buitenlamp met LEDS

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

buitenlamp met LEDS

#1 Bericht door pa0sjm »

Heel raar verschijnsel ... onze buitenlamp is weer stuk. Het is een lamp waarin 60 leds zijn aangebracht welke branden op een spanning van ongeveer 180 volt . Deze spanning komt van een apart printje met een bruggelijkrichter , waarna de gelijkspanning via een weerstand van 47 kOhm naar een elco gaat . ( 4,7 mF 400 Volt ) . Daar staat dus de 180 volt over en via een serieweerstandje van 15 ohm ( waarvan ik het nut niet snap , maar verder niet interessant ) . gaat het naar het paneeltje met de 60 leds . De lamp was uitgevallen ... alle leds brandden heel zwak . Ik heb het led-paneeltje uitgebouwd en dit getest ... er bleek over een van de leds een hogere spanning te staan . kennelijk had deze een hogere weerstand gekregen . Dus ... deze led eruit en een nieuwe erin . Leds weer aangesloten op 180 volt en ... perfect licht weer !! Gemeten waarden : over elke led 3 volt . Stroom door de leds ongeveer 10 mA . Dat is toch prima ... of toch niet ?
Waardoor gaat het fout ? komt dit nog bij .... ik had eenzelfde lamp vóór deze ... daar gingen diverse leds stuk . Niet in een keer , maar enkele keren steeds één led. Dus helemaal uit . Na vervanging van een foute led was het weer goed ... voor een tijdje dan . Weer uitval .. weer een led stuk . Dat werd me te gortig , dus ( garantie ) lamp terug , maar nu dus met deze lamp beginnen de rare problemen weer .
Vraag >>> waarom treedt deze fout op ? Zijn de gemeten waarden over de leds goed , dus 3 volt en 10 mA ? Mijn "oude "voorraadje raakt op ... welk type led kan ik hier gaan aanschaffen ? Of .. blijf ik repareren ? Heel graag reactie ... al is het voor de technische kant !
Met dank .. Stef, pa0sjm.
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: buitenlamp met LEDS

#2 Bericht door Frankyboy »

Het zijn er ook wel erg veel 60 Leds in serie :shock:

10mA klinkt als een redelijk normale stroom, het probleem met 60 Leds in serie is dat wanneer er verschillen zijn tussen de leds (en die zijn er, ook uit dezelfde lijn) de ene led dus meer spanning voor zijn kiezen krijgt dan de andere. (stroom is altijd 10 mA -> serie)

De afwijkende leds die dan bv wat meer spanning krijgen zullen een kortere levensduur hebben.
En ja, 1 stuk bij serie -> alles uit

Parallel is handiger, maar duurder en lastiger ivm voorschakel weerstanden.
Een mooiere oplossing in dit geval zou zijn strengen van 5 of 10 leds parallel. en die strengen dan in serie.
Dan heb je een mooie tussenoplossing. Moet je wel andere spanning hebben en een aantal voorschakel weerstanden berekenen naar gelang je strengen neemt.

Dit blijft volgens mij problemen geven. Ik zou naar een andere lamp uitkijken, wanneer je hem nog mag omruilen.

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: buitenlamp met LEDS

#3 Bericht door pe1cmo »

Ik heb jaren terug ook van die lampen gehad, keer op keer stuk. Uiteindelijk teruggegeven aan de verkopende winkel met de woorden, hou die troep maar.
Zelf een printje gemaakt met ledjes, 10 in serie en dan 3 strings parallel.
24V trafo met brugcel en elco, nooit problemen gehad.

Waarschijnlijk gewoon slechte leds.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: buitenlamp met LEDS

#4 Bericht door sottezero »

ik zou zowiezo 100 ohm of meer gebruiken (minstens 0.5 Watt) om de stroom door de LEDs te beperken.
en ook de rimpel zou ik afvlakken met meer dan 4.7uF meer iets van 10uF...
Dan breng je de spanning meer richting 160V dan 180V... houden de LEDs het langer vol omdat ze toch stroom trekken.

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: buitenlamp met LEDS

#5 Bericht door pa0sjm »

Frankyboy schreef:Het zijn er ook wel erg veel 60 Leds in serie :shock:

10mA klinkt als een redelijk normale stroom, het probleem met 60 Leds in serie is dat wanneer er verschillen zijn tussen de leds (en die zijn er, ook uit dezelfde lijn) de ene led dus meer spanning voor zijn kiezen krijgt dan de andere. (stroom is altijd 10 mA -> serie)

De afwijkende leds die dan bv wat meer spanning krijgen zullen een kortere levensduur hebben.
En ja, 1 stuk bij serie -> alles uit

Parallel is handiger, maar duurder en lastiger ivm voorschakel weerstanden.
Een mooiere oplossing in dit geval zou zijn strengen van 5 of 10 leds parallel. en die strengen dan in serie.
Dan heb je een mooie tussenoplossing. Moet je wel andere spanning hebben en een aantal voorschakel weerstanden berekenen naar gelang je strengen neemt.

Dit blijft volgens mij problemen geven. Ik zou naar een andere lamp uitkijken, wanneer je hem nog mag omruilen.
Nu heb ik de spannig over alle leds gemeten , jawel .. 60 x ! En dat lag allemaal in de buurt van 3 volt . Ik heb wel nu de serieweerstand van 47 kOhm verhoogd naar 56 k.
Je idee van strengen parallel is op zich wel een goed idee , maar dan krijg ik wel met vettere weerstanden te maken .. daarbij blijft de vraag : waarom gaan de leds stuk ? Terwijl spanning en stroom toch correcte waardes hebben . Ook zijn deze lampen gewoon in de handel .. het is type FL25B ... staat verder geen merk op , via Karwei aangeschaft .
Maar ... bedankt voor meedenken !
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: buitenlamp met LEDS

#6 Bericht door pa0sjm »

pe1cmo schreef:Ik heb jaren terug ook van die lampen gehad, keer op keer stuk. Uiteindelijk teruggegeven aan de verkopende winkel met de woorden, hou die troep maar.
Zelf een printje gemaakt met ledjes, 10 in serie en dan 3 strings parallel.
24V trafo met brugcel en elco, nooit problemen gehad.

Waarschijnlijk gewoon slechte leds.
Dat zou dan de reden van uitval moeten zijn ... met die 24 volt werkt ( denk ik ) de sensor niet .
Die zal toch wel op 220 werken ?
bedankt voor meedenken en idee !!
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: buitenlamp met LEDS

#7 Bericht door pa0sjm »

sottezero schreef:ik zou zowiezo 100 ohm of meer gebruiken (minstens 0.5 Watt) om de stroom door de LEDs te beperken.
en ook de rimpel zou ik afvlakken met meer dan 4.7uF meer iets van 10uF...
Dan breng je de spanning meer richting 160V dan 180V... houden de LEDs het langer vol omdat ze toch stroom trekken.
Dat vergroten van de elco waarde lijkt me onnodig ... daarbij is dit een 400 volt type , moeilijk om iets kleins te vinden op deze hoge spanning welke in de behuizing past .
De stroom door de leds heb ik al wat verkleind door de weerstand van 47 kOhm , die voor de brugcel zit , al vergroot naar 56 kOhm . Echter .. de stroom was maar 10 mA , dat is geen reden voor opblazen van de leds . Weet jij misschien een type aanduiding voor deze heldere leds ?
bedankt voor je inbreng .
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: buitenlamp met LEDS

#8 Bericht door pe1rea »

Het is ook wel de goedkoopste manier, is het niet?
Zou het zelf zo niet maken, ivm de volstrekt onbetrouwbare manier van regelen....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: buitenlamp met LEDS

#9 Bericht door pa0sjm »

pe1rea schreef:Het is ook wel de goedkoopste manier, is het niet?
Zou het zelf zo niet maken, ivm de volstrekt onbetrouwbare manier van regelen....
beste Jinny , ik heb nu de lamp weer in elkaar gezet en het brandt weer op volle sterkte . gemeten waarden zijn 10 mA door de leds . Nou is dat verlagen van de hoogspanning met een weerstand in serie met de brugcel niet zo gek ... achter de brug-cel zit ook nog een " bleeder "weerstand dus de gelijkrichter is altijd belast zodat de spanning niet te hoog kan worden bij inschakelen .
Ik weet alleen niet of de spanning van ongeveer 3 volt wel een beetje netjes is ... als ik die totaal spanning nog lager maak , zal de stroom ook afnemen . En .. die is toch keurig van waarde ?
Komt dan toch weer de hamvraag ... waarom gaat het langere tijd goed en dan opeens valt er een led uit ? Dus .. ik ben benieuwd hoe lang dit weer blijft werken .
je ziet ook wel van die ledlampen , waar in het midden van de armatuur een vierkant vlakje zichtbaar is ... hoe is het daar dan gedaan met leds ?
73 , Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: buitenlamp met LEDS

#10 Bericht door pe1cmo »

Dat vierkantje is de LED chip. Daar loopt soms wel 1 Ampere door, soms nog meer. Maar dan zit er een voeding voor dat 230V omzet naar een ongeveer 3V voeding met 1 Amp continu.

Ik heb zelf een 40 tal 1 Watt Leds op een voeding staan, 5 groepen van 8 Leds in serie op een stroombron voeding. Dat is een voeding waar de stroom netjes 1,6 Amp is en de spanning dus variabel.
De spanning / stroom verhouding van een led is namelijk temperatuur afhankelijk. Zou je een constante spanning aanbieden, dan is afhankelijk van de temperatuur de stroom variabel.
Ik heb getest met een constante spanning van 27V (voor 8 leds in serie) en dan was de stroom variabel van 200 - 400 mA. Nu mogen de leds een 500 mA hebben dus zat ik veilig.
Maar de licht opbrengst is stroom gerelateerd dus moet je kiezen voor een constante stroom.

Ledjes van 1 Watt die ongeveer 90 lumen geven is een aardige opbrengt.
Het merk Cree is daar aardig vooruitstrevend in.

Nu weet ik je aansluiting niet, maar ik heb jaren terug bij Ikea een paar 3 Watt spotleds gekocht, die zo in de plaats konden van een 50 Watt halogeenlamp met dezelfde lichtopbrengst.
Is een soort bajonet fitting. Kosten enkele euro's daar.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: buitenlamp met LEDS

#11 Bericht door pa0sjm »

pe1cmo schreef:Dat vierkantje is de LED chip. Daar loopt soms wel 1 Ampere door, soms nog meer. Maar dan zit er een voeding voor dat 230V omzet naar een ongeveer 3V voeding met 1 Amp continu.
Ik heb zelf een 40 tal 1 Watt Leds op een voeding staan, 5 groepen van 8 Leds in serie op een stroombron voeding. Dat is een voeding waar de stroom netjes 1,6 Amp is en de spanning dus variabel.
De spanning / stroom verhouding van een led is namelijk temperatuur afhankelijk. Zou je een constante spanning aanbieden, dan is afhankelijk van de temperatuur de stroom variabel.
Ik heb getest met een constante spanning van 27V (voor 8 leds in serie) en dan was de stroom variabel van 200 - 400 mA. Nu mogen de leds een 500 mA hebben dus zat ik veilig.
Maar de licht opbrengst is stroom gerelateerd dus moet je kiezen voor een constante stroom.
Ledjes van 1 Watt die ongeveer 90 lumen geven is een aardige opbrengt.
Het merk Cree is daar aardig vooruitstrevend in.
Nu weet ik je aansluiting niet, maar ik heb jaren terug bij Ikea een paar 3 Watt spotleds gekocht, die zo in de plaats konden van een 50 Watt halogeenlamp met dezelfde lichtopbrengst.
Is een soort bajonet fitting. Kosten enkele euro's daar.
beste om pe1cmo
Nu heb ik dus te maken met een lamp die wordt verkocht en daar zou je toch van mogen verwachten dat die goed werkt . Het gaat hier om een plaatje met daarop 60 leds in serie . Nu zeggen sommigen .. dat dit niet een erg fraai ontwerp is , maar daar heb ik niks aan . Waarom gaat er zomaar weer eens een led stuk ? De spanning over die 60 leds heb ik gemeten als zijnde 180 volt DC . Dus dat zou zo'n 3 volt per led zijn . Ik weet geen spec's van deze leds , ze zien er uit als de gewone normale leds van 5 mm . Alleen zijn deze helder en doorzichtig . Wat is ongeveer de toegelaten spanning over zo'n led ? Als de stroom ongeveer 10 mA is dan kan dat toch niet leiden tot uitval ? De spanning komt uit een brugcel schakeling welke via 47 kOhm aan de 220 V wordt geschakeld via de bewegingsmelder . Het leek zo mooi ... geen hitte ... lage stroom en lange levensduur . Niet dus ! 73 . Stef pa0sjm
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: buitenlamp met LEDS

#12 Bericht door pe1cmo »

Helaas is het zo Stef, er is zo veel troep te koop.
Spul wat bijna niets kost, maar voor veel te duur wordt verkocht.

En dat het zo vaak en zo snel defect raakt, dat heb ik destijds gemerkt.
Daarom heb ik zelf wat gemaakt.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: buitenlamp met LEDS

#13 Bericht door pe1rea »

Enkele opmerkingen, wat al eerder gezegd is, een LED zal draaien op een constante stroom ipv een constante spanning.
60 LEDs in serie geeft een spanning, maar die is minder interessant, je moet rekenen met de stroom, en de LED geeft bij bv 20 mA een hoeveelheid licht.
Nu varieert de hoeveelheid licht met de hoeveelheid stroom, en is de hoeveelheid stroom temperatuursafhankelijk.
Je wilt dus de stroom door de LED constant houden.
Met een simpele weerstand in serie houd je de stroom niet constant, en met een string van 60 LEDs ben je wel erg afhankelijk van de zwakste schakel.
Ook de kwaliteit van de LEDs zal gezien het ontwerp niet de hoogste zijn.

Daarbij zal een scoop bepaald geen fraai beeld laten zien op de ingang ivm de totale afwezigheid van welke filtering dan ook...
EMC technisch verwacht ik een drama.

Ergo, je hebt een chinese goedkoop op de kop getikt welke ondeugdelijk ontworpen is.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
pa0sjm
Berichten: 513
Lid geworden op: 09 aug 2008, 19:29
Roepletters: pa0sjm
Locatie: Edam

Re: buitenlamp met LEDS

#14 Bericht door pa0sjm »

OK , voorlopig doet het apparaat het weer . Vraag is dan .. hoelang .
Met dank aan heb die meedachten , wil ik dit item voorlopig als gesloten beschouwen .
gr. Stef
Ieder meent zijn uil een valk te zijn .
FT757GX, TS700, Condor 16, Condor 46 en Tuners home-made (S-match en Mc Coy).

Plaats reactie