10 meter stil?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Re: 10 meter stil?

#31 Bericht door -Verwijderd account »

royaal schreef:Hoe groot is je balkom? Anders eens passen of een moxon gaat . Kun je iig 1kant op gericht werken .
Lengterichting 5 meter, breedte precies 1 meter; dat is afstand raam <-> balkonrailing.
Balkondeur zit halverwege het balkon.

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: 10 meter stil?

#32 Bericht door PG7M »

Voor 10 meter zou je toch een dipool op kunnen hangen. Ik heb een vriend gehad, die had eens dipool zoals een Sirio SD 27 op zijn balkon op de 6e etage. Hij werkte de mooiste stations in die tijd, terwijl ik beneden met een vertikaal het nakijken had.
Hij had het voordeel dat hij richting Zuid Amerika zat, dus werkte ook regelmatig via het lange pad (Nieuw Zeeland, Australie etc.) en ik hoorde helemaal niets.
PA4DHG schreef:
royaal schreef:Hoe groot is je balkom? Anders eens passen of een moxon gaat . Kun je iig 1kant op gericht werken .
Lengterichting 5 meter, breedte precies 1 meter; dat is afstand raam <-> balkonrailing.
Balkondeur zit halverwege het balkon.
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 10 meter stil?

#33 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA4DHG schreef:Lengterichting 5 meter, breedte precies 1 meter; dat is afstand raam <-> balkonrailing.
Balkondeur zit halverwege het balkon.
Charles,

Ik zou gewoon een draaddipool proberen, qua kosten stelt het niets voor. Op deze manier heb ik vanaf mijn balkon de gehele wereld gewerkt.
Bijlagen
Image00003.JPG
Simpeler kan het niet, maar het werkte!
Simpeler kan het niet, maar het werkte!
Image00001.JPG
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: 10 meter stil?

#34 Bericht door Bert_1 »

PD7RB schreef:Voor 10 meter zou je toch een dipool op kunnen hangen. Ik heb een vriend gehad, die had eens dipool zoals een Sirio SD 27 op zijn balkon op de 6e etage. Hij werkte de mooiste stations in die tijd, terwijl ik beneden met een vertikaal het nakijken had.
Hij had het voordeel dat hij richting Zuid Amerika zat, dus werkte ook regelmatig via het lange pad (Nieuw Zeeland, Australie etc.) en ik hoorde helemaal niets.
Ik ken die voorbeelden ook wel inderdaad, die maakte ook leuke verbindingen op een mobiel sprietje. Zolang het vermogen maar beperkt bleef, ik dacht dat diegene op 50 watt max werkte. En voor digitale modus is 10 watt al veel dus daar ligt ook een mogelijkheid (JT65HF bijvoorbeeld).

73

Bert
Bert

-Verwijderd account

Re: 10 meter stil?

#35 Bericht door -Verwijderd account »

Mooie heldere en duidelijke foto's Tjeerd.
Maar ik mis volgens mij twee zaken: een balun en een trekontlasting nabij de antenne-aansluiting.
Zo'n dipooltje ophangen zoals het op jouw plaatjes is te zien, kan het probleem niet zijn :D

Overigens, waar het mij om gaat is dat vrijwel iedereen met een eenvoudige 10m antenne schrijft alleen maar ruis te horen.
Het conteststation welke over grote en goede antenne's beschikt schrijft echter dat er wel genoeg activiteit is op 10m.
En ik reken mijzelf tot de groep die het met simpele zaken moet doen.
Daarnaast schrijft pa5cor dat we zitten aan de neergaande curve van de zonnevlek activiteiten.

Voor de volledigheid zeg ik erbij dat digitale modes in het geheel niet mijn belangstelling hebben.
En plaatjes zeggen meer dan woorden, dus hieronder de foto's van "mijn" flat.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 10 meter stil?

#36 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Inderdaad geen trekontlasting (bij de huidige antenne heb ik dit wel geconstrueerd). Op foto 1 zie je dat de coax een paar keer opgerold is. Niet ideaal maar het werkt, dat was mijn bedoeling.

De qso's die ik maakte waren met ssb/cw. Toen deed ik nog niet aan digitale modes. :D

Ik zeg nogmaals maak deze antenne en hang het op en gebruik het voor langere tijd en je gaat ervaren dat er mogelijkheden zijn.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: 10 meter stil?

#37 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:De qso's die ik maakte waren met ssb/cw. Toen deed ik nog niet aan digitale modes.
Zoals ik reeds schreef hebben digitale modes in het geheel mijn interesse niet.
Ik heb een FT-8900 waar onder andere de 10m band inzit. En daar heb ik nog geen geschikte antenne voor. Nu is het niet zo dat ik beslist óók die band wil gebruiken, maar het zit erbij. Daarnaast, de FT-8900 is enkel FM en dan ben je sowieso al beperkt tot het FM-stukje van de 10m band.
Voor de andere drie banden van de FT-8900 heb ik een Diamond VX1000 staan.

Een dipooltje ophangen is geen probleem, stukkie elektradraad en coax (en connectors natuurlijk) en het is gefixt :D
En dit heb ik al, maar het is volgens mij geen balun.
Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 10 meter stil?

#38 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Met wat je op de foto is laat zien kan je ook een dipool voor 10M. Dat het asymmetrisch wordt aangesloten is niet een groot probleem. Coax eronder een paar keer oprollen en klaar ben je. Probeer het, experimenteren is toch ook een deel van de hobby. :D

Kijk naar de mogelijkheden, niet naar de onmogelijkheden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: 10 meter stil?

#39 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Probeer het, experimenteren is toch ook een deel van de hobby. :D

Kijk naar de mogelijkheden, niet naar de onmogelijkheden.
Goed dat je mij daaraan herinnert.
Dat vergeet ik steeds weer :oops: die betekenis van de letter "E" in de naam van onze landelijke vereniging.

pd7yy
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 mei 2012, 11:09
Roepletters: PD7YY

Re: 10 meter stil?

#40 Bericht door pd7yy »

Vergeleken met paar jaar terug is 10 meter een compleet dode band. Je hoort de grote jongens nog op een modale abtenne. Qso met endfed naar iemand aan de westkust van usa of iemand in een vrachtwagen zijn momenteel onmogenlijk. Ik luister nog nauwelijks op mijn favoriete hf band, hoor zelden wat nieuws nog.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 10 meter stil?

#41 Bericht door PG0DX »

@ pd7yy: gewoon voor mijn info.. met 25 Watt, op de endfed...op welke band praat je nu wel met vrachtwagens/west coast USA ?

@ rest,

Als het mag wou ik wel graag wat nuance aanbrengen.

De tien meter band is benadeeld met haar voordeel.
(h.Cruijf 2016 hihi)

Het eerste wat zo'n beetje elke amateur hoort over de 10 meter band, zijn de geweldige QSO's die mogelijk zijn.
Je kan echt met een paar Watt en een stukje draad de hele wereld over.
Een ieder heeft wel ergens een verhaal over de unieke QSO's die mogelijk zijn, wanneer de condities optimaal zijn.

Maar...
Is het eerlijk om dat als referentie punt te gebruiken ?

Hoe lang heb je een vol glas ?
Niet zo lang, je neemt een slokje en het word minder.
Dan is hij nog niet eens half leeg...nee nog voldoende over...
Wat ik een beetje bang voor ben: Is dat mensen continu een vol glas willen hebben.

Zodra dat niet mogelijk is; krijg ik het idee dat een aantal naar de term "De band is dood"grijpt.
Toch denk ik dat het wel wat meevalt.

Elke dag komen bij mij bakens binnen, en nee er is niet altijd activiteit uit zo'n "hoek".
Er is nog wel zat te doen. Er is sinds vorige week nog geen dag geweest dat ik geen QSO op 10 kon maken vanuit de auto.

Vandaag: (vanuit de auto) met VU2, 4S7 etc.
En dat doe ik met een verkorte 27MHz spriet en een ic706.
(gelukkig ben ik nu een 1/4 voor op de auto aan het maken)
Thuis na het werk, op de beam werk ik een stuk of 30..40 stations in een uurtje uit:
ZS,CX,TT8,LU,9A,ZP,CE etc.

Ik zie dat de grote mega antennes van een contest station gebruikt als argument dat het de normale man niet lukt.
En een ieder bergrijpt, dat niet iedereen dat thuis kan neerzetten.

Ik vraag me dan af:
Er is er maar 1 die heeft 1 station kunnen werken, de rest hoort niets.
Dat contest station werkt 600 stations uit ALLEEN USA/VE een richting die eigenlijk niet eens open was.
Wat nu als ze hun best wel hadden gedaan, en wel uit alle richtingen ?
Zouden hun ook niet 1 procent hebben gehoord op een dipool ?

Blijkbaar is het niet mogelijk om voor de normale man, om zelfs maar 1 procent te horen van wat hun doen ?
Terwijl ze bij mij op een keukenradio doorkomen (panasonic dr 28)
En ik op de beam niet eens een schoon stukje kon vinden.
Hoe kan dat nou ?
Als iemand nu eens begint over een Aurora contact met USA...dat...dat is voor mij bijzonder.


Waar ik wat naar toe wil:

Het is toch niet eerlijk om te zeggen dat de band dood is als je niet met 5/9 en 10 Watt op bv Hawaii of west coast USA
doorkomt.
We zeggen toch ook niet hetzelfde van bv 160/80/40 etc ? (of lukt het daar wel altijd ?)

Wat ik wel verneem in de auto: zodra ik ergens een dorp of stad binnen kom...
Dan is het ruisniveau dusdanig dat het eigenlijk niet meer te doen is.

En ik denk ook dat daar een heel hekel punt is.
De signalen zijn er wel, maar zijn niet allemaal meer 5/9.

Doe je zelf eens een plezier!
Bouw eens een fatsoenlijke antenne of ga portable, ga in een auto, verhuis...maakt mij niet uit....doe iets !
Wellicht dat het dan beter gaat. (en ja, dat heb ik ook allemaal gedaan)

En probeer eens na te gaan of de band echt "dood" is, of dat je dat denkt door je verwachtingen en/of QTH/setup.

Als ik in mijn auto vandaag nog India, Srilanka etc. kan werken, dan doet de band het toch nog wel lijkt me.
de openingen zijn specifieker, korter..en het word tijd dat je er wat moeite voor gaat doen...zonder meer waar !
Maar dood...nee joh....een DXCC halen oid moet nog wel lukken lijkt me :-))

pd7yy
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 mei 2012, 11:09
Roepletters: PD7YY

Re: 10 meter stil?

#42 Bericht door pd7yy »

Hopenlijk gaat vk0ek en ft4ta lukken op 10 in april. Op 20 heb ik 180 dxcc gewerkt op een endfed midden in dorp op 6 meter hoogte. Ook op andere banden kun je met moeite veel werken dus. Al heb je beam of power nodig om de echt bijzondere dingen te werken. En dat lukt mij dus alleen op 10. Wees niet bang ik laat geen te wetken dxcc glippen.
Laatst gewijzigd door pd7yy op 10 mar 2016, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 10 meter stil?

#43 Bericht door pe5t »

Het is maar wat je ''dood'' noemt. De paden naar Japan en de USA zijn vaak dicht. Maar naar het zuidelijk halfrond gaat het iedere dag prima. Er zitten alleen niet veel amateurs die kant op, en als ze zich ook nog stil houden lijkt het alsof de band "dood" is. De dxpedities naar VP8. C9, 3XY, 3DA enz waren allemaal te werken de laatste weken.
Raadpleeg het HF beacon monitoring station van PA5MW (heel simpele antenne) op http://www.pa5mw.com/

pd7yy
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 mei 2012, 11:09
Roepletters: PD7YY

Re: 10 meter stil?

#44 Bericht door pd7yy »

Vp8 was op 10 hier niet te horen. Terwijl vp8lp 59 was. In ssb beide. Hoorde wel wat jongens uit pa ze werken. Ik zei overigens niet dood maar dood vergeleken met. Ik gaf daarom een vergelijking met hoe goed band paar jaar geleden was. Over vorige cycli zullen we maar niet hebben. Toem was zelfs 6 meter bomvol dx.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 10 meter stil?

#45 Bericht door pe5t »

Hoewel de signalen van die VP8's niet overhielden staan er op 10 meter toch 93 qso's met PA in beide logs samen. Vast niet allemaal gemaakt met gestackte yagis.

Plaats reactie