen liggen dus aan massa (= massa van de 30A voeding= alluminium behuizing)
De panel meter die dienst moet doen als ampère meting heeft ook de +12VDC voeding aangesloten.
De display licht dus op maar staat op NUL en duidt niet correct aan ???
Over de originele stroomshunt van 0.22 ohm /3w heb parallel ik een 3K3 gesoldeerd om het volgende vergelijkingstabel
te bekomen 30A uitlezing op het display = +-30mA bij 6.6VDC over de parallel schakeling van 0.22 ohm met 3K3 ?
Ik begrijp dat gans dit digitaal panel meter gedoe wegens niet lineair geen perfecte 1% nauwkeurige aanduiding zal geven maar dit hoeft ook niet (dit is maar een benadering ) !!
Trouwens dit niet lineair zijn is duidelijk ook zichtbaar in de spanningsaanduiding !!
Als ik de voeding regel van 0 tot 33V DC zijn er afwijkingne merkbaar in de aflezing ...
Ik heb de voltmeter geijkt op mid-schaal als de voeding ingesteld staat op +15VDC
Mogelijks maak ik een paar grote theoretische inbreuken,ben ik mij van bewust ,maar ben al zolang gefixeerd op deze schakeling dat ik mogelijks één en ander over het hoofd heb gezien bij deze opzet .
Vandaar het misschien best is,één en ander aan te duiden op een schema,zodanig dat ik dit eens kan gaan nagaan met mijn schakeling hier ter plaatse ,
Uiteraard ben ik mij bewust dat over een shunt van 0.22 ohm in de PLUS lijn bij 30 A dat daar 6.6 V verlies aan spanning optreedt en dat ik me ook kan voorstellen dat de uitgangs spanning bij 30A belasting wel iets zal zakken.
Trouwens ik heb nog niet geprobeerd deze voeding te belasten op 30A want daar heb ik de belasting niet voor
Maar met 2 auto lampen van 50W geeft deze voeding geen krimp op de uitgang wat de uitgangsspanning betreft.
Maar dit alles is voor mij voorlopig nog niet de essentie ...
Essentie is dat de voltmeter schakeling niet het grote probleem is,die schakeling werkt trouwens naar behoren.
Het is de AMPERE aanduiding die ook mogelijks de voltmeter aanduiding kan beeinvloeden men dunkt ?
Uitkijkend naar u adviezen en hints
73's Jean ON4AEF.
Bijlagen
Ampere aanduiding met spanningsdeler(0-30mV).pdf
(31.13 KiB) 183 keer gedownload
AANSLUITING V EN A METERS 30A VOEDING.jpg

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#19 Bericht door PE9ZZ »

on4aef schreef:De beide panel meters worden dus samen gevoed op hetzelfde apart gemaakte gestabiliseerde voedingkje van +12VDC.
Hun beide -V aansluitngen liggen dus aan massa (= massa van de 30A voeding= alluminium behuizing)
Da's dus niet goed. Geen wonder dat-ie het niet doet. RTFM: "D) Connect the input voltage to be measured in Vin and -Vin/GND" Je kan die modules dus niet laten zweven met hun inputs. Als je je 12V voedinkskes AAN MASSA legt varieert de te meten spanning buiten het bereik van het ingangscircuit. Leg de massa van je 12V eens aan punt "X", dan zul je zien dat-ie een stuk beter functioneert. Misschien moet je Vin en -Vin omwisselen zodat je polariteit correct wordt.

Overigens zal een weerstand van 3.3k parallel schakelen aan eentje van 0.22R daarop geen enkele invloed hebben. En natuurlijk moet-ie, wat anderen ook aangeven, veel lager in weerstand zijn, bijvoorbeeld 0.010R. Anders kom je nooit aan je 30 A.

Tjerk, 9ZZ

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#20 Bericht door PA3CQN »

Dat roept wat vragen op:

- Waarom een 7812 als de maximale voedingsspanning van de meters 11 volt is? Een 7809 lijkt me logischer.
- Waarom is de min ingang van de spanningsmeting niet aangesloten, die zou aan massa moeten liggen.
- Dat de meters gescheiden aansluitingen hebben zegt niet dat ze intern galvanisch gescheiden ingangen hebben.
Zie datasheet ICL7107: de differentiele meting kun je alleen doen als je meet in het zelfde voedingscircuit als de meter.
Is de voeding van de meter gescheiden van de schakeling waarin je meet dan moet je V- aan GND leggen.
Je kunt ze dus niet met 1 voeding op beide punten inzetten, ze moeten elk hun eigen gescheiden voeding hebben.
- De amperemeter zit verkeerd om, en een shunt van 0,22 geeft een verkeerde schaal. Gebruik in ieder geval 0,1 Ohm
maar liever 0,01 Ohm. Want er gaat aardig wat vermogen in die shunt zitten. Die brand dus door bij 30A als je een gewone weerstand gebruikt.
Je kunt er 1 zelf maken van koper/messing materiaal of frustratie besparen voor 9 euro: https://www.conrad.de/de/messwiderstand ... 47323.html
Bijlagen
pm129.jpg
pm129.jpg (14.61 KiB) 6873 keer bekeken
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing ?

#21 Bericht door on4aef »

Dus als ik het goed begrijp moet iedere PM129A panel zijn eigen aparte 12V voeding hebben ?
Dit heb ik niet gedaan,mijn beide panel meters hangen aan één aparte 12V voeding gescheiden van de 30A-voeding dit is niet correct zo te zien ?
Wat de Ampere shunt meting betreft over de 0.22 ohm heb ik dit nog eens nagezien en uitgespit wat ik toen gedaan had.
Mijn bedoeling was met mijn panel meter voor stroom meting een spanning te meten met een spannings uitlezing identiek
dezelfde waarde als de stroom doorheen de voeding.
Dit is te zien in de geposte Excel uiteenzetting ...
Ik heb parallel over de 0.22 ohm twee serie weerstanden opgenomen van respectievelijk 680K en 3K3 en ik meet met mijn
panel meter de spanning over de 3K3 bij 30A en die is nagenoeg 30mV
Als ik voor de 3K3 een 3K1 zou plaatsen (niet standaard E-reeks) zou de nauwkeurigheid nog beter zijn !!!!
En ik stel dus mijn panel meter aan de hand van Ra en Ra zodanig in dat ik 30mV kan meten.
Dit was mijn opzet zie bijgevoegd schema.
Kan deze denkpiste u goedkeuring genieten ?
Uiteraard die 0.22 ohm is de standaard weerstand die in het Elektuur concept voorzien is en is dan ook in 10W uitgevoerd
hier bij mijn voeding.
De extra weerstanden 680K en 3K3 hoeven geen groot vermogen weerstanden te zijn met betrekking tot mijn opzet ...
Ik heb dus werk aan de winkel en moet voor iedere panel meter een aparte 12V voeding gaan bouwen.
Ter info een PM129 mag gevoed worden met 12VDC.
Vraag : moeten de beide massa's (-12VDC)van de twee aparte 12 voedingen verbonden worden met de massa van de 30A voeding.
Ik vind dit raar want dan liggen die 2 aparte 12V voedingen toch weer opnieuw aan elkaar verbonden !!!!
En dan liggen de twee -V (V= supply voltage panel meter)aansluitingn van de beide panel meters toch ook weer aan mekaar ??

73's Jean ON4AEF.
Bijlagen
AMPERE METING.jpg

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#22 Bericht door PE9ZZ »

Ik gooi de handdoek in de ring.

Tjerk, 9ZZ

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#23 Bericht door PA3CQN »

on4aef schreef:Ik heb ondertussen voor beide panel meters in het compartiment (behuizing) van de de 30A hoofdvoeding nog eens
2 extra voedingkjes gebouwd van 12VDC om deze beiden 3 1/2 digit modulen aldus apart te gaan voeden !!
on4aef schreef:Dus als ik het goed begrijp moet iedere PM129A panel zijn eigen aparte 12V voeding hebben ?
Dit heb ik niet gedaan,mijn beide panel meters hangen aan één aparte 12V voeding gescheiden van de 30A-voeding dit is niet correct zo te zien ?
Ik ook.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#24 Bericht door on4aef »

PM129A PANEL METER.pdf
Bijlagen
PM129A PANEL METER.pdf
(171.49 KiB) 199 keer gedownload

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#25 Bericht door Hans PE1KWH »

Heeft het geheel al eens een uur ( of zelfs maar een kwartier ) aangestaan met 13,8 V uitgangsspanning en 30 A afname ?

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#26 Bericht door on4aef »

Beste OM,
Die 30A is een theoretisch streefwaarde,die ik gebruik voor de berekening van mij spanningsdelers voor de digitale aanduiding via mijn panel meters.
Ik zou het artikel eens moeten doorlezen uit Elektuur om exact te weten voor welke maximum stroom dit ontwerp gemaakt is.
Ik heb de voeding hier eens 1 uur continu op 15A gezet en er gebeurd niets,spul is 100 % operationeel en rots vast stabiel.
Ik gebruik 2N3786 eindtorren gemonteerd in een geforceerde windtunnel met ventilator ...
Dit alles is niet de essentie van deze rondvraag ..
Probleem van dit onderwerp is de VOLT en AMPERE aanduiding met digitale 3 1/2 digit panelmeters(Volcraft PM129A).
Alvast bedankt voor u reactie;
73's Jean ON4AEF.

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#27 Bericht door on4aef »

Sorry eind torren zijn van het type 2N3772 16 stuks.
73's Jean ON4AEF

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#28 Bericht door on4aef »

on4aef schreef:Sorry eind torren zijn van het type 2N3772 16 stuks.
Probleem opgelost met de ham handdoek van PE9ZZ !

73's Jean ON4AEF

Plaats reactie