Counter met NIXIE buizen

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Counter met NIXIE buizen

#1 Bericht door on4aef »

Beste leden,

Ik bezit een oude counter met NIXIE buizen die ik graag had omgebouwd naar een 7 segment displays uitlezing.
De NIXIE drivers van BCD naar decimaal zijn van het type SN7441.
Deze zou ik willen vervangen door 7 segment drivers van BCD naar decimaal van het type CD4511.
Ik moet dus voor deze opzet common kathode 7 segment display drivers gebruiken.
Heb ik dan ook nog led shunt weerstanden (helderheids regeling) nodig tussen de common kathode lijn naar massa ?
Of kan ik de 7 segment displays direkt voeden via de de CD4511 en massa(common kathode) ?
Dit idee lijkt mij perfect uitvoerbaar,maar ik heb enkel een vraag in verband met de BI(blanking),LT(lamp test) en LE(latch enable) aansluitingen aan de CD5411,wat doe ik hiermede in dit geval ?
De LT leg ik deze continu aan massa enz ...
In bijlage een schema met een gedeelte van de NIXIE driver schakeling waar het exact over gaat.
Alvast mijn dank voor de eventuele aanvullende info hieromtrent.
73 Jean.
Bijlagen
NIXIE COUNTER-II.jpg

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Counter met NIXIE buizen

#2 Bericht door on4aef »

Ik heb verder één en ander schematisch uitgewerkt en voorzie om de BI en LT aansluitingen van de CD4511 aan +5V te leggen en LE aansluiting naar massa.
De common kathode aansluiting van de 7 segment displays leg ik aan massa en tussen ieder 7 segment led en de CD4511 breng ik 470 ohm aan ?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Counter met NIXIE buizen

#3 Bericht door PE9ZZ »

Een nixie counter ombouwen naar LEDs?!? Wat barbaars. Nixies zijn zeer bijzonder, ze kosten een vermogen als je ze al kunt krijgen. Ik heb ooit op een beurs een nixieklok gescoord en dat ding staat nog altijd de tijd aan te geven op m'n bureau op QRL!

Zelfs als je wilt ombouwen omdat ze duf zijn is het doodzonde. Dat moest me effe van het hart...

Tjerk

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Counter met NIXIE buizen

#4 Bericht door on4aef »

Hi Tjerk,
Dat is nu net het probleem,sommigen NIXIES zijn defect en problematisch om nog te bekomen.
En als je ze al kunt bekomen is de prijs veel te hoog voor wat het waard is ...
Inderdaad een NIXIE is mooi,jammer genoeg ...
Vandaar gans de set in één keer ombouwen naar een standaard traditioneel display met 7 segments die betaalbaar zijn.
Mits het vervangen van de 8 BCD driver(SN7441) IC's door CD4511 en 8 common kathode displays is het probleem van de baan en veel gemakkelijker te herstellen in geval van defecten.
En de modificatie is best,gezien de plaats en opstelling vrij éénvoudig uit te voeren.
Alvast bedankt voor u toelichting en de overige werkende NIXIES zijn voor de liefhebbers,die mogen ze hebben hi.
73's Jean.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Counter met NIXIE buizen

#5 Bericht door PE9ZZ »

Deze buisjes zijn prima te verkrijgen. Ik denk dat IN-16 een vervanger is, te bekomen via Tube Hobby. Jammer genoeg niet pin-compatible. Wellicht is via e-FUCKEN-bay ook een equivalent te vinden. Voor die prijs ga je toch niet lopen kutten met 7-segmentsdisplays...

Tjerk, 9ZZ

on4aef
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 dec 2015, 10:02
Roepletters: on4aef

Re: Counter met NIXIE buizen

#6 Bericht door on4aef »

Ter info het vervolg verhaal ...
Counter terug operationeel na ombouw met 7 segment displays.
73's Jean ON4AEF.
Bijlagen
COUNTER-III.JPG
COUNTER-VI.JPG

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Counter met NIXIE buizen

#7 Bericht door PG7VG »

Niets mis mee. Ziet er deftig uit. :D
73, Peter.

Plaats reactie