Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#1 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

heeft er iemand ervaring met het bouwen van Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits, en wat zijn de ervaringen?
Werkt zoiets wel naar aanschaf of valt het tegen?

Wilde graag eerst weten hoe hij in de praktijk werkt voordat ik er eentje bestellen ga.

En welke winkel is hij te verkrijgen en wat gaat zo totaal setje ongeveer kosten voor de 10, 20, en 40 mtr filter erin gebouwd.

Hoe graag wat te horen over bovenstaande.

gr,
PD3UTR
73's

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#2 Bericht door PE1PQX »

Als je een wat gevorderde 'zelfbouwer' (of beter: kitbouwer) bent is het goed te doen.
Kwestie van goed de bouwbeschrijving volgen (wordt niet mee geleverd, maar moet je even downloaden) en normaal gesproken werkt het.
Totaalprijs is even uitrekenen met de opties die je er bij neemt.

Kijk ook op http://www.qrp-labs.com/ Hier is ook een shop aan gekoppeld voor de koop er van. Betaling met PayPal is mogelijk.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#3 Bericht door PD3UTR »

Ja dank voor je beantwoording van mij vraag, inderdaad is even puzzelen wat voor optie's je erin wilt hebben we gaan het eens rustig bekijken, wel jammer dat zoiets niet te verkrijgen is vanuit Nederland want lees dat die website in de USA zit, nogmaals dank voor je snelle antwoord.

Mocht er iemand zijn die er praktijk ervaring met deze kit heeft, zou ik graag zijn ervaring hier ook willen lezen.

gr,
PD3UTR
73's

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#4 Bericht door PE1PQX »

De site is in UK-based, maar de spullen die je besteld worden vanuit Japan en China geleverd. (Lekker verwarrend, ik weet het)
Volgens mij kun je niet anders bestellen dan of met credit card of paypal...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

De bestelde spullen worden inderdaad van Hong Kong/China verstuurd.

Eind vorig jaar een kastje besteld, heb er bijna 2 maanden op moeten wachten. Uiteindelijk goed verpakt aangekomen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#6 Bericht door PE1PQX »

Ik had binnen 2 weken alles binnen en de kit werkend.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#7 Bericht door PD3UTR »

O en welke kit met welke optie's had je besteld, en in elkaar gezet en hoeveel was je zo beetje kwijt was het wel een beetje betaalbaar in euro's?

gr,
PD3UTR
73's

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#8 Bericht door PH2LB »

Ik heb er enkele gebouwd (zie link) en zoals PE1PQX al schreef prima te doen, als je de handleiding volgt.

Als PD-er kun je alleen op 20m en 10m uit komen, dus de basis met een LPF voor 20m en een voor 10m ben je klaar. Maar dan heb je wel een switch print nodig. Wil je meer stabiliteit en automatische tijd en locator bepaling dan de GPS er bij doen.

Totaal voor alleen voor basis 20m en GPS : euro 50.40
Totaal als je de switch pcb en een extra LPF ook wilt : euro 62.84

Daarbij komt natuurlijk nog een kastje, voeding etc. hoe je dat invult is heel persoonlijk.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#9 Bericht door PD3UTR »

Als PD amateur mag ik ook nog uitkomen op een stuk van de 40 meter band die was je zeker vergeten erbij te schrijven, maar goed fijn om te horen dat de prijs wel mee valt en zoals je zegt de handleiding. Goed door neemt dat het wel te doen is. We gaan er naar kijken om zo'n bouwpakketje samen te stellen dan wel hopen dat de post meewerkt. Erg bedankt voor je goede uitleg.

gr,
PD3UTR
73's

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#10 Bericht door PH2LB »

PD3UTR schreef:Als PD amateur mag ik ook nog uitkomen op een stuk van de 40 meter band die was je zeker vergeten erbij te schrijven, maar goed fijn om te horen dat de prijs wel mee valt en zoals je zegt de handleiding. Goed door neemt dat het wel te doen is. We gaan er naar kijken om zo'n bouwpakketje samen te stellen dan wel hopen dat de post meewerkt. Erg bedankt voor je goede uitleg.
De 40M was ik zekers niet vergeten maar de WSPR frequentie is 7.0386 Mhz en die valt niet in het het stuk van de 40M waar de N amateur mag werken (7.05 Mhz - 7.1 Mhz). Nu weet ik wel dat het stuk van 7.053 - 7.060 Mhz ook voor digitale modus gebruikt kan worden, maar WSPR frequenties zijn wereldwijd afgesproken omdat het monitor venster slechts 100Hz breed is. Als je een WSPR uitzending buiten dat venster doet is de kans van spotting (tenzij je een sket afgesproken hebt) wel heel erg klein. :wink:

Ik zou gewoon de handleiding van de betreffende componenten eens downloaden en bestuderen. Dan krijg je er wel een gevoel bij. Wat vaak als lastig wordt ervaren (tenminste dat lees je vaak op de QRP-Labs Yahoo group) is het wikkelen van de spoelen en het afregelen. Maar ook daar geld, staat allemaal netjes in de handleiding en kom je er niet uit. Gewoon vragen.

En betreffende de uitleg : graag gedaan (daarvoor zitten we tenslotte op het forum). :D
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#11 Bericht door PD3UTR »

Ja precies waar de verschillende freq. liggen welke modulatie soorten je mag uitkomen, is soms wat zoekwerk inderdaad. Wel weer jammer dat het net op die betreffende band net buiten het bereik valt van de PD amateur voor deze modulatie soort. Je uitleg is helder en heb ook even gekeken op de vorige link waarna je mij verwijs, moet zeggen het ziet er erg mooi uit. Wat betreft het wikkelen van de spoelen gaat mij ook wel lukken dat komt wel goed. Mocht het niet lukken heb ik als backup altijd nog dit forum waar ik mij vragen op kan stellen.

gr,
PD3UTR
73's

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#12 Bericht door PA1WBU »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:De bestelde spullen worden inderdaad van Hong Kong/China verstuurd.

Eind vorig jaar een kastje besteld, heb er bijna 2 maanden op moeten wachten. Uiteindelijk goed verpakt aangekomen.
Al mijn U3S spullen (meerdere zendingen) kwamen uit Japan. En ja, dat verbaasde mij ook

Gebruikersavatar
PE4H
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 sep 2012, 16:10
Roepletters: PE4H
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#13 Bericht door PE4H »

Is een prima kit en goed te bouwen met enige ervaring. Werkt prima en heb er zelf twee gebouwd waarvan 1 met relay kit. Later ook zijn klok kitje gebouwd en zelfs aangepast. De service van Hans (Engels man) de man achter QRP-Labs is prima en regeert snel op je vragen en problemen. Wel een advies om voordat je bouwen gaat de onderdelen en printje te controleren op versie en/ of je alle en juiste componenten ontvangen hebt. Mocht dit niet het geval zijn een berichtje naar Hans en hij lost het voor je op.

Mijn klok aanpassingen staan op zijn site: http://www.qrp-labs.com/clockkit.html

73, Henk

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#14 Bericht door PA2REH »

PE4H schreef:Later ook zijn klok kitje gebouwd en zelfs aangepast.
Mijn klok aanpassingen staan op zijn site: http://www.qrp-labs.com/clockkit.html

73, Henk
Henk
Mijn complimenten, dat heb je echt heel mooi gedaan. Komt dit klokje met 4 display regels, gps lock en hoofd/ kleine letters tzt ook als een kitje? Ik heb nl wel belangstelling voor de uitvoering zoals jij hem hebt gemaakt, maar programmeren van de controller is niet iets waar ik ervaring mee heb (ben meer een hardware OM hihi),
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PA0O
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2008, 18:43
Roepletters: PA0O
Locatie: Zuidwolde GR
Contacteer:

Re: Ultimate3/3S QRSS/WSPR kits

#15 Bericht door PA0O »

het onderwerp is gestart maart 2016
Toch wil ik mijn ervaring met het bouwen van de U3S Ultimate de luxe melden
Deze De Luxe kit bevat alles om een multi mode / band baken zender te maken
de bouwbeschrijving is uitgebreid en goed te doen

echter eerst alles lezen voordat je begint
Het is een interessant project
er zijn veel opties en keuzes die van invloed zijn op de bouw
Zoals wel of niet een extra 5W PA toevoegen.

Knopjes en schakelaartjes connectors zijn wel van de allergoedkoopste soort
Voorzichtig solderen aan de drukknopjes anders smelt het

De keuze voor de LPF word bepaald door de gewenste frequenties
er is plaats voor 6 LPF low pass filters
Het is echter mogelijk om bv het 30m LPF filter te gebruiken voor 30 en 40m
en bv het 12m LPF voor 12m en 15m
60m LPF ook voor 80m
met 6 LPF kunnen dus meer banden worden bestreken

De output met 1 enkele BS170 op 5V is op 10m 1W en op 6m 0.7W hier
een 2e BS170 parallel op de hoge banden leverde geen vermogens winst op
op de lage band zal dat anders zijn.

De frequentie stabiliteit is zeer matig voor WSPR op de hogere frequenties
met het standaard 27MHz 2 cent X-tal..
De Synthesizer heeft ook pads voor een TCXO
maar! gebruik niet de gemelde FOX924
Deze heeft last van discrete frequency steps ... hierdoor word het WSPR signaal op 10M en hoger te zeer verminkt en dat resulteert in niet gedecodeerde uitzendingen b.v. op 144MHz 0 decodes
Het lukte mij niet om dit computer x-tal stabiel te maken met de beschreven opties.

Ik gebruik nu een VCXO van Taitien dat kan passend worden gemaakt
dat vergt wel enig miniatuur soldeerwerk en is moeilijker.
De kit zelf gebruikt geen SMD jammer genoeg.. maar ouderwetse draad R en C 's

De 5W PA kan van de aangeboden 28MHz 1W amper 5W maken bij 12V
Ik heb ipv de standaard IRF510 een Misubishi RD15HVF1 gebruikt de laatste doet het zelfs op 70cm nog
De Ukrainse goedkope transverters gebruiken deze fet op 6 4 2 (10W) 70cm( 1.5W)
gate capaciteit van de RD is ca 80pF tegen 700pF van de IRF510
De RD15HVF1 is wel een heel stuk duurder ca 6- 7 € tegen dubbeltjes werk van de IRF
Op eBay word deze RD15HVF1 5 stuks voor 5$ aangeboden echter dat is geen RD15 maar een goedkope IRF5xx
pas daarmee op

De 5W PA past in het U3S kastje de RD15HVF1 kan aan de onderzijde omgekeerd worden gesoldeerd en koelt dan op het kastje dat is effectief
Voor de RD15VHF1 is een extra aansluiting omdat Drain en Source verwisseld zijn tov de IRF510.

Bij het zenden met ca 3W op 28MHz gaat het LCD display verminken pogingen om dit tegen te gaan met extra 100nF C's over de voedings punten hielpen niet.

Of andere nabouwers dit ook hebben weet ik niet
De Usergroup geeft daarover geen informatie dwz ik vind het niet

Ik ga nog 2 U3S bouwen maar dan wel zonder de 5WPA

Mocht je ondanks mijn ervaring de 5W PA toch willen maken
de beschrijving is wel interessant deze PA heeft een Power envelope modulator
hiermee kan door software aansturing een CW signaal worden gemaakt zonder sleutel klik
De software maakt de aan / uit flanken raised cosinus vorm
Dat is interessant ... maar ik gebruik geen CW voor dit baken, dat doe ik wel met mijn K3 of andere set.
Dus het power modulator deel kan dan achterwege blijven, dat zijn de meeste onderdelen van de PA
Die PA bestaat uit een FET met bias regeling en een 1:9 uitgang trafo meer blijft niet over.
Is wel een moderne techniek die in LD MOS FET PA's word zgn software pre-distortion waarmee de lineariteit en rendement van power versterkers software matig kan worden verbeterd.
2017 mei juni Funk besteed daar aandacht aan.

Plaats reactie