ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

Alles over contesten.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#1 Bericht door PA3DAT »

Aankomend weekend is er de ARRL International DX Contest, je zou kunnen zeggen de "PACC voor Amerikanen
en Canadezen". Zij werken de hele wereld, wij werken Amerikanen en Canadezen. Ze willen ons dus graag
werken, elk puntje is er één! :D

Het is net als de PACC, maar nu omgekeerd: wij geven hen rapport en ons zendvermogen, bijv. 59 100. Zij
geven ons de 2-letter afkorting van hun staat, bijv. TX voor Texas, FL voor Florida enz. Het geeft je mooi de
gelegenheid om veel Amerikaanse staten te werken voor het WAS (Worked All States)-award.

Komend weekend alleen SSB, de CW-contest was enkele weken geleden. De contesten duren 48 uur, maar wat
let je om een paar uurtjes mee te doen of eens een antenne te testen?

Het volledige reglement staat op http://www.arrl.org/arrl-dx

Omdat mij dat wel handig leek heb ik een spreadsheetje gemaakt met alle afkortingen en staten én kolommen
voor de (contest)banden 10 t/m 160 meter: dan kan ik per band aankruisen welke staat ik al gewerkt heb. Die
spreadsheet vind je hier in het CW-topic: http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=19&t=16451.

Veel plezier! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#2 Bericht door PA3DAT »

Tussen zeven en half acht, half uurtje op 40m: 9 Amerikaanse staten en het Canadese Ontario.
De antenne is een 'gewone' FD4, voedingspunt op 10m boven de straat.
Direct maar eens kijken of de hogere banden al open zijn richting west. Zal nog wel iets te vroeg zijn?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#3 Bericht door PD2R »

Was vandaag naar het station gegaanen en was om 12:00u op 15 meter gaan runnen. Net toen het begon te lopen kreeg ik het bericht dat de vrouw van een vrijwillig brandweer collega was overleden. We zijn een hecht team dus het hakt er wel in. Daarnaast kende ik haar ook persoonlijk dus dan staat je hoofd even niet naar contesten. Daarnaast als ploegleider van de club moet je er ook zijn voor de ploeg. Misschien morgen weer naar het station om toch nog even wat goede run te maken.

Aloys, succes!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#4 Bericht door PA3DAT »

Sterkte Maarten, er zijn inderdaad wel belangrijkere dingen dan contesten...
Ik doe maar parttime mee, ik heb slechts 42 q's maar het zijn wel 42 multipliers.
Direct nog even kijken op 40 of 80m. Heb tot nu toe TV zitten kijken, gezelliger voor de xyl :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#5 Bericht door PA3DAT »

Leuk Amerikanen gewerkt, op 40 en 80m! Zelfs complimenten gekregen voor mijn goede signaal, en
dat op een FD4 :D

Tevens voor het eerst split gewerkt met de FT1000. Ik klik op een Amerikaan die (voor mij) buiten de
band zit, springt de set automatisch op split met de goede frequenties! Verbazingwekkend! Ik moest
alleen de handleiding raadplegen om die split weer uit te schakelen... :mrgreen:

Maar dat werkt dus supersimpel op een FT1000. Ik vind 'm steeds mooier!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#6 Bericht door PD2R »

Als je in N1MM een spot plaatst terwijl je tranceiver in split staat, dan wordt de split QRG automatisch mee gespot. Tegenwoordig minder belangrijk maar toen ik begon met contesten deden we dat bij PI4COM heel vaak. Als Novice is het zelfs de enige manier om op 40 Amerikanen te werken.
De FT-1000 vindt ik nog steeds een van de fijnste transceivers op het gebied van user interface. Op het gebied van prestaties moet hij tegenwoordig steeds meer transceivers voor laten gaan en gebruiken wij hem steeds minder.

Inmiddels weer terug op het station om nog wat Yanken te tanken :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#7 Bericht door PA3DAT »

Succes Maarten! Ik zit nog even bij (schoon)familie in Zwolle, we gaan straks weer naar huis. Dan ga ik
ook nog even verder op 20/15/10m. Ik krijg CA maar niet te pakken...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#8 Bericht door PD2R »

Ik ben niet meer bezig voor een serieuze score dus ik ga runnen op de band waar ik het meeste aanbod verwacht. Op 15 hebben missen we nog twee staten, Montana en South Dakota.
Ben ook niet op jacht naar mults, ben alleen aan het runnen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#9 Bericht door Willem-PA5WK »

ook ik heb " just for the fun " wat amerikanen en canadezen gewerkt op 80 m-40 m
en 20 m alleen in phone met alleen kaal vermogen van 100 watt,,

waar ik nog wel nieuwschierig naar ben of er nog nederlandse amateurs zijn geweest
die nog wat over de plas gewerkt hebben op de 160 m band .
heb nog wel k3lr gehoord op 160 m in phone niet gewerkt trouwens maar
zat vermoedelijk met groot vermogen .
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#10 Bericht door Laurens PD9X »

Ik heb zaterdag nacht een paar stations gewerkt in split. TX 7.082 en RX 7.265. Alleen N1MM logt de RX frequentie, zo lijkt het of ik buiten de band zit.

Kan ik N1MM zo aanpassen dat hij de TX frequentie logt?

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#11 Bericht door pa4o »

Slechts een 113qso's in de arrldx ssb contest. Heb meegedaan aan de contest op de 2m wat ik al jaren doe in teamverband.

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#12 Bericht door PD2R »

Op 15 alle staten gewerkt dus in dat opzicht ging het goed. Helaas nooit echt de goede runs gehad die ik had verwacht. Tegen de avond nog even overgestapt naar 20 meter want op die band waren er nog geen QSO's gemaakt. Een goede score op de 15 meter band was toch al niet meer haalbaar dus dan maar eens naar een andere band om te zien of daar nog wat te halen valt. Dat pakte gelukkig goed uit. Wanneer er zo laat in de contest nog een nieuwe call op de band verschijnt dan ben je "fresh meat". Al vrij snel werd ik gespot en toen ging het eindelijk zoals hoopte dat het zou gaan. Een lekkere pile-up, niet te veel zodat je QSO rate er onder te lijden heeft maar genoeg aanbod om de QSO rate hoog te houden.
Uiteindelijk in die paar uren dat ik heb meegedaan toch nog zo'n 1000 Q's in het log kunnen zetten op 15 en 20. Ik mag dus niet klagen.
Volgende keer neem ik overigens wel mijn K3 mee want de FT1000mp die op het station aanwezig is heeft echt zijn beste tijd gehad.

@ Laurens: Volgens mij maakt het niets uit. Er wordt momenteel nog niet gekeken naar de exacte QRG bij het log checken. Zolang de band klopt dan is het meestal al goed.
Deze info vond ik op het net. Weet niet of je er wat aan hebt maar ik vermoed dat je probleem te maken heeft met welke VFO je gebruikte om op te zenden.

With a dual-receiver radio, the difference between Split mode and dual receive operation can be tricky. If both receivers are on, the radio is set up exactly the same way for split from the VFO A Entry window (listen to the other station on VFO A, monitor your transmit frequency on VFO B, transmit on VFO B ) and for SO2V with the Entry window focus on VFO B (conduct a simplex QSO on VFO B while monitoring the VFO A receiver somewhere else on the band). However, although these two situations are identical on the radio, they are quite different in the logging software. In the split operation scenario, the QSO is logged from the VFO A Entry window, with different RX (VFO A ) and TX (VFO B ) frequencies in the log. In the SO2V scenario, the QSO is logged from the VFO B Entry window with the RX and TX frequencies the same (both from VFO B ).

By changing the transmit VFO from VFO B to VFO A, you can switch to either one of two new situations - split from the VFO B Entry window (listen to the other station on VFO B, monitor your transmit frequency and transmit on VFO A ) or SO2V with the Entry window focus on VFO A (conduct a simplex QSO on VFO A while monitoring the VFO B frequency somewhere else on the band). Again, these two are the same on the radio, but different in the logging software - split logged from the VFO B Entry window with different RX and TX frequencies in the log vs. SO2V logged from the VFO A Entry window.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#13 Bericht door PA3DAT »

Jij bent ook gewoon een contestmonster... :D
Ga cw leren Maarten, dan word je een echte allrounder!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ARRL International DX Contest 5/6 mrt (ssb)

#14 Bericht door PD2R »

Haha. Morse code leren staat nog wel op mijn bucket list maar dan zal ik eerst andere zaken moeten afstoten. Voorlopig zie ik dat echt niet gebeuren omdat die zaken gewoon belangrijker zijn. Bovendien, ik ben een rate junkie en in CW zijn lang niet zulke hoge QSO rates mogelijk :wink: :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie