Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing ?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing ?

#1 Bericht door on4aef »

Beste lezers,
Ik heb hier een zelf gebouwde voeding gemaakt naar analogie van het beschreven type in Elektuur van December 1982.
Voeding op zich,vind ik een super ontwerp en werkt uitstekend (spanningsstabilisatie 100% ook bij 30A)
Origineel is deze voeding voorzien om de stroom en spanning af te lezen aan de hand van analoge indicatie meters.
Graag had ik voor het uitlezen van deze electrische grootheden digitale uitlezingen voorzien.
Ik kocht hiervoor 3 1/2 digit digital panel meters van het type PM129.
Probleem dat ik hiermee heb,is dat ik geen correcte uitlezing kan bekomen wanneer ik beiden units aansluit.
Ik heb ondertussen voor beide panel meters in het compartiment (behuizing) van de de 30A hoofdvoeding nog eens
2 extra voedingkjes gebouwd van 12VDC om deze beiden 3 1/2 digit modulen aldus apart te gaan voeden !!
Doch niets is minder waar en de ganse aanduiding blijkt niet te werken door invloed van beide metingen men dunkt.
- Heeft iemand soms een idee hoe ik dit probleem kan oplossen,eventueel door aankoop van andere digitale aanduiders
op een bepaald internet locatie (ik denk dat het met deze PM129 modules niet gaat lukken,zijn niet geschikt hiervoor )?
- Of is mijn origineel Elektuur design niet geschikt om met digitale panelmeters te gaan gebruiken, en of moet ik bepaalde componenten gaan aanpassen en of wijzigen wat hun opstelling betreft in dit schema ?
Ik heb specifiek voor de PM129 module gekozen omdat deze uitlezing in een mooi in te bouwen omkadering zit voor inbouw in het frontpaneel van de voeding: zie foto in bijlage.
Andere typen 3 1/2 digit panelmeters bevatten enkel maar 3 stuks 7 segment displays zonder omkadering !
In bijlage het voedingsschema en de specificaties van de PM129 digital panelmeters en een zicht op het frontpaneel.
Ik heb al allerlei kustgrepen gedaan waarbij meerdere van de panel meters gesneuveld zijn zonder resultaat ?
Ik zou het op prijs stellen moest iemand mij op de goede weg kunnen zetten met deze opzet.
Ik heb een vemoeden dat deze panel meters zich niet zo éénvoudig laten gebruiken in combinatie met ... (interactie bedrading,voedings spanningen enz enz ) ??
E-mail :on4aef@telenet.be
Alvast bedankt voor mogelijke reacties en 73's Jean ON4AEF.
Bijlagen
Digital Panelmeter_PM_129.pdf
(61.76 KiB) 237 keer gedownload
FRONTPANEEL 30A VOEDING.JPG
DIGITALE PANEL METER.jpg
SCHEMA VOEDING.jpg

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#2 Bericht door Bert_1 »

Dit soort modules werken nogal lastig, de voeding voor deze modules moeten galvanisch gescheiden zijn volgens een beschrijving op het internet. Je zei al dat je eigen voedingen voor de modules had gemaakt, heb je die niet galvanisch aan elkaar gelegd toevallig. Voor de stroom meter is dit nog belangrijker aangezien hier in de plus wordt gemeten. Ik weet niet hoe deze modules intern zijn gemaakt maar ik denk dat er wel wat wegfikt anders.

Werkt het met batterijen wel goed?

Bert
Bert

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#3 Bericht door on4aef »

Met dank voor de toelichting ..
Met batterijen heb ik het nog niet geprobeerd hoor ....
Maar ik bouwde voor iedere panel meter een volledig gescheiden voeding met ieder zijn eigen transfootje,zijn Graetz
gelijkrichter,zijn afvlakking en zijn +5VDC spanningsstabilisator.
In dit geval enkel de primaire van hun respectievelijke transfootjes,zijnde de 220 VAC die ligt uiteraard gemeenschappelijk aan het 220VAC voedingsnet !
Maar wat er wel gemeenschappelijk is aldus het origineel opgezet Elektuur schema is het MEETPUNT X !!!!!!!!!!!!!!!
Ik denk dat ik daar de wind in ga ?????
Maar ik zie niet direkt in,hoe ik de stroom en spanning anders kan gaan meten met betrekking tot volledig gescheiden ?

73's Jean ON4AEF.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#4 Bericht door PE9ZZ »

Heb je PM129A of B? Die zijn qua voeding nogal verschillend. Als je een "A" voedt met 5V gaat-ie dat niet fijn vinden.

Overigens zie ik een trafo van maar 4A, daar kan je toch geen 30A voeding van maken?!? Of gebruik je een andere trafo?

Tjerk, 9ZZ

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#5 Bericht door on4aef »

Beste OM,
Of het nu PM129A of B is kan ik zo niet meer zeggen,spul staat al een ganse tijd aan de kant wegens deze
onopgeloste kwestie.....
Wat transformator betreft dit is het standaard schema van de voeding !
Ik heb een 33V/50A transformator gebruikt en een massa power torren (16 stuks 2N3772) ook gemonteerd in een geforceerde lucht tunnel opstelling ...
Maar dit doet niets af aan de V/A meting,trouwens daar heb ik die transformator niet voor nodig panel meters hebben geen enkele fysische verbinding met deze 33V/50A transformator...
Ik denk dat het gemeenschappelijk meetbeen X op het schema de dader is ?
Men spreekt van 100% galvanisch gescheiden over de voeding van de panel meters maar men zegt nergens of
de meet punten van de elektrische grootheden voor beide metingen zowel stroom als spanning ook 100% moet gescheiden liggen ???
Dit is hier in dit Elektuur schema dus duidelijk niet het geval ?
73's Jean ON4AEF.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#6 Bericht door Bert_1 »

Als beide modules galvanisch van elkaar en van de hoofdvoeding gescheiden zijn lijkt het me niet van belang hoe en waar je meet. Ik denk dat de module de min ingang van het meetsignaal aan de massa heeft omdat dat het makkelijkst is normaal gesproken om een schakeling voor te maken. De voeding van de module hang hier dus weer 9V boven. Je mag, lijkt me, beide modules met de min ingang aan elkaar leggen.
De elektuur werkt met losse meters dus die zijn altijd galvanisch gescheiden :)

Ik heb zelf wel eens met iets soortgelijks wat plannen gemaakt. Je wilt graag in de plus leiding meten want een beetje verlies daar wordt automatisch weg geregeld. Ga je in de min leiding meten dan creeer je gelijk een spanningsval en dat wil je dus niet. Je voeding moet natuurlijk rotsvast zijn en niet een beetje gaan zwabberen. Je hebt daar speciale componenten voor, vaak van Maxim, die hebben (hadden?) dacht ik ook een policy dat je makkelijk samples kon krijgen maar via Farnell ging het ook altijd prima. Daarmee kon je een meetweerstand in de plus lijn zetten en die werd dan nauwkeurig gemeten en omgezet naar een waarde die vanaf 0V omhoog liep. Met gewoonweg een weerstand lukt dat niet want dan probeer je bijvoorbeeld te meten tussen 20,000V en 20,200V voor vollast 50A. Dat moet je dan via een spanningsdeler etc omlaag brengen dus de resolutie holt achteruit. Met het Maxim ic kun je dus de 0-200mV versterken naar bijvoorbeeld 0 to 4V en dan heb je een lekkere resolutie.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#7 Bericht door pa0ejh »

Hallo Jean.

Om te beginnen moet je weten of je Model A of B hebt, voor de juiste voedingspanning van de Meter.

Daarnaast zijn dit Spanningsmeters met een hoogohmige interne weerstand.

Wanner je 1 meter op de uitgang van de voeding hangt zal dat moeten werken, zoniet dan is de Meter defect...

Zo kun je zien of beide Meters nog heel zijn.....

We gaan het van je horen...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

almenaar
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 dec 2015, 12:37
Roepletters: pe9kkm

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#8 Bericht door almenaar »

Dit is het oerschema van een goede voeding,MAAR je moet dit ontwerp goed hoogfrequent ontkoppelen,
Goed hoogfrequent afschermen.
Het regel ic wil soms wel eens gillen,dat resulteerde dat ik ong: 30 jaar geleden wel eens storing
had op de middengolf Bijv: dikke draaggolf op bijv radio caroline :mrgreen:
Dat bleek dus uit mijn voeding te komen!.
Ook is bij mij eens een BLY90 gesneuveld,doordat de spanning omhoog geregeld werd :evil:
Dus goed hoogfrequent afschermen,voedingslijnen ontkoppelen.De uitvoering die ik indertijd
gemaakt had,had maar liefs 10 maal 2n3055 in de eindtrap!.
En als ik het goed heb,had je ook nog verschillende uitvoeringen van dit regel ic,waarbij de ene
stabieler was als de andere.
73" pe9kkm

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#9 Bericht door PE9ZZ »

on4aef schreef:Of het nu PM129A of B is kan ik zo niet meer zeggen,spul staat al een ganse tijd aan de kant wegens deze
onopgeloste kwestie.....
Dan zou ik dat eerst maar eens even testen. Sowieso of je modules de correcte waarden aangeven. Maar dat zullen ze wel. RTFM (read the Fine Manual), zou ik zo zeggen. Punt X is volkomen irrelevant.

Tjerk, 9ZZ

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#10 Bericht door tienne57 »

Over welke weerstand meet je de spanning dan? In het schema staan 100µA stroommeters.

Zijn de - van de modules en de voeding galvanisch gescheiden? Niet samen ergens aan de gnd/kast?

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#11 Bericht door PA3CQN »

Jean, zou je eens een tekening kunnen plaatsen met jou manier van aansluiten?
Spanningsmeting zou zobiezo geen probleem moeten zijn als je de spanningsdeler voor 200 V hebt gedimensioneerd.
Maar dan wel de afregel R's weg laten uiteraard.
Maar stroommeting is iets anders: heb je de shunt(*) aangepast, de afregel R's weggelaten, sluit je +/- op de goede plek ( - aan uitgangsspanning ) aan etc.?
Kortom: tekening zou het een stuk makkelijker maken.
(*) Bij een deler voor 2V op de meter wil je 0,3 Volt > 0,01 Ohm en de decimale punt op de foute plek.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#12 Bericht door pa0ejh »

Als je Meters nog goed zijn, en als de Meter op 20V is ingesteld dan kan je de Spanningsmeter direct op de uitgang van de voeding aansluiten.

De Amperemeter is een heel ander verhaal, de spanningsval over de 0,22 Ohm weerstand bij 30 Amp is 6,6 Volt en is de maximale waarde die de meter dan zal aanwijzen, en komt dus niet overeen met de waarde voor 30Amp.

Je moet de meter dus instellen op 200mV, en ook Shunten zodat bij 30Amp er ook 30mV over de meter valt....30mV komt dan overeen met 30Amp.

De meter heeft een Ri van 100 Mohm en die moet je heel sterk shunten, beste met 10 Ohm en dan weerstand R25 overbruggen, dan kun je de Potmeter R3 op 2200 Ohm afregelen.

De Amp.meter aansluiten zoals in het schema staat en R25 dus kortsluiten en R3 op 2200 Ohm, en nog beter P3 vervangen door een 10 slag instelpot..
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#13 Bericht door PA3CQN »

pa0ejh schreef: De Amp.meter aansluiten zoals in het schema staat en R25 dus kortsluiten en R3 op 2200 Ohm, en nog beter P3 vervangen door een 10 slag instelpot..
Of R25 en P3 weg, 10k 10 slags over de nieuwe shunt, +meting aan voedende zijde, -meting aan loper van de pot ? Als je de shunt dan net iets te groot neemt is het mooi regelbaar.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#14 Bericht door pa0ejh »

Zo dus.....
Amp-meter.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw 30A Elektuur voeding met digitale V/A uitlezing

#15 Bericht door PA3CQN »

pa0ejh schreef:Zo dus.....
Egbert, Jean heeft de voeding in 30A versie gebouwd. Dan is die 0,22 Ohm shunt toch veel te groot? Dat levert een spanningsval van maar liefst 6 Volt.
Je zou dan een shunt van 0,01 ( of zelfs 0,001 ) willen, en dan hoeft eigenlijk P3 en aanverwant niet meer.
Bijlagen
shunt.jpg
shunt.jpg (6.81 KiB) 8702 keer bekeken
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie